Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-05 23:08:29 följande:
netflix och spotify eller pay per view/hear?
Vad föredrar du?
Jag föredrar alla dar i veckan att betala en engångsavgift och sen själv äga rätten till den produkt jag köpt i all framtid, framför att betala en löpande prenumeration.
Netflix mot pay per view blir en haltande jämförelse. Ta en Netflix abonnemang mot att köpa ett exemplar av en film istället.
Då väljer jag utan tvekan att köpa filmen istället.... Eller om jag ska vara riktigt ärlig så blir det hemliga alternativ nr3, ladda ner det jag vill se o spara på egen server.
Anonym (V) skrev 2020-09-05 23:15:57 följande:
Poängen med vägnätet är alltså... Inget? Mer än att inkomna skatter blir, som du uttrycker det, öronmärkt. För som du säger, ser ser ju i stort sätt ut så idag - du betalar skatt på bil, drivmedel, produkter och service. Du föreslår alltså samma system som idag med skillnaden att staten inte kan fördela om resurser där det behövs.
-
På mitt andra stycke svarar du knappt. Det är betydligt mer att hantera än att "ha en databas och visa legitimation". Personligen tror jag att bara hanteringen av allt detta blir dyrare än vad man tjänar in på det.
-
Mitt tredje stycke svarar du knappt på heller. Hur ska man lösa - bland annat - den enorma brist på bemanning, kompetens med mycket mera som uppstår när en majoritet av människor inte längre klarar av att transportera sig? Förstår du att det blir konsekvenser bortom den enskilda individen?
Varför skulle en majoritet av befolkningen helt plötsligt inte ha råd att förflytta sig om vi behåller nuvarande system och nivåer gällande vägnätet, med enda skillnaden att de pengar som kommer in ifrån detta faktiskt också går till att finansiera vägnätet?
Kanske har inte alla råd med de dubbla solglasögon som skulle krävas för att inte bländas av de i 24karat förgyllda mittsträcken?
Ett central databas där uppgifter om alla medborgares val av samhällstjänster tillhandahölls skulle med dagens teknik vara hur enkel och billig som helst att administrera.
Bara att scanna QR-koden på legitimationen när man går in på t.ex biblioteket... BIIP, nä tyvärr, du har inte rätt att nyttja biblioteket för du har inte betalt för det.
BIIP, aha, jag ser här att du är med o betalar landtingsskatten, välkommen in o ta del av vården.... osv, osv...