• AndreaBD

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:03:11 följande:
    Jag skrev här, och förösker få andra att vakna. Att betala skatt ska vara ett val i ett samhälle mer än ett krav.. Men jag är på att demonstrera, men tror du det skulle göra någon skillnad? Vi behöver riva ner hela systemet snarare.. Bygga om det.
    Du är antagligen en av dem som aldrig har förstått hur ett modernt samhälle fungerar. Och för att förstå hur mycket det är som du får för skattepengar, borde du flytta ut i någon del av världen där det inte finns ett civiliserat samhälle. Där det bara finns folk som lever som vi gjorde för tusentals år sedan. Då skulle du märka hur jobbigt det är att sköta allt själv, att inte få något serverad av någon. Såna människor är verkligen upptagna från morgon till kväll med livsviktiga sysslor. Kan du det, och väljer du det - var så god! Då är det nog bäst du stannar där också. De allra flesta här vill inte gå tillbaka till det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:07:40 följande:
    Då får du det. Men dom som inte vill det ska ha ett val och den rättigheten. Om samhället varit fritt hade det sett ut så, men nu är det en omöjlighet och dom vill ha koll på sina löneslavar med och så alla sköter sig. Varför tror du samhället blir mer och mer digitalt också? Kontanter är bra, men dom vill ha koll, och dom vill också övervaka era smarta telefoner. Ser ni inte att det blir mer och mer kontroll, och mindre och mindre frihet för varje dag som går?
    Det är helt omöjligt att ha olika system i ett land. Dvs. man kan inte ge flera möjligheter där - antigen betalar man skatt eller inte. Då skulle hela ekonomin krascha och Sverige skulle gå långt bakåt och alla skulle få det mycket sämre. Det funkar helt enkelt inte att alla gör olika. Då får du flytta någonstans där det ÄR så som du vill. Det finns ju delar av världen där det inte finns någon stat.
  • AndreaBD
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:12:13 följande:
    Det är ett bra argument ja. Sjukvården. Jag håller med. Men samtidigt borde dom som inte vill betala skatt kunna ha den rättigheten, och betala sin egna sjukvård om dom har möjlighet istället. Privata sjukhus för dom med mycket pengar, och vanliga för dom med lite som exempel. fast sen respekterar jag som rika också vill betala skatt såklart, men jag menar mer att det ska vara ett VAL, och inte att någon som inte vill bli inkastad i fängelse och illa behandlad med våld som en slav om dom inte vill med sin fria vilja dom föddes med. Dom har inte den rättigheten, befogenheten eller auktoriteten att kräva att alla ska betala skatt i sverige. Speciellt när rika ändå köper upp dom alla i slutändan, och dom är korruptionen själva.
    Flytta till USA, vetja.....
  • AndreaBD
    Konservativ skrev 2020-08-24 12:13:55 följande:
    Inkomstskatt, bensinskatt, moms, arbetsgivaravgift, stämpelskatt, fastighetsavgift, kassettskatt, spelskatt, TV-avgift, trängselskatt, alkoholskatt, tobaksskatt m.m. Det blir ganska fort 60% och mer.
    Vem har alla dessa? Har du både inkomstskatt och arbetsgivaravgift och stämpelskatt? Du har väl bara en av dessa? Du måste inte spela eller röka. Egentligen inte dricka alkohol heller.  Och du kan åka kommunalt. Kanske inte just nu, men generellt. 
  • AndreaBD
    Konservativ skrev 2020-08-24 14:07:16 följande:
    Men om jag vill köra bil, dricka alkohol och röka så är jag tvungen att betala skatter. TS tycker att vi är slavar. Det är vi ju inte men det är en slavmentalitet du uppvisar här, om du ursäktar, när du skriver att jag inte måste dricka alkohol.
    Jag skrev det ju med viss tvekan. Jag skrev att man inte behöver spela eller röka, och alkoholen var lite så där med på ett hörn. Det är olika, jag förstår. Men det är inte slavmentalitet på mig, för att jag är så himla ointresserad av alkohol att jag inte saknar något om jag väljer bort den. 
  • AndreaBD
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 23:02:49 följande:

Autodidakt skulle det vart innan.

Ja, det märks. Kunskaperna är därefter. 
  • AndreaBD
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:30:45 följande:
    Så skulle jag bara vilja fråga, om det nu är som du säger, anser du det då rimligt att ett fåtal (alltså de som enligt dig betalar in mer i skatt än vad de får ut ur välfärden) ska tvingas betala för alla andra? Utan att ens ha lite att säga till om hur pengarna används eller prioriteras?
    De får inte ens ett "tack" eller något som helst bevis på uppskattning, tvärtom så höjs istället procentsatsen på skatten...

Nä, ett samhälle där den stora fårskocken sitter med offerkoftan på sig och är beroende av bidrag och subventioneringar är i mina ögon otroligt oattraktivt.

Om jag också får svara på det här - och jag håller med personen som du citerade om att det är väldigt få som skulle ha råd - du räknar fel här. Du tänker bara på att du JUST NU betalar åt andra också, men du har också varit barn och då fått massor av skattepengar - dagis, skola, m.m.. Och du kommer att vara gammal och inte kunna jobba längre. Det är ju bara under ett antal år som man kan tjäna bra med pengar för att kunna bekosta allt sånt själv. 

Just av den anledningen funkar det inte att var och en tar hand om sig själv. Även i primitiva samhällen, utan skatter alltså, finns det ett system, t.ex. en klan/storfamilj, eller i en by, där alla ändå tas hand om på något sätt. Inte ens djur klarar sig helt själva. 
  • AndreaBD
    Anonym (tobbe) skrev 2020-09-01 01:31:04 följande:
    Fastighetsskatten är borttagen. Vilket var dumt för det var ett sätt att beskatta dom rika utan att dom kunde smita så som dom gör med andra skatter. 

Sen en koja är svårt att beskatta dels för att den kan man slänga upp varsomhelst och dels för att den inte är beskattningsbar. På samma sätt som ett tält inte är det ett tält är ju på sätt o vis en koja det också fast gjord av tyg. Men som andra skrivit du får nog googla lite fakta för det verkar som om du betalar skatter som du inte behöver. Skatteverket lär nog undra över all fastighetsskatt och annat du betalar in.
    jaha... vi som äger hus betalar fastighetsskatt som vanligt. Jag vet inte om borttagen skatt. Och de flesta svenska barnfamiljer bor nog i hus. Inte är de rika allihopa. 
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2020-09-02 11:00:04 följande:
    Numera heter det tydligen fastighetsavgift , om det berör de fastigheter som omfattas av begränsningsregeln och den betalas till kommunen. Har man en obebyggd tomt så betalar man fastighetsskatt till staten
    Okej.... jag har nog inte tittat på det så noga, om det har ändrats något. Vet bara att jag fortfarande får en taxeringsbesked, alltså en sån med taxeringsvärde. Det var nog min man som betalat det, så jag har inte tänkt på det.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2020-09-02 12:19:19 följande:
    Det betalar man inte utan är ett underlag i deklarationen
    Jo, det vet jag. Jag blandade ihop nu. Jag menar om det var något som betalas så räknas det väl ut, läggs till, dem vanliga betalningar av ränta/amortering eller så är det är med i deklarationen. 
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?