Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:30:45 följande:
Så skulle jag bara vilja fråga, om det nu är som du säger, anser du det då rimligt att ett fåtal (alltså de som enligt dig betalar in mer i skatt än vad de får ut ur välfärden) ska tvingas betala för alla andra? Utan att ens ha lite att säga till om hur pengarna används eller prioriteras?
De får inte ens ett "tack" eller något som helst bevis på uppskattning, tvärtom så höjs istället procentsatsen på skatten...
Nä, ett samhälle där den stora fårskocken sitter med offerkoftan på sig och är beroende av bidrag och subventioneringar är i mina ögon otroligt oattraktivt.
Om jag också får svara på det här - och jag håller med personen som du citerade om att det är väldigt få som skulle ha råd - du räknar fel här. Du tänker bara på att du JUST NU betalar åt andra också, men du har också varit barn och då fått massor av skattepengar - dagis, skola, m.m.. Och du kommer att vara gammal och inte kunna jobba längre. Det är ju bara under ett antal år som man kan tjäna bra med pengar för att kunna bekosta allt sånt själv.
Just av den anledningen funkar det inte att var och en tar hand om sig själv. Även i primitiva samhällen, utan skatter alltså, finns det ett system, t.ex. en klan/storfamilj, eller i en by, där alla ändå tas hand om på något sätt. Inte ens djur klarar sig helt själva.