På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
Där det även är specificerat hur mycket de olika delarna av samhällsservicen kostar. All infrastruktur får man sen själv välja om man vill utnyttja och då blir det pålagt en avgift för just den, vill du t.ex köra bil på statens vägnät på kryssar du i rutan "vägnätet".
Dessa avgifter skall givetvis även vara linjära, samma pris för alla.
Först och främst så utnyttjas vägsystemet av alla, oavsett om man kör bil eller inte. Alla produkter och all service fraktas via någon typ av transport som utnyttjar räls eller väg. Du använder dessutom vägnätverket oavsett om du kör bil, åker buss, cyklar eller går. Ska man betala efter någon typ av schablon beroende på hur hårt ett fordon sliter, eller vad?
Sedan har vi faktumet att det rent administrativt skulle vara en enorm kostnad att hålla uppe ett system där man kan "välja" vilka tjänster man vill utnyttja. Förutom det faktumet att det skulle innebära hundratals, om inte tusentals, saker som man som individ skulle behöva ta ställning till och välja, och allt arbete som krävs för att registrera, uppdatera och underhålla dessa system - hur ska man kunna se till att folk efterlever sina val? Ska jag behöva ta med mig ett "intyg" på att jag har betalt min del för allt?
Slutligen, om saker ska kosta exakt lika mycket för alla, så innebär det att en stor mängd människor inte skulle ha råd att betala sin del av exempelvis vägnätskostnaden. Detta tror jag skulle vara förödande för en stor mängd företag som skulle tappa en stor andel anställda som plötsligt inte kan ta sig till jobbet eller åka och handla - hur ska man lösa det?