• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 22:11:31 följande:
    Det var inte mycket att komma med.

Fakta var det om vilka som lyckats sämre, och de är troligtvis fler kommer vi få reda på i efterhand och när man går överdödligheten.
    Men det kan nog ta ½-ett år kanske, vi syns då om du är kvar.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-12-02 22:11:40 följande:
    Nej, det gör det verkligen inte. Du verkar ha missat något. 

Kan nog vara så att personen inte förstår COVID-19 dödssiffrorna.

Vissa korrigeringar kommer säkerligen, men topp siffran är 54 på en dag upp tills nu.

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-02 22:15:51 följande:
    Man visar fortfarande sin platta-till-kurvan bild på presskonferenserna. Menar man att man vill sätta nivån på smittspridningen så att man håller sig precis under sjukvårdens maximala kapacitet?

Tycker du att en strategi som innebär att icke-akut sjukvård måste skjutas upp är 100% lyckad?

Nu är det så upprepat strategin, så jag ska inte behöva förklara nått, det borde redan vara självklart vid detta laget.

Personal krävdes, och det var en åtgärd för hitta den.
    Dock har jag inte haft ett enda problem med icke-akut sjukvård, så vart har detta skett?
    Det var till och med den lättaste stunden någonsin att träffa läkare.

Eller talar du nu om operationerna, allokerad personal är svaret.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 22:17:44 följande:
    Jo, det gör det visst. Bara att följa c19.se

Anhängare av regering och Tegnell vill förstås låtsas som att dessa 170 inte har dött. Men det har de. Och imorgon kommer nya dödsfall.
    Tegnell har inget med dödssiffrorna att göra, utan det är Socialstyrelsen som kör dessa.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 22:20:58 följande:
    Och resten av världen har lyckats bättre än Löfvén och TEgnell med sina dåliga strategier.

Ja och nej, som du förstår facit kommer på, och vi kommer få uppräkningar senare i länder och när de räknar överdödlighet.
    I Sverige räcker det med att du blivit testad positiv 30 dagar före döde, få räknar så slaviskt som oss.

Regeringen sköter inte strategin, redan glömt igen?
    Vi har ingen flockimmunitet.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 22:16:17 följande:
    Alla vettiga personer minns ju varför så skedde och att misstaget rättades till inom några veckor. Tror du riksbanken regeringen kommer göra om den tabben? Inte ens jag tror att vår regering är så pantad att det kan ske igen, men anhängarna verkar tycka regeringen är tillräckligt dålig för att göra nåt sånt.

Det är Landsting, Regioner och kommunen som sköter detta arbete:
    Vi har inget ministerstyre i Sverige.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 22:30:59 följande:
    Det är väldigt tydligt att du inte vet vad ministerstyre innebär. Läs på wikipedia så ser du att regeringen har ett enormt inflytade.

Har du tänkt på hur bra Norge skulle ha klarat sig om de hade haft Tegnell som generalstrateg. Troligen inte en enda död. Smittan hade inte ens nått landet.

Vi har inget ministerstyre, så enkelt är det.
    Men ja, nya lagar kan man skriva om Riksdagen håller med, men ministerstyre NOPE!!!!

Man hade hållit på med smittspårning i Norge då, då de inte hade den höga initiala smittan vi hade i Sverige.
    Och det var då vi ändrade strategi, och började med en pandemistrategi.
    Detta har upprepats hundratals gånger, har du sett EN presskonferens, så hade du redan vetat om detta
    Samma som Sverige hade och lyckades väl med trycka tillbaka Italien-varianten, det är fakta.

Som du förstår, vi har ingen flockimmunitets strategi.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-12-02 23:03:06 följande:
    Långtidscovid: ännu en blind fläck i FHMs öga.

lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/12/sver.../

En grupp som kräver forskning och lista ut vad som är problemet.
    Inget som någon kommer på troligtvis närmaste decenniet att lösa, det kan tom vara så att skadorna är permanenta.

Enda man kan debattera, det är att forska mera, men det lär inte ske mitt i en pandemi direkt.
    Men det ligger givetvis på dagordningen.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 23:50:11 följande:
    Klart vi inte har ministerstyre. Men du vet inte vad det betyder. Det är uppenbart.

Jag tror norrmännen är glada att de inte har Tegnell som generalstrateg.

Vi har inget ministerstyre i Sverige, och att du berättar om och om igen att du inte förstår, det vet jag inte vad det ska ge oss mer än att det är ett felaktigt påstående av dig.
    Du får läsa upp dig om den politiska processen, då ansvar ligger på kommuner, landsting och regioner och inte på enskilda eller flera ministrar.
    Det är vad ministerstyre innebär.
    Men vi har lärt oss med dina texter att du inte vet vet ansvar finnes för de olika sakerna.
    Och i detta fallet med alla döda, så är det främst M och KD som är inblandade och Stockholm, men det vill du inte kännas vid.
    Talande kallas sånt.

Vi vet hur redan hur smittspårning i början var effektivt i Sverige, ja, ända tills vi fick reda på vi blivit smittade ifrån UK, FR och USA och O M F A T T A N D E.

SÅ vi vet redan att FHM strategi var fungerande på den strainen, men sen när det visade sig vara för omfattande.
    Så även gick vi till pandemistrategi, du vet den som är upprepat hundratals gånger och som även berättar vi ingen flockimmunitet har.
    Så jo, i det läget Norge hade, så hade det varit "enkelt" för den strategin Tegnell och FHM hade i starten tills vi visste om att vi var tvungen och ändra oss pga den höga smittan initialt.

Detta är saker du redan vet om.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 23:51:42 följande:
    Ja, de verkar extremt ineffektiva. Skickar de papperslappar med snigelposten?
    Saknar betydelse, det du påstår är fel ändå om döda.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 23:53:56 följande:
    Det jämnar ut sig i längden. Att det dör 0 på söndagar är inte heller sant. 

Detta tjafs om rapporteringar ser jag bara som ännu ett sätt att ursäkta världens sämsta strategi.

Jo, enligt ditt sätt och presentera det på.

Att du inte förstår vad vi gör här i Sverige, det beror på att du glömmer av saker som är fakta.
    Och att det är världens sämsta strategi är sant, då vi ingen flockimmunitetsstrategi har.

Den strategi du försökte få bort med att ta text ur sitt sammanhang och ifrån Mars under tiden man utökade IVA-platser, den har ju fungerat till ~100% sedan dess.
    Landsfadern har framställt vaccin som snart kommer, hoppas du tar det vaccinet vi kan tacka Löfven för.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 23:56:10 följande:
    Men hallå. Tror du norrmännen vilja ha Tegnell och 7000 döda på halsen?

Norge fick en annan hand tilldelad sig och låg smittspridning initialt.
    Man är lite frågande varför det kommer desinformation av dig, som vi redan vet om inte ens stämmer.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 23:56:56 följande:
    Om så vore fallet så skulle du försvara det.

Du får inte ens det rätt efter detta inlägget om de döda, kanske du borde titta närmare på siffrorna.
    Man ställer sig frågan vart du hittar din information ifrån, inte är det nått faktabaserat ställe är vi på det klara med.'¨

Aniiee skrev 2020-12-02 23:58:15 följande:
    Jag är ju en sån som anser att det är viktigt att vi vet hur det faktiskt är, istället för att hålla på med sensations-mångleri som dåliga click-bait-onlinetidningar och magasin. Rå data har ingen årsikt, och jag föredrar att hålla mig till rå data.

Personen har inget intresse för att diskutera verkligheten, bara en agenda som går hand i hand med h*n som åkte till Turkiet och delade ut flygblad istället tänka på folket och vara med i Riksdagens krisövning.

Aniiee skrev 2020-12-03 00:00:00 följande:
    Det var förresten just det som var min poäng, det är så klart inte sant att det dör 0 personer på söndagar, men c19 rapporterar det eftersom det inte kommer in några rapporter på söndagar.

Och det vet vi alla också, det gör det komiskt istället.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-03 00:46:41 följande:
    Och det är fortfarande ganska intressant att ta del av veckans toppnotering, samt rullande 7-dagarssnittet.

Dessutom ser vi att det blir värre vecka för vecka. Vi är på väg mot katastrof.

Aniiee har get detta innan av olika slag, och det föll dig inte heller i smaken:

Lite udda att du värjer dig så mycket ifrån FAKTA.

Och när du ska fråga om de döda, så bör du först rikta frågan till varför kommuners äldrevård inte hade en högre basalavårdhygien än 47%, och att regeringen inte har ansvar för kommun, landsting och regioner.
    Utan det har folkvalda politiker på dessa nivåer, och ansvar ligger där.
    Så om du vill ha en allra minsta poäng, så får du lägga ansvar där ansvar ligger.
    Som du förstår, vi har inget ministerstyre i Sverige, och detta lärde jag mig i skolan redan för över 30 år sedan.
    Och det roliga i det hela då, de förekom i alla fall ministerstyre lite då och då.

• klyban
    Anonym (Anonym i riskgrupp) skrev 2020-12-03 06:17:43 följande:
    Folkhälsomyndigheten har nu tagit sitt förnuft tillfånga och rekommenderar nu munskydd!!! Ett steg i rätt riktning, även om mitt hopp till att allmänheten ska följa dessa råd är fortsatt litet.

Gör dom det?
    Inge nya råd har kommit ut sedan 19:e Augusti.

Eller ska dom göra det?
    DU får leverera källa på detta, för just vid skrivandets stund så går det inte hitta det påstådda av dig.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-12-03 08:06:49 följande:
    Jag har en minnesbild av att WHO ska ha skärpt rekommendationerna om munskydd.

Nu är ju inte WHO exakt detsamma som FHM men å andra sidan är ju inte kritikerklustret alltid så noga med de små detaljernaGlad

Udda var det , då dokumentet inte har ändrat sig sedan 19:e Augusti hos FHM.
    Vi får sortera bort det som felaktiga uppgifter för tillfället, undra vad all desinformation är till för.
    För det handlar ju inget om verkligheten, utan någon alternativ värld verkar det som.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin