• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-23 21:32:35 följande:

Jag är förmodligen slav som alla er andra. Jag tycker ni borde bygga om strukturen i samhället. Eller vill ni alla betala 60% i skatt & trivs ni med det eller har ni bara inget val som alla andra?

Hur många i Sverige betalar 60% i skatt?

VILKA gör det?

(Ja, det är ledande frågor.)
  • Fiona M
    Virriga Vera skrev 2020-08-24 06:50:28 följande:

För att inte tala om skolor, poliser, vatten, avlopp. Hur ska du kunna leva i ett samhälle där du inte bidrar skattemässigt? Ska du får inte nyttja vägar, får ingen el, får inte gå i skolan, kan inte ringa polisen. När du blir gammal kan du inte få den hjälp du behöver, du får ingen pension?

• Anonym (Betalar gärna skatt)
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-23 21:03:32 följande:

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?

Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

Du resonerar som en släkting till mig som valde att hålla sig utanför skattesystemet . H*n gömmer sig idag i Spanien som en totalt misslyckad bitter person med grav missbrukarproblematik och är en persona non grata i såväl sociala och jobbrelaterade sammanhang. H*n har försummat allt t o m sitt egna barn i jakten på ?ekonomiskt oberoende ?. Har haft ändlösa diskussioner med denna person om hur dumma vi andra är som håller oss inom systemet. Anser inte att folk har kunskapen att fatta alla beslut för ens egen del om man får fria händer (som t ex denna person ) utan en del måste vi i samhället ha redan beslutat för oss för att inte gå under själva. Jag och sambon är höginkomsttagare och skulle i dagsläget kunna gå i pension . Skatt ska betalas i ett samhälle är resonemanget för oss båda. Fattar framförallt inte varför man som brottsling ska betala sig för en bättre tillvaro i fängelset . Har du gjort något brottsligt får du gott ta ditt straff . Ingen står över lagen med eller utan pengar .

Du låter som en person som värderar folk efter pengar och att man är bättre om man har mycket . Stämmer det?
  • AndreaBD
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:03:11 följande:
    Jag skrev här, och förösker få andra att vakna. Att betala skatt ska vara ett val i ett samhälle mer än ett krav.. Men jag är på att demonstrera, men tror du det skulle göra någon skillnad? Vi behöver riva ner hela systemet snarare.. Bygga om det.
    Du är antagligen en av dem som aldrig har förstått hur ett modernt samhälle fungerar. Och för att förstå hur mycket det är som du får för skattepengar, borde du flytta ut i någon del av världen där det inte finns ett civiliserat samhälle. Där det bara finns folk som lever som vi gjorde för tusentals år sedan. Då skulle du märka hur jobbigt det är att sköta allt själv, att inte få något serverad av någon. Såna människor är verkligen upptagna från morgon till kväll med livsviktiga sysslor. Kan du det, och väljer du det - var så god! Då är det nog bäst du stannar där också. De allra flesta här vill inte gå tillbaka till det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:07:40 följande:
    Då får du det. Men dom som inte vill det ska ha ett val och den rättigheten. Om samhället varit fritt hade det sett ut så, men nu är det en omöjlighet och dom vill ha koll på sina löneslavar med och så alla sköter sig. Varför tror du samhället blir mer och mer digitalt också? Kontanter är bra, men dom vill ha koll, och dom vill också övervaka era smarta telefoner. Ser ni inte att det blir mer och mer kontroll, och mindre och mindre frihet för varje dag som går?
    Det är helt omöjligt att ha olika system i ett land. Dvs. man kan inte ge flera möjligheter där - antigen betalar man skatt eller inte. Då skulle hela ekonomin krascha och Sverige skulle gå långt bakåt och alla skulle få det mycket sämre. Det funkar helt enkelt inte att alla gör olika. Då får du flytta någonstans där det ÄR så som du vill. Det finns ju delar av världen där det inte finns någon stat.
  • AndreaBD
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:12:13 följande:
    Det är ett bra argument ja. Sjukvården. Jag håller med. Men samtidigt borde dom som inte vill betala skatt kunna ha den rättigheten, och betala sin egna sjukvård om dom har möjlighet istället. Privata sjukhus för dom med mycket pengar, och vanliga för dom med lite som exempel. fast sen respekterar jag som rika också vill betala skatt såklart, men jag menar mer att det ska vara ett VAL, och inte att någon som inte vill bli inkastad i fängelse och illa behandlad med våld som en slav om dom inte vill med sin fria vilja dom föddes med. Dom har inte den rättigheten, befogenheten eller auktoriteten att kräva att alla ska betala skatt i sverige. Speciellt när rika ändå köper upp dom alla i slutändan, och dom är korruptionen själva.
    Flytta till USA, vetja.....
  • Anonym (Socialförsäkring)
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-23 21:03:32 följande:

Du är fri att flytta från staten vilken dag du vill, för att slippa skatt och det du kallar slaveri. En slav har inte den friheten.

• Anonym (..)
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:03:11 följande:

Jag skrev här, och förösker få andra att vakna. Att betala skatt ska vara ett val i ett samhälle mer än ett krav.. Men jag är på att demonstrera, men tror du det skulle göra någon skillnad? Vi behöver riva ner hela systemet snarare.. Bygga om det.

Men du har gått i svensk grundskola gissar jag? Utnyttjar man samhällets resurser så får man tugga i sig att man också får betala. Framtida skatt eller en faktura på ca 1 miljon kronor för 9 års grundskola. Sen är det ju allt annat man indirekt utnyttjar. Har du el hemma? Den infrastrukturen är uppbyggd med statliga medel även om vi idag betalar avgifter för att upprätthålla den. Du nyttjar vägar, du handlar i butiker i planlagt område. Jag som bott i ett par andra länder anser ju att jag som är normalavlönad får ganska bra valuta för mina skattepengar. Jag kan tipsa om att flytta till något afrikanskt land om du vill prova på en annan typ av system där man själv står för sina kostnader (utan att försäkringsbolag plockar ut en massa vinster). För att få samma levnadsstandard som jag har i Sverige hade jag behövt tjäna motsvarande 2 miljoner svenska kronor per år där nere.
  • Konservativ

JA det är tvång att betala skatt.

NEJ, det är inte det samma som slaveri.

JA, svenskar betalar extremt mycket skatt till en korrumperad, parasitär offentlig sektor.

NEJ, det går inte att avskaffa all skatt. Det blir bara maffiavälde av det.

MEN det går att sänka skatterna betydligt. Varför ska skattebetalarna stå för vinteruppvärmda fotbollsplaner, helt bisarrt.

JO, många betalar 60-70% skatt.

Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?