• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2020-08-26 11:20:35 följande:
    Har en väninna som bor i USA, tillhör den akademiska medelklassen i USA.

När vi jämförde skatten och vad de fick lägga undan för att säkra sina barns möjlighet att plugga, försäkringdpremier (de har ändå sjukförsäkringen via deras arbetsgivare). Så var det beloppet högre (inklusive den skatt de betalade) än vad jag betalade i skatt.

Våra löner var rätt lika, hennes något högre.
    Jag själv pluggade, och jobbade för annars hade det inte gått, i USA. Jag lade närmare två miljoner kronor ur egen ficka för mina år för enbart studieavgifter, material och boendekostnad, förvisso med halvpension, och alla försäkringar som behövdes. Då inte medräknat mina stipendier. Jag blev också tvungen att uppsöka vården flera gånger på kort tid när jag var där och trots försäkringar betalade jag mellan 80 och 250 USD. Förvisso för 10 år sedan....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • nihka
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 14:00:44 följande:
    Drar mig till minnes en tråd jag läste där trådskaparen ondgjorde sig över att denne inte hade lika mycket kvar att leva loppan för som två personer som levde tillsammans trots att den totala bruttolönen var lika i bägge hushållen.

Trådskaparen kunde varken skilja på skattesubjekt, förstå att två personer kostar mer än en person och att marginalskatteeffekten i första hand beror på grundavdrag och jobbskatteavdrag som varje skattesubjekt får göra. Denne person sade sig 'vara sambo' med sin 16-åriga dotter om jag minns rätt, ingen ände på galenskaperna där.
    Hahahaha! Jag minns. Precis så var det.

Han ville ha alla de ekonomiska fördelarna med en riktig sambo. Minus sambo.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 08:23:28 följande:
    Den enda som pratar om trygghetsknarkande är du.

Du har fel - helt fel.

Du blandar fortfarande ihop skattesubjekt.
    nihka skrev 2020-08-26 09:45:58 följande:
    Enligt mig?

Nej, enligt dig faktiskt. Du avslöjar hur sniket du tänker med vad du inbillar dig att andra har sagt. Otroligt oattraktivt.

Tänk stora volymer, mängdrabatt och räntefria förskottsutbetalningar utan återbetalningskrav. Om du dör vid 35 blir du och dina barn inte återbetalningsskyldiga för din skolgång.

Eller vill du hellre att det skickas ut en faktura?
    Att värna om ett system som går ut på att alla ska tvingas vara med o betala till staten efter förmåga, för att sen få det de behöver av staten efter deras behov...

Det är trygghetsknarkande.

Så länge det fungerar som det är tänkt så har jag faktiskt inte så mycket emot det, det stora problemet i detta land idag är ju att det inte fungerar.
    Politikerna ska vara demokratiskt tillsatta av folket, de ska föra och verkställa folkets vilja.
    Dagens politiker i de etablerade partierna har ingen som helst verklighetsanknytning längre.
    De människor som haft kontakt med vården senaste åren VET hur sjukvården går på knäna fullständigt.
    De som någång satt sin fot på arbetsförmedlingen senaste decenniet VET vilket fullständigt kaos som råder där..
    De som blivit utsatta för ett brott VET att du har idag nästan ingen hjälp att få av polisen längre.
    De som slutat arbeta och påbörjat sin pension senaste decenniet VET att du idag inte kan överleva på enbart pension, du måste ta ansvar för detta själv.
    De som blivit sjuka eller av annan anledning varit i kontakt med försäkringskassan VET hur stora hålen i de "sociala skyddsnäten" är i praktiken när myndigheten ska till o betala ut...

Listan kan göras hur lång som helst....

För 30-40år sedan så var dessa socialförsäkringssystem starka o robusta, de fick då också en välförtjänt respekt av folket.
    Ett folk som DÅ faktiskt tog en hel del stolthet i att bo i detta land, som faktiskt DÅ var ett föredöme för hur ett modernt och jämställt samhälle i västvärlden skulle utformas.

Dessa myndigheter och socialförsäkringssystem är idag bara luftslott som lever på gamla meriter, de inser alla så fort de kommer i ett läge där de faktiskt behöver utnyttja den "trygghet" de trodde de hade...
    Många knegar fortfarande idag bara på o lever i tron att detta fortfarande fungerar.

Men om det nu är så att det faktiskt fungerar som ni påstår, alla skulle tjäna på detta, alltså kunna ta ut betydligt mer ur välfärdssystemen än vad de stoppar in så är det ju strålande.
    Då behöver ju ingen egentligen bidra alls, alla kan ju bara plocka ut efter behov? Hur resurserna kommer in i systemet.... det får vara någon annans problem.

Den kalla hårda sanningen är inte svår, det är inget trolleri eller svart magi.
    Dena typ av system fungerar bara sålänge den överväldigande majoriteten faktiskt bidrar med mer än de tar ut. Då finns det ett överskott som kan "omfördelas" till de gamla, sjuka o svaga i samhället som faktiskt behöver hjälp.
    Men när det under en lång tid procentuellt sakta men säkert blir färre o färre som bidrar, samtidigt som det blir fler o fler som belastar....
    Det är precis glasklart varför dessa socialförsäkringssystem nu är på god väg att brista i sömmarna o kollapsa fullständigt. Problemet är bara att politikerna har med manupulerade siffror och sina fina ord har lyckats mörka detta på tok för länge för den godtrogna massan.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 18:05:47 följande:
    Att värna om ett system som går ut på att alla ska tvingas vara med o betala till staten efter förmåga, för att sen få det de behöver av staten efter deras behov...

Så länge det fungerar som det är tänkt så har jag faktiskt inte så mycket emot det, det stora problemet i detta land idag är ju att det inte fungerar.
    Politikerna ska vara demokratiskt tillsatta av folket, de ska föra och verkställa folkets vilja.
    Dagens politiker i de etablerade partierna har ingen som helst verklighetsanknytning längre.
    De människor som haft kontakt med vården senaste åren VET hur sjukvården går på knäna fullständigt.
    De som någång satt sin fot på arbetsförmedlingen senaste decenniet VET vilket fullständigt kaos som råder där..
    De som blivit utsatta för ett brott VET att du har idag nästan ingen hjälp att få av polisen längre.
    De som slutat arbeta och påbörjat sin pension senaste decenniet VET att du idag inte kan överleva på enbart pension, du måste ta ansvar för detta själv.
    De som blivit sjuka eller av annan anledning varit i kontakt med försäkringskassan VET hur stora hålen i de "sociala skyddsnäten" är i praktiken när myndigheten ska till o betala ut...

För 30-40år sedan så var dessa socialförsäkringssystem starka o robusta, de fick då också en välförtjänt respekt av folket.
    Ett folk som DÅ faktiskt tog en hel del stolthet i att bo i detta land, som faktiskt DÅ var ett föredöme för hur ett modernt och jämställt samhälle i västvärlden skulle utformas.

Dessa myndigheter och socialförsäkringssystem är idag bara luftslott som lever på gamla meriter, de inser alla så fort de kommer i ett läge där de faktiskt behöver utnyttja den "trygghet" de trodde de hade...
    Många knegar fortfarande idag bara på o lever i tron att detta fortfarande fungerar.

Men om det nu är så att det faktiskt fungerar som ni påstår, alla skulle tjäna på detta, alltså kunna ta ut betydligt mer ur välfärdssystemen än vad de stoppar in så är det ju strålande.
    Då behöver ju ingen egentligen bidra alls, alla kan ju bara plocka ut efter behov? Hur resurserna kommer in i systemet.... det får vara någon annans problem.

Dena typ av system fungerar bara sålänge den överväldigande majoriteten faktiskt bidrar med mer än de tar ut. Då finns det ett överskott som kan "omfördelas" till de gamla, sjuka o svaga i samhället som faktiskt behöver hjälp.
    Men när det under en lång tid procentuellt sakta men säkert blir färre o färre som bidrar, samtidigt som det blir fler o fler som belastar....
    Det är precis glasklart varför dessa socialförsäkringssystem nu är på god väg att brista i sömmarna o kollapsa fullständigt. Problemet är bara att politikerna har med manupulerade siffror och sina fina ord har lyckats mörka detta på tok för länge för den godtrogna massan.
    Det är ingen tvekan om att detta är din åsikt, men du har fortfarande fel, helt fel då du skriver att _jag_ har rätt om det _du_ själv formulerar som jag inte alls sagt..
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:40:44 följande:
    Jag tror faktiskt att du har rätt, .....

• Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 18:20:10 följande:
    Det är ingen tvekan om att detta är din åsikt, men du har fortfarande fel, helt fel då du skriver att _jag_ har rätt om det _du_ själv formulerar som jag inte alls sagt..
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:40:44 följande:
    Jag tror faktiskt att du har rätt, .....
    Va svammlar du om?

Du påstod att den stora massan förmodligen inte alls var för att montera ner de skattefinansierade välfärdssystemen? Korrekt?

Det jag då svarade är att "du har nog rätt".

Efter det så gjorde jag ett utlägg om varför jag anser det naivt av "den stora massan" att vara motvilliga till detta.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 18:37:42 följande:
    Va svammlar du om?

Du påstod att den stora massan förmodligen inte alls var för att montera ner de skattefinansierade välfärdssystemen? Korrekt?

Det jag då svarade är att "du har nog rätt".

Efter det så gjorde jag ett utlägg om varför jag anser det naivt av "den stora massan" att vara motvilliga till detta.
    Inte bara att skilja på olika skattesubjekt som är problemet, utan även semantisk medvetenhet ....

Huvudsats och bisats har en speciell relation som påverkar betydelsen av innehållet i det dessa uttrycker.

Du har fortfarande fel, helt fel i det du skriver om att du håller med mig.

Dina egna teorier om naivitet och trygghetsknarkande är enbart dina egna uppfattningar och har ingenting att göra med att du håller med mig.  Det är enbart dina egna åsikter.

Ovanan att tillskriva andra sina egna åsikter medvetet eller omedvetet är ett riktigt uselt retoriskt grepp. 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 21:58:00 följande:
    Arbetsgivaravgiften är mycket riktigt en skatt, men det är inte arbetstagarens skatt.  Arbetsgivaren blir skyldig staten den arbetsgivaravgift denne undvikit att betala in, inte arbetstagaren. 

Däremot är arbetsgivaravgifterna en del av de kostnader arbetsgivaren har för sina arbetstagare, men inte nödvändigtvis den enda kostnaden då det finns fler kostnader beroende på vilka avtal arbetsgivaren har på arbetsmarknaden. 

Att ensidigt peka på arbetsgivaravgiften som en del av arbetstagarens skatt är missvisande, då det inte enbart är arbetstagare som är skattesubjekt på arbetsmarknaden. 

Visst är det så att jag med mina skattade pengar betalar priset inklusive moms på varor och tjänster jag köper.

Dina siffror 60% är baserade på godtyckliga delar av skatteuttag för olika skattesubjekt och har mycket lite med verkligheten att göra. Det beror säkert på att du skriver på ett forum på internet som du själv säger.
    Så när jag vill ta ut lön från de pengar jag fakturerat kunden och fått in i mitt företag så måste jag inte betala både arbetsgivaravgift och inkomstskatt?
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 18:05:47 följande:
    nihka skrev 2020-08-26 09:45:58 följande:
    Enligt mig?

Nej, enligt dig faktiskt. Du avslöjar hur sniket du tänker med vad du inbillar dig att andra har sagt. Otroligt oattraktivt.

Tänk stora volymer, mängdrabatt och räntefria förskottsutbetalningar utan återbetalningskrav. Om du dör vid 35 blir du och dina barn inte återbetalningsskyldiga för din skolgång.

Eller vill du hellre att det skickas ut en faktura?

Inte heller någon examen i nationalekonomi märker jag utan du känner att det är så ett lands ekonomi fungerar. Ett lands ekonomi fungerar inte som din privatekonomi, men det är vad du utgår från vilket är orsaken till att du hamnar snett. 

Det är ingen som tvingar dig att stanna kvar och trygghetsknarka dig. Åk. Planeten är stor.

För 30-40 år sedan var du väl med och plockade ut så jag förstår att det svider att nu vara i en mer förenklat uttryckt närande isf mer tärande fas, men ändå är det ingen som tvingar dig kvar för att fortsätta att betala tillbaka. Så fint och fritt är vårt system. Men shoppa gärna runt och se om du kan hitta ett bättre.

Bon voyage!

PS.

Jag har nyligen fått utmärkt kvalificerad vård och till det fått en lika utmärkt service av försäkringskassan. Jag vet inte om jag ständigt har en ENORM tur, men ännu en gång verkar jag i så fall vara undantaget som kunde kliva in på akuten efter kontorstid och få ett snabbt och professionellt omhändertagande och det till på köpet i dessa coronatider. Jag känner en stor tacksamhet mot alla parter i denna väloljade kedja. 

Och så de gamla konspirationsteoretiska "förklaringarna". Det måste vara tufft att ständigt känna sig så rövknullad av systemet. Jag förstår att det sitter i huvudet och jag är tacksam över inte ha sådan demoner att tampas med. Huvva!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Trötter) skrev 2020-08-26 18:51:42 följande:
    Så när jag vill ta ut lön från de pengar jag fakturerat kunden och fått in i mitt företag så måste jag inte betala både arbetsgivaravgift och inkomstskatt?
    Så du kan inte heller skilja på olika skattesubjekt?

Den som driver företag behöver ha någon koll på detta.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 18:54:23 följande:
    Så du kan inte heller skilja på olika skattesubjekt?

Den som driver företag behöver ha någon koll på detta.
    Den som skall nyttja det svenska språket bör kanske också lära sig skillnaden på en fråga och ett svar.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?