• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-30 01:51:04 följande:
    Ja, det är dessa anledningar jag tycker är intressanta att diskutera.

Det är så många parametrar som påverkar här, och ingen går glömma för den inte passar.
    Vi har ju en del konstiga utbrott i Dalarna väl, och någon annan region.(kan ha fel om dalarna, då jag inte riktigt kommer ihåg alla utbrott)

Dock är jag orolig för Västergötlands regionen, bor i den själv, och det var redan under början av Maj som jag märkte att biltrafiken ökade markant.
    Kanske man blir tvingas att göra nått åt detta, då Tegnell pratar om ett trendbrott och det är inget man vill höra i en pandemi och åt detta hållet.
    Kanske det har en förklaring, men det gäller hitta den så man kan åtgärda den.

Dock sköter jag min del och följer dessa råd mycket väl, men börjar bli frågan om andra gör det tillräckligt i VG.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-30 01:31:13 följande:
    Jo, det har ju tagits upp en del gånger i tråden, så det är säkert ett skäl, men troligtvis inte det enda.

I Malmö har 26 äldreboenden drabbats av covid 19, (den 6/5) och då hade enbart 30 st sammanlagt smittats upp tills dess, så något skäl finns väl även där, till att smittan inte spridits vidare på samma hastiga sätt där. Första fallet av smitta på äldreboende tror jag var i början av april.
    Skulle ju delvis kunna förklaras av att man i Stockholm i mycket stor utsträckning valt att behandla covidsjuka på äldreboenden på boendet medan man i Malmö i betydligt större utsträckning behandlat samma kategori på sjukhus.

Åtminstone initialt hade sjukvården betydligt större möjligheter än äldrevården att se till att inte vårdpersonalen smittades och att de i därefter smittade andra patienter/boende.
  • klyban

Idag får vi reda på att  viruset inte ens kommer ifrån Italien, Kina, Österrike och som förekommer i Sverige.
    Utan nu nämner man att genetiken i viruset  kommer ifrån stammen i Frankrike, England och USA.
    Och det bara berättar med än en större tydlighet att vi var chanslösa i den initiala smittspridningen.
    Och blickarna var riktade åt fel håll, och analyser att smittrisken är låg, helt plötsligt kommer i en helt annan dager.
    Själv fått frågan om jag besökt IT och AT främst, medans vi nu förstår att frågan skulle var har du besökt GB, FR och USA.

Ett mycket svårt slag för populisternas påståenden som kommit här.(pratar om den gruppen som inte intresserade av fakta, inte de som har befogad kritik eller frågeställningar, så vi inte får ett missförstånd där.)
    Frankrike pratade om redan i November hade man fall.

• Pope Joan II

DN:

"Tidig smitta kan ha kommit från Storbritannien och USA

Trots att det redan i början av mars fanns tecken på möjlig samhällsspridning av viruset i USA och Storbritannien, valde Folkhälsomyndigheten att inte ta prover på resenärer därifrån.
    Nu visar analyser att Sverige kan ha fått in smitta från just dessa länder, innan det fanns en konstaterad samhällssmitta, rapporterar Sveriges Radio Ekot. 

- Vi kan se att det finns ett nära släktskap mellan virus som är påvisade hos fall i Sverige, och bland annat virus som är påvisade i Storbritannien och Frankrike, samt USA, säger Karin Tegmark Wisell, chef för avdelningen för mikrobiologi på Folkhälsomyndigheten, till Ekot. 

Trots det rekommenderades bara tester för resenärer från de värst drabbade länderna: Kina, Italien, Iran och Sydkorea.

Men Karin Tegmark Wisell tycker inte att analyserna behöver betyda att Sverige borde ha provtagit resenärer från fler länder, utan säger till Ekot att det då handlade om att försöka identifiera huvudparten av risken i relation till de resurser som finns."

Det är närmast surrealistiskt att en myndighet som gjort så många misstag, misslyckats med det mesta de tagit sig för och dessutom framstå som inkapabla att tolka ens sin egen statistik ändå är så nöjda med sitt agerande. 

Obegripligt, idiotiskt och dessvärre också vad som lett fram till den tragedi som drabbat och fortsätter drabbar så många. 

Usch. 

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-05-30 10:31:29 följande:
    DN:

Trots att det redan i början av mars fanns tecken på möjlig samhällsspridning av viruset i USA och Storbritannien, valde Folkhälsomyndigheten att inte ta prover på resenärer därifrån.
    Nu visar analyser att Sverige kan ha fått in smitta från just dessa länder, innan det fanns en konstaterad samhällssmitta, rapporterar Sveriges Radio Ekot. 

- Vi kan se att det finns ett nära släktskap mellan virus som är påvisade hos fall i Sverige, och bland annat virus som är påvisade i Storbritannien och Frankrike, samt USA, säger Karin Tegmark Wisell, chef för avdelningen för mikrobiologi på Folkhälsomyndigheten, till Ekot. 

Trots det rekommenderades bara tester för resenärer från de värst drabbade länderna: Kina, Italien, Iran och Sydkorea.

Men Karin Tegmark Wisell tycker inte att analyserna behöver betyda att Sverige borde ha provtagit resenärer från fler länder, utan säger till Ekot att det då handlade om att försöka identifiera huvudparten av risken i relation till de resurser som finns."

Det är närmast surrealistiskt att en myndighet som gjort så många misstag, misslyckats med det mesta de tagit sig för och dessutom framstå som inkapabla att tolka ens sin egen statistik ändå är så nöjda med sitt agerande. 

Obegripligt, idiotiskt och dessvärre också vad som lett fram till den tragedi som drabbat och fortsätter drabbar så många. 

Usch. 

Smittan fanns i Frankrike redan i November och efter man obduktioner och tester.
    Detta berättar att smittspridningen var redan igång före vi visste nått om COVID-19.

• Iarwain
    Pope Joan II skrev 2020-05-30 10:31:29 följande:
    DN:

Usch. 
    Så du skulle provtagit alla som kom från utlandet?
    Eller hur skulle man i förhand ha vetat att provta just dessa resenärer?
    Vilken provtagning skulle man då ha skurit ner på, med tanke på att provtagningsmöjligheterna var väldigt begräsnade.

Jag tycker att du gör mycket "post-hoc" rationalisering.
    Det är väldigt lätt att i efterhand förstå hur man skulle ha agerat. Betydligt svårare att veta i nuet vad som är bäst.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-30 10:13:42 följande:

Idag får vi reda på att  viruset inte ens kommer ifrån Italien, Kina, Österrike och som förekommer i Sverige.
    Utan nu nämner man att genetiken i viruset  kommer ifrån stammen i Frankrike, England och USA.
    Och det bara berättar med än en större tydlighet att vi var chanslösa i den initiala smittspridningen.
    Och blickarna var riktade åt fel håll, och analyser att smittrisken är låg, helt plötsligt kommer i en helt annan dager.
    Själv fått frågan om jag besökt IT och AT främst, medans vi nu förstår att frågan skulle var har du besökt GB, FR och USA.

Ett mycket svårt slag för populisternas påståenden som kommit här.(pratar om den gruppen som inte intresserade av fakta, inte de som har befogad kritik eller frågeställningar, så vi inte får ett missförstånd där.)

Nu är ju inte så många testade, så att säga att detta gäller för alla går inte.
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-30 09:44:20 följande:
    Skulle ju delvis kunna förklaras av att man i Stockholm i mycket stor utsträckning valt att behandla covidsjuka på äldreboenden på boendet medan man i Malmö i betydligt större utsträckning behandlat samma kategori på sjukhus.

Åtminstone initialt hade sjukvården betydligt större möjligheter än äldrevården att se till att inte vårdpersonalen smittades och att de i därefter smittade andra patienter/boende.
    Ja, såg en artikel om det nu i DN. Det är väl så att vi haft få fall, och en tredjedel har vårdats på sjukhus här av äldre på äldreboende jämfört med en tiondel i Stockholm.

Men om det är svaret så är det ju ganska hemskt.
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-30 10:13:42 följande:

Fast det står heller inte att det inte kommer från Italien, Österrike och Kina ser jag nu när jag läst. 

Det står att man missat smitta från Frankrike, England och USA.
  • AndreaBD
    Anonym (Sportlov) skrev 2020-05-29 23:35:38 följande:

Är det ingen som minns att smittan kom igång i Italien och Österrike under v 9, dvs sportlovet för stockholmarna? Det var ju därför smittan kom så pass snabbt till Sverige, det såg inte ut så när göteborgare och skåningar hade lov v7 o 8, eller inte i samma omfattning. Sedan är det väl ändå ett faktum att spridningen inom äldrevården varit förödande i speciellt Stockholm, dåliga rutiner osv. Resten av landet lärde sig väl en del av Stockholm.

Det har vi ju diskuterat säkert 10 gånger i den här tråden. Vissa säger att experterna är inkompetenta, därför har de inte agerat. Jag säger, vem som helst hade ju fattat den situationen, så jag kan inte tro det. Kanske finns det något vi inte vet, kanske fanns det redan ganska stor spridning, så att man bedömde att det inte skulle gör så stor skillnad. Eller att man inte skulle hitta dem, eller att det är en massa excentriska rika människor som inte lyssnar om man säger att de ska stanna hemma - ingen aning. Men vi har just inte all information. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin