Inlägg från: Anonym (Faktura istället för skatt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

nihka skrev 2020-08-24 23:42:42 följande:
    Samma med skatten. Jag betalar och får en massa i retur. Jag förväntar mig inte att få en massa utan att bidra.
    Om man anser att man inte får så värst mycket tillbaks ifrån staten för alla de slantar man betalar in i skatt då?
    Jag kanske inte heller känner att jag vill bidra med mer än vad jag får ut?
    Jag kanske vill sköta mig själv, och anser att alla andra också kan göra det?

Inte för att jag direkt känner för att stödja TS ganska illa formulerade tankar, men det är inte fel att ifrågasätta lite. Det skulle fler behöva vakna upp o göra.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-25 11:29:04 följande:
    En del av poängen med att inte ha ett privat system för välfärd är möjligheten till omfördelning av resurser.
    Och en stor del i att många börjar känna en enorm frustration med nuvarande upplägg är att de inte längre vill att deras resurser skall "omfördelas".
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-25 23:58:45 följande:
    Om du vill ha förändring så får du organisera dig och agitera för din sak. 

Tror det är svårt att hitta ett utbrett stöd i befolkningen i Sverige för att demontera den skattefinansierade välfärden.

Men bara för att man inte är nöjd så är det inte rätt att blanda ihop olika skattesubjekt och fara med osanningar.
    På vilket sätt blandar jag ihop skattesubjekt och far med osanning?
    nihka skrev 2020-08-26 02:12:19 följande:
    Väldigt få människor skulle ha råd att betala för vad de förbrukar/kostar.
    Även om jag inte på nägot sätt vill stödja din tes om att "väldigt få" får ut mindre ur välfärden än vad de tvingas stoppa in...

Så skulle jag bara vilja fråga, om det nu är som du säger, anser du det då rimligt att ett fåtal (alltså de som enligt dig betalar in mer i skatt än vad de får ut ur välfärden) ska tvingas betala för alla andra? Utan att ens ha lite att säga till om hur pengarna används eller prioriteras?
    De får inte ens ett "tack" eller något som helst bevis på uppskattning, tvärtom så höjs istället procentsatsen på skatten...

Nä, ett samhälle där den stora fårskocken sitter med offerkoftan på sig och är beroende av bidrag och subventioneringar är i mina ögon otroligt oattraktivt.

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 00:03:13 följande:
    Det är väl diskutabelt hur många dessa 'många' är som inte stödjer att den offentliga välfärden skall demonteras och att var och en lämnas till egen förmåga i fråga om tex förlossning, bvc, skola, dagis, tandvård högre utbildningar.

Det du förespråkar leder till ett mycket segregerat samhälle där dagens problem kommer att framstå som futtiga i jämförelse.  
    Jag tror faktiskt att du har rätt, den stor massan är fortfarande fast i det trygghetsknarkande som välfärden innebär, problemet är ju bara att det är en falsk trygghet.
    Många vaknar upp först när de själva av någon anledning behöver nyttja välfärden o inser hur jävla illa den fungerar idag.
    Först då klickar det till i huvudet o de börjar fråga sig "vart gör de av alla pengar".

När man då börjar sätta sig in i hur landstinget/regioner och staten sprätter pengar omkring sig... Man börjar sätta sig in i o följa den politiska cirkusen... Man börjar gräva lite själv....

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 08:23:28 följande:
    Den enda som pratar om trygghetsknarkande är du.

Du har fel - helt fel.

Du blandar fortfarande ihop skattesubjekt.
    nihka skrev 2020-08-26 09:45:58 följande:
    Enligt mig?

Nej, enligt dig faktiskt. Du avslöjar hur sniket du tänker med vad du inbillar dig att andra har sagt. Otroligt oattraktivt.

Tänk stora volymer, mängdrabatt och räntefria förskottsutbetalningar utan återbetalningskrav. Om du dör vid 35 blir du och dina barn inte återbetalningsskyldiga för din skolgång.

Eller vill du hellre att det skickas ut en faktura?
    Att värna om ett system som går ut på att alla ska tvingas vara med o betala till staten efter förmåga, för att sen få det de behöver av staten efter deras behov...

Det är trygghetsknarkande.

Så länge det fungerar som det är tänkt så har jag faktiskt inte så mycket emot det, det stora problemet i detta land idag är ju att det inte fungerar.
    Politikerna ska vara demokratiskt tillsatta av folket, de ska föra och verkställa folkets vilja.
    Dagens politiker i de etablerade partierna har ingen som helst verklighetsanknytning längre.
    De människor som haft kontakt med vården senaste åren VET hur sjukvården går på knäna fullständigt.
    De som någång satt sin fot på arbetsförmedlingen senaste decenniet VET vilket fullständigt kaos som råder där..
    De som blivit utsatta för ett brott VET att du har idag nästan ingen hjälp att få av polisen längre.
    De som slutat arbeta och påbörjat sin pension senaste decenniet VET att du idag inte kan överleva på enbart pension, du måste ta ansvar för detta själv.
    De som blivit sjuka eller av annan anledning varit i kontakt med försäkringskassan VET hur stora hålen i de "sociala skyddsnäten" är i praktiken när myndigheten ska till o betala ut...

Listan kan göras hur lång som helst....

För 30-40år sedan så var dessa socialförsäkringssystem starka o robusta, de fick då också en välförtjänt respekt av folket.
    Ett folk som DÅ faktiskt tog en hel del stolthet i att bo i detta land, som faktiskt DÅ var ett föredöme för hur ett modernt och jämställt samhälle i västvärlden skulle utformas.

Dessa myndigheter och socialförsäkringssystem är idag bara luftslott som lever på gamla meriter, de inser alla så fort de kommer i ett läge där de faktiskt behöver utnyttja den "trygghet" de trodde de hade...
    Många knegar fortfarande idag bara på o lever i tron att detta fortfarande fungerar.

Men om det nu är så att det faktiskt fungerar som ni påstår, alla skulle tjäna på detta, alltså kunna ta ut betydligt mer ur välfärdssystemen än vad de stoppar in så är det ju strålande.
    Då behöver ju ingen egentligen bidra alls, alla kan ju bara plocka ut efter behov? Hur resurserna kommer in i systemet.... det får vara någon annans problem.

Den kalla hårda sanningen är inte svår, det är inget trolleri eller svart magi.
    Dena typ av system fungerar bara sålänge den överväldigande majoriteten faktiskt bidrar med mer än de tar ut. Då finns det ett överskott som kan "omfördelas" till de gamla, sjuka o svaga i samhället som faktiskt behöver hjälp.
    Men när det under en lång tid procentuellt sakta men säkert blir färre o färre som bidrar, samtidigt som det blir fler o fler som belastar....
    Det är precis glasklart varför dessa socialförsäkringssystem nu är på god väg att brista i sömmarna o kollapsa fullständigt. Problemet är bara att politikerna har med manupulerade siffror och sina fina ord har lyckats mörka detta på tok för länge för den godtrogna massan.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 18:20:10 följande:
    Det är ingen tvekan om att detta är din åsikt, men du har fortfarande fel, helt fel då du skriver att _jag_ har rätt om det _du_ själv formulerar som jag inte alls sagt..
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:40:44 följande:
    Jag tror faktiskt att du har rätt, .....
    Va svammlar du om?

Du påstod att den stora massan förmodligen inte alls var för att montera ner de skattefinansierade välfärdssystemen? Korrekt?

Det jag då svarade är att "du har nog rätt".

Efter det så gjorde jag ett utlägg om varför jag anser det naivt av "den stora massan" att vara motvilliga till detta.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 18:48:46 följande:
    Inte bara att skilja på olika skattesubjekt som är problemet, utan även semantisk medvetenhet ....

Huvudsats och bisats har en speciell relation som påverkar betydelsen av innehållet i det dessa uttrycker.

Du har fortfarande fel, helt fel i det du skriver om att du håller med mig.

Dina egna teorier om naivitet och trygghetsknarkande är enbart dina egna uppfattningar och har ingenting att göra med att du håller med mig.  Det är enbart dina egna åsikter.

Ovanan att tillskriva andra sina egna åsikter medvetet eller omedvetet är ett riktigt uselt retoriskt grepp. 
    Jag ber om ursäkt, jag missade faktiskt helt att det slunkit in ett "inte" där.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 00:03:13 följande:
    Det är väl diskutabelt hur många dessa 'många' är som inte stödjer att den offentliga välfärden skall demonteras och att var och en lämnas till egen förmåga i fråga om tex förlossning, bvc, skola, dagis, tandvård högre utbildningar.

Det du förespråkar leder till ett mycket segregerat samhälle där dagens problem kommer att framstå som futtiga i jämförelse.  
    Jag missade det eftersom alla dina andra argument får dig att framstå som att du faktiskt föredrar detta vansinne till skattefinansierad välfärd som vi har idag.

Du fick det framstå som att du ansåg det vara en negativ utveckling om vi gör förändringar i välfärden som leder till "ett mycket segregerat samhälle."

Jag ber åter igen om ursäkt, jag ska inte läsa så slarvigt i fortsättningen.
    nihka skrev 2020-08-26 18:52:31 följande:
    Inte heller någon examen i nationalekonomi märker jag utan du känner att det är så ett lands ekonomi fungerar. Ett lands ekonomi fungerar inte som din privatekonomi, men det är vad du utgår från vilket är orsaken till att du hamnar snett. 

Det är ingen som tvingar dig att stanna kvar och trygghetsknarka dig. Åk. Planeten är stor.

För 30-40 år sedan var du väl med och plockade ut så jag förstår att det svider att nu vara i en mer förenklat uttryckt närande isf mer tärande fas, men ändå är det ingen som tvingar dig kvar för att fortsätta att betala tillbaka. Så fint och fritt är vårt system. Men shoppa gärna runt och se om du kan hitta ett bättre.

Bon voyage!
    Jag har varit med och byggt upp detta land. Med mina egna händer, rent praktiskt. Jag har även betalat in många många miljoner i skatt under åren.

Nu står du på ett mycket oförskämt sätt o säger åt mig att det är JAG som kan packa o dra för att JAG inte delar dina åsikter hurvida dagen politiker sprätter VÅRA pengar omkring sig som om det vora ko-skit på en åker? 
    nihka skrev 2020-08-26 21:15:32 följande:
    Ja. Det är frivilligt att bo här och det har du väl vetat om hela tiden?

Hur är det oförskämt att påminna den som inte vill vara en del av kollektivet att man inte är tvungen att vara kvar här. Du pratar ju om vad du är "tvungen" till, men det är helt frivilligt att bo här.
    Du och jag har olika åsikt i en sakfråga.

Självklart får jag argumentera hur mycket jag vill om jag anser att delar av landets socialförsäkringssystem eller något annat bör reformeras.

Att du sen inte kan argumentera sakligt för din ståndpunkt eller försvara dina ställningstaganden med fakta.... det är dina problem.

Att på ett ohövligt och oförskämt sätt säga åt en meningsmotståndare att vara tyst, gå iväg, eller bara helt enkelt "du kan dra om det inte passar"..... Det sänker bara dig.

Höj nivån på konversationen. 
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 22:12:31 följande:
    Det räcker med att inte förutsätta vad andra tror eller har för åsikter.  Argumentera för din sak istället.
    Det var det jag trodde jag gjorde med mitt lite längre utlägg i post #103

Men då började du istället med detta tjafande.

Argumentera sakfrågan. Ta det som en utmaning att göra det utan att använda ditt nyfunna ord skattesubjekt, som du verkar mycket förtjust i.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?