• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    Dr Nail skrev 2020-07-08 20:56:50 följande:
    Kritik mot en organisation behöver inte utesluta personliga sympatier.
    Alla delar tyvärr inte din åsikt
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-07-08 20:54:28 följande:
    Aerosolgenererande moment? Typ HLR?

Det här är något motsägelsefullt, då c19 konstateras här vara droppsmitta (droplets). Sedan nämns även aerosoler som ju betyder luftburet (airborne) enligt WHO.

Här är en bra artikel som förklarar det hela tillräckligt pedagogiskt:

www.mentalfloss.com/article/622511/coronaviru...

Alltså, återigen: aerosol = luftburet.
    Nej, det är två helt skilda saker, låt dom ställa frågan och så får vi se vad svaret är.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-07-08 20:10:41 följande:

De döda är inte viktiga är dina ord, inte mina

Det vi börjar ana nu med den okontrollerade spridningen världen över, är att vi troligtvis kommer få leva med smittan.
    Och det enda som kan ändra nått är ett vaccin eller en mirakelmedicin, och med tanke på vaccin och mediciners utvecklande, så pratar vi om länge.

Vi har restriktioner i Sverige, en så övertydlig sak missar du.

Uppenbarligen är ju de höga dödstalen inte så viktiga tycker du, eftersom du tror att per automatik kommer andra länder också att få det, och du tycker att Sverige har en bra strategi, dvs den nuvarande situationen är ok.

Vi = Klyban, kan vi nu fastställa detta en gång för alla.

Ja, de flesta här i världen tror väl att detta elände kommer att pågå under en lång tid. Det är inga nyheter, och folk är i allmänhet informerade om att mediciner och vaccinationer tar lång tid att testa.

Varför tror du att jag missat att det finns restriktioner i Sverige?
    Skillnaden är att restriktionerna i Sverige är bara rekommendationer, och att det finns mycket färre restriktioner än i många andra länder. Tex här där jag bor, är jag förbjuden att jobba på jobbet, jag måste jobba hemifrån, jag blir inte insläppt på jobbet om jag inte fyller i diverse papper och motiverar mig, och jag måste bära ansiktsmask utanför mitt kontor. Följer jag inte detta, slänger säkerhetsvakterna ut mig.
    Jag kan bli bötfälld med 50 Euro om jag inte bär mask på bussen eller för större belopp om jag inte håller rätt avstånd från personer som inte tillhör mitt hushåll. 
  • FuckGoggleAskMe
    Dr Nail skrev 2020-07-08 20:56:50 följande:
    Kritik mot en organisation behöver inte utesluta personliga sympatier.
    Precis. Tegnell verkar ju vara en hygglig prick som gör så gott han kan, och är tålmodig med alla frågor. Han påminner mig om en kollega, supertrevlig, vill väl och är ganska smart, men tyvärr inte så kompetent och gör ofta fel. 
  • Dr Nail
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-08 21:12:10 följande:

Precis. Tegnell verkar ju vara en hygglig prick som gör så gott han kan, och är tålmodig med alla frågor. Han påminner mig om en kollega, supertrevlig, vill väl och är ganska smart, men tyvärr inte så kompetent och gör ofta fel. 

Ja, typ så jag känner. Det, plus mild oro över vilken obekväm sits han blivit placerad i.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-08 21:12:10 följande:
    Dr Nail skrev 2020-07-08 21:27:21 följande:
    Ja, typ så jag känner. Det, plus mild oro över vilken obekväm sits han blivit placerad i.
    Så tänker jag om en del i denna tråd {#emotions_dlg.flower}

Om Tegnell tänker jag att han är för lite mediatränad och svarar snällt på allt som kan missförstås och från början inte försod att allt han säger kan och kommer att användas mot honom då drevet sätter igång.

Kompetensen är det nog inget fel på - hos Tegnell alltså
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2020-07-08 21:39:06 följande:
    Dr Nail skrev 2020-07-08 21:27:21 följande:
    Så tänker jag om en del i denna tråd {#emotions_dlg.flower}

Om Tegnell tänker jag att han är för lite mediatränad och svarar snällt på allt som kan missförstås och från början inte försod att allt han säger kan och kommer att användas mot honom då drevet sätter igång.

Kompetensen är det nog inget fel på - hos Tegnell alltså
    Det är svårt att säga att min kollega har brist på kompetens också, men hon använder den inte på rätt sätt, och gör ofta fel ... tycker liknelsen kvarstår. Min kollega har f.ö. just bytt jobb, och förhoppningsvis hamnat på ett ställe där det funkar bättre. Dessutom är hon snygg, vilket man inte kan beskylla Tegnell för Hahaha, men det är ju inte viktigt.
  • Anonym (sant)
    Dr Nail skrev 2020-07-08 20:54:28 följande:
    Aerosolgenererande moment? Typ HLR?

Det här är något motsägelsefullt, då c19 konstateras här vara droppsmitta (droplets). Sedan nämns även aerosoler som ju betyder luftburet (airborne) enligt WHO.

Här är en bra artikel som förklarar det hela tillräckligt pedagogiskt:

www.mentalfloss.com/article/622511/coronavirus-airborne-aerosol-droplets-whats-the-difference

Alltså, återigen: aerosol = luftburet.
    När man sätter någon i respirator är tex ett sådant moment.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-08 22:06:40 följande:
    Det är svårt att säga att min kollega har brist på kompetens också, men hon använder den inte på rätt sätt, och gör ofta fel ... tycker liknelsen kvarstår. Min kollega har f.ö. just bytt jobb, och förhoppningsvis hamnat på ett ställe där det funkar bättre. Dessutom är hon snygg, vilket man inte kan beskylla Tegnell för Hahaha, men det är ju inte viktigt.
    En inlaga i NWT som belyser statsepedemiologens plats i organisationen

https://www.nwt.se/2020/04/09/olsson-statsepidemiologen-lyder-under-generaldirektoren/

"Så är inte fallet med statsepidemiologen på Folkhälsomyndigheten. Han är inte utnämnd av regeringen och han har inte en egen förordning att falla tillbaka på. Han är alltså ingen myndighet i sig utan en tjänsteman. Varför är detta viktigt att känna till? Det har med ansvarsfrågan att göra. Folkhälsomyndigheten har valt att skicka fram Anders Tegnell i alla medieintervjuer. Men är det inte generaldirektören som ska företräda myndigheten? Här har någonting blivit galet.

Svaret på den inledande frågan är alltså nej. Det är inte Anders Tegnell som är den utformar den svenska strategin för att hindra smittspridning, utan det är regeringen som gör detta med stöd av sin expertmyndighet Folkhälsomyndigheten, som leds av en generaldirektör som heter Johan Carlson."

• AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-07-08 19:13:46 följande:
    Droppsmitta står det om. Nu pratar vi dock om luftburet. "Airborne" på engelska, eller har jag fel? Alltså, sånt som sprids även utan att någon hostar en rakt i fejset. Väldigt små partiklar, kan spridas asymptomatiskt, och är i grund och botten ett argument för munskydd på ställen där det är mycket folk.
    Det finns ett enkelt argument som talar emot att det skulle vara luftburet - då skulle det ha spritt sig MER, och mer jämnt. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin