• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Padirac
    Anonym (N) skrev 2020-08-04 00:08:20 följande:

Nu fortsätter du bara med att slänga orden facism och rasism runtomkring dig. SD har kampanjat flera gånger tillsammans med DF, så det där är bara trams. DF är dessutom mer radikala än SD.

SD ville stänga skolorna och att Sverige tog samma väg som resten av Europa.

Varför ska jag som är svensk stödja Löfvens regering som inte bryr sig om att skydda Sveriges befolkning mot en pandemi? Varför ska jag stödja en regering som vill ta bort de samhällsstruktur som socialdemokratin själv har byggt upp?

Varför skulle jag köpa dina varningssignaler om fascism när människor far illa och dör på grund av en farlig regering?

• FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-08-03 17:39:42 följande:
    Vad menar du med "chansa" ? Någonting måste man ju göra. Och om man inte vet säkert, så får man gå på bästa gissningen. Man har aldrig "tillåtit större spridning". Det får du förklara vad du menar med det! Har man valt bort att testa eller att smittspåra? Självklart inte. Däremot har man inte haft alla nödvändiga resurser på plats. 

Asymptomatisk smitta har ifrågasatts nu igen. Det kan vara (del-)immunitet, om man har haft andra Corona-virus. Vi lär oss nytt hela tiden. 
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-03 19:11:38 följande:
    Kan du sätta ut länk till ditt påstående om att asymptomatisk smitta har ifrågasatts?

PCR borde inte reagera på andra coronavirus. Vad gäller antikroppstest finns det kanske en viss risk för korsreaktion. Det är hur som helst inte självklart vad du syftar på när du nämner både immunitet och asymptomatisk i samma mening.
    Bästa gissningen borde rimligtvis innebära mask, eftersom kirurger mfl använder dessa inom sjukvården för att begränsa smitta. Man har kunnat dirigera större resurser till smittspårning om man velat. Asymptomarisk smitta verkar vara väl bekräftat, men Sverige struntar i det av någon outgrundlig anledning. 

• Padirac
    Anonym (N) skrev 2020-08-04 00:08:20 följande:

Nu fortsätter du bara med att slänga orden facism och rasism runtomkring dig. SD har kampanjat flera gånger tillsammans med DF, så det där är bara trams. DF är dessutom mer radikala än SD.

SD ville stänga skolorna och att Sverige tog samma väg som resten av Europa.

Varför ska jag som är svensk stödja Löfvens regering som inte bryr sig om att skydda Sveriges befolkning mot en pandemi? Varför ska jag stödja en regering som vill ta bort de samhällsstruktur som socialdemokratin själv har byggt upp?

Varför skulle jag köpa dina varningssignaler om fascism när människor far illa och dör på grund av en farlig regering?

Nobelprisnivå

SD är inte sprungna ur nazism och fascism och vitmakt för att regeringen idag vill ha flockimmunitet

Det ligger någonting i det
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-04 00:01:00 följande:
    Nej, och det har vi  tagit 100 gånger varför. De har inte fått in så mycket smitta samtidigt. Fakta. Uppenbarligen baseras din verklighet inte på fakta.....
    Ok, så när äldreboende teorin inte håller längre så kommer nästa påhittade teori om att det var många fler som reste till Sverige än i andra länder. Men det stämmer inte eftersom Norge hade fler konstaterade fall i början av pandemin. Lär man sig inte källkritik och att tänka kritiskt i skolan?

Om vi vänder på frågan. Håller du med om att Bolsonaro är orsaken till att fler än 100 000 har dött i Brasilien eller var det också bara för att fler reste dit?
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-04 00:14:15 följande:
    Nobelprisnivå

SD är inte sprungna ur nazism och fascism och vitmakt för att regeringen idag vill ha flockimmunitet

Det ligger någonting i det
    SD får gärna vara sprungna ur vitmakt och facism. Jag är inte rädd för det till skillnad från du. Jag känner inte en panik inför att Sverige blir som Danmark. Tvärtom skulle jag välkomna det.

Det jag är rädd för är att socialliberaler inte ser ett intresse av att skydda befolkningen mot en pandemi. I praktiken är det darwinism. Alltså precis det som du är livrädd för ska hända.
  • Padirac
    Anonym (N) skrev 2020-08-04 00:16:25 följande:

Ok, så när äldreboende teorin inte håller längre så kommer nästa påhittade teori om att det var många fler som reste till Sverige än i andra länder. Men det stämmer inte eftersom Norge hade fler konstaterade fall i början av pandemin. Lär man sig inte källkritik och att tänka kritiskt i skolan?

Om vi vänder på frågan. Håller du med om att Bolsonaro är orsaken till att fler än 100 000 har dött i Brasilien eller var det också bara för att fler reste dit?

Du måste förstå vad siffrorna du hänvisar till betyder. Antal konstaterat smittade hänger ihop med antalet testade.

Man förstod relativt tidigt att det fanns en stor allmän smittspridning i Sverige och att testa var mindre viktigt än att hålla på självisolering vid symptom och social distans i övrigt.

svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester

"Om uppgifterna på antalet dödsfall är någorlunda jämförbara inom Norden kan man inte säga detsamma om antalet som bekräftats smittade av viruset. I hur stor utsträckning man testat befolkningen påverkar i stor grad hur många fall av smittan som bekräftats.

I Norge och på Island gick man tidigt in för ett omfattande testande vilket också syns i antalet bekräftade fall.

Finland och Sverige har hittills varit mer restriktiva och har i dagsläget testat färre än tio personer per tusen invånare. I båda länderna har man hittills främst testat vårdpersonal och personer som visat tydliga symptom. Trots det är andelen som testat positivt klart högre i Sverige."
  • Anonym (Minna)
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 23:42:36 följande:

Hur förklarar ni att Sverige har haft så många fler konstaterade fall av Covid-19 än Finland och Norge då?

Det kan inte förklaras av äldreboenden och där faller hela er ihåliga teori.

Smittspridningen var större i Sverige på grund av Löfvens hantering av krisen, precis som Bolsonaro hanterade viruset i Brasilien på samma sätt. Deal with it.

Det är många här som har förklarat det för dig. Problemet är att du inte vill förstå. Du vill tro på din konspirationsteori och vill att vi blint ska göra detsamma.
  • Padirac
    Anonym (N) skrev 2020-08-04 00:24:09 följande:

SD får gärna vara sprungna ur vitmakt och facism. Jag är inte rädd för det till skillnad från du. Jag känner inte en panik inför att Sverige blir som Danmark. Tvärtom skulle jag välkomna det.

Det jag är rädd för är att socialliberaler inte ser ett intresse av att skydda befolkningen mot en pandemi. I praktiken är det darwinism. Alltså precis det som du är livrädd för ska hända.

bolsonaro socialliberal? Som du är rädd för?

Droppa SD i tråden, den handlar om regeringen. OT är inte tillåtet.
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-04 00:44:32 följande:
    bolsonaro socialliberal? Som du är rädd för?

Droppa SD i tråden, den handlar om regeringen. OT är inte tillåtet.
    I resten av världen tar socialliberaler ansvar, men inte i Sverige.

Hur kan ni försvara att Löfven har exakt samma inställning till Covid-19 som Bolsonaro?
  • Anonym (N)
    Anonym (Minna) skrev 2020-08-04 00:41:19 följande:
    Det är många här som har förklarat det för dig. Problemet är att du inte vill förstå. Du vill tro på din konspirationsteori och vill att vi blint ska göra detsamma.
    Vad är konspiratoriskt?

Håller du med om att Bolsonaros ansvarslöshet har orsakat död i Brasilien eller är det också bara en myt?
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?