Inlägg från: Anonym (Skattmasen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skattmasen)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Konservativ skrev 2020-08-24 09:53:56 följande:
    JA det är tvång att betala skatt.
    NEJ, det är inte det samma som slaveri.
    JA, svenskar betalar extremt mycket skatt till en korrumperad, parasitär offentlig sektor.
    NEJ, det går inte att avskaffa all skatt. Det blir bara maffiavälde av det.
    MEN det går att sänka skatterna betydligt. Varför ska skattebetalarna stå för vinteruppvärmda fotbollsplaner, helt bisarrt.
    JO, många betalar 60-70% skatt.
    Ja, skatt betalas enligt de lager och regler som landets riksdag beslutat om.

De flesta slavar har troligen inga beskattningsbara tillgångar, även om det historiskt har funnits undantag.

Ja, den offentliga sektorn sugs ut av företagare som med hjälp av luckor i skattelagstiftningen flyttar pengar från resurser i offentlig sektor till utlandskonton som inte beskattas här i Sverige.

En stat som skall tillhandahålla tjänster för befolkningen behöver en kassa för det. Den kan komma från skatter eller från andra inkomster till staten.

Det går att både höja och sänka skatterna.

Nej, du räknar fel och blandar ihop olika ska skattesubjekt. 
  • Anonym (Skattmasen)
    Konservativ skrev 2020-08-24 14:15:41 följande:
    Jag vet inte vad du menar med skattesubjekt och jag vet att sossarna vill bluffa folk att arbetsgivaravgiften inte är en skatt, om det var det du menade. Men jag går inte alls med på det. Allt som staten tvingar folk betala är relevant i den här tråden, läs det inledande inlägget.
    Den som inte kan grundläggande termer inom skattelagstiftningen kan inte med trovärdighet uttala sig om skattelagstiftning eller skattetryck.
  • Anonym (Skattmasen)
    Konservativ skrev 2020-08-24 14:47:03 följande:
    Varför är du otrevlig, har dunågot vettigt att säga
    Jag har inte sagt att någon uppvisar slavmentalitet.

Jag har noterat att du blandar ihop olika skattesubjekt och det saknas trovärdighet i uttalanden om skattelagstiftning och skattetryck.

Otrevligt och vettigt.

Vem står för det ena och vem står för det andra? 
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 15:35:11 följande:
    Hur gagnar det myndighetsanställda vars lön betalas av staten (oss) att dryga sig på ett forum?
    Många anser att arbetsgivaravgifter är skatter. T ex de pengar som mina AG kommer betala in till staten på de lönedelar som är över intjänandetaket på allmän pension (ålderspensionsavgift).
    Pensionsmyndigheten skriver själva att det är en skatt. På hela mitt yrkesliv kommer det bli en miljon i runda slängar. AG kunde betalat en tjänstepension till mig för de pengarna istället. De bägge skattesubjekten hänger väldigt tight ihop i det här fallet.
    Arbetsgivarens skattedel hänger mycket riktigt ihop med den lön denne betalar ut till arbetstagaren och på så sätt också med den skatt arbetsgivaren är ålagd att betala in av arbetstagarens löneersättning, men det är fortfarande två olika skattesubjekt. I andra länder kan det fungera annorlunda än hur det fungerar i Sverige. 

Avgifter för den ersättningen i form av tjänstepension som utgår vid pensionering hanteras lite annorlunda i fråga om betalningar från arbetsgivare till det bolag som administrerar tjänstepensionsavgifter samt val av fonder och efterlevandeskydd.

Det är inte fel att ha synpynkter på hur det fungerar, men att lämna vilseledande uppgifter om hur det fungerar gagnar ingen.  Håll isär skattesubjekten - det finns dessutom fler utgifter och skatter som arbetsgivaren kan ha för en arbetstagare, var skall gränsen dras tycker du?

Hur gagnar det befolkningen (oss) att de som inte ens kan skilja på olika skattesubjekt sprider vilseledande uppgifter? Inte alls är mitt svar på den frågan.
  • Anonym (Skattmasen)
    Konservativ skrev 2020-08-24 16:33:08 följande:
    Varför snackar du om trovärdighet, tror du att vi är i en rättssal nu? Hallååååå, det är ett forum på internet.
    Inget av det jag skrev är kontroversiellt, jag radade upp ett antal grejer som invånarna måste betala och de utgör för många minst 60% av inkomsten. Att det finns många som tycker att det är jääääätteviktigt att man inte ska kalla arbetsgivaravgiften skatt ändrar ingenting, man måste betala ändå. VILKET DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR OM: DU ÄR TVUNGEN ATT BETALA MASSOR SKATT. MEN DU TYCKER ATT DET GÖR INGET FÖR DET KAAAAALLLLAAAAAASS INTE SKATT OCH DÅ BETALAR DU GÄRNA. ja gu va viktigt att ja inte kan skattetermer för då behöver vi inte bry oss om de höga skatterna.
    Arbetsgivaravgiften är mycket riktigt en skatt, men det är inte arbetstagarens skatt.  Arbetsgivaren blir skyldig staten den arbetsgivaravgift denne undvikit att betala in, inte arbetstagaren. 

Däremot är arbetsgivaravgifterna en del av de kostnader arbetsgivaren har för sina arbetstagare, men inte nödvändigtvis den enda kostnaden då det finns fler kostnader beroende på vilka avtal arbetsgivaren har på arbetsmarknaden. 

Att ensidigt peka på arbetsgivaravgiften som en del av arbetstagarens skatt är missvisande, då det inte enbart är arbetstagare som är skattesubjekt på arbetsmarknaden. 

Visst är det så att jag med mina skattade pengar betalar priset inklusive moms på varor och tjänster jag köper.

Dina siffror 60% är baserade på godtyckliga delar av skatteuttag för olika skattesubjekt och har mycket lite med verkligheten att göra. Det beror säkert på att du skriver på ett forum på internet som du själv säger.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 21:54:05 följande:
    Vilken gräns pratar du om?
    Gränsen mellan olika skattesubjekt. Varför bara två, eller varför bara arbetsgivaravgiften till exempel? 

Gränsen mellan olika typer av utgifter en arbetsgivare har för en arbetstagare.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 22:21:02 följande:
    Avgiftetr för försäkringar och tjänstepensioner för att följa kollektivavtalen är inte skatt. De är frivilliga. Det finns AG med alternativa lösningar. Och vissa helt utan tjänstepension.

Andra ersättningar som traktamenten och förmånsbilar beskattas, och är skatter.
    Ja, allt är inte skatt och allt är inte arbetstagarens skatt. Men allt detta du räknar och och lite till är eller kan vara arbetsgivarens utgifter för arbetstagaren.

Är det statens rätt att ta ut skatt som är problemet?

Skulle det enligt din mening vara bättre om arbetsgivaren betalade detta till privata försäkringsgivare i stället för att det betalas som en skatt till det gemensamma välfärdssystemet?  
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 23:05:35 följande:
    Skatten är inte alls valfri, om man vill bo i ett land och inte betala säger vi. Det dras in med tvång och våld då, och staten kallar sina löneslavar kriminella då när dom inte är nöjda med sina löneslavar.
    Du har rätt i att människor kan flytta om dom vill och tur det!!!
    Ja, skatten är inte valfri om du bor i en nationalstat, det som i dagligt tal kallas 'land', landet omfattar ett geografiskt område. 

Alla medborgare och invånare i detta 'land' omfattas av 'landets' alla lagar. lagar som omfattar både rättigheter och skyldigheter.

Du lever i ett 'land' där du har möjlighet flytta eller bilda en organisation eller ett politiskt parti för att påverka 'landets' lagar. Du kan också skriva inlägg på sociala medier för att bilda opinion. Alla människor på jorden har inte dessa möjligheter som 'slavarna' i Sverige har. 

Det finns en del platser där det finns möjlighet eller rent av tvång att leva utanför systemet. Om du lever inom den geografiska gräns som utgör nationalstaten Sverige omfattas du av det samhällssystem och de överenskommelser Sverige har utformat genom historien och med riksdagen.

Gillar du inte det och inte kan leva med det så finns det inte så många alternativ. Inget av dessa alternativ gör innevånarna i ett 'land' till slavar.

• Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 23:33:39 följande:
    För arbetsgivaravgifter? Nej, egentligen inte. Det enda detaljen jag retar upp mig på var den jag skrev från början, ålderspensionsavgiften som betalas på lönedelar över intjänandetaket för allmän pension. Det är en dold skatt som inte ger några raka förmåner och som glöms bort.
    Vem menar du inte får några förmåner och vem menar du glömmer bort den delen?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-25 06:50:30 följande:
    10,21% av arbetsgivaravgifterna är ålderspensionsavgift.
    Upp till ca 41.000kr/mån räknas för intjänande till allmän pension (7,5 inkomstbasbelopp/år). AG betalar dock ålderspensionsavgift på hela lönen. Avgiften ska ge pension men den överskjutande delen är en ren statlig skatt som inte ger några förmåner i pensionshänseende.
    Hur många anställda känner till det här?
    Ok. du retar upp dig på att arbetstagare i allmänhet inte känner till vilka skatter arbetsgivare betalar för sina anställda och för att skatten krona för krona inte går tillbaks till arbetsgivarens enskilda arbetstagare.

En del av poängen med att inte ha ett privat system för välfärd är möjligheten till omfördelning av resurser.

Omfördelning av resurser skapar möjligheter till social rörlighet som i en del andra länder inte är annat än en dröm, till exempel 'the american dream'

Så visst ges det förmåner för skatterna.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?