• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-01 23:25:14 följande:
    Man kan fråga sig varför du drar in mina privata spörsmål för att sedan återgå till att det handlar om staten, men ingen fara. Det finns folk till. Allt.

Kan inte våra politiker agera totalt ansvarslöst när det gäller statsskulden? Okej, men när det gäller människors liv på äldrevården går det bra att vara ansvarslös.

Istället för att gneta är det dags att investera. Kanske ett hus på varmare breddgrader kan vara ett intressant objekt för god avkastning. Pengarna är i stort sett gratis. No worries. Man lever bara en gång.

Verkligheten berättar en helt annan bild än vad du skriver.
    Men den största frågan vad detta har med COVID-19 och göra.

Vi kan skatta oss lyckliga att vi haft en ansvarsfull regering gentemot statsskulden i dessa tider.
    Även där är vi bättre rustade än många.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-01 23:29:56 följande:
    Att säga att räntorna kommer gå upp är ju en helgardering om nåt. Klart de nån gång justeras uppåt. Men den långa trenden är nedåt.

Nån gång ifrågasätts också bankernas tokmarginaler. Sen är frågan varför bankerna ens behövs som en proxy mellan riksbank och bolåetorskar. Denna kommer pressas.

Sen måste ekonomerna fatta att upplösningen på räntas måste justeras kraftigt. Man kan inte ha en LSB på 0,25%-enheter när räntan ligger på 0, vilket i sig är idiotiskt. Räntan borde justeras i hundradelar.

Men allt har sin tid. Det kommer.

Ingen helgardering, utan det heter fakta faktiskt och att räntan pulserar över åren.
    Ibland är de uppe i 24% på 3 månads boränta, och ibland är det nere på låga ~2%.

Som du förstår, räntan pulserar och detta är inget nytt fenomen, kanske det var för dig, men kan knappast vara det längre.
    Och vill du ha detaljer, så är det enkelt för dig och söka, dock ändrar inte att räntorna pulserar.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-01 23:42:15 följande:
    Men då kan väl du berätta vad det har med covid-19 att göra. Du borde ju veta?

Ansvarsfull eller full? Det är frågan.
    Hur skulle jag göra det, ditt är dina påståenden.
    Men för all del, gör ett försök och förklara relevansen med COVID-19.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-01 23:49:10 följande:
    Detta är naturligtvis helt felaktigt. Räntan pulserar inte mellan 24% och 2%. Du måste befinna dig på en annan planet om du tror det.

Senaste 10 åren är den långa trenden tydligt nedåtgående, men sen finns såklart lite rippel. Ett par toppar kring 5% och det verkar inte troligt att vi når den nivån igen.

Det är vad historien berättar för oss om räntan, och finns inget du kan säga som ändrar denna faktan Solig
    Ett tag var trenden en uppåtgående ränta, så exakt vad är det du försöker påstå?

Att saker och ting ALDRIG kan ändra sig på räntan(när det UPPENBARLIGEN har Skål), det jag säger är att ränta pulserar fram och tillbaka.
    Och det är tur vi haft en regering som prioriterat statsskuld till viss del, och att vi har en MYCKET bättre ekonomisk förutsättning under statsskulden är en hel del andra länder.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 00:06:32 följande:
    Vi har en regering som inte har gjort så mycket. Därav har de kunnat skörda på Alliansens kloka politik. Alliansens skattesänkningar gav dessa effekter i form av budgetöverskott. Det är väl bra så.

Du kan inte visa exempel på hur räntan pulserat mellan 2 - 24 - 2 men hävdar ändå att du har rätt. Helt otroligt.

Om räntan vore 24% skulle de som sitter med lån på 2 miljoner (väldigt många) gå i konkurs och hela landet skulle försättas i en sällan skådad depression. Då är det ganska självklart att det inte kommer hända - för varför skulle någon vilja det?

Med den ansvarsfulla syn på statsbudgeten och jagat kostnader före COVID-19, så är vi bättre rustade än en hel del andra länder.
    Svar ja, vad i detta är det som gör dig så upprörd att du inte kan vara saklig om det?

Du som är såpass bra på googla som innan, kan med enkelhet leta upp den nämna uppgiften om du vill ha detaljer.
    Men ja, 3 månaders boränta på 24% har vi haft, då räntor över tiden pulserar.
    På samma sätt före och på 70-talet, så låg räntan lågt, för mig runt 4-5%
    Är totalt ointresserad av detaljerna, är du intresserad så kan du använda google, för mig är det ett faktum att räntor pulserar fram och tillbaka över tiden och det var exakt det jag förmedlade dig.

• klyban
    Kermit1561 skrev 2020-12-02 07:16:53 följande:
    Hur dåligt påläst är du egentligen som missat krisen 1992??
    Det du beskriver hände då, massor av människor gick i konkurs, fick sälja sina bostäder till priser långt under vad de köpte dem och sedan betala av lånet under en lång tid..

sverigesradio.se/artikel/5271318

Och än tidigare såg vi på 4-5% om jag minns rätt och 70-talet, för sen öka under sent 70-tal och 80-tal där det låg runt 10-15% ränta.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-12-02 13:32:38 följande:
    Jaha, jag ser att "låt folk dö så vi kan rädda ekonomin" argumentet är på tapeten igen... ny våg, samma gamla argument Drömmer

Men.... våra grannar verkar ha klarat att rädda både liv och ekonomi... hmmm

Nope, utan det är strategin vi har i Sverige, och där man tar hänsyn till hela samhället, och inte bra de liv med virus.

Frågande till varför andras liv inte skulle ha betydelse och bara de med virus i en pandemi.
    Som du förstårrr så är strategin samma som i våras, så varför skulle det ha ändrat sig menar du.
    Är det något du klarar av att utveckla.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-12-02 14:03:54 följande:

WHO idag (ref. Aftonbladet): "Munskydd bör bäras på arbetsplatser, i skolor och affärer som saknar lämplig ventilation. Det uppmanar Världshälsoorganisationen WHO när den på onsdagen skärper riktlinjerna för användning av skydd.

Riktlinjerna gäller de områden där coronapandemin visar smittspridning"

Håller Tegnell med, eller vad säger han?

Har solfjädern ändrats, eller är den samma som innan om forskningen kring munskydd, handhavande osv...osv...

Man får glömma en viktig sak som du utelämnade, och om inte avstånd kan hållas.
    Så precis inget har ändrats på den punkten sen sist.

Men det hindrar inte dig att använda munskydd, då det inte är olagligt för dig att använda munskydd.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-12-02 15:01:36 följande:
    Har man lärt sig nånting av pandemin och alla jävla kartor, så är det att Sveriges nationalfärg är rött.
    Denna säger precis ingenting, har du källa bakom?
  • klyban
    Anonym (S bygger ett tryggare Sverige) skrev 2020-12-02 15:16:21 följande:
    Imorgon passerar vi 7000 avlidna av COVID-19.
    Bara att tacka regeringen och FHM för ett bra arbete

Nu ligger en hel del ansvar på kommuner och regioners partier, glöm inte av detta annars blir det rätt fel när man analyserar frågan.
    Så tacka regeringen vad det ska hjälpa där vet vi inte, vet du?

De sköter ju inte ens arbetet i regionerna och kommunerna då vi INTE har ministerstyre, utan de gör de valda partierna av senaste kommunvalen, regionsvalen och landstingsvalen.
    Nu vet du!

FHM har annars i åratal berättat om ett pandemiberedskap behövdes införas, för döva öron inför ALLA partier.
    Som tur är inte SD vid makten, då de tyckte det var viktigare att åka till Turkiet och dela ut flygblad än att delta i krisövningen i Riksdagen.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-12-02 15:35:15 följande:
    Svara på min fråga om du ska säga nåt är du snäll. Jag bryr mig inte om dina fjädrar.

Du glömde en viktig punkt avstånd.

Och nej, forskningen ger inget entydigt svar på munskydd.
    Detta är Tegnells svar, och tills det ändrar sig, så är det bara upprepa, upprepa och upprepa samma svar som varit sedan starten.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin