Padirac skrev 2020-08-01 01:19:25 följande:
Känner du dig blåst?
Vad gör du för att det ska kännas bättre?
Jag tror nog att Sveriges vuxna befolkning vet att ingen annan statsministerkandidat och regeringsunderlag fick tillräckligt stöd efter valet 2018. Du vet, riksdagsledamöterna röstade om det, flera gånger till och med. Alla andra förslag röstades ned, för de byggde på SDs stöd som har ett trackrecord av opålitlighet och utpressningsförsök.
Jag tror du lurar dig själv, men ingen annan. Men sura inte utan läs på om hur det fungerar i riksdagen med voteringar, arbete i utskott och regeringens roll.
Utredningar och införande av marknadshyror på nybyggda bostäder och förändringar i LAS är eftergifter till c och L I januariöverenskommelsen. Förhandlingar och kompromiss som det alltid är i svenska minoritetsregeringar.
SL har sagt att han tyckte det var bättre med JÖ än att allianspartierna eller M,KD regerade med stöd av SD. Riksdagen höll med.
Du säger det ju perfekt själv. Det var bättre att införa marknadshyror och ta bort anställningsskyddet än att ta stöd av SD (eller M-KD). Löfven väljer alltså att avveckla den svenska modellen framför att prata med SD. Det var inte ett tvång att ingå januariavtalet. Det var ett aktivt val för att utestänga SD. Men vad är motståndet mot SD värt?
Är det värt att kasta arbetsrätten och hyresregleringen i soptunnan? Är det värt att straffen inte höjs för gängkriminella? Är det värt att kommuner går i konkurs? Är det värt att 5000 dör i coronaviruset?
För mig är gränsen för vad är SD-motståndet är värt att betala passerad med flera mil. En regering kan inte säga att den "står upp för demokratin" och sen behandla sina egna medborgare och väljare som skräp. Sverige är på väg åt ett mycket farligt håll eftersom många av er tillåter vilket elände att hända som helst bara det inte kommer från SD.