• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-07-08 16:43:33 följande:
    japp t-cell immunitet vet alla existerar, hur utbredd den är i Sverige och vilka konsekvenser det haft/får är en helt annan sak,

Ja en process som tar lång tid precis som det tar tid att framställa ett vaccin och därför är det ju en bra i dé att inte ta onödiga risker och låsa ner saker tills man fått ner smittspridningen och hålla den på ett minimum tills man utrett alla frågetecken. Det är vad de flesta länder valde utom vi.

När det dör folk som flugor och en smitta härjar fritt i ett land så finns det all anledning att vara otålig. Att gäspa och skita i hur många som dör eller smittas är inte tecken på tålamod utan snarare likgiltighet.

Vad är det du svarar på?

FHM ställde frågan om det finns mer immuniteten, och om jag inte miss fel var det flera som motsatte sig detta då.
    Nu har man fått svar att det är fakta att det förekommer mer immunitet än antikroppar, och så är det detta svaret du ger?
    Verkar som ett narrativ till dött för dig, och med tanke på hur du svarar.

Det härjar inte fritt i Sverige, i alla fall inte upp till dagens datum.
    Sjukvården hänger med, vilket är strategin.

Och med den omfattande spridning av viruset världen över, så börjar man inse att detta är nått vi komemr få leva med.
    Och om det blir så, så valde Sverige EXAKT rätt strategi.
    Men till den dagen är det ett bra tag, så mycket kan ske på vägen, men enda som kan hindra den är vaccin eller en mirakelmedicin.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (man)
    Padirac skrev 2020-07-08 16:46:13 följande:
    Så här säger Norges Frode Forland ( ungefär AT i Norge)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo14JW/sveriges-restriktioner-borde-kommit-pa-plats-snabbare

"Norges motsvarighet till Anders Tegnell heter Frode Forland och är smittskyddsdirektör vid Folkehelseinstituttet. I Norge har hittills 236 personer dött i covid-19, i Sverige 4 395.

Varför har ni lyckats så bra?

? Regeringen gick in hårt vid rätt tidpunkt. Det blev ett stort samhällsmedvetande från alla när restriktionerna infördes den 12 mars. Alla fattade att det här är allvar, det är nu, säger Forland.

Vad säger norrmannen på gatan om situationen i Sverige?

? Man är väl lite förvånad, att det blivit så olika. Själv är jag förvånad att det kunde bli så stor skillnad utifrån de relativt små olikheterna i tänkande.

Men det är ju ganska stora skillnader i hur Sverige och Norge gjorde?

? Nej, inte så stora, det handlar mest om snabbheten i början. I Sverige tog man det lite stegvis uppåt, i Norge gick man rakt upp och sen stegvis neråt. Men det är ett missförstånd att Norge haft en total lockdown. Folk har alltid kunnat gå ut, vi har inte heller stängt restauranger och köpcentra, och kollektivtransporter har varit igång hela tiden."

"Sverige har nu nästan tio gånger fler döda än Norge, sett till invånarantalet. Hur ser du på det?

? Det är förvånansvärt stor skillnad. Sverige sade i ett första läge att man förväntade sig en spridning i samhället som inte kan slås ned, medan Norge och Danmark gick in och ville slå ner det. Det var en strategi som tycks ha varit mycket lyckad. Men i det långa perspektivet vet vi inte ? och det håller jag med Anders Tegnell om ? vad som blir det bästa resultatet, efter ett eller två år.

Har man haft en gammal tankegång i Sverige, gått efter vad som hänt vid tidigare pandemier?

? Kina, Sydkorea och Japan kunde med samhällsåtgärder faktiskt slå ner den här epidemin. Man måste använda den kunskapen så snabbt man kan också i andra länder, inte bygga på det som har skett under tidigare influensapandemier.

De svenska experterna tittade för lite på Kina och Sydkorea?

? De har väl tänkt att det här sprids som andra epidemier, man kan inte slå ner det."

Mmm, fast för varje sån artike kan man hitta 10 andra som säger raka motsatsen :)'

Norges smittskyddsdirektör riktar direkt kritik mot statsepidemiologen Anders Tegnell, och framför allt hans föregångare Johan Giesecke.

Frode Forland säger att de uttalar sig för tvärsäkert ? och att det inte har förts någon kritisk debatt i Sverige om strategin.

? Det känns som att man vill stötta sin egen regering och strategi. Men Sverige går ju emot hela världen, säger han till Svenska Dagbladet.

Det var i en intervju med NRK
     på onsdagen som vice hälsodirektören Espen Nakstad kommenterade Sveriges sätt att gripa sig an coronapandemin. I intervjun kallar Nakstad Sveriges strategi för ?bromsstrategin? och påstår att grannlandet planerat för att ha ett större antal sjuka hela tiden:

Men i grannlandet Norge ? där myndigheterna satt in de hårdaste restriktionerna någonsin i fredstid ? väcker den svenska linjen förvåning.

? Vi i Norden har en lång historisk kunskap av att använda isolering och karantän för att skydda oss mot smittor. Det är väldigt märkligt att svenskarna nu går emot denna kunskap, säger professorn och smittskyddsläkaren Bjørg Marit Andersen, tidigare vid Oslos universitetssjukhus.

Det har visat sig vara ett bra val av den norska regeringen att gå längre än den svenska när det gäller hanteringen av coronaviruset. Det säger landets tidigare statsminister tillika tidigare WHO-chef Gro Harlem Brundtland till Svenska Dagbladet.

? Hittills har många liv räddats genom att vara tuffare när det gäller social distans, säger hon.

Visserligen pågick en diskussion i Norge huruvida det var rätt väg att stänga skolorna ? men i dag råder konsensus om att det var det, enligt Gro Harlem Brundtland.

etc, etc, etc.....

• Padirac
    klyban skrev 2020-07-08 16:48:12 följande:

Jo, så är ju det, man märkt att det är samma retorik, där man alltid ignorerar fakta som är dålig för ens agenda/narrativ.

Och att just dessa element i politiken är nu arga på Tegnell istället för tex Greta Thunberg är väldigt talande.
    Och hade Tegnell stängt ned Sverige, så hade dom stått och ropat öppna upp.

Även regionernas vårdapparater har problem med den ordinarie vården, hur ska de hitta folk till smittspåra så mycket folk?
    Tegnell och FHM tog beslutet att det gick inte och vandrade över till denna strategi vi har nu och ge sjukvården chansen och rädda de man kan rädda.

Jag börjar själv komma till insikten och den omfattande smittspridningen världen över, att detta är nått vi kommer få leva med.
    För sätta ett hopp till vaccin och mirakelmediciner känns naivt och med tanke på hur lång tid de normalt tar att bli säkra.

Nu tänker inte jag gå och smitta mig själv, men är rätt säker på att COVID-19 kommer drabba mig innan jag dör utan större tvekan.(om det inte redan gjort det)

Jag delar helt din uppfattning om dessa saker.

Givet läget i Sverige har alla fattat de beslut och vidtagit de åtgärder som man kunnat. Detbetyder inte att det inte finns problem med det som skett, men det hänger inte på FHM eller Tegnell eller regioner eller vårdpersonal - jag ser det som ett strukturellt problem som har med hela samhället organisation att göra. Den organisation vi har idag har gett fördelar, men med på köpet har nackdelar kommit. En sån ser vi idag där samhället inte var väl rustade för en pandemi i fråga om beredskapslager, bemanning inom vård och omsorg ... 

Norge har 350 smittskyddsläkar med ansvar för sin egen kommun, i Sverige finns det ca 60..  den senaste gången krislagarna sågs över fanns en politisk majoritet att inte ta med annat än krig, totalförsvaret och beredskapen är nedmonterad sedan 90-talet.  Det går inte att peka på en person och säga att denne är ansvarig annat än om man letar efter en syndabock som ska klä skott för en annan agenda.
  • Dr Nail
    Padirac skrev 2020-07-08 15:50:56 följande:

Idag är det kommunerna genom sina miljö- och hälsovårdsinspektörer som gör inspektioner och ser om bla de nya lagarna efterlevs. Om lagarna inte efterlevs kan de med stöd av de nya lagarna stänga en restaurang.

Självklart kan inte kommuner stifta lagar, men de har i förekommande fall i uppdrag att se till att gamla och nya lagar efterlevs.

Om sen kommunerna kan eller inte kan detta är en annan fråga - men jag uppfattar det som att det inte är det du försöker uttrycka utan att det är någonting annat.  

Jag "försöker" ingenting, jag säger bara: lajk på den nya lagen. Du behöver inte vara på din vakt precis hela tiden ;)
  • Padirac
    Dr Nail skrev 2020-07-08 17:05:24 följande:
    Jag "försöker" ingenting, jag säger bara: lajk på den nya lagen. Du behöver inte vara på din vakt precis hela tiden ;)
    Det var meningen "Kommunerna ska kunna ta det ansvaret." som fick mig att undra om du menade någonting annat än det jag svarade.
  • Anonym (man)
    Padirac skrev 2020-07-08 16:54:28 följande:
    Det går naturligtvis bra att svara på sakliga argument med osakligheter och hat mot en myndighetsperson.

Att du inte följer råd och rekommendationer om att detta är lite som att kasta sten i glashus. Men det går naturligtvis lika bra det också{#emotions_dlg.flower}
    Och jag skiter fortfarande i hur du tycker jag borde skriva, jag skriver som jag vill och du får skriva som du vill.... 
  • klyban
    Padirac skrev 2020-07-08 17:02:36 följande:
    Jag delar helt din uppfattning om dessa saker.

Givet läget i Sverige har alla fattat de beslut och vidtagit de åtgärder som man kunnat. Detbetyder inte att det inte finns problem med det som skett, men det hänger inte på FHM eller Tegnell eller regioner eller vårdpersonal - jag ser det som ett strukturellt problem som har med hela samhället organisation att göra. Den organisation vi har idag har gett fördelar, men med på köpet har nackdelar kommit. En sån ser vi idag där samhället inte var väl rustade för en pandemi i fråga om beredskapslager, bemanning inom vård och omsorg ... 

Norge har 350 smittskyddsläkar med ansvar för sin egen kommun, i Sverige finns det ca 60..  den senaste gången krislagarna sågs över fanns en politisk majoritet att inte ta med annat än krig, totalförsvaret och beredskapen är nedmonterad sedan 90-talet.  Det går inte att peka på en person och säga att denne är ansvarig annat än om man letar efter en syndabock som ska klä skott för en annan agenda.

Det är ju som du säger där, att nedmonteringen har gjort oss svagare inför tex virus, kan tänka mig det finns fler områden där nedmonteringen är ett hot mot oss som medborgare i Sverige.(nog om det)

Man vill hitta en syndabock där ingen finns, och den syndabocken ska finnas i nuvarande styre TILL VARJE PRIS.

En del verkar inte förstår det är människor som smittar, och äldrevården går inte stänga ned då det sköts av människor
    Men då väljer man istället säga att dom stackars äldre dör ensamma, två meningar som aldrig är förenliga med sig själva.
    Dock är det både sorgligt och tragiskt att de får dö själva.

Allt vi ser i "diskussionen" med dessa element, det är kompartmentaliseringar i tron det säger nått, istället för lyfta blicken och se vad man kan göra framför oss.
    Denna grupp är totalt ointresserade av den, därför kommer vi få fortsätta lyfta in fakta i dessa kompartmentaliseringarna, om och om och om och igen, och om och om och om igen, då glömma verkar vara den primära diskussionstekniken.

Jag skulle hellre ha en diskussion om hur vi löser framtiden och äldre.

En fråga som vi aldrig komemr lösa, men troligtvis kan förbättra mångfalt mot nu.

Bara se på IVO´s rapport om kommunernas äldrevård och de brister som är där.
    Jag tror enda lösningen är att förstatliga äldrevården igen, och ha  bättre rutiner på hur saker och ting sköts, och det kostar pengar, och då kommer dessa hatar bara bli än mer upprörda.

• AndreaBD
    Sogol skrev 2020-07-08 15:01:01 följande:
    Ja men det gäller ju mer företag. Sen verkar man fatta beslut ganska godtyckligt. Leksands sommarland och Astrid Lindgrens värld får ha öppet. Medans Gröna Lund och Skara sommarland får hålla stängt.
    Det finns säkert anledningar som inte är godtyckliga. Jag har inte varit på dem andra ställena, men Gröna Lund??? Herregud, finns det något ställe med mer folk på mindre utrymme?  Jag antar att de ställena som får ha öppet kan hålla folk på avstånd ifrån varandra. 
  • AndreaBD
    Sogol skrev 2020-07-08 15:09:35 följande:
    Men regeringen ansökte som jag förstår det om befogenhet att få sätta in hårdare restriktioner där kring påsk. Vad hände med det?
    Men man behöver väl inte sätta in hårda restriktioner om inte de gör någon nytta.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-07-08 17:27:02 följande:
    Det finns säkert anledningar som inte är godtyckliga. Jag har inte varit på dem andra ställena, men Gröna Lund??? Herregud, finns det något ställe med mer folk på mindre utrymme?  Jag antar att de ställena som får ha öppet kan hålla folk på avstånd ifrån varandra. 

Glöm inte heller att Astrid Lindgrens värld är stängt för i år, då den använder påstår det omvända.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin