Inlägg från: Anonym (Faktura istället för skatt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (tobbe) skrev 2020-09-02 01:06:08 följande:
    Dock är det bara en procent av taxeringsvärdet.

Personligen tycker jag att man bör ta tillbaka fastighetsskatten för den var en skatt där dom rika inte kunde gömma undan pengar. 
    Vilken värld lever du i? Vad är det för färg på himlen?

Vem tror du äger fastigheter?

Den vanligast förekommande fastigheten är med råge typ220- småhus, bebyggd.
    Dessa ägas nästan uteslutande av privatpersoner, vanliga arbetande människor, de flesta är även högt belånade.

I min egen kommun så kostar genomsnittshuset 3.500.000 (2019), vilket skulle innebära att med ett korrekt fastställt texeringsvärde så skulle familjen som bor i genomsnittshuset tvingas skatta nästan 2200:- i månaden, eller straxt över 26000 årligen, om fastighetsskatten återinfördes utan tak.

Det lyser igenom rätt tydligt att du enbart drivs av avundsjuka och bitterhet. Lägg den energin på att lyfta dig själv ekonomiskt istället för att sitta o tjura över att någon annan har mer än dig.
    nihka skrev 2020-09-02 01:55:29 följande:
    Det var inte frågan om tomt utan mark. Jag påminde om att det inte finns någon markskatt och fick ett svar med innehåll om skatt på tomter.
    nihka skrev 2020-09-02 01:59:26 följande:
    Och ändå vet du inte skillnaden på tomt och mark. Tur att du har någon att fråga.
    Nu pratade ju vi om att bosätta sig på den fastighet man äger.
    Då blir det per definition tomtmark eftersom man enbart kan mentalskriva sig i en byggnad som är typad som boningshus eller fritidshus, o du får inte bygglov för dessa på varken lantbruks eller skogsfastigheter.

nihka skrev 2020-09-02 19:44:26 följande:
    Nej, jag skrev citat: "Varför köper du dig inte en bit mark och bygger dig en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något." Slut citat.

"mentalskriva sig" - jo, verkligen experten

Nej, du behöver inget bygglov för en koja och du måste inte vara skriven någonstans. Lösdriveri är sedan länge tillbaka avskaffat.
    Om jag ska "köpa en bit mark" som du uppmanade mig så innebär det att jag måste köpa någon form av fastighet.

Om jag sedan ämnar bosätta mig och folkbokföra mig på denna fastighet så krävs det att där finns en byggnad som uppfyller kraven för ett boningshus enligt boverkets byggregler.
    Om jag sedan ska uppföra någon form av byggnad på denna fastighet som jag ämnar nyttja för mitt boende så behöver jag bygglov.
    Bygglov för ett boningshus beviljas nästan undantagslöst enbart för fastigheter typ 210- småhusenhet, tomtmark. Har jag köpt en skogs eller jordbruksfastighet så krävs det nästan alltid att jag gör en avstyckning av den delen av fastigheten där jag vill bygga mitt boningshus.

Om du tror att man på något lagligt sätt kan "köpa en bit mark o bygga en koja där man kan bo utan att betala nånting" så underskattar du dagens byråkrati och längden på skatteverkes arm, grovt.
    nihka skrev 2020-09-02 21:25:14 följande:
    Det går bara runt, runt, runt när du pratar.

Jag tar nyckelorden igen.

Skog. Koja. Inte mantalsskriva sig.

Glöm alla de andra orden du plussar på.

Jag skulle inte vilja leva i en koja i skogen, men du säger att det inte går men det är för att du inte vill. 
    Du måste enligt folkbokföringslagen vara folkbokförd på den adress där du har din "huvudsakliga dygnsvila". Så enligt lag så måste du vara folkbokförd där du i praktiken bor.

Det är inte heller möjligt att folkbokföra sig på en fastighet som saknar boningshus, alltså behöver det finnas en befintlig byggnad på fastigheten som lever upp till kraven, eller så behöver du uppföra en. I båda fallen krävs bygglov, något du endast får om fastigheten är av typ 210 småhusenhet, tomtmark.
    Hur du än väljer att lösa detta så kommer det resultera i att du blir tvungen att betala antingen fastighetsavgift, eller fastighetsskatt.

Dessa argument går inte på något sätt runt, de går framåt. 
    De leder fram till att det inte är möjligt att i Sverige idag "Köpa en bit mark och bygger en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något."

Nu har jag inte ens kommit in på reglerna som även tvingar dig att anlita kommunens gällande hushållssopor och tömning av enskilt avlopp, det enskilda avloppet som i sig omfattas av otroligt hårda krav idag. Det är också en del av kraven som måste uppfyllas för att få tillstånd att bo på mark som man äger.
    nihka skrev 2020-09-02 22:26:04 följande:
    Du kan bara låta bli att skriva dig någonstans så glöm reglerna för HUR.

Avlopp i en skogskoja. P L E A S E
    Men om vi själva ska tillåtas välja vilka lagar som ska gälla oss själva så är det väl mycket enklare att bara jobba svart, varför föreslog du inte det från början?
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-02 22:30:16 följande:
    Det är bra att du förstått att det finns regler - en del av dessa regler handlar om olika skattesubjekt och vilka skatter de ska betala.

Så nu är det kanske slutsnackat om vem som betalar vad och att vi från detta håller oss till hur reglerna beskriver olika skattesubjekt.
    Jag kommer ärligt inte ihåg vad vi hade för meningsskiljaktigheter sist du försökte upprepa ordet skattesubjekt orimligt många gånger i samma inlägg, o jag orkar inte scrolla tillbaks o se efter.

Vad är din poäng nu? 

nihka skrev 2020-09-02 23:25:50 följande:
    Som jag skrev tidigare så är lösdriveri sedan länge tillbaka inte mot lagen. Det är inte olagligt att inte vara skriven någonstans. Bara opraktiskt.
    Lösdriveri finns mycket riktigt inte längre som begrepp i svensk lag. Men mycket utav det som reglerades därav regleras nu istället av andra lagar och förordningar.

Enligt folkbokföringslagen så ska alla individer som är bosatta i Sverige vara folkbokförda, det är även mycket detaljerat reglerat vart en person skall vara folkbokförd.
    Jag har aldrig tänkt på detta tidigare eftersom det är en absurd tanke, men för skoj skull så ögnade jag igenom lagen nu.... Som jag uppfattade det så finns det i princip endast 2 sätt för en person att bli avregistrerad, det är att antingen avlida eller att anmäla varaktig flytt utomlands. 

Att ange falska uppgifter ang folkbokföringen är sedan sommaren 2018 i allra högsta grad straffbart, det finns till o med fängelse med i straffskalan även för brott av normalgraden.

Så jag står fast vid min tidigare inställning, det är i Sverige idag inte möjligt att "köpa en bit mark, bygga sig en koja att bo i o slippa betala nånting" utan att man begår lagbrott.
    nihka skrev 2020-09-03 22:52:13 följande:
    Ja, det är just en inställning - inte fakta. Fakta är att det inte finns något i brottsbalken som gör det brottsligt att leva i Sverige utan att vara folkbokförd.

Att däremot fuska med var man är folkbokförd kan ställa till med problem.
    Svara mig då på hur jag på ett lagligt sätt kan avregistrera mig ifrån folkbokföringsregistret och samtidigt bo kvar i min "koja" som är byggd på en bit mark som jag äger inom landets gränser.
    nihka skrev 2020-09-03 23:14:27 följande:
    Ett sätt är att du anmäler till skatteverket att du emigrerar och sedan återvänder du utan att folkbokföra dig.
    Inte lagligt, fler förslag?
    nihka skrev 2020-09-04 00:03:43 följande:
    Det är inget brott. Det finns inte något i brottsbalken som gör det brottsligt att leva i Sverige utan att vara folkbokförd. Det är inte heller brottsligt att vara "papperslös".
    Tyvärr har du rätt, detta är även ett otroligt stort problem. Nu har ju till o med "papperslösa" lagstadgad rätt till sjukvård och skola t.ex... Detta är fullständigt absurt.

Det jag menar är att någon som i dagsläget ÄR folkbokförd i Sverige har inga lagliga möjligheter att avregistrera sig ifrån folkbokföringsregistret, eller leva som "papperslös". 

Om du anger till skatteverket att du ska emigrera och sedan ändå stannar kvar i landet, då är det att inkomma med falska uppgifter. Vilket är i högsta grad olagligt och straffbart, med fängelse i straffskalan även för brott av normalgraden.
    nihka skrev 2020-09-03 23:14:27 följande:
    Ett sätt är att du anmäler till skatteverket att du emigrerar och sedan återvänder du utan att folkbokföra dig.
    nihka skrev 2020-09-05 09:20:51 följande:
    Det satt inte alls långt inne

Vem sa något om att inte emigrera? Du frågade hur och fick svar om hur.

Nu handlar ju detta exempel om mig, en person som i nuläget är folkbokförd i Sverige.
    Hur ska jag på ett lagligt sätt "köpa en bit mark o bygga en koja som jag sen bor i utan att betala nånting"

Det du har rätt i är att det faktiskt går att leva i detta land utan att betala skatt, då som "papperslös". Men det fungerar bara för en person som inte redan är folkbokförd i Sverige.
    Jag kan inte lämna uppgifter till skatteverket att jag inte är bosatt i landet längre utan att det innebär att jag begår lagbortt, OM jag även efteråt är kvar i landet.
    Anonym (Facepalm) skrev 2020-09-05 09:09:32 följande:

Men bosätt dig på en öde ö isåfall, utan vårt moderna samhälle hade vi fortfarande bott i grotor, skatt är nödvändig för att samhället ska kunna fungera, hur annars ska man kunna finansiera vägar, polisen, brandkåren o.s.v.

Med en faktura som skickas ut till alla medborgare varje månad?

Där det även är specificerat hur mycket de olika delarna av samhällsservicen kostar.
    All infrastruktur får man sen själv välja om man vill utnyttja och då blir det pålagt en avgift för just den, vill du t.ex köra bil på statens vägnät på kryssar du i rutan "vägnätet".

Dessa avgifter skall givetvis även vara linjära, samma pris för alla.

Den stora finessen med detta är att varje del av samhället och infrastrukturen blir individuellt självbärande.
    Politikerna kan inte ta pengar som betalats in till t.ex sjukvården och använda till att bygga en väg, de pengarna är öronmärkta till just sjukvården.
    De som väljer att nyttja vägnätet och betalar för det vet att de pengar de betalar går till att underhålla och bygga ut just vägnätet, politikerna kan inte ta dessa pengar och bygga järnvägsräls.

Jag är givetvis realist och förstår att detta aldrig kommer att bli verklighet, inte i detta land där majoriteten är så invaggade i den falska trygghet som de finner i att "veta" att staten är stark o tar hand om mig när jag inte klarar av att ta hand om mig själv.
    De allra flesta är så insnöade i detta att de faktiskt genuint tror på att de allra flesta tjänar på nuvarande system, att de får ut mer ur det än vad de stoppar in i det.
    Anonym (Facepalm) skrev 2020-09-05 13:19:20 följande:
    Samhället kan bara fungera om alla gör sin plikt.
    Mycket väl talat!

Då är vi överens om varför vårt samhälle inte fungerar i nuläget.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-05 14:26:48 följande:
    Att olika skatter går till olika budgetområden och att dessa skatter ger tillgång till olika samhällstjänster för hela befolkningen är någonting som gynnar hela samhället och genom det enskilda personer. Genom att olika enskilda personer bidrar efter förmåga minskar segregation och annan splittring inom samhället samtidigt som samhället får tillgång till resurser i form av en stor mängd personer med kunnande inom många olika områden. En del menar att det skattefinansierade samhället skapar möjligheter för enskilda människor och samhället som helhet som många gånger om överskrider de möjligheter som man i vissa länder har som en vision, en dröm.. här är det verklighet, där är det enbart en dröm.

De motiv du tillskriver människor pekar mer på din syn på andra än vad som utspelar sig i verkliga livet hos människor.
    Jag säger inte emot dig.

Problemet jag har i nuläget är att jag totalt och fullständigt har tappat förtroendet för sittande regering att förvalta våra gemensamma resurser.

Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?