Inlägg från: Anonym (Faktura istället för skatt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (tobbe) skrev 2020-08-29 23:13:59 följande:

Det är ingen som hindrar dig ts från att inte jobba och bo i en koja i skogen utanför samhället.

Du får givetvis inte bosätta dig på mark som du inte äger, vem ska betala fastighetsavgiften?

Det är ju även fult att äga i jante-svergie sverige, det är inte bara inkomst som beskattas.....
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 23:33:16 följande:
    Kan gäster i landet besöka allmänna platser utan att betala avgifter?  Har du något system för att hur en sådan ev avgift skulle tas in? Jag menar, du kanske anser att det är orättvist att du ska betala för andras gäster?
    Reglerna för turistvisum hanterar väl det?

Turism är något jag absolut välkomnar, det lilla slitage de gör med sina skor genom att gå på våra gator har vi igen oräkneliga gånger om rent ekonomiskt genom att de är här o spenderar pengar.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 23:46:58 följande:
    Ja, en gång betalade jag en turist-avgift för att besöka Öst-Berlin.. du har kanske hittat ett system som till delar provats förr
    De turistvisum som jag varit i kontakt med (vilket inte är många) gav mig rätten att vistas som just turist en begränsad tid i ett land där jag inte var medborgare, o slita ner det landets asfalt o betong med mina skor.
    Jag är som sagt helt öppen för att detta även gäller åt andra hållet.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 00:01:10 följande:
    Annars är det inte ovanligt att en turistskatt skall betalas tillsammans med boendet, så turisterna bidrar till sina kostnader.

Men gäster som bor hos/med vänner/familj fångas inte in i det systemet.
    Nu ser jag inte att just turister är någon nämnvärd påfrestning på socialföräkringssystemen eller något annat som jag anser bör vara skattefiansierat.
    nihka skrev 2020-08-30 10:26:27 följande:
    Varför köper du dig inte en bit mark och bygger dig en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något.
    Du är medveten om att du behöver betala fastighetsavgift när du äger en fastighet i detta land?  Det hette tidigare fastighetsskatt...

Det är inte bara inkomster av arbete eller avkastning på kapital som beskattas.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 12:35:08 följande:
    Det är ingen skatt på tält, annat än momsen, men om du köper ett begagnat tält slipper du den skatten.

Så länge du inte stannar för länge på samma plats och inte stör ägare eller andra som vistas i naturen är det inga problem, för transport kan du skaffa en skattebefriad  begagnad cykel.

Nyttjande av mobiltelefon innebär att du får lov att betala moms. 

Mat och husgeråd finns att få tag i momsfritt och kanske också gratis.

Om du inte vill betala annan skatt än inkomstskatten är det möjligt för den som vill.
    mmm, precis.

Det skulle nog vara enda sättet, bara äga begagnat lösöre, driva runt likt en luffare o utnyttja varje mm av allemansrätten.... Byta till sig mat i utbyte mot olika tjänster man kan utföra?

Nä, även jag är ju uppfostrad i detta Sosse-marinerade land, i en arbetarfamilj. Jag har blivit matad med dessa floskler om solidaritet sen barnsben, jag har tagit stolthet i att vara en bidragande del i det svenska samhället.
    Men sen 15-20år så har jag funnit mig själv ifrågasätta mer o mer, jag ser o hör dagligen saker som får mig att ifrågasätta vad tusan det är som håller på att hända.
    I dessa digitaliserade tider med fritt flytande information finns ju även möjlighet att själv bilda sig en uppfattning som inte funnits tidigare. De som nu vill kan själva aktivt söka ofärgad och ofiltrerad information, själva processera den och bilda sig en uppfattning. Istället för att bara sitta i tv-soffan o bli matad...

Men jag känner att det börjar dra lite OT för just denna tråden...
    nihka skrev 2020-08-30 17:59:44 följande:
    Du är medveten om att du inte behöver betala fastighetsavgift för en skogskoja?

Och om du inte vet skillnaden på en fastighet och en koja kan du köpa ett tält. Jag garanterar att du inte behöver betala någon avgift för att sätta upp ett tält på din egen mark.
    nihka skrev 2020-08-30 18:00:47 följande:
    Hahaha. Jag var tvåa på bollen

Jag ger dig en chans att googla vad fastighet betyder en gång till innan jag kommenterar detta ytterligare.

Säg till när du är klar.
    nihka skrev 2020-08-30 18:30:23 följande:
    Jag ger dig en chans att googla vad koja betyder en gång till innan jag kommenterar detta ytterligare.

Säg till när du är klar.
    Ordet fastighet har absolut ingen som helst koppling till någon byggnad över huvud taget i skatteverkets värld.

Lagfaren ägare betalar fastighetsskatt även på fullständigt obebyggd mark.

Det är fult att äga enligt Jante, det måste vi bestraffa.
    nihka skrev 2020-08-30 22:16:43 följande:
    Nope. Finns ingen markskatt.
    Eftersom att jag personligen genom åren ägt ganska många fastigheter, bebyggda med både boningshus och industribyggnader, men även de som varit helt obebyggda, så vet jag av egen erfarenhet att det du säger inte stämmer, alls. 

Det värsta är ju fastighetstyp 210, småhusenhet-tomtmark (i vardagligt tal en obebyggd villatomt). Då har du till o med högre fastighetsskatt än vad du senare får i fastighetsavgift när tomtmarken är bebyggd, 1% resp 0.75%
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 19:18:05 följande:
    Ett sätt att komma runt det för dig är att skaffa en så kallad byggnad på ofri grund som är så lågt värderad att den saknar taxeringsvärde - en koja som föreslogs ovan  - på arrenderad mark skulle funka.
    Faktiskt, den hade jag inte koll på.

Men det gäller att få ett taxerat byggnadsvärde under 50.000:- Annars är du skyldig att betala fastighetsavgiften (dock halva taket) trots att du inte ens äger marken det står på, Sverige är fantastiskt.

Anonym (tobbe) skrev 2020-09-01 01:31:04 följande:
    Fastighetsskatten är borttagen. Vilket var dumt för det var ett sätt att beskatta dom rika utan att dom kunde smita så som dom gör med andra skatter. 

Men som andra skrivit du får nog googla lite fakta för det verkar som om du betalar skatter som du inte behöver. Skatteverket lär nog undra över all fastighetsskatt och annat du betalar in.
    Jag har ägt olika typer av fastigheter i över 40år, jag lutar mig mot min egna mångåriga erfarenhet i ämnet.

Råder det några oklarheter kring något skatterelaterat som rör mig som privatperson eller något av min 4 företag så drar jag ett mail eller samtal till min revisor.
    Men fortsätt googla du, det verkar ju gå bra...
    sextiotalist skrev 2020-09-01 10:31:38 följande:
    Obebyggd tomt betalar man full fastighetsskatt. Har en väninna som tillsammans med sin man äger granntomten, obebyggd, i en väldigt attraktiv kommun i Stockholm och den är dyrare per år än deras kostnader för huset. Han har arbetat med fastighetsekonomi i många år, är rätt säker på att han har koll på lagstiftningen
    Just så.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?