• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (man) skrev 2020-12-02 15:39:23 följande:
    Nja, 7000 döda kan ju knappast kallas för hänsyn till hela samhället utan snarare hänsyn till ekonomin men total hänsynslöshet mot befolkningen som man låter smittas fritt.

Jo, strategin verkar vara lika lam och värdelös som i våras med exakt samma värdelösa resultat.
    Då måste man lyfta blicken för att titta omkring sig, och förstå att det handlar om mer än bara virus i en pandemi.
    Anonym (man) skrev 2020-12-02 15:41:32 följande:
    Ja det är väl lite det som är själva poängen.... ingenting förändras i FHM strategi oavsett hur dåligt det går Drömmer

Men det är inget som hindrar dig att gå ut och smitta andra eller dra på dig smitta då det inte är olagligt att smitta andra.

Du kan testa den teorin och gå smitta andra medvetet, lycka till och glöm inte ring polisen också.
    Så vi också får ett svar om det var okey att smitta medvetet.
    Råder inte att du gör det om du inte vill bli hanterad av rättsväsendet.
    Du kan alltid läsa smittskydslagen och där ingår COVID-19, och ställa dig frågan om du kan smitta medvetet.

Varför inte fråga läkaren på Sahlgrenska, han har inget jobb nu efter smittat 13st.
    När IVO är klar, så kan mycket väl en åtal ligga på bordet, och extra allvarligt inom vården och den lögnen.
    Tiden får utvisa.

Anonym (man) skrev 2020-12-02 15:51:38 följande:
    Men visst, om vi BARA ska snacka ekonomi så finns det säkert en poäng i att låta gamlingar och kroniskt sjuka dör i covid, de kostar ju bara pengar....vem vet det kanske är det som är syftet med vår sk strategi?

Ur ett humanistiskt perspektiv är det ju lite småvidrigt att resonera så. 7000 döda är ju ingen lite siffra. I alla andra sammanhang hade man gjort en ordentlig genomgranskning. Hur många av dessa 7000 dödsfall hade gått att förhindra med en bättre strategi? Skulle ju nästan kunna klassas som massmord. 

Man tänker på hela samhället i en pandemi och dess strategi, det har ju Tegnell & co berätta för oss hundratals gånger.

Det är en extremt intressant fråga varför man glömmer av detta så ofta.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-12-02 17:42:21 följande:
    Att låta smittan härja fritt och låta folk dö är inte att lyfta blicken, det är lamt och hänsynslöst.

Ja som vanligt är det ju alla andra som ska ompröva sina teorier, FHMs teori är ju rätt oavsett utfall. Att vi är ganska ensamma i världen om vår sk strategi och att strategin kritiseras både intern och externt är liksom ointressant för rättroende.

En ännu intressantare fråga är varför du hela tiden glömmer 7000 döda och en skenande smittspridning och bara pratar om ekonomi och hur du ens kan kalla det för "hela samhället". Var dessa 7000 döda kanske inte en del av samhället?
    Är ekonomin det enda som räknas i ett samhälle?

Inte visste jag att du var en sån inbiten kapitalist klyban... jag trodde du låg på vänsterkanten Drömmer Eller glömde du bara bort det i nationalismens hysteri?

Om du hade vetat om strategin och rekommendationerna, så hade du vetat om en sak.
    Det har ju bara upprepats hundratals gånger av den lättförstådda Tegnell & co.

Läs smittskyddslagen, COVID-19 igår i den.

Intressant att du säger ekonomi är det endast som räknas i samhället, du får läsa tillbaka och återkomma.
    Då det var fel återgivet av dig, och man kan ställa sig frågan varför.

Så ge mig egenskaper politiskt, vad ska den ad hominem ge oss?
    För ad hominem är avsaknad av argumentation, om du nu inte redan var medveten om detta, var du?
    Jag står politiskt på de som kan förklara sin politik som en vuxen, där fakta, forskning och saklighet med en räd tråd för uppnå konsensus.
    Det betyder att jag kan stå bakom vilket förslag ifrån vilket parti sop helst, och om man kan påvisa en nytta för individ och samhälle som går utanför ett fåtal.
    Kan man inte förklara sin politik på ett sakligt sätt, så är det en varningssignal att nu är det nått som inte stämmer.

Kanske därför en del har så svårt att förstår vad Tegnell & co säger, inte vet jag, men kan vara en förklaring.
    Men om något upprepas hundratals gånger och sen ändå återgetts fel, då har man kommit till en punkt där man berättar man har en agenda.
    Enda agendan jag har är fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus ,och av någon anledning attackerar man just denna.
    Talande!

Är inte nationalist, men mer ad hominem, vem kunde ana.
  • klyban
    Padirac skrev 2020-12-02 18:07:18 följande:
    Jaså, jag trodde det var olagligtoch straffbart att medvetet utsätta andra för den smitta du har kännedom att du bär på.

Det verkar finnas en hel del i tråden som anser att enda sättet att inte de smittar andra är att staten låser in dem.

Verkar som att smittskyddslagen inte existerar för "man".
    Eller kanske trodde inte COVID-219 var med i smittskyddslagen.

Udda är det helt klart.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-12-02 18:14:29 följande:
    Norge och Finland liknar oss inte, däremot så har Danmark lyckats mycket bra med att begränsa smittan.

Ärligt talat så är pangdemismen stundtals så ogenomtänkt att man bara kan hoppas att den inte är alltför smittsam.

Som tanken att "coronanationalister" skulle glädjas över att den andra vågen blev mer smittsam och dödlig än vad åtminstone jag trodde den skulle bli.

Vill man att Sveriges metod ska visa sig vara framgångsrik så gläds man inte över motgångar för den. Vill man däremot att den ska visa sig vara ett misslyckande så kan man glädjas om man struntar i de människor som blir svårt sjuka och de som dör det vill säga..

I mina öron låter det som vi har element i samhället som vill förstöra vår COVID-19 strategi, och glädjes åt det.
    Låter horribelt i mina öron, så de får vackert förklara sig vad de menar med det.
    Men då är vi troligtvis tillbaka till repetera att vi inte har en flockimmunitet fast än Tegnell & co har upprepat den hundratals gånger, och att den finns att läsa i text på FHM.

Udda minst sagt.

• klyban
    Padirac skrev 2020-12-02 18:27:46 följande:
    Ja, det drar iväg lite mycket från sanningen ibland då det ska raljeras - jag har svårt att tro att det är fler än någon enstaka som faktiskt tror på dessa absurditeter. 

Och det är fantastiskt att säga en sådan sak som h*n gjorde, och bara glömma av smittskyddslagen och att COVID-19 är upptagen där.
    Kan bero på okunskap, men man undrar verkligen att man kan missa smittskyddslagen.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 18:50:43 följande:
    Ja på 70-talet var räntan hög. Idag är den mycket lägre. Den långa trenden är att den sjunker över tid.

Är din patient död? Den verkar iallafall inte ha pulserat på 50 år. Relativt låg puls. Men var inte orolig. Jesus kommer snart.
    Räntan pulserar fram och tillbaka, inget ord du har skrivit har ändrat det.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 18:52:22 följande:
    Det kan bli kris igen, men räntan kommer aldrig nå de nivåerna.

Finns inget du kan säga som kan garantera detta, på 70-talet trodde de aldrig att räntan skulle stiga över 10%.
    Än mindre till 24%, och vi pratar om 3 månaders boränta nu.
    Ränta pulserar fram och tillbaka, och upp tills nu har du inte ens kommit med en uns av fakta som talar för nått annat.
    Så faktum kvarstår och med den erfarenhet vi har, den pulserar fram och tillbaka.

Och nu tillbaka till COVID-19, och vad har den med det och göra.
    Så kan du utveckla ditt resonemang?

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 18:57:48 följande:
    170 döda idag i Sverige.

Norge har 330 sen pandemins start.

FHM och regeringen är makalösa sopor.

Du glömmer en liten detalj, och det är att vi hade en omfattande initial smitta redan före vi visste det var här.
    Hur kommer det sig du glömmer den "lilla" detaljen var gång?

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 21:50:15 följande:
    Hur många?

Det är ju inte jättemånga länder som överhuvudtaget är sämre än Sverige. Dessutom håller ju Sverige på och katastrofar sig just nu.

Hmm, Belgien, Andorra, Spanien, Italien, Storbritannien, Nordmakedonien, Bosnien-hercogovinia, Frankrike, Montenegro, Tjeckien, Armenien och Slovenien.
    Detta bara i Europa, verkar som du glömt igen.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 21:53:54 följande:
    Du tänker lite som fotgängaren som går rakt ut på övergångsstället trots att att en hänsynslös knarkare närmar sig med sin för kriminella med inköpta Ferrari. Däcken skriker. Pang. Men herr fotgängare hade rätt.

Du glömde förklara relevansen med COVID-19, vill du ha en ny chans och förklara?
    Undrar då du missade det denna gång.

Eller är det som vår strategi som fungerat till ~100% sedan man initialt ökade IVA-platserna, och du tar fram ett dokument(endast citering) som var ifrån Mars när man utökade platserna och inte efter.

Eller kanske som flockimmunitet som vi inte har, som Tegnell & co upprepat vilken strategi vi har.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 21:59:36 följande:
    Trump och Brexit såg jag aldrig som omöjliga.

Är du ens kapabel att förstå vad en ränta på 24% skulle innebära? Varför skulle riksbanken sätta denna nivå? Måste ju krävas typ en statskupp för att det skulle vara möjligt.

En ständigt sjunkande ränta är vad som håller ekonomin flytande. Den dagen räntan stiger signifikant är ekonomin som vi känner den väck.

Riksbanken satte 500%, redan glömt?

Vad har detta med COVID-19 och göra?
    Du glömmer hela tiden berätta relevansen.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 22:05:06 följande:
    Du menar som läkaren sade:

Operationen lyckades men patienten dog. Det är väl regeringens corona-strategi i ett nutshell?

Okey, bra då vet jag, det hade inget med nått och göra.
    Dock kvarstår fakta att räntan pulserar fram och tillbaka, och det lär man sig om man levt ett tag.
    Annars är det bara att googla idag.

Men kontentan är att du lyft nått som inte har med COVID-19 och göra.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin