Inlägg från: Anonym (Trötter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trötter)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 21:58:00 följande:
    Arbetsgivaravgiften är mycket riktigt en skatt, men det är inte arbetstagarens skatt.  Arbetsgivaren blir skyldig staten den arbetsgivaravgift denne undvikit att betala in, inte arbetstagaren. 

Däremot är arbetsgivaravgifterna en del av de kostnader arbetsgivaren har för sina arbetstagare, men inte nödvändigtvis den enda kostnaden då det finns fler kostnader beroende på vilka avtal arbetsgivaren har på arbetsmarknaden. 

Att ensidigt peka på arbetsgivaravgiften som en del av arbetstagarens skatt är missvisande, då det inte enbart är arbetstagare som är skattesubjekt på arbetsmarknaden. 

Visst är det så att jag med mina skattade pengar betalar priset inklusive moms på varor och tjänster jag köper.

Dina siffror 60% är baserade på godtyckliga delar av skatteuttag för olika skattesubjekt och har mycket lite med verkligheten att göra. Det beror säkert på att du skriver på ett forum på internet som du själv säger.
    Så när jag vill ta ut lön från de pengar jag fakturerat kunden och fått in i mitt företag så måste jag inte betala både arbetsgivaravgift och inkomstskatt?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 18:54:23 följande:
    Så du kan inte heller skilja på olika skattesubjekt?

Den som driver företag behöver ha någon koll på detta.
    Den som skall nyttja det svenska språket bör kanske också lära sig skillnaden på en fråga och ett svar.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 19:01:01 följande:
    Som du noterade svarade jag inte på din fråga med annat än en motfråga?

Det är helt OK att ställa motfrågor för att be om ett förtydligande eller klargörande av frågor som ställts.

Så frågan kvarstår, kan du inte skilja på olika skattesubjekt?  
    Problemet är att man fastnar i ett evigt kretslopp av motfrågor.

Eller hur?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 19:01:01 följande:
    Som du noterade svarade jag inte på din fråga med annat än en motfråga?

Det är helt OK att ställa motfrågor för att be om ett förtydligande eller klargörande av frågor som ställts.

Så frågan kvarstår, kan du inte skilja på olika skattesubjekt?  
    För övrigt så verkar det, vad jag kan förstå, som att en enskild firma inte är ett skattesubjekt (som du så fint vill svänga dig med).
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?