Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-08 23:08:51 följande:
Tänk att du ändå kan hålla med de du säger att du föraktar så - det är stort, eller sjukt... hur du nu vill se det.
Att brottslighet verkar i olika stadier av 'mognad' är ingenting som är unikt för Sverige eller för samtiden. Det har funnits länge.
Det finns åtskilliga exempel i nyare tiders historia där organiserad brottslighet är inkorporerad i näringsliv, offentlig verksamhet och politisk styrning förekommer i olika omfattning i alla länder på klotet oberoende av statsskick och styrande ideologi.
Självklart urholkar det såväl finanser och förtroende. Men det är viktigt att förstå att all brottslighet verkar i de samhällen som finns under de villkor som ges dem i dessa samhällen och att all organiserad brottslighet verkar på en global brottslig marknad där tillgång och efterfrågan styr vilken verksamhet brottsligheten ska utnyttja.
Jag kan absolut hålla med i sakfrågor, som nu när finansministern ställer sig upp och säger att
"Hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet står på spel när bedrägerier från organiserad brottslighet riktar sig mot samhällets gemensamma resurser"
Hon har ju fullständigt rätt, hon gör ju precis samma poäng som jag försöker göra själv. Vi är överens om vad problemet är och att problemet faktiskt finns. Även du själv verkar ju vara helt överens om att detta faktiskt är ett otroligt stort problem.
Den stora skillnaden kommer i att jag utöver detta även fullständigt har tappat förtroendet för de etablerade politikernas förmåga att faktiskt göra någonting åt det.
Jag blir även mer o mer övertygad ju fler år som går, eftersom inga åtgärder eller ändringar de verkställer verkar göra någon som helst skillnad i praktiken.
Jag gillar speciellt det sista stycket i ditt inlägg, våra socialförsäkringssystem skall givetvis vara uppbyggda på ett sådant sätt, och med sådana villkor, att de inte är möjligt att oärliga människor ges tillfälle att missbruka dessa.
Anonym (tobbe) skrev 2020-09-08 23:47:05 följande:
Fast om man inte vill betala skatt eller bidra till det allmänna så är det inga problem. Man kan bo i skogen på annans mark och nyttja allemansrätten. Problemet med folkbokföring är inte svårt. Man folkbokförs i den kommun som man vistas den mesta tiden. Dvs man blir folkbokförd på kommunen och inte en speciell adress i kommunen. Det är så uteliggare tex kan vara folkbokförda. Sen om någon skulle kräva att man ska vara folkbokförd i den koja i skogen man lever i är också väldigt lätt med tanke på att man flyttar runt med jämna mellanrum och därför inte anses ha en fast adress. Så du kan släppa diskussionen om att man måste vara folkbokförd på en adress.
Du kan inte på något vis nyttja allemansrätten för att bosätta dig på en fastighet som ägs av annan. Allemansrätten ger oss rätt att vistas på annans mark, inte att bosätta oss.
Men du har rätt i att man som individ kan bli folkbokförd hos kommunen, men då är du ju ändå inne i systemet o behöver skatta på dina inkomster och tillgångar.