• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-03 23:05:30 följande:
    Haha nej det är inte ett vaccin han syftar på...

Och den här länkades av en annan användare tidigare. Ganska klart att det var det som de ville uppnå. Och resultatet talar ju för sig själv. 6:e plats i världen över flest antal döda per kapita!

">

Är det han från Norrland igen??? Vi har diskuterat honom säkert fem gånger. Han är en oddball som kör sitt eget race. 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-08-03 23:17:33 följande:
    Hen feltolkar, visst - men inte fullständigt.

Sverige har tingat 4 miljoner vaccindoser från AsraZeneca och hoppas säkert på fler från andra läkemedelsföretag. Förhoppningen är förstås att uppnå en hög grad av flockimmunitet, som för många andra vaccin.

Men Sverige förlitar sig ju i mindre grad på flockimmunitet än många andra länder i och med att vi valt en vetenskapligt förankrad smittskyddsstrategi med fokus på hållbarhet över tid.

Det är klart att kommer det ett vaccin redan nästa vecka så kan man ju påstå att länder som valde panikåtgårder hade tur - vaccinet kom som en räddning.
    Jo, precis. Sverige räknar med att det kommer att ta tid. 

Sedan räknar ju alla länder IN en viss flockimmunitet, för att det ju innebär att man inte behöver vaccinera alla. 
  • Anonym (N)
    sextiotalist skrev 2020-08-03 14:48:27 följande:
    Den svenska äldreomsorgen havererade när ädelreformen infördes.

När sjukhemmen som hade kompetens och en miljö att hantera multisjuka nedmonterades

Skulle nog påstå att de boende som klarade att hålla både smittspridningen och dödsfallen nere var de enstaka cheferna
    AndreaBD skrev 2020-08-03 15:47:54 följande:
    De behöver inte ens missköta sig så värst mycket. Eller det behöver inte vara den avgörande faktorn. Har du sett något äldreboende, eller någon gång jobbat inom hemtjänsten? Det har jag. Det går kanske 10 olika personer till en och samma hjälptagare, dvs. äldre person som behöver hjälp. Och det är många lågutbildade med låg inkomst, som inte har råd att vara hemma för nån förkylning, som jobbar där. Det är självklart att risken är väldigt stor då. Det krävs verkligen inte mycket för att förstå det! 

Cheferna har i så fall inte gjort några jätteovanliga missar. De har helt enkelt inte infört en massa kontroller, inte ändrat hela systemet så att färre personer går till den enskilde (vilket ibland inte heller går). De har inte hittat på en massa extra regler och säkerhetsåtgärder. Små missar - stora konsekvenser.

Det finns ju exakt dokumenterat hur många det är som har smittats på äldreboende, så det är inget man behöver gissa. Det är ingen "teori". 

"- Av dessa bodde 50 procent, 948 personer, i särskilt boende, medan 26 procent hade hemtjänst." 

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

76 % av dem som dog (under mars och april)  bodde antigen på äldreboende eller hade hemtjänst. Och du vill att vi hellre förklarar dem 24 %, eller? 
    Hur förklarar ni att Sverige har haft så många fler konstaterade fall av Covid-19 än Finland och Norge då?

Det kan inte förklaras av äldreboenden och där faller hela er ihåliga teori.

Smittspridningen var större i Sverige på grund av Löfvens hantering av krisen, precis som Bolsonaro hanterade viruset i Brasilien på samma sätt. Deal with it.
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-03 15:49:13 följande:
    Skojar du? Människor väljer i regel att riskera sina liv om alternativet är ofrihet. 
    Det är alltså inte värt att hundra tusen är instängda i två månader för att förhindra att 1 miljon kineser dör.

Vilken moral baserar du den slutsatsen på?
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-03 23:27:05 följande:
    Jag tror att man då hade hittat någon genväg. Det hade nog inte varit officiellt då. Men, har du missat att regeringen förberett lagändringar - vilket sedan oppositionen delvis förhindrade. 

Men nu behövde vi faktiskt ingen lockdown. Det hade ju inte ändrat något för dem 76 % som dog på äldreboende eller som hade hemtjänst. Det hade de ju haft  - och behövt - även med lockdown. 

Allvarligt, när jag hörde att vi hade en pandemi räknade jag också med tusentals döda. Det brukar bli så. 
    Det blev inte så i Norge, Danmark och Finland.

Jag tycker att det är dags för dig att sluta ignorera verkligheten nu.
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 23:50:29 följande:
    Det är alltså inte värt att hundra tusen är instängda i två månader för att förhindra att 1 miljon kineser dör.

Vilken moral baserar du den slutsatsen på?
    Enkelt. Varje människa har rätten att bestämma själv om hen vill låsa in sig eller om hen vill ta risken. Jag pratar inte om att bestämma att ANDRA kan riskera att dö, utan att man bara bestämmer när det gäller en själv.

Men det kan förstås behövas en karantän. Det kan också behövas i Sverige om det skulle komma en andra våg som är värre än den första. Jag tycker man kan beordra karantän. Men när man svetsar igen dörrar - där har man gått över en gräns. 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 23:53:13 följande:
    Det blev inte så i Norge, Danmark och Finland.

Jag tycker att det är dags för dig att sluta ignorera verkligheten nu.
    Nej, och det har vi  tagit 100 gånger varför. De har inte fått in så mycket smitta samtidigt. Fakta. Uppenbarligen baseras din verklighet inte på fakta.....
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 23:42:36 följande:
    AndreaBD skrev 2020-08-03 15:47:54 följande:
    De behöver inte ens missköta sig så värst mycket. Eller det behöver inte vara den avgörande faktorn. Har du sett något äldreboende, eller någon gång jobbat inom hemtjänsten? Det har jag. Det går kanske 10 olika personer till en och samma hjälptagare, dvs. äldre person som behöver hjälp. Och det är många lågutbildade med låg inkomst, som inte har råd att vara hemma för nån förkylning, som jobbar där. Det är självklart att risken är väldigt stor då. Det krävs verkligen inte mycket för att förstå det! 

Cheferna har i så fall inte gjort några jätteovanliga missar. De har helt enkelt inte infört en massa kontroller, inte ändrat hela systemet så att färre personer går till den enskilde (vilket ibland inte heller går). De har inte hittat på en massa extra regler och säkerhetsåtgärder. Små missar - stora konsekvenser.

Det finns ju exakt dokumenterat hur många det är som har smittats på äldreboende, så det är inget man behöver gissa. Det är ingen "teori". 

"- Av dessa bodde 50 procent, 948 personer, i särskilt boende, medan 26 procent hade hemtjänst." 

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

76 % av dem som dog (under mars och april)  bodde antigen på äldreboende eller hade hemtjänst. Och du vill att vi hellre förklarar dem 24 %, eller? 
    Hur förklarar ni att Sverige har haft så många fler konstaterade fall av Covid-19 än Finland och Norge då?

Det kan inte förklaras av äldreboenden och där faller hela er ihåliga teori.

Smittspridningen var större i Sverige på grund av Löfvens hantering av krisen, precis som Bolsonaro hanterade viruset i Brasilien på samma sätt. Deal with it.
    Så det kom in fler människor som var smittade redan i februari pga hur Löfven hanterade krisen?  Det är något som inte verkar stämma där? 
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-03 16:44:43 följande:
    Det finns en tydlig skillnad mellan de norska systerpartierna och SD, för inte länge sedan vägrade DF att ha samröre med SD pga detta, och det är SDs 'härkomst' det handlar om.

Medans DF och FrP kommer från högerpopulistiska och främlingsfientliga rörelser så kommer SD direkt från fascism, nazism och vitmakt-rörelser.

Har du läst SDs redogörelse för deras egen historia? Den finns på nätet, men SD slutade dela ut den 2003 eller en 2004.

Det är oklädsamt att du 'underförstår' andras logik när du kunskaper inom området.

Vad nazismen har med covid-19 att göra, eller vad SD har gjort eller tror sig kunna göra åt covid19, kriminalitet är obegripligt då de inte ens klarar av att stå för sin nazistiska och fascistiska bakgrund eller ens rensa ut den.

Om jag ska tro dina länkar så är det snarare så att det är SD som vill begränsa LAS och införa marknadshyror, då de kommer med dubbla budskap kan de ju mena och vilja vad som helst.

SDs stora insats i att begränsa covid19 måste vara att Jimmie satt i karantän efter Turkietresan, eller kommer du på något bättre de gjort? 

Nu fortsätter du bara med att slänga orden facism och rasism runtomkring dig. SD har kampanjat flera gånger tillsammans med DF, så det där är bara trams. DF är dessutom mer radikala än SD.

SD ville stänga skolorna och att Sverige tog samma väg som resten av Europa.

Varför ska jag som är svensk stödja Löfvens regering som inte bryr sig om att skydda Sveriges befolkning mot en pandemi? Varför ska jag stödja en regering som vill ta bort de samhällsstruktur som socialdemokratin själv har byggt upp?

Varför skulle jag köpa dina varningssignaler om fascism när människor far illa och dör på grund av en farlig regering?
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-03 23:57:31 följande:
    Enkelt. Varje människa har rätten att bestämma själv om hen vill låsa in sig eller om hen vill ta risken. Jag pratar inte om att bestämma att ANDRA kan riskera att dö, utan att man bara bestämmer när det gäller en själv.

Men det kan förstås behövas en karantän. Det kan också behövas i Sverige om det skulle komma en andra våg som är värre än den första. Jag tycker man kan beordra karantän. Men när man svetsar igen dörrar - där har man gått över en gräns. 
    Att gå ut ur dörren är viktigare än liv och död. Hur kan du stå för den åsikten?
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?