Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 17:39:08 följande:
Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.
Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det.
Ge mig bara en sak där FHM har haft fel trots att de kunde ha vetat bättre. Observera den senare delen! Eller så kan vi jämföra med andra länders experter/hälsoorganisation, så som tyska Robert-Koch-institutet. Tror du de har vetat allt som ju ingen i världen visste för månader sedan?
Att de har använt sig av datamodeller och matematiska modeller tycker jag är ett bra sätt. Vad talar emot det? Vad exakt är det som inte har fungerat? Såna modell ger ju förstås bara en ungefär idé - man kan aldrig räkna ut sånt exakt i detalj. Och då tycker jag att de har varit bra modeller. Men du tycker kanske att vi borde göra som England eller USA - efter ledarens personliga preferens just då, emot experternas råd?
Så, just det här med social distansering har inte fungerat, säger du? Konstigt nog upplever jag motsatsen. Det fungerar väldigt bra. Bättre än i dem flesta andra länderna. Du förväntar dig 0 eller 100, svart eller vitt - det finns inget emellan. SÅ kommer det förstås aldrig att bli. Inte i något land och inte med någon strategi. Lockdown eller inte - alla som har haft lockdown har haft väldigt olika regler och nivåer. Tyskland t.ex. har haft en "mjuk" lockdown, och det har Danmark och Norge också haft. Men även i länder som har haft strängare lockdowns har inte 100 % av befolkningen stannat hemma eller hållit avstånd.
Hur skulle folk bli förvirrade när det är samma regler hela tiden - i motsats till andra länder som ändrar dem hela tiden? Visst, ett alternativ är att stänga ner allt, så fattar folk att livet har stannat. Problemet är att det verkligen stannar. Affärer och företag som går i konkurs, barn i problemfamiljer råkar illa ut, psykiskt sjuka får allvarliga kriser, folk som har cancer går inte till läkare (det händer just nu i många länder, det har man uppmärksammat). Folk avskräcks inte bara från att gå till affärer utan också från att gå till läkare.
Varför skulle svenska ungdomar vara bättre på det??? De har aldrig varit med om en sån situation heller. Jag såg idag tre afrikanska tonårs-flickor i mataffären. De tog handsprit efter att ha pantat och sedan gick de inte i affären lugnt och försiktigt