• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Om det ÄR så - att FHM har gjort det stora misstaget med dem som återvände från sportlovet - så skulle jag hålla med dig. Men det är svårt att veta säkert. Just för att det här viruset är så himla lurigt. De nyaste studierna visar uppenbarligen att de flesta som är smittade bara smittar ungefär en ny person. Men sedan finns det så kallade super-spreader, som också finns. Kanske var 10:nde person. Och om några såna också råkar komma i kontakt med många människor - då kan smittan plötsligt ta en himla fart.

Det kan också vara såna faktorer, som man inte kände till då.  Man såg att smittan inte spridde sig så snabbt, och märkte kanske senare att den ändå kan göra det? Jag vet inte, men det är en möjlighet. Eller att man visste om att ganska många redan hade det, men man räknade med låg smitta och att skiresenärerna inte skulle göra så stor skillnad? Svårt att säga. 
  • KillBill
    Dr Nail skrev 2020-05-31 13:55:05 följande:

Kommunal är lite skeptiska gentemot FHMs riktlinjer ang. munskydd.

www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/14/kommunal-vi-fortsatter-lagga-skyddsstopp/

I Finland har social- och hälsovårdsdepartementet  i dagarna kommit fram till att  vinsten med att bära munskydd för att hindra spridningen av covid-19 är mycket liten. Nyttan av att bära skydden anses vara minimal.

https://www.hbl.fi/artikel/utredningen-om-anvandningen-av-munskydd-klar-nyttan-av-att-bara-skydden-anses-minimal/

https://omni.se/finsk-utredning-vinsten-med-munskydd-ar-obetydlig/a/3Jybdd

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-05-31 14:12:49 följande:
    I Finland har social- och hälsovårdsdepartementet  i dagarna kommit fram till att  vinsten med att bära munskydd för att hindra spridningen av covid-19 är mycket liten. Nyttan av att bära skydden anses vara minimal.

https://www.hbl.fi/artikel/utredningen-om-anvandningen-av-munskydd-klar-nyttan-av-att-bara-skydden-anses-minimal/

https://omni.se/finsk-utredning-vinsten-med-munskydd-ar-obetydlig/a/3Jybdd

Det beror ju alltid på vilka sorts munskydd det är. Jag menar, de som sjukvården har är förstås bra. De flesta andra är jättedåliga. Men det finns säkert också något mitt emellan. Däremot är det ju svårt att få tag på.
  • Dr Nail
    KillBill skrev 2020-05-31 14:12:49 följande:

www.hbl.fi/artikel/utredningen-om-anvandningen-av-munskydd-klar-nyttan-av-att-bara-skydden-anses-minimal/

omni.se/finsk-utredning-vinsten-med-munskydd-ar-obetydlig/a/3Jybdd

Vi kan diskutera effekten av munskydd (igen) tills korna kommer hem, men att facket ryter ifrån innebär här en sak: att folk inom yrket känner sig OTRYGGA. Pga. ingen utrustning eller pinsamt lite utrustnikg.
  • Anonym (sant)
    Pope Joan II skrev 2020-05-31 09:33:55 följande:

Oj, vilket minimalt underlag.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fhm-viruset-likt-det-i-storbritannien

Coronasmittan kan kommit till Sverige via bl.a. Storbritannien, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten till Sveriges Radio.

-Vi kan se att det finns ett nära släktskap mellan virus som är påvisade i Sverige, och bl.a. virus som är påvisade i Storbritannien och Frankrike samt USA, säger hon.

Slutsatsen dras efter att coronavirusets gener studerats i ett 50-tal svenska smittfall från mars. I flera fall hade generna stora likheter med gener från bl.a. Storbritannien och USA. 

Ja, då är det alldeles för litet antal för att säga att det var så det var. Spelar ingen roll hur undersökningen i övrigt ser ut. De får nog testa minst 1500 genetiskt innan jag tycker det är signifikant.
  • Iarwain
    Anonym (sant) skrev 2020-05-31 18:32:18 följande:
    Ja, då är det alldeles för litet antal för att säga att det var så det var. Spelar ingen roll hur undersökningen i övrigt ser ut. De får nog testa minst 1500 genetiskt innan jag tycker det är signifikant.
    Nej, du har helt fel.
    Se mitt tidigare inlägg.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (sant)
    Iarwain skrev 2020-05-31 18:44:04 följande:
    Nej, du har helt fel.
    Se mitt tidigare inlägg.
    Säg mig en vetenskaplig undersökning där det räcker med femtio exempel när det handlar om nästan 40 000 kända fall. 

Urvalet är så begränsat att det kan anses i det närmaste irrelevant, när det gäller så få fall. Det kan lika gärna handla om att folk fortsatte resa trots att de kände till riskerna med covid19, och därmed fick smittan i Frankrike, England och USA i mars.
  • Anonym (sant)

Sedan tycker jag inte alls det är märkligt att vi har virus från många håll, det är väl snarare förväntat när folk reser överallt.

• klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-31 19:34:48 följande:
    Säg mig en vetenskaplig undersökning där det räcker med femtio exempel när det handlar om nästan 40 000 kända fall. 

Urvalet är så begränsat att det kan anses i det närmaste irrelevant, när det gäller så få fall. Det kan lika gärna handla om att folk fortsatte resa trots att de kände till riskerna med covid19, och därmed fick smittan i Frankrike, England och USA i mars.

Så du vet inte, mycket intressant.
    Kanske du ska ta reda på detta då, så återkom sen.

Mätningen berättar vilken stam som dominerar i Sverige och vart den kom ifrån.
    Men jag förstår man protesterar, för detta innebär alla narrativ man kört i nån månad nu är stendöda.
    Då uppenbarligen smittan är från annan direkt härkomst än vad man trott.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin