Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det är ju som du säger där, att nedmonteringen har gjort oss svagare inför tex virus, kan tänka mig det finns fler områden där nedmonteringen är ett hot mot oss som medborgare i Sverige.(nog om det)
Man vill hitta en syndabock där ingen finns, och den syndabocken ska finnas i nuvarande styre TILL VARJE PRIS.
En del verkar inte förstår det är människor som smittar, och äldrevården går inte stänga ned då det sköts av människor
Men då väljer man istället säga att dom stackars äldre dör ensamma, två meningar som aldrig är förenliga med sig själva.
Dock är det både sorgligt och tragiskt att de får dö själva.
Allt vi ser i "diskussionen" med dessa element, det är kompartmentaliseringar i tron det säger nått, istället för lyfta blicken och se vad man kan göra framför oss.
Denna grupp är totalt ointresserade av den, därför kommer vi få fortsätta lyfta in fakta i dessa kompartmentaliseringarna, om och om och om och igen, och om och om och om igen, då glömma verkar vara den primära diskussionstekniken.
Jag skulle hellre ha en diskussion om hur vi löser framtiden och äldre.
En fråga som vi aldrig komemr lösa, men troligtvis kan förbättra mångfalt mot nu.
Bara se på IVO´s rapport om kommunernas äldrevård och de brister som är där.
Jag tror enda lösningen är att förstatliga äldrevården igen, och ha bättre rutiner på hur saker och ting sköts, och det kostar pengar, och då kommer dessa hatar bara bli än mer upprörda.
Varför har ni lyckats så bra?
? Regeringen gick in hårt vid rätt tidpunkt. Det blev ett stort samhällsmedvetande från alla när restriktionerna infördes den 12 mars. Alla fattade att det här är allvar, det är nu, säger Forland.
Vad säger norrmannen på gatan om situationen i Sverige?
? Man är väl lite förvånad, att det blivit så olika. Själv är jag förvånad att det kunde bli så stor skillnad utifrån de relativt små olikheterna i tänkande.
Men det är ju ganska stora skillnader i hur Sverige och Norge gjorde?
? Nej, inte så stora, det handlar mest om snabbheten i början. I Sverige tog man det lite stegvis uppåt, i Norge gick man rakt upp och sen stegvis neråt. Men det är ett missförstånd att Norge haft en total lockdown. Folk har alltid kunnat gå ut, vi har inte heller stängt restauranger och köpcentra, och kollektivtransporter har varit igång hela tiden."
"Sverige har nu nästan tio gånger fler döda än Norge, sett till invånarantalet. Hur ser du på det?
? Det är förvånansvärt stor skillnad. Sverige sade i ett första läge att man förväntade sig en spridning i samhället som inte kan slås ned, medan Norge och Danmark gick in och ville slå ner det. Det var en strategi som tycks ha varit mycket lyckad. Men i det långa perspektivet vet vi inte ? och det håller jag med Anders Tegnell om ? vad som blir det bästa resultatet, efter ett eller två år.
Har man haft en gammal tankegång i Sverige, gått efter vad som hänt vid tidigare pandemier?
? Kina, Sydkorea och Japan kunde med samhällsåtgärder faktiskt slå ner den här epidemin. Man måste använda den kunskapen så snabbt man kan också i andra länder, inte bygga på det som har skett under tidigare influensapandemier.
De svenska experterna tittade för lite på Kina och Sydkorea?
? De har väl tänkt att det här sprids som andra epidemier, man kan inte slå ner det."
Det kommer dom bli om inget vaccin eller mirakelmedicin kommer.
COVID-19 ter sig mer och mer som ett virus som aldrig kommer försvinna, och att vi troligen blir tvingas och leva med viruset.
Och om det sker, så vänds pannkakan med ett enda svep, och vi står som vinnare med nått som aldrig gick undvika.
Och med tanke på smittspridningen världen över, så är det en klar indicie att det är så.
Dock får vi vänta och se om det stämmer, men utan vaccin eller mirakelmediciner, så är det där vi kommer hamna i andra änden av detta.
Vet inte om du missat, men smittspridningen världen över är på många ställen helt okontrollerad.
Jag börjar se detta som ett virus vi inte kan ducka, och då är det tyvärr en del som inte klarar det.
Normala år är det massor som dör i influenser och virus, just för de är för gamla och inte klarar dom längre, detta med vaccin.
Men man måste lyfta blicken ifrån backen för klara av att se detta.