• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Xlr8
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-27 13:38:52 följande:

Hur menar du? Nej, det är inte frivilligt. Om du vill betala 5% skatt istället för 57-60% använder dom våld och kastar in dig i fängelse.. Du kan inte bestämma själv. Hur kan du betala vad du känner för om det stämmer? Du är automatiskt en löneslav om du befinner dig inom landets gränser och måste betala om du inte vill bli indragen i fängelset av polisen med våld. Dom flesta länder har löneslavar. Finns dom länder med 0 procent i skatt och där är dom inte slavar eller löneslavar och mer fria!

Hört om folk som nolltaxerar?

Är man lite smart går det att lösa lagligt att bara skatta 5%..

Det är inte alltid värt att plocka ut alla pengar i lön.

Bättre att ditt företaget har större utgifter, säg för diesel sen kanske du hyr villan av ditt företag du skulle bli förvånad vad man kan få betalat då.

Sen är det till fördel med ytterligare ett företag i valfritt skatte paradis som sänder det svenska företag6 fakturor för säg it-support eller licens kostnad för mjukvara.

Det finns massor med olika sätt om man vill allt från helt lagliga till gråzon till illegala.
  • nihka
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-27 14:01:45 följande:
    Du får straff om du inte betalar skatt till staten. Så jag menar.. Dom gör vad dom vill då. Om du inte sköter dig och betalar skatt kommer påföljder helt enkelt. Dom driver in sina pengar som en laglig maffia är min poäng.
    Så vad är alternativet? Att du exempelvis bygger ett eget vägnät som bara du får använda och så slipper du betala vägskatt? Om det skulle gå skulle det säkert bli jättemycket billigare för dig
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    nihka skrev 2020-08-29 10:35:41 följande:
    Så vad är alternativet? Att du exempelvis bygger ett eget vägnät som bara du får använda och så slipper du betala vägskatt? Om det skulle gå skulle det säkert bli jättemycket billigare för dig
    Rimligtvis bör vägskatten som fordonsägaren betalar in finansiera vägnätet?

Även alla andra fordonsrelaterade skatter t.ex de på drivmedel?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 15:14:04 följande:

För vilka utgifter förespråkar du skatt respektive faktura?
  • Anonym (Slavar)
    Xlr8 skrev 2020-08-29 10:10:07 följande:
    Hört om folk som nolltaxerar?

Är man lite smart går det att lösa lagligt att bara skatta 5%..

Det är inte alltid värt att plocka ut alla pengar i lön.

Bättre att ditt företaget har större utgifter, säg för diesel sen kanske du hyr villan av ditt företag du skulle bli förvånad vad man kan få betalat då.

Sen är det till fördel med ytterligare ett företag i valfritt skatte paradis som sänder det svenska företag6 fakturor för säg it-support eller licens kostnad för mjukvara.

Det finns massor med olika sätt om man vill allt från helt lagliga till gråzon till illegala.
    Jaha! Intressant. Nej, jag har noll koll på detta med skatten, men detta låter väldigt bra. Jag ska lära mig allt jag kan om detta ämne, det är dags nu. Tack för att du skrev Xlr8.
    Så människor med egna företag kan skatta 5% lagligt om dom vill i sverige alltså på så vis? Det låter bra! Och ja, företag i skatteparadis utöver det låter mycket mycket bra. Vart kan jag lära mig mer om detta? Böcker eller länkar?

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 15:23:08 följande:
    För vilka utgifter förespråkar du skatt respektive faktura?
    Min uppfattning är att staten skall vara så "slimad" som det bara går.

Jag kanske glömmer någon punkt nu när jag höftar till det, men...
    *Sjukvård, med undantag för sådant inte är direkt livshotande eller fysiska handikapp.
    *Räddningstjänst, avgiftsfri utryckning vid rena olyckor.
    *Utbildning, liknande dagens upplägg, med skillnaden att du bör bli utkastad om du inte sköter dina studier o då bli återbetalningsskyldig för tiden du gått innan...
    *Rättsväsendet.
    *Militär/försvar

Utöver det så bör staten ha ansvar för landets infrastruktur och energiproduktion, men det ska inte vara skattefinansierat. De individuella delarna ska bära sig själva genom att de som använder betalar avgift för att bruka just den delen av infrastrukturen.
    (det ska t.ex inte som idag gå att skatta sönder biltrafiken o lägga tågräls för pengarna).

Utöver detta så kan den fria marknaden tillhandahålla tjänster och produkter.

Jag har säkert glömt nått, men det lär nog inte ta länge innan nån påminner mig om det Flört
  • Xlr8
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-29 16:33:17 följande:

Jaha! Intressant. Nej, jag har noll koll på detta med skatten, men detta låter väldigt bra. Jag ska lära mig allt jag kan om detta ämne, det är dags nu. Tack för att du skrev Xlr8.

Så människor med egna företag kan skatta 5% lagligt om dom vill i sverige alltså på så vis? Det låter bra! Och ja, företag i skatteparadis utöver det låter mycket mycket bra. Vart kan jag lära mig mer om detta? Böcker eller länkar?

Googla runt du kanske hittar på ngt.

Har du eget företag betalar du ju ut din egen lön så då väljer du ju summan av din egen lön. Att bara betala ut det du behöver är oftast fördelaktigt. Spelar du sen smart kan företaget stå för vissa av dina utgifter skattefritt och därav kan du ta ut mindre lön. Dvs mindre skatt på intäkterna.

Som av en slump så var veckans video av en utav de samhällsdebattörer som jag följer på ett passande ämne för denna tråd...

För de som inte har koncentrationsförmåga nog att sitta still hela de 20min som videon är lång så börja vid 13:13 för att njuta av ett extremt vvälformulerat utlägg.

• nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 15:14:04 följande:

Men han ville inte betala någon skatt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    nihka skrev 2020-08-29 21:07:49 följande:
    Men han ville inte betala någon skatt.
    Denna skatt är ju i praktiken en avgift, den är ju inte individuellt anpassad o fastställd procentuellt baserat på din inkomst...
    Den är också av sin natur frivillig eftersom man enbart är skyldig att betala om man äger en bil som är påställd och genom detta kan, tillåts och ämnar nyttja en viss infrastruktur eller tjänst  som staten finansierat. 

Precis så som ALL "skatt" egentligen borde vara.

Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?