• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Anonym (Nä!!) skrev 2020-07-08 19:38:46 följande:
    Va!! De kom ju med flyg från alperna och Tegnell stod ju inte där och stoppade dem, ingen strategi och med berått mod har Tegnell och regeringen mördat gamlingar i en massaker Gråter Det är Tegnells fel - det hör man på sättet han uttrycker sig - och så är det Löfvens fel för att han är ... ehh .. Löfven

Säger du mot mig så är det förtryck och censur 

Och glöm inte att du också blir kränkt.

Glad
  • Dr Nail
    Anonym (Nä!!) skrev 2020-07-08 19:38:46 följande:

Va!! De kom ju med flyg från alperna och Tegnell stod ju inte där och stoppade dem, ingen strategi och med berått mod har Tegnell och regeringen mördat gamlingar i en massaker  Det är Tegnells fel - det hör man på sättet han uttrycker sig - och så är det Löfvens fel för att han är ... ehh .. Löfven

Säger du mot mig så är det förtryck och censur 

Här kommer en twist för dig att ligga sömnlös över inatt:

Jag GILLAR Tegnell.
  • Padirac
    Anonym (man) skrev 2020-07-08 18:45:09 följande:
    Och hur vet du det klyban?
    Hur var det där med skillnaden mellan fakta och spekulationer?
    Enligt dina egna sk regler så borde du nu genast censurera bort ditt egna inlägg eftersom det är en spekulation och inte fakta.
    Spekulationerna om vilken strategi eller ingen strategi Sverige har bygger inte på fakta - de bygger på känslor. Inte mina.

Det var det jag skrattade så gott åt tidigare i tråden
    Anonym (man) skrev 2020-07-08 17:49:55 följande:
    Japp dess existens är fakta, hur utbredd den sen är i Sverige/världen och vad det fått eller kommer få för konsekvenser är däremot något som behöver utredas.

Vi kanske inte ska blanda ihop fakta om sakers existens med spekulationer kring vad det fått för effekter eller kommer få för effekter i samhället.

Padirac skrev 2020-07-08 18:22:44 följande:
    hahahaha

Strategier .. hrmmm 
    Anonym (man) skrev 2020-07-08 18:30:09 följande:
    Och med det vill du ha sagt vadå?

Är fakta om att något existerar detsamma som spekulationer kring vilka effekter det haft/kommer ha?
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-07-08 19:40:21 följande:
    Kanske tror de att det går att göra en bur av luft - den så kallade luft-buren för att stoppa in alla virus i
    Frågan är bara vad man ska göra av alla virus som samlats i luft-buren. Virusen påstås ju smitta i kluster, kanske man kan förvara den i kloster.

Gärna i någon katakomb - för säkerhetsskull.
  • Padirac
    Dr Nail skrev 2020-07-08 19:47:38 följande:
    Här kommer en twist för dig att ligga sömnlös över inatt:

Jag GILLAR Tegnell.
    Jag har inte sett att du skuldbelägger Tegnell för att Sverigei skulle sakna strategi - men jag har kanske inte läst allt du skrivit.

Det är bra att GILLA folk - det är en sak som får samspel och samarbete att funka bättre och mindre osaklig kritik kommer i dager.

• FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-07-08 16:24:38 följande:

Vet inte om du missat, men smittspridningen världen över är på många ställen helt okontrollerad.

Jag börjar se detta som ett virus vi inte kan ducka, och då är det tyvärr en del som inte klarar det.
    Normala år är det massor som dör i influenser och virus, just för de är för gamla och inte klarar dom längre, detta med vaccin.

Men man måste lyfta blicken ifrån backen för klara av att se detta.

AndreaBD skrev 2020-07-08 18:14:12 följande:
    I så fall har du inte förstått det. Jag tyckte det bemötte det ganska bra. Han menar väl att det inte är så orimligt att en sån här pandemi kan ge ett sånt antal döda och att de annars hade dött av influensa eller annat. Och det är rimliga argument, tycker jag.
    klyban skrev 2020-07-08 18:28:14 följande:

Ja, det krävs ju att man tänker efter hur det sen ser ut efteråt, på ett virus som nu sprids okontrollerat i många länder, dock inte Sverige som har en mer jämn spridning och enligt den strategi man berättat om varje PK jag sett.

Ja, jag får sänka blicken och kompartmentalisera om jag ska klara av se den begränsande syn du har.
    Men har inget intresset av tillfälliga och kortsiktiga politiska poänger, frågan är bra större än så.

Ok, då försöker jag återigen att förstå Klybans resonemang. 
    De höga dödssiffrorna är inte viktiga, för annars skulle gamlingarna ändå dött av något annat. Att färre dött i andra länder är oväsentligt, för det finns smitta kvar i andra länder och det är helt självklart att många fler kommer att dö där, och till slut kommer tex Finland och Österrike ha mycket fler döda än i Sverige, Då blir alla superimponerade av smarta Sverige.
    Och vi kan i dag tycka att Sveriges strategi är lyckad, för att vi har en massa dödsfall nu, medan alla andra kommer att ha en massa dödsfall senare, vilket är en naturlag, och av någon anledning är det bättre att ha dödsfallen nu, och samtidigt har Sverige sluppit munskydd, nerstängning och andra restriktioner, medan andra länder haft detta.
    Favorituttrycket att lyfta blicken, innebär alltså att tro på ovanstående, att säkert veta att alla andra länder kommer att ha totalt fler dödsfall än Sverige och sabbad ekonomi, när allt summeras om 1 eller 2 år.
    Att lyfta blicken betyder alltså inte att titta på vad experter i andra länder, eller andra experter i Sverige än Tegnell säger, eller titta på vad WHO säger, hur restriktioner har hjälpt andra länder etc.

Är ovan rätt uppfattat? 
    Jag är inte så bra på att förstå Klybans språk, och värdelös på att läsa mellan raderna, jag är mer för raka puckar och klartext. 

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin