• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (man) skrev 2020-11-25 16:57:03 följande:
    Att enbart fokusera på hinder och skita i problemet är inte bildning, det är handlingsförlamning.

Ni "attackeras" inte för att ni anser er vara mer bildade än andra, ni får gärna tro det om ni vill. Ni "attackeras" för att enbart fokusera på hinder och ignorerar problemet. Smittspridningen kommer INTE gå ner för att man rabblar upp hinder.
    Det kommer gå ner när man GÖR något åt hindren. 

Jag är inte det minsta bildad, dock är jag intresserad av mycket och väljer att lära mig saker och sätta mig in hur det fungerar och i sin helhet.
    Som du förstår, intelligens i en fråga och se hela bilden än vara selektiv och för nått som ser ut som en agenda/narrativ.
    Det betyder man är saklig, och med fakta, forskning med en röd tråd för denna saklighet och för uppnå konsensus.

Jag har massor av kritik på äldrevården, men precis ingen är intresserad att ta den frågan.
    Då vi är förklarar att vi inte har en flockimmunitet, och fast man säger språket är enkelt, så räcker inte hundratalet upprepningar av den verkliga strategin är, så räcker inte det till att inse att vi inte har en flockimmunitet.
    Så får man vacker upprepa för de som inte förstod de första hundra gångerna vad den Svenska COVID-19 strategin är.
    Och det är också intressant att när man berättar språket är svårt, så går det om till ad hominem och mobbning istället.
    Än ställa sig frågan varför hundratals gånger av upprepningar vad den Svenska COVID-19 strategin är, att det ändå blir fel.

Varför vi valt denna strategi och när vi insåg den hand vi blev tilldelad oss före vi ens visste om smittan var här.
    Det är enkelt då de också berättat detta och det är att man ser en helhetsbild av problem, och inte bara de som fått ett virus.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-11-25 17:05:36 följande:
    ...om man 'upprepar samma fel', så är det en fråga också har vi ju fått lära oss....

Finns inget i det citerade som avhandlar "upprepa samma fel."
    Du får nog citera om rätt, då det nu har hamnat ur sin kontext nu!

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-11-25 18:22:18 följande:
    Jag förstod det men jag ser inte upprabblande av hinder som mångfald utan snarare som att stoppa huvudet i sanden.

Japp. decentraliseringen av vården precis som skolan som var en förutsättning för efterkommande privatisering var ingen bra idé har det visat sig. Visst några blev nog väldigt rika men för allmänheten fick det en ganska bitter eftersmak. Många fina ord och finslipad yta men ganska tom på insidan när man sonderat lite djupare.

Ja, kina är nog ingen förebild för Sverige, men vi är heller ingen förebild för någon. Eller jo kanske en förebild för hur man INTE ska göra :)

Ja Belgien är ett exempel, men Norge och Finland är nog bättre exempel att jämföra med eftersom de liknar oss mycket mer än Belgien.

Dock är det svårt och jämföra med Finland och Norge, då deras initiala smitta var så såå sååå mycket lägre än vår.
    Det går ju inte ens jämföra en stad med en annan i Sverige utan stöta på problem i jämförelsen.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-11-25 18:44:30 följande:
    Jo vi har hört den ursäkten ofta, men det är som sagt teorier. Belgien är heller ingen bra jämförelse för deras demografi är nog inte riktigt som i norden.

Håller med om att det är svårt och jämföra, dock vet vi redan att vi hade en hög smitta tidigt och där vi trodde viruset kom ifrån, så var vi duktiga på trycka ned dessas.
    Sen blev det uppenbart att smittan hade redan vält in tidigt i landet och före ens vi visste.

Enda bra jämförelsen med Belgien, de är mer nitiska som oss att räkna de döda.
    Sen blir liknelsens svårare, dessa problem har vi också mellan städer och där det är svårt/omöjligt att göra liknelser.
    Ibland till och med emellan stadsdelar i samma stad.

• klyban

Såg vi hade lite FFP3 maskar på jobbet, som helt fallit i glömskan.
    Det är dom man ska använda om man är seriös i sitt munskyddsanvändande väl, eller finns det bättre?

Personligen har jag extremt svårt och andas med motstånd, höll på att spy när de satte syrgasmasken på mig på operation.
    Blåsa luft i en ballong funkar inte heller liksom, det blir bara stopp med det motståndet som uppstår i första läget av när man blåser upp den.

• klyban
    klyban skrev 2020-11-25 19:20:06 följande:

Såg vi hade lite FFP3 maskar på jobbet, som helt fallit i glömskan.
    Det är dom man ska använda om man är seriös i sitt munskyddsanvändande väl, eller finns det bättre?

Personligen har jag extremt svårt och andas med motstånd, höll på att spy när de satte syrgasmasken på mig på operation.
    Blåsa luft i en ballong funkar inte heller liksom, det blir bara stopp med det motståndet som uppstår i första läget av när man blåser upp den.

Eller masker ;)
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-11-25 19:24:45 följande:
    För de riktigt seriösa:

Alltså, det bästa munskyddet är det man använder, inget annat.

Vi har liknande såna också, de är dock inte bortglömda, de drivs med batterier.
    Dock ej intern syrgas på dessa du visar upp.(för det är såna med egen syrgas du visade upp?)

Dock är det lite mer seriositet i den, än dessa bakteriermunskydd en del vill vi ska använda.

Vi har ännu sämre munskydd vi fått på jobbet, som är något tygmaterial, och nått som liknar filtmatta/innefoder på jacka.
    Dom är jag verkligen fundersam på och om vad de har för effekt, skulle nog ha kollat upp det mer noggrant.
    Gav dock bort dom till några som var oroade och ville ha dom, fast jag hade mina tankar om att de var nog inte bra alls.

AndreaBD skrev 2020-11-25 19:24:52 följande:
    Jag använder FFP2. En kompis från Tyskland rådde mig till att inte försöka med FFP3 då det skulle vara svårt att andas genom dem. Om man sitter en halv-timma på pendeltåg eller tunnelbana med en FFP2-mask och man börjar svettas lite också - värre än så vill man inte ha. Min man tyckte även att det var ganska olidligt i somras när det var varmare.

Jag tänker inte ens försöka mig på att testa FFP3, just för de problem jag får med andningen då.

Och ska man, så måste man nog sitta hemma i soffan med dom också, och övrig rörelse i hemmet.
    Så man lär sig andningen och blir van med dom.
    Såg dom var rätt dyra också.
    De får ligga kvar där och bortglömda.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-25 22:14:34 följande:
    Jag håller mig till små bokstäver. Dina slutsatser var felaktiga. Det gick att läsa ut att det vi såg inte var en kulmen och när mer data kom visade det sig att jag hade rätt. Jag förstår att du inte vill prata mer om detta, eftersom du har helt fel och inte verkar kunna något om statistik.

Det handlar inte om du har rätt, Aniiee berättar hur det ser ut precis när hon gjorde sammanställningen.
    Även så lägger hon inte heller åsikter i dessa siffror som är fakta.(Som en mindre del kan bli justerat sen när man gör körningar)

Vad som hon däremot berättar är hur siffran ser ut som precis för stunden.
    Vi alla förstår denna, då den är faktiskt  mycket enkel att förstå, och vi alla vet också att ett facit kommer löpande.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-25 22:20:24 följande:
    Fattar du inte att du säger emot dig själv?

Om enda vägen förbi pandemin är flockimmunitet så verkar det ju korkat med en strategi som undviken flockimmunitet.

Hur är det korkat, undrar för om det vore korkat.
    Så är ju det exakt vad vår strategi är, vet du om den?
    De har ju bara upprepat den varje PK jag sett, och troligtvis även de jag inte sett.

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-25 22:28:09 följande:
    Du verkar inte förstå att det du skrev här var detsamma som jag skrev. Strategin är att låta smittspridning ske. Blir det för mycket så skyller man på folket och uppmuntrar folket att skylla på varandra.

Regeringen gjorde inte ett smack förrän i slutet av Oktober, vilket visar att jag har rätt. Man ville köra vidare mot flockimmunitet och man trodde vi var närmare än vi var.

Man har bara upprepat den Svenska strategi i var PK jag sett, och troligtvis var i jag inte sett också och med tanke på hur ofta man upprepat den.

Och den strategin har följts upp tills nu till 100%, och alltid funnits IVA-platser över.
    Och jag som trodde Tegnell & co var enkla att förstå, visar sig så är inte fallet.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-25 22:37:24 följande:
    Du verkar inte förstå hur Sverige är uppbyggt. Du tror att regeringen och myndigheter är stora högavlönade institutioner befriade från all form av ansvar.

När Löfvén i söndags talade till nationen så hör och häpna, men folk tog detta på allvar. 

Vilken lag menar du att det var som hindrade Löfvén att göra detta 2 månader tidigare? Hade han gjort det hade många sluppit bli svårt sjuka.

Det är tragiskt att enda orsaken till att du försvarar regerings dåliga politik är att de är sossar.

Som du förstår, ansvar ska ligga där ansvar tas.
    Vi har inget ministerstyre i Sverige, visste du om det???

Ja, när landsfadern sätter ned foten så lyssnade folk.

Men inte jag, för jag kommer ihåg vad som krävs för en pandemi ska ha det långsamma förlopp vi vill den ska ha.
    Då vi valt att fokusera på mer än ett problem i en pandemi.

Regeringen har inget med frågan att göra som ansvar, och ditt invektiv om sossar berättar du har en agenda framför fakta.
    Och du kan fråga KD tex i Stockholm och om varför de sköter sin äldrevård så dåligt.
    Så du adresserar sakfrågan rätt, än peka på någon som inte ens har det ansvaret.

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-25 22:51:44 följande:
    Det du skriver tyder bara på att du inte heller förstår.

Man kan inte dra slutsatsen att antlet döda peakat när det samlade datat tyder på motsatsen. Det är korkat.

Siffrorna som Aniieee levererar är fakta och ett facit, och det kan föra små förändringen och efter man gjort körningar.

Och även har ju Aniiee berättat detta, och då är det jag som inte förstår Skrattande
    Ledsen sånt funkar inte på mig när du glömmer av saker.

Är du medveten om att även ett slutgiltigt facit kommer?
    Och att denna berättar exakt hur det såg ut.

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-25 22:56:39 följande:
    Jo klyban har ju redan förklarat att blod ska flyta om någon använder yttrandefriheten på fel sätt. 

Är det Tegnells nya strategi du beskriver. Alla ska ändå dö så lägg ner det där med strategi.

Nope, det är du som säger, jag säger nått annat och man blir frågande vad du gör i fel tråd.

Berättar du där att du inte vet om Tegnell & co strategi som man upprepat i var PK?
    För ny är den inte heller, är det säkert du pratar om COVID-19?

Som du förstår, så började det en spridning av ett virus, och sen fick vi reda att Italien hade fått ett utbrott pga Kina resande.
    Som i sen tur vi satte in åtgärder emot och tryckte tillbaka väl, rätt snart efter och före vi ens visste det var här, så insåg vi i Sverige att vi redan hade en omfattande smittspridning i landet i från andra länder som vi inte ens visste om, detta i läge.
    Och det var då FHM ändrade till den strategin vi har idag.
    Och du förstår Tegnell säger du kanske, i så fall är det enkelt att upprepa den och just för den upprepas så ofta och så länge.

Så frågan är, klarar du av att upprepa vad Tegnells & co strategi är, om inte så är det nog dax du tar reda på den och med tanke på hur fel det blev för dig i dessa inlägg för dig.

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-25 23:23:30 följande:
    Det är inte jag som gnäller på ungdomar som går på krogen, eller på pensionärer som inte håller avstånd. Jag tror mer på realism.

Så det är därför du tror vi har en annan strategi, du har en tro.
    Fakta säger dom varje PK, då de upprepat den där hundratalet ggr.

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-26 00:06:19 följande:
    Ja, regeringen och FHM skyller sina egna misslyckanden på ungdomar som går på krogen.

Ser gärna en ny regering.

Eftersom vaccinet verkar vara på ingång ser jag ingen anledning att sträva efter flockimmunitet innan dess.FHM och regering verkar vara av en annan uppfattning. man håller väl fast vid sin 5-årsplan.

Den som missköter sina rekommendationer vi fått, och sprider det in i den egna familjen.
    Så är det knappast FHM som är den som smittat sin familj.
    Det var j den lilla detaljen då.
    Ja, regeringen har stora framgångar och tagit fram ett vaccin.

Ett vaccin kommer inte få pandemin att ta slut, men det kommer få den att sakta ned.
    Och tur vi har regeringen som fixat vaccin åt oss.
    Men kommer du ens ta vaccinet.

Padirac skrev 2020-11-26 00:12:16 följande:
    Men, om regeringen vill ha flockimmunitet ska de väl inte gnälla på ungdomar?  Hur förklarar du detta?

Mycket som saknade logisk grund i dessa inlägg som kom av den anonyma.
    Personen vet inte ens vilken strategi vi har och efter alla dessa upprepningar vad vår strategi är.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin