• Aniiee

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Den som frågar en sån här frågar har inte den blekaste aning om vad "slav" betyder eller "slaveri" innebär. 

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2020-08-26 11:20:35 följande:
    Har en väninna som bor i USA, tillhör den akademiska medelklassen i USA.

När vi jämförde skatten och vad de fick lägga undan för att säkra sina barns möjlighet att plugga, försäkringdpremier (de har ändå sjukförsäkringen via deras arbetsgivare). Så var det beloppet högre (inklusive den skatt de betalade) än vad jag betalade i skatt.

Våra löner var rätt lika, hennes något högre.
    Jag själv pluggade, och jobbade för annars hade det inte gått, i USA. Jag lade närmare två miljoner kronor ur egen ficka för mina år för enbart studieavgifter, material och boendekostnad, förvisso med halvpension, och alla försäkringar som behövdes. Då inte medräknat mina stipendier. Jag blev också tvungen att uppsöka vården flera gånger på kort tid när jag var där och trots försäkringar betalade jag mellan 80 och 250 USD. Förvisso för 10 år sedan....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 21:25:01 följande:
    Denna skatt är ju i praktiken en avgift, den är ju inte individuellt anpassad o fastställd procentuellt baserat på din inkomst...
    Den är också av sin natur frivillig eftersom man enbart är skyldig att betala om man äger en bil som är påställd och genom detta kan, tillåts och ämnar nyttja en viss infrastruktur eller tjänst  som staten finansierat. 

Precis så som ALL "skatt" egentligen borde vara.
    Jag vet inte om jag hänger med här.

Fordonsägare ska betala skatt/avgift för vägnätet. Ok, logiskt.
    Alla andra som nyttjar vägnätet då, ska de inte betala för det? Gör de eller gör de inte det idag och ska det i så fall ändras, i ditt tycke?
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?