nihka skrev 2020-09-07 18:47:16 följande:
Som sagt är det inget lagbrott att inte vara folkbokförd. Du kommer att stå utanför samhället, men var det inte det du ville?
Nej, man måste inte bo i Sverige för att äga mark här och man är inte alls per definition bosatt här om man bygger en skogskoja och sover i den. En skogskoja av den typen jag har beskrivit har ingen adress (och ingen avlopp
) så du kan inte vara skriven där även om du ville.
Det är visst ett lagbrott att inte vara folkbokförd om man är bosatt i landet, det stod i utdraget ur folkbokföringslagen som jag citerade i förra inlägget, det som du strök över du vet...
Man måste absolut inte vara bosatt i landet för att äga en fastighet här, när har jag påstått det?
Men du är per definition bosatt i landet om du lever enligt den definition som formulerats i folkbokföringslagen, du vet det där andra stycket av det jag citerade i förra inlägget.
Så om du bygger dig en koja o sover i den, oavsett om den ligger på din egen fastighet eller inte, så säger folkbokföringslagen att du ska vara folkbokförd där.
Problemet som uppstår för dig då, om du försöker folkbokföra dig där, är att boverket ställer en massa jobbiga krav på byggnaden som den måste uppfylla för att blir godkänd för boende.
Det ena ger det andra.... O det hela slutar alltid med att jag kan inte, utan att bryta mot lagen, "bygga mig en koja o bo i den o inte behöva betala nånting".
Att det springer runt en otroligt stor mängd människor i detta land för tillfället som bryter mot denna lag är helt uppenbart, det ifrågasätter jag inte alls.
Det blir ju också svårt att bevisa om dessa personer per definition är bosatta här, eller bara vistas i landet tillfälligt.
Därför blir det ju även mycket svårt att lagföra någon för dessa brott, men det innebär ju inte att det blir mindre olagligt för det.