• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Aniiee skrev 2020-11-24 19:49:28 följande:
    Lika ofta som de får in data. Data lämnas från regionerna till FHM och olika regioner gör lite olika beroende på hur de hinner, men läxan är att det ska in minst en gång i veckan, helst varje dag. FHM gör sedan en genomgång och uppdaterar nya och rättade siffror tisdag-fredag varje vecka.

Såpass ofta, tänkte lite tidig sommar, då fick vi en hel del uppdateringar som ibland gav minustal på antalet döda den dagen och att de kändes rätt stora.
    Men såklart det kan nog ha en viss lagg.
    Tack för infon!

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-24 22:30:27 följande:
    Hörde Tegnell säga "flockimmunitet" idag.

Avdelning
    He said Jehova

Ja, då måste de ha en flockimmunitetsstrategi, vet inte varför du berättar att du inte förstår vad som sägs.
    JAg misstänker och med tanke på vad du skrivit innan, och att du inte har något intresse och diskutera vad FHM faktiskt säger.

FHM har alltid sagt att enda vägen till andra sidan av pandemier är just flockimmunitet, det är inte samma som sen strategi.
    Sen den strategin man upprepat hundratals gånger vet du inte ens om.

Och varför skulle man inte diskutera det begreppet när vi har så många som inte ens vet vad som är vad om den?

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-24 22:53:06 följande:
    Men strategin är ju samtidigt att hålla smittan upp på någon slags nivå. Man sätter ju in åtgärder först när sjukvården riskerar få problem att hantera de insjuknade. Man får ju inte säga Jehova, så det gör jag inte.

Nej, det säger man inte.

Det man säger och den strategi man har, den består av att hålla nere smittan så den inte överstiger sjukvårdens kapacitet.
    Som du förstår, det är ingen svartvit strategi, utan en strategi som är mellan att uppmuntra folk smittar varandra och helt låser in dom

Det blir väldigt fel för dig i vad som faktiskt sker med COVID-19, undrar hur det kommer sig.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-25 06:41:21 följande:
    Enligt en ny amerikansk studie kan immuniteten hos de som varit sjuka i covid-19 vara mer beständig och mer flexibel än man tidigare trott. Efter ett halvår hade visserligen antalet antikroppar hos de undersökta minskat men samtidigt hade antalet B-celler ökat. Det senare skulle kunna innebära att de som är immuna även skulle vara immuna mot covidmutationer.

(källa Vetenskapsradion)

*T-celler?

Annars har jag ett nytt begrepp att läsa in ;)

Padirac skrev 2020-11-24 23:46:21 följande:
    smile2.gif ja.. sa du inte att ditt erbjudande till FHM om dina tjänster möttes med tystnad..

Tomte

Och hur ska det gå med en person som inte kan återge den strategi man har och upprepats hundratals gånger.
    Ska h*n då sitta på möten där man diskuterar fakta och forskning, och sen bara igorera det som stör världsbilden.
    Det vore komik faktiskt.

En sak jag lärt mig av vissa, selektivitet är det allra viktigaste, forskning handlar inte om selektivitet, utan hitta fakta som håller för utmaning och upprepning.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-24 23:34:39 följande:
    Skuldbeläggningen är inte det viktiga även om jag tycker det är rimligt att de som misslyckats borde få stå till svars för detta.

De som dött i denna pandemi får vi inte tillbaka. Det viktiga är att se framåt. Det verkar som Tegnell med anhang tappat regeringens förtroende. Regeringen agerar nu mer på eget bevåg, vilket troligen är klokt sett till förutsättningarna.

FHM borde snarast omorganisera och få in folk som både är kompetenta och har förmågan att lyssna.

Sverige har inget ministerstyre över myndigheter, och de gör vad de kan för visa sig handlingskraftiga.
    Fast än mångt och mycket ligger på myndigheter och regionernas sjukvård.
    Kan det vara så att du inte förstår hur myndigheter fungerar, och vart sjukvårdsansvaret ligger och på region?

Och på regionnivå ser vi en del märkliga beslut genom åren i Stockholm, där ofta KD är inblandade, jag som trodde KD var ett parti av kristna som ville folket väl.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-24 22:18:59 följande:
    Andra länder anpassade sig till utvecklingen, medan Sverige som du säger höll sig till en dysfunktionell plan.

Sen detta eviga trams om lagar. Det var inte svensk lag som förbjöd FHM och regering att reagera när smittspridningen tog fart efter sommaren.

Den svenska strategin har lyft blicken ifrån en punkt, och tar hänsyn till mer än en del av samhället än bara en sak och viruset.
    Detta då vi redan vet att mer skador kan uppstå i andra delar, psykiskohälsa och självmord är en.

Anonym (Proctor) skrev 2020-11-24 22:46:46 följande:
    Det hade varit fullt möjligt att hantera pandemin på ett mycket bättre sätt inom ramen för gällande lag.

Regeringen har ju dessutom makten att via regeringsunderlagets riksdagsmajoritet ändra på lagar. Detta ger otroliga möjligheter om man så önskar.

Det du förespråkar är att regeringen ska gömma sig bakom lagar och grundlagar som ursäkt för sitt eget misslyckande. Om detta är deras strategi så är det faktiskt riktigt hemskt. Jag tror domen kommer bli hård mot de som inte agerade.

Som du förstår, det är ingen som gömmer sig, utan ansvar tas där ansvar ska tas.
    Och det är en bra fråga varför Regering tog 8 personer som ett beslut, du får väl anmäla Regeringen för ministerstyre.

Annars är ju diskussionen över, och när det kommer till vem som har ansvar, så berättade man detta på samhällskunskapen i skolan.
    Och det har inte ändrat sig, i princip, möjligtvis om man blivit äldre att de ändrat palts och utformning.
    Men dock har vet man redan detta om man deltog och fick denna utbildningen i skolan.

Hur kommer det sig att du inte förstår hur Sverige är uppbyggt på nämnda område, för det har ju upprepats ett antal ggr.
    Det får mig utsök och tänka att du inte är här för COVID-19, utan för någon slags agenda då du inte anpassar dig till fakta eller vad man säger  hos FHM

• klyban

Ser de säger att den IT-strain som vi tryckte ned okey var den riktigt smittsamma.
    Betyder det nu då att vi har den som återtagit tronen som den strain som förekommer mest.
    Detta var genforskare i Arizona som säger detta.
    Hur ser det nu ut på den fronten och den dokumentationen, och har IT-strainen tagit över igen nu då pga dess smittsamhet?

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-25 07:14:41 följande:
    Jag befarar att du har ett nytt begrepp att läsa in (minnesceller).

Här en överskådlig artikel:
    www.svd.se/livsviktiga-celler-slass-mot-virus...

I övrigt så tror jag inte att det är särskilt lyckat att lägga ner någon större ansträngning på att svara en del av anonymerna i tråden, åtminstone inte de som svärmat över hit från SD-kramartrådarna.

Ja, kollade snabbt, udda man missat B-celler där, men bara hört T T T och åter T.
    Nått som får kollas upp lite senare på dagen.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-11-25 14:31:37 följande:
    Vilket cyniskt svar. Har du inte koll på vad du skriver?

Klicka på "visa endast" på dina inlägg så kommer du snart hitta inte bara en utan flera inlägg där du anklagat andra för att skriva med olika nick.

Ja, vi har haft 4 anonyma som skrivet med exakt samma stil, två av dom är helt borta.
    De två andra dyker upp ibland, och maler samma fel och sen drar.

FDFMGA skrev 2020-11-25 15:08:30 följande:
    Fast jag tycker det är bra ned mångfald. Att du bildar dig genom att läsa kvällstidningar borde inte vara ett hinder för att andra kan ha fokus på lite mer komplexa resonemang.

Grundlagar och annat besvärligt kan liksom få en annan betydelse för den som befinner sig bortom kvällstidningarnas rubriker.

Men visst kan verkligheten vara tråkig sa hen som klättrade upp i ett tråd för att plocka ner månen.

Kan inte skrivit det bättre själv.
    Man bildar sig inte en rättvis bild genom titta genom ett litet fönster.(högerextrem media har inte ens ett fönster och titta igenom längre.).
    Utan man tittar igenom flera fönster åt olika håll, och sen sätter sig in i vad som sker.
    Idag för vissa, så sätta sig in i världen en av de värsta sakerna man kan göra, och ha en bred syn lika så.

Lustigt nog är de som attackerar oss som har denna breda och viljan se mer än en sak samtidigt, de som inte verkar veta hur myndigheter fungerar, vad en minister får göra.
    Och där man säger sig säga att jag vet visst vad Tegnell säger, det är enkelt att förstå, sen nästa ögonblick säger vi har en flockimmunitet.
    Det är nog därför högerextrema är så aggressiva mot COVID-19 fakta och forskning, det stör deras agenda och narrativ.

Skoj och läsa om B-cellerna, alltid lika roligt och lära sig nått nytt om COVID-19 problematiken.
    Sen gäller ju det bara för läkare/forskare förstå betydelsen bättre, och vad som är vad.
    För det kan ju nya uppslag hur man ska tackla viruset och framtida virus också för den delen.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-25 07:14:41 följande:
    Jag befarar att du har ett nytt begrepp att läsa in (minnesceller).

Här en överskådlig artikel:
    www.svd.se/livsviktiga-celler-slass-mot-virus...

I övrigt så tror jag inte att det är särskilt lyckat att lägga ner någon större ansträngning på att svara en del av anonymerna i tråden, åtminstone inte de som svärmat över hit från SD-kramartrådarna.

Är det B-cellerna som skapar antikropparna?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin