Inlägg från: Anonym (Faktura istället för skatt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 23:02:22 följande:
    Ja, ett mycket segregerat samhälle ser jag som en negativ utveckling.

I ett mycket segregerat samhälle ökar misstro mot samhälle och andra grupper och personer.
    Precis så som jag uppfattade det när du sa det förra gången då alltså.

Vad var det mer som du ansåg att vi var osams om?

nihka skrev 2020-08-29 10:35:41 följande:
    Så vad är alternativet? Att du exempelvis bygger ett eget vägnät som bara du får använda och så slipper du betala vägskatt? Om det skulle gå skulle det säkert bli jättemycket billigare för dig
    Rimligtvis bör vägskatten som fordonsägaren betalar in finansiera vägnätet?

Även alla andra fordonsrelaterade skatter t.ex de på drivmedel?
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 15:23:08 följande:
    För vilka utgifter förespråkar du skatt respektive faktura?
    Min uppfattning är att staten skall vara så "slimad" som det bara går.

Jag kanske glömmer någon punkt nu när jag höftar till det, men...
    *Sjukvård, med undantag för sådant inte är direkt livshotande eller fysiska handikapp.
    *Räddningstjänst, avgiftsfri utryckning vid rena olyckor.
    *Utbildning, liknande dagens upplägg, med skillnaden att du bör bli utkastad om du inte sköter dina studier o då bli återbetalningsskyldig för tiden du gått innan...
    *Rättsväsendet.
    *Militär/försvar

Utöver det så bör staten ha ansvar för landets infrastruktur och energiproduktion, men det ska inte vara skattefinansierat. De individuella delarna ska bära sig själva genom att de som använder betalar avgift för att bruka just den delen av infrastrukturen.
    (det ska t.ex inte som idag gå att skatta sönder biltrafiken o lägga tågräls för pengarna).

Utöver detta så kan den fria marknaden tillhandahålla tjänster och produkter.

Jag har säkert glömt nått, men det lär nog inte ta länge innan nån påminner mig om det Flört

Som av en slump så var veckans video av en utav de samhällsdebattörer som jag följer på ett passande ämne för denna tråd...

För de som inte har koncentrationsförmåga nog att sitta still hela de 20min som videon är lång så börja vid 13:13 för att njuta av ett extremt vvälformulerat utlägg.

nihka skrev 2020-08-29 21:07:49 följande:
    Men han ville inte betala någon skatt.
    Denna skatt är ju i praktiken en avgift, den är ju inte individuellt anpassad o fastställd procentuellt baserat på din inkomst...
    Den är också av sin natur frivillig eftersom man enbart är skyldig att betala om man äger en bil som är påställd och genom detta kan, tillåts och ämnar nyttja en viss infrastruktur eller tjänst  som staten finansierat. 

Precis så som ALL "skatt" egentligen borde vara.

nihka skrev 2020-08-29 22:00:39 följande:
    Precis som inkomstskatt. Du betalar bara om du har en inkomst.
    Inte ens i närheten, inte ens lite.

Om inkomstskatten vore en fast avgift för alla oavsett inkomst, så vore det i närheten.
    Ännu mer så om du bara var skyldig att betala den om du önskade nyttja de tjänster staten tillhandahåller.
    Aniiee skrev 2020-08-29 22:05:36 följande:
    Jag vet inte om jag hänger med här.

Fordonsägare ska betala skatt/avgift för vägnätet. Ok, logiskt.
    Alla andra som nyttjar vägnätet då, ska de inte betala för det? Gör de eller gör de inte det idag och ska det i så fall ändras, i ditt tycke?

Det får väl införas skatt på cyklar för att finansiera alla cykelbanor? Skatt på skor för att finansiera alla gångbanor?

Kollektivtrafiken skall självklart bära sina egen kostnader utan subventioner, billjettintäkterna ska givetvis täcka alla kostnader, inkl väg/räls skatt för fordonen.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 22:21:44 följande:
    För att vara konsekvent i ditt resonemang är det en km-avgift som är rätt.
    Skratta du gosse, jag har haft km-räknare på en lastbil jag körde i min ungdom. Det där med att betala i proportion med hur mycket man sliter på vägarna har sin logik, skulle ju även vara lätt som en plätt att införa samt administrera med dagens teknik.
    Så jag hugger på den, även det bör vi införa.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 22:48:16 följande:
    Skulle du vilja ha differentierade skolavgifter beroende på hur mycket lärarstöd som behövs?

Tyvärr är resultatet om dina önskemål/ din vision infördes ett segregerat samhälle där stora grupper inte skulle ha tillgång till några samhällsfunktioner och infrastruktur, och ett samhälle som gynnar de som föds i familjer med ekonomiskt kapital eller våldskapital, organiserad brottslighet som du aldrig kunnat föreställa dig.
    Skrev jag inte att just utbildning skulle vara en av få saker som borde administreras av staten och vara skattefinansierat?

Beskriver du inte ganska på pricken det samhälle vi har idag? Om än i något mildare grad, men på ständigt neråtgående?
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 22:56:09 följande:
    Km-räknare på skor också?
    Hehe, gångbanor är väl rimligare att det faller under allmänna platser egentligen. Där får du lov att vistas och gå om du är medborgare och har betalt den grundläggande "medborgarskatten".
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?