AndreaBD skrev 2020-08-01 23:52:03 följande:
Tack! Jag visste ju att det fanns lag som säger något sånt, men det är bra att se det konkret. Dock verkar det som om folk är så oense om hur det ska tolkas och om andra lagar kan appliceras här som faktiskt krockar med dem här lagarna, dvs. det finns några slags smittskyddslagar där det står att man ska isolera, sätta i karantän folk i vissa situationer. Kanske är det då ändå ett undantag av lagarna ovan?
Det verkar också som om något eller några länder har bestämt åtgärderna trots att de har liknande lagar som Sverige, dvs. de har också såna formuleringar i sina lagar. Kanske har vissa verkligen struntat i dessa? Jag misstänker att Tyskland har gjort det, men har inte kollat i detalj.
Sverige har krislagar, de revideras senast för ca 10 år sedan, de partier som föreslog att krislagarna skulle kunna ge omfattande rättigheter för regering/riksdag att begränsa privata personers friheter vid andra kriser än krig röstades ned.
Jag har uppfattat det som att detta är unikt för Sverige.
Författarna till debattinlägget i DN pekar på att det finns möjlighet att lokalt införa större begränsningar, men det är på kommunal nivå och inget som regering/riksdag eller myndigheter kan lägga sig i då det finns ett omfattande självstyre.
Som alltid är kan styrkor som finns i andra situationer vara svagheter - och det är väl vad vi sett här. Så uppfattar i alla fall jag det.
En hel de kritiker verkar inte ha en aning om under vilka förutsättningar och med vilka avgränsningar regering/riksdag och myndigheter arbetar.
Trots att dessa saker påtalats och meddelats flera gånger under vårvinter, vår och nu under sommaren så fortsätter en del av kritikerna att tjata om saken, det har helt enkelt inte gått in att vi inte har ministerstyre och hur det förhåller sig med ansvar, befogenheter och rättigheter mellan stat, region, kommun, organisationer och befolkning.
Det verkar finnas brister inom - och ovilja att skaffa sig- kunskap om samhället vi lever i och orientera sig i aktuella samhällsfrågor, tyvärr. Domedagsprofeter och hatare missar ofta målet, men jag tror inte att det gör dem någonting, för de vill inte annat än att spinna på känslor och uppröra folk med desinformation, det är deras mål.
Men man får fortsätta att hantera kritikernas post truth påståenden enligt manualen - fortsätt att göra det lika bra som du gör.