• Anonym (V)

    På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 09:59:50 följande:

    Där det även är specificerat hur mycket de olika delarna av samhällsservicen kostar. All infrastruktur får man sen själv välja om man vill utnyttja och då blir det pålagt en avgift för just den, vill du t.ex köra bil på statens vägnät på kryssar du i rutan "vägnätet".

    Dessa avgifter skall givetvis även vara linjära, samma pris för alla.


    Jag ser så många problem i det här tankesättet, du får gärna fylla i hur dessa luckor i logiken ska fyllas i...

    Först och främst så utnyttjas vägsystemet av alla, oavsett om man kör bil eller inte. Alla produkter och all service fraktas via någon typ av transport som utnyttjar räls eller väg. Du använder dessutom vägnätverket oavsett om du kör bil, åker buss, cyklar eller går. Ska man betala efter någon typ av schablon beroende på hur hårt ett fordon sliter, eller vad?

    Sedan har vi faktumet att det rent administrativt skulle vara en enorm kostnad att hålla uppe ett system där man kan "välja" vilka tjänster man vill utnyttja. Förutom det faktumet att det skulle innebära hundratals, om inte tusentals, saker som man som individ skulle behöva ta ställning till och välja, och allt arbete som krävs för att registrera, uppdatera och underhålla dessa system - hur ska man kunna se till att folk efterlever sina val? Ska jag behöva ta med mig ett "intyg" på att jag har betalt min del för allt?

    Slutligen, om saker ska kosta exakt lika mycket för alla, så innebär det att en stor mängd människor inte skulle ha råd att betala sin del av exempelvis vägnätskostnaden. Detta tror jag skulle vara förödande för en stor mängd företag som skulle tappa en stor andel anställda som plötsligt inte kan ta sig till jobbet eller åka och handla - hur ska man lösa det?
  • Anonym (V)

    Poängen med vägnätet är alltså... Inget? Mer än att inkomna skatter blir, som du uttrycker det, öronmärkt. För som du säger, ser ser ju i stort sätt ut så idag - du betalar skatt på bil, drivmedel, produkter och service. Du föreslår alltså samma system som idag med skillnaden att staten inte kan fördela om resurser där det behövs.

    -

    På mitt andra stycke svarar du knappt. Det är betydligt mer att hantera än att "ha en databas och visa legitimation". Personligen tror jag att bara hanteringen av allt detta blir dyrare än vad man tjänar in på det.

    -

    Mitt tredje stycke svarar du knappt på heller. Hur ska man lösa - bland annat - den enorma brist på bemanning, kompetens med mycket mera som uppstår när en majoritet av människor inte längre klarar av att transportera sig? Förstår du att det blir konsekvenser bortom den enskilda individen?

  • Anonym (V)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 00:02:02 följande:

    Varför skulle en majoritet av befolkningen helt plötsligt inte ha råd att förflytta sig om vi behåller nuvarande system och nivåer gällande vägnätet, med enda skillnaden att de pengar som kommer in ifrån detta faktiskt också går till att finansiera vägnätet?

    Kanske har inte alla råd med de dubbla solglasögon som skulle krävas för att inte bländas av de i 24karat förgyllda mittsträcken?

    Ett central databas där uppgifter om alla medborgares val av samhällstjänster tillhandahölls skulle med dagens teknik vara hur enkel och billig som helst att administrera.

    Bara att scanna QR-koden på legitimationen när man går in på t.ex biblioteket... BIIP, nä tyvärr, du har inte rätt att nyttja biblioteket för du har inte betalt för det.

    BIIP, aha, jag ser här att du är med o betalar landtingsskatten, välkommen in o ta del av vården.... osv, osv...


    Du säger att det ska vara samma pris för alla. Två personer som åker samma sträcka ska alltså betala samma pris, oavsett om de tjänar multum eller behöver vända på varje krona. I och med att en stor del av den inkomna skatten från höginkomsttagare försvinner så måste ju denna del betalas av någon, det säger ju sig själv. Eller missformulerade du dig och du menar egentligen att kostnaden ska vara linjär i förhållande till inkomst?

    Och du underskattar grovt resurserna det krävs för att administrera ett sådant system och upprätthålla det. Rätt uppenbart att du faktiskt inte har någon kunskap att stödja ditt förslag på. Det är definitivt inte så enkelt och billigt som du inbillar dig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 14:57:43 följande:

    Detta grundresonemang att olika individer skall betala olika mycket för samma sak beroende på vad de tjänar är i min värld vidrigt. Varför skall pengar vara olika mycket värda beroende på vem som använder dom?

    Detta "vänster-tänk" är enbart grundat på avundsjuka och bitterhet, offerkoftan är jätteskön o "faan ta alla som har mer än mig, de kan gott betala de jävlarna"....


    Hmm, nu tjänar jag betydligt högre än genomsnittet och röstar höger, men jag har ändå förmågan att tänka längre än till den enskilda individen. Men när argumenten tryter så kommer försöken till härskartekniker fram. Samhället, företag, höginkomsttagare med mera är såklart beroende av tillgänglig kompetens och arbetskraft för att kunna gå runt och gå med vinst. Du inser säkert att ekvationen inte går ihop om du helt tar bort folks förmåga att kunna försörja sig och transportera sig till sin arbetsplats. I det scenariot som du målar upp skulle löner för låginkomsttagare behöva pressas upp och löneskillnaderna skulle tvingas minska, det är oundvikligt. Du förenklar dock scenariot i sådan utsträckning att det blir omöjligt att föra diskussionen vidare om du inte börjar tänka längre än konsekvenserna för varje enskild människa, så jag drar mig ur den nu. Det går inte att diskutera med någon som tror att "scanna en QR-kod" är lösningen på det hela, helt poänglöst.

    Trevlig kväll.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?