• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    nihka skrev 2020-08-02 16:04:37 följande:

    Äntligen någon som sammanfattar det hela. Alla har hört det, men inte alla har greppat vad det faktiskt innebär när grundlagen sätter ramarna för Sveriges coronastrategi:

    https://dela.dn.se/Rk9IMEJ4a0pVdHVydEt2WUphbjB4UjVZbDNwZE96V2lXOHpDV3J1V013WmdxTkJYNFA3Y2ZhZWxqdm1kV2ZYYzZzeVZGMWk1OUJmWVFnMzA1Qko4blE9PQ,,?fbclid=IwAR1eAH-RzyoxdWrOXydEsn5CMVv7acttc-KHMFvG2ZVpC4kIwjrTM9hTaLY


    Wow! Det visste inte jag. I alla fall inte att det var ett grundlag. För då har det ju prioritet. Allt annat visste jag, men inte det med grundlagen. 

    Då hade vi ju inte kunnat haft någon lockdown. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2020-08-02 19:19:47 följande:
    Matematiska modeller och liknande. Och kanske observationer i vilka situationer folk smittas. Bara som exempel: Om det skulle vara så att alla hade smittats inom familjen, så skulle evenemang med många personer kanske inte utgöra någon fara, vare sig det är 50 eller 500. Bara som exempel.

    Man tittar helt enkelt på allt man vet om viruset och om smittan och avgör OM det gör någon skillnad då att tillåta att fler träffas. Onödigt att förbjuda det om det inte gör någon skillnad. 

    Det kan också vara smart att inte vara för restriktiv om det inte verkligen behövs. Det kan behövas senare och då vill man inte att folk redan är less på alla inskränkningar. 
    Man kan inte ha kommit fram till att det inte gör nån skillnad. Man måste använt andra kriterier.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2020-08-02 19:40:50 följande:
    Man kan inte ha kommit fram till att det inte gör nån skillnad. Man måste använt andra kriterier.
    ???
  • nihka
    AndreaBD skrev 2020-08-02 19:36:07 följande:
    Wow! Det visste inte jag. I alla fall inte att det var ett grundlag. För då har det ju prioritet. Allt annat visste jag, men inte det med grundlagen. 

    Då hade vi ju inte kunnat haft någon lockdown. 
    Njo. Som rekommendation eller restriktioner enligt exempelvis smittskyddslagen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    nihka skrev 2020-08-02 19:55:43 följande:
    Njo. Som rekommendation eller restriktioner enligt exempelvis smittskyddslagen.
    Ja, man hade kunnat anordna en karantän kanske, men bara lokalt. Inte som allmän åtgärd för hela landet, eller? 
  • Padirac

    Så här säger smittskyddslagen - vissa delar citerade

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

    "Ansvaret för smittskyddet


    7 §   Folkhälsomyndigheten ansvarar för samordning av smittskyddet på nationell nivå och ska ta de initiativ som krävs för att upprätthålla ett effektivt smittskydd.
    Folkhälsomyndigheten ska följa och vidareutveckla smittskyddet. Folkhälsomyndigheten ska följa och analysera det epidemiologiska läget nationellt och internationellt.
    Lag (2014:1549).


    8 §   Varje region ansvarar för att behövliga smittskyddsåtgärder vidtas inom regionens område, i den utsträckning annat inte följer av denna lag.


    Det som sägs i denna lag om region gäller också en kommun som inte ingår i en regionLag (2019:915).


    9 §   I varje region ska det finnas en smittskyddsläkare.


    En smittskyddsläkare utses av en sådan nämnd som avses i 7 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30). I frågor som inte gäller smittskyddsläkarens myndighetsutövning ska denne verka under nämnden.


    Smittskyddsläkaren får uppdra åt en erfaren läkare vid en smittskyddsenhet eller vid en infektionsklinik inom regionen att fullgöra uppgifter som smittskyddsläkaren har enligt denna lag. Lag (2019:915).


    10 §   Myndigheter inom smittskyddet, andra berörda myndigheter, läkare samt annan hälso- och sjukvårdspersonal skall samverka för att förebygga och begränsa utbrott eller spridning av smittsamma sjukdomar.


     


    2 kap. Förebyggande åtgärder och anmälan av sjukdomsfall

     


    Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning

    1 §   Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.


    2 §   Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.


    Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.


     


    Information om förebyggande åtgärder

    3 §   Regionen, och under regionen smittskyddsläkaren, ska se till att allmänheten har tillgång till den information och de råd som behövs för att var och en ska kunna skydda sig mot smitta som kan hota liv eller hälsa.


    Läkare och annan hälso- och sjukvårdspersonal som är verksamma inom smittskyddet ska vid behov upplysa patienter om åtgärder för att förebygga smittsamma sjukdomar. Lag (2019:915).


    "

    "Vissa bemyndiganden

    2 §   Om riksdagens beslut om ändring i bilaga 1 eller bilaga 2 inte kan avvaktas, får regeringen föreskriva att bestämmelserna om allmänfarliga sjukdomar eller samhällsfarliga sjukdomar skall tillämpas från den tidpunkt som regeringen bestämmer på en viss smittsam sjukdom som förekommer eller inom kort kan förekomma här i landet, om sjukdomen bedöms uppfylla kriterierna i 1 kap. 3 § andra eller tredje stycket.


    En sådan föreskrift får meddelas endast om det vid lagens ikraftträdande inte var känt
       - att sjukdomen uppfyller kriterierna i 1 kap. 3 § andra eller tredje stycket, eller
       - att smittspridning av sjukdomen skulle kunna förekomma i landet.


    Föreskrifter som meddelas med stöd av denna paragraf skall snarast underställas riksdagens prövning. Lag (2004:877).


    3 §   Regeringen får meddela föreskrifter om vilka andra smittsamma sjukdomar än allmänfarliga som ska vara anmälningspliktiga.


    Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka andra smittsamma sjukdomar än allmänfarliga som ska vara smittspårningspliktiga.
    Lag (2014:1549).


    4 §   Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela de ytterligare föreskrifter som krävs för ett ändamålsenligt smittskydd samt till skydd för enskilda.


    Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från lagens tillämpning på Försvarsmakten och Försvarets materielverk, i den utsträckning föreskrifterna inte gäller tvångsåtgärd mot en enskild. Lag (2017:783).


    5 §   Regeringen får meddela särskilda föreskrifter om smittskyddet enligt denna lag om landet kommer i krig eller krigsfara eller om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara som landet har befunnit sig i.


    6 §   Regeringen får meddela särskilda föreskrifter om smittskyddet enligt denna lag, om det vid en fredstida kris som har betydande inverkan på möjligheterna att upprätthålla ett effektivt smittskydd finns behov av samordnade nationella åtgärder eller ur ett nationellt perspektiv av andra särskilda insatser inom smittskyddet.


    6 a §   Har upphävts genom lag (2020:242).


    6 b §   Har upphävts genom lag (2020:242).


    6 c §   Har upphävts genom lag (2020:242).


    7 §   Regeringen får meddela föreskrifter om vilka smittsamma sjukdomar som ska ingå i sådana nationella vaccinationsprogram som avses i 2 kap. 3 c-3 e §§.


    Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
       1. till vilka åldersgrupper vaccinationer ska erbjudas,
       2. antalet doser som ska ges av varje vaccin,
       3. med vilka intervall vaccinet ska ges, och
       4. de ytterligare villkor som ska gälla för nationella vaccinationsprogram. Lag (2012:452).


     


    Övergångsbestämmelser 2004:168
       1. Denna lag (nya lagen) träder i kraft den 1 juli 2004, då smittskyddslagen (1988:1472) (gamla lagen) skall upphöra att gälla.
       2. Förhållningsregler som har meddelats enligt 16 § eller ändrats enligt 17 § gamla lagen gäller längst till och med den 31 december 2004.
       3. Om tvångsundersökning som smittskyddsläkaren har beslutat enligt 36 § gamla lagen inte har genomförts före den nya lagens ikraftträdande, skall smittskyddsläkaren senast den 5 juli 2004 ansöka hos länsrätten om tvångsundersökning enligt 3 kap. 2 § nya lagen. Till dess ansökan har prövats av länsrätten gäller den gamla lagen i tillämpliga delar.
       4. Om en patient vid ikraftträdandet är tvångsisolerad enligt 38 § gamla lagen skall smittskyddsläkaren senast den 5 juli 2004 ansöka hos länsrätten om isolering enligt 5 kap. 1 § nya lagen. Till dess ansökan har prövats av länsrätten gäller den gamla lagen i tillämpliga delar.
       5. Den som vid lagens ikraftträdande är isolerad enligt beslut av smittskyddsläkaren med stöd av 39 § gamla lagen skall anses tillfälligt isolerad enligt beslut av smittskyddsläkaren med stöd av 5 kap. 3 § nya lagen. Härvid skall smittskyddsläkarens beslut om isolering anses ha fattats vid ikraftträdandet.
       6. Om ett mål om tvångsisolering enligt 38 eller 39 § gamla lagen inte är slutligt avgjort vid ikraftträdandet skall rätten pröva förutsättningarna för isolering enligt 5 kap. 1 § eller 5 kap. 3 § enligt nya lagen.
       7. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om kostnader som har uppkommit före ikraftträdandet.

    2006:1571
       1. Denna lag träder i kraft den 15 juni 2007.
       2. Beslut som har meddelats enligt 14 § i den upphävda karantänslagen (1989:290) gäller fortfarande.


    2010:1321
       1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2011.
       2. Äldre bestämmelser såvitt avser punkten 2 gäller fortfarande för den som omfattas av rådets förordning (EEG) nr 1408/71 av den 14 juni 1971 om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen.


    2010:1974
       1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2011.
       2. Äldre bestämmelser gäller om en handling har skickats eller lämnats före den 1 april 2011.


    2020:242
       1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2020.
       2. De upphävda 9 kap. 6 a och 6 b §§ gäller dock fortfarande för ärenden eller mål som har inletts före ikraftträdandet."

  • Padirac
    Extraordinära smittskyddsåtgärder

    8 §   Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.


    Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Folkhälsomyndigheten besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.


    Hälsokontroll enligt första och andra styckena får inte vara förenad med frihetsberövande eller innefatta provtagning eller annan åtgärd som innebär kroppsligt ingrepp.


    Smittskyddsläkaren ska verkställa Folkhälsomyndighetens beslut enligt andra stycket. Lag (2014:1549).


    9 §   Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.


    Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).


    10 §   Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.


    Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får Folkhälsomyndigheten i det enskilda fallet medge undantag från beslutet om avspärrning. Lag (2014:1549).

  • Anonym (N)
    nihka skrev 2020-08-01 13:40:38 följande:
    Vadå inte pratat? Regeringen har redan pratat med SD och har tackat nej, men SD verkar inte förstå vad "nej" betyder. Att inleda ett samarbete med SD är en början till att avveckla den svenska modellen.

    Den svenska modellen innehåller inte rasism, främlingsfientlighet, homofobi, islamofobi, kvinnofientlighet och inskränkande av yttrandefriheten. Än så länge. Avpixlat/Samhällsnytt och Friatider är inte det nya Public Service. Än så länge. Det samhälle SD vill ha passerar gränsen med många mil för mig. Ja, många vill inte ha något elände från SD. Exakt så faktiskt!
    Det fungerar ju att SDs systerpartier sitter i regeringen i Danmark, Norge och Finland. Varför menar du att det skulle få hemska konsekvenser här? Det är Sverige som sticker ut.

    Arbetsrätten och hyresregleringen är ju centrala delar av den svenska modellen. Men du är alltså beredd att offra dem för att hålla SD borta.

    Det är därför ni försvarar 5000 döda också. För att ni inte vill ge SD rätt. Jag tycker att det är högst moraliskt tvivelaktigt. Det är uppenbart för alla efter den här pandemin att Sverige behöver SD vid makten för att upprätthålla grundläggande värderingar.
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-01 12:28:15 följande:
    Adam Alsing var EN person - av 5700. Och jag sa de flesta, jag sa inte alla. Och vem vet, kanske hade han någon allvarlig sjukdom som han själv inte visste om. Det fanns faktiskt flera såna fall där man kollat lite närmare varför en relativ ung person dog av covid-19, alltså gjort obduktion, och då upptäckte man i flera fall allvarliga/dödliga sjukdomar. 

    Jag är helt för alla människors lika värde. Och det ska upprätthållas så länge det bara är möjligt. Men man måste också tänka realistisk i en extrem krissituation. Nu är det inte så illa här än alls. De som har dött har faktiskt dött av kombinationen av ett lömskt nytt virus som vi inte visste så mycket om och felaktiga beslut av enskilda chefer för äldreboenden. Det är nämligen de som är ansvariga. Inte regeringen eller FHM. 
    Enskilda chefer på äldreboenden är orsaken till att 10 gånger fler har dött i Sverige än i Finland. Hör du inte hur galet det låter?

    Alla människors lika värde är inte bara ord på ett papper. Vi måste alla tala ut när alla människors lika värde inte upprätthålls. Även när det sker från en socialdemokratisk regering.
  • Anonym (N)
    nihka skrev 2020-08-01 14:39:30 följande:
    Alsing var överviktig, fet och med fetma kommer högt blodtryck. Och så gick han på kändisfester. Kort efter sådan kände han sig "förkyld". Han satte sig själv i hemkarantän, men ett par veckor efter det och sjukhusvård var han död.

    Han var en av dem vars kropp inte klarade av belastningen. Det är inte raketforskning vet du.
    Du uttrycker dig på ett ganska hemskt sätt. Nästan avhumaniserande. Det är skrämmande.

    Tänk på hans anhöriga.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?