• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-01 23:56:13 följande:
    Fast... vi har nästan 6000 döda, många gånger fler än våra grannländer, och vi är en bra bit in i pandemin nu. Om man säger att Sverige har valt rätt strategi så är det väl en relevant fråga att ställa ifall man försvarar att så många dött? Jag hade då inte sagt att det var RÄTT strategi. Huvudsyftet är att så få ska dö och det har Sverige inte lyckats med.
    Jag föreslår att du läser hela tråden och gärna också den andra  - den om folk som är kritiska mot den svenska strategin. Vi har ältat allt det där så många gånger. 

Bara lite kort: Det är mycket sannolikt att det inte finns någon strategi som hade gett oss färre döda. Virus är lömska och oberäkneliga och våra grannländer har helt enkelt inte fått in en massa smitta samtidigt genom resande. Många reser just till eller via Stockholm. Oslo och Helsingfors och kanske även Köpenhamn har nog inte lika mycket folk från alla håll som går igenom där. 

Dessutom: Pandemin kommer att vara ett tag till. Alla andra länder i Europa har inte bara skadat sina ekonomier betydligt, utan de har så gott som alla (jag tror faktiskt det är ALLA) ökande siffror av antal smittade. Dvs. andra vågen är på gång i alla länder - förutom Sverige. Det kommer att dö fler i dessa länder. Även i våra grannländer, ja. Där ökar smittan också. 
  • AndreaBD
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 01:54:32 följande:
    Du svarade märkligt nog inte på det jag skrev om varför de hade gränser på först 500 när vi redan hade en spridning i samhället, och sen ner till 50 som även det är väldigt högt. Varför satte man inte lägre och mycket tidigare?
    Kort svar: För att det inte gjorde någon skillnad för antal smittade. Och det har man grundat på undersökningar och beräkningar. 
  • FDFMGA
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 00:59:08 följande:
    Nu är det väl så att det är flest höger/SD, ickevänster som är emot FHM och deras strategi. Läser man på såna sidor så är det alltid kritik mot dem och att de anklagar dem för ättestupa o allt mäjligt.
    Din text är en aning svårbegriplig.

Men, javisst, alla som är motståndare till Sveriges smittskydddsstrategi, är självklart inte okunniga högerextremister med paranoida konspirationsteorier som främsta intresse.

Men läser du igenom den här och andra coronatrådar på FL så kan du finna att det finns ganska gott om tokskalleinlägg av typen att regeringen medvetet låter gamla dö för att kunna ge plats till nyanlända.

Sen kan man ju förstås diskutera hur stor andel av dessa inlägg som har en och samma avsändare i och med att vissa högerextremister anser sig inte behöva följa enkla regler som ett och samma konto på Familjeliv.
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-08-02 10:12:55 följande:

Tack. :) Jag måste säga att jag själv inte har bra koll på svenska lagar och även min kunskap om olika samhällsfunktioner, myndigheter, m.m. är mer  övergripande, dvs. jag är inte insatt i alla detaljer. Och det beror på att jag kom till Sverige som 26-åring. Då hade jag redan studerat på högskolan i Tyskland - där ingick det faktiskt en del juridik också, men tysk sån förstås. Jag tar igen lite i taget, det som svenskarna har lärt sig i skolan om sitt samhälle. :)  Är du jurist, förresten? 

Jag har stor förståelse för att man är väldigt tveksam till att ha krislagar som ger omfattande makt. Men det borde ju gå att kringgå om man begränsar det till specifika sitatuationer (så som pandemier) och att man ger "makten" till t.ex. myndigheter så som FHM, men också till smittskyddsläkare lokalt eller också till regionerna med smittskyddsläkare som expert.

Och folk har påstått tidigare i den här tråden eller i den andra att de smittskyddslagar som finns räcker för att kunna beordra karantän t.ex. Så jag förstår fortfarande inte vilket som gäller - om man nu - teoretiskt - inte kan ha karantän för att det inte finns lagarna, eller om man kan för att man kan göra det enligt smittskyddslagarna. Och där är jag ganska säker att det var på liknande sätt i Tyskland, dvs. många protesterar just för att de tycker att man inte fick tvinga folk till karantän, eftersom det inte finns laglig stöd till det. Det verkar som om folk ställer olika lagar mot varandra och inte är överens om vilka som är överordnade. 

Jag håller absolut med om att det som är en styrka i vissa situationer kan vara en svaghet i andra. Och det förstår inte domsdagsprofeterna. Dessutom förstår de inte att t.ex. experter på FHM inte kan förutsäga exakt vad som kommer att hända, inte kunde ha kunskap om viruset och att det inte i alla lägen går att stoppa. Dvs. man kan missa att smitta kommer in eller sprider sig - det är inte alltid så lätt att märka. 

Det är bara krig som ingår i det gör att lagarna kan kringgås. En del partier ville annorlunda för 10 år sedan men majoriteten tyckte inte det var nödvändigt. I övrigt har lokala myndigheter rätt att stänga olika verksamheter för att stoppa smittspridning, men detta kan inte beslutas av regering/riksdag eller FHM. Det lokala självstyret är starkt. Det är mycket bra förklarat i DNs artikel hur ansvar och myndighetsutövning är delat och vilka begränsningar som finns.

Det är från kritikerna mycket tyckande om vad som borde eller inte borde vara verklighet, dvs lagar och utfall. Jag förstår att människor vill kritisera för att de är upprörda, men hur kritiserar man rättvist och meningsfullt själva verkligheten vi lever i med de förutsättningar som är givna i form av lagar, myndigheter och själva organisationen av det Svenska samhället? Ja, en del gör det genom att fräckt påstå att det förhåller sig på ett sätt som inte är fallet, för visst måste det vara Tegnells fel att äldreboenden smittats, eller Löfvens fel att det inte finns beredskapslager? En del begriper inte bättre än att så, andra ser en möjlighet att använda upprörda känslor för att spä på misstroende, öka polarisering. Det ses lätt om man ser vilka som kan och vill lyssna på argument och fakta och vilka som inte vill ha förståelse för att verkligheten är svårare än att 'det är fel för att det borde...' eller 'det är Xs fel.. '

Istället får man titta på vad som faktiskt är, vad det verkliga utfallet är i fråga om vad som kunde på verkats, vad de verkliga förutsättningarna är och vad som kan förändras och hur det kan förändras.

Inte jurist, men en gång i tiden studerade jag ett av de ämnen som jurister måste läsa för att få en djupare förståelse för sitt ämne. Men framför allt ett intresse av att förstå bakomliggande mekanismer till hur samhälle och människor fungerar, en väldig massa böcker och samhällsorienterande program från PS (började lyssna på P1 i slutet av tonåren) och att följa med i samhällsdebatten.
  • nihka

Äntligen någon som sammanfattar det hela. Alla har hört det, men inte alla har greppat vad det faktiskt innebär när grundlagen sätter ramarna för Sveriges coronastrategi:

https://dela.dn.se/Rk9IMEJ4a0pVdHVydEt2WUphbjB4UjVZbDNwZE96V2lXOHpDV3J1V013WmdxTkJYNFA3Y2ZhZWxqdm1kV2ZYYzZzeVZGMWk1OUJmWVFnMzA1Qko4blE9PQ,,?fbclid=IwAR1eAH-RzyoxdWrOXydEsn5CMVv7acttc-KHMFvG2ZVpC4kIwjrTM9hTaLY

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2020-08-02 10:27:02 följande:
    Kort svar: För att det inte gjorde någon skillnad för antal smittade. Och det har man grundat på undersökningar och beräkningar. 
    Vilka undersökningar?

Det enda jag hittar är en subjektiv förklaring:

"När regeringen beslutade att förbjuda sammankomster med över 500 deltagare var det på grund av ett så stort evenemang antogs locka människor från många olika platser, och därför sågs de som en risk för att sprida smittan till olika delar av landet. Nu när man konstaterat att det finns en allmän smittspridning, är målet att minimera den, och därför bedömer Folkhälsomyndigheten att maximalt 50 personer bör mötas samtidigt. Då skolklasser, idrottslag och arbetsplatser ofta innebär möten om färre än 50 personer lades gränsen där, för att kunna fortsätta med nödvändig verksamhet."

Det säger sig väl självt att ju större folksamlingar ju större risk för större antal smittade. Men det var inte det man använde som grund för de har gränserna enligt vad jag läst.

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-02 17:44:49 följande:
    Vilka undersökningar?

"När regeringen beslutade att förbjuda sammankomster med över 500 deltagare var det på grund av ett så stort evenemang antogs locka människor från många olika platser, och därför sågs de som en risk för att sprida smittan till olika delar av landet. Nu när man konstaterat att det finns en allmän smittspridning, är målet att minimera den, och därför bedömer Folkhälsomyndigheten att maximalt 50 personer bör mötas samtidigt. Då skolklasser, idrottslag och arbetsplatser ofta innebär möten om färre än 50 personer lades gränsen där, för att kunna fortsätta med nödvändig verksamhet."

Det säger sig väl självt att ju större folksamlingar ju större risk för större antal smittade. Men det var inte det man använde som grund för de har gränserna enligt vad jag läst.

Det beror säkert på hur de matematiska och statistiska modellerna ser ut med olika antal och andel smittade.

Olika antal och andel smittade verkar leda till olika åtgärder.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2020-08-02 17:44:49 följande:
    Vilka undersökningar?

Matematiska modeller och liknande. Och kanske observationer i vilka situationer folk smittas. Bara som exempel: Om det skulle vara så att alla hade smittats inom familjen, så skulle evenemang med många personer kanske inte utgöra någon fara, vare sig det är 50 eller 500. Bara som exempel.

Man tittar helt enkelt på allt man vet om viruset och om smittan och avgör OM det gör någon skillnad då att tillåta att fler träffas. Onödigt att förbjuda det om det inte gör någon skillnad. 

Det kan också vara smart att inte vara för restriktiv om det inte verkligen behövs. Det kan behövas senare och då vill man inte att folk redan är less på alla inskränkningar. 
  • nihka

Rapporterna rullar in om länder och områden som har lyft eller lättat på restriktionerna, fått en ökad smittspridning och nu åter stramar upp eller stänger ner.

Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?