• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Sportlov)

Är det ingen som minns att smittan kom igång i Italien och Österrike under v 9, dvs sportlovet för stockholmarna? Det var ju därför smittan kom så pass snabbt till Sverige, det såg inte ut så när göteborgare och skåningar hade lov v7 o 8, eller inte i samma omfattning. Sedan är det väl ändå ett faktum att spridningen inom äldrevården varit förödande i speciellt Stockholm, dåliga rutiner osv. Resten av landet lärde sig väl en del av Stockholm.

• klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-29 23:33:49 följande:
    Vet inte om jag hinner svara på allt och vet heller inte riktigt vad du menar med allt, men jo, smittan kom ju även till Malmö, något senare än den kom till Stockholm dock. Skillnaden är väl att den inte spritt sig lika hastigt, och aldrig riktigt verkat ta fart på samma sätt som i Stockholm, trots att det gått relativt lång tid med en låg nivå av smitta och dödsfall i Malmö.

Jag tyckte mig se rätt stor skillnad på varningar från Kina, om man följde asiatisk media under den första tiden så märkte man att det var lite mer allvar denna gång. Det är inte varje år som kineser börjar svetsa in människor mot deras vilja i deras hem och desinfekterar gatorna. 

Det som nog gick snett här i Sverige var att FHM inte trodde smittan skulle komma hit, dvs de måste ha underskattat smittsamheten och allvaret.

Omfattning är svaret på frågan, smittspridningen var klart större i Stockholm.
    Vi ser punkter där smittan kom, och det beror på smittan fördes in före man förstod den var här.
    Och hur tidigt det var, kanske så tidigt som i November och med tanke på döda i andra länder som haft viruset redan då.

Man har ropat varg många ggr om virus ifrån Kina, utan nått.
    Och det är farligt har vi märkt nu.

FHM agerade på det aktuella informationsläget, och Kina var inget hot, vi hade ett flygplan om dagen.
    Italien sen, men då var redan smittan på andra ställen och smittade Sverige.
    Vet inte vad efterkonstruktioner om vad vi vet idag skulle ändra, låter mer som en populism var enda syfte är skapa en poäng som inte finnes.

Och ställ dig frågan vad gjorde du?
    Och svaret är inget.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • louisa83
    Anonym (sant) skrev 2020-05-29 23:15:19 följande:

Man behöver inte vara rik för att åka till Italien heller. Min syster var där i samma veva, utan att just åka till Alperna dock, och hon är ensamstående mamma med en normal inkomst.

För det första måste jag nog säga att jag tycker att en skidsemester i Alperna kostar ganska mycket. Det är ju inte den billigaste semestern direkt. Många kan väl spara så att de har råd, men det jag vet är att för till exempel östermalmare så är det en del av deras livsstil. Många har som rutin att åka utomlands på skidsemester varje år, ofta i sällskap med andra familjer. Jag är 100% säker på att det är mycket större andel stockholmare som brukar åka på skidsemester i Alperna, än vad det är malmöbor.
  • klyban
    Anonym (Sportlov) skrev 2020-05-29 23:35:38 följande:
    Är det ingen som minns att smittan kom igång i Italien och Österrike under v 9, dvs sportlovet för stockholmarna? Det var ju därför smittan kom så pass snabbt till Sverige, det såg inte ut så när göteborgare och skåningar hade lov v7 o 8, eller inte i samma omfattning. Sedan är det väl ändå ett faktum att spridningen inom äldrevården varit förödande i speciellt Stockholm, dåliga rutiner osv. Resten av landet lärde sig väl en del av Stockholm.

Mycket intressant det du lyfter där, och det förklara en hel del varför smittan är större i Stockholm än i Skåne.

Skönt och se någon som har huvudet på skaft, och så vi förstår bättre varför smittan är mer koncentrerad i Stockholm.

• Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-29 23:49:50 följande:

Omfattning är svaret på frågan, smittspridningen var klart större i Stockholm.
    Vi ser punkter där smittan kom, och det beror på smittan fördes in före man förstod den var här.
    Och hur tidigt det var, kanske så tidigt som i November och med tanke på döda i andra länder som haft viruset redan då.

Man har ropat varg många ggr om virus ifrån Kina, utan nått.
    Och det är farligt har vi märkt nu.

FHM agerade på det aktuella informationsläget, och Kina var inget hot, vi hade ett flygplan om dagen.
    Italien sen, men då var redan smittan på andra ställen och smittade Sverige.
    Vet inte vad efterkonstruktioner om vad vi vet idag skulle ändra, låter mer som en populism var enda syfte är skapa en poäng som inte finnes.

Och ställ dig frågan vad gjorde du?
    Och svaret är inget.

När jag kom hem från Asien med en rejäl hosta så stannade jag hemma i två veckor, i december. Vilket verkar vara mer än vad de flesta gjort.

Ett plan från Kina spelar ingen roll, när kineser reser överallt. 
  • Anonym (sant)
    louisa83 skrev 2020-05-29 23:58:41 följande:
    För det första måste jag nog säga att jag tycker att en skidsemester i Alperna kostar ganska mycket. Det är ju inte den billigaste semestern direkt. Många kan väl spara så att de har råd, men det jag vet är att för till exempel östermalmare så är det en del av deras livsstil. Många har som rutin att åka utomlands på skidsemester varje år, ofta i sällskap med andra familjer. Jag är 100% säker på att det är mycket större andel stockholmare som brukar åka på skidsemester i Alperna, än vad det är malmöbor.
    Jo det är möjligt att fler gör, men smittan fanns ju inte enbart i Alperna. 
  • Anonym (sant)
    Anonym (Sportlov) skrev 2020-05-29 23:35:38 följande:

Jo, det har ju tagits upp en del gånger i tråden, så det är säkert ett skäl, men troligtvis inte det enda.

I Malmö har 26 äldreboenden drabbats av covid 19, (den 6/5) och då hade enbart 30 st sammanlagt smittats upp tills dess, så något skäl finns väl även där, till att smittan inte spridits vidare på samma hastiga sätt där. Första fallet av smitta på äldreboende tror jag var i början av april.
  • klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-30 01:22:03 följande:
    När jag kom hem från Asien med en rejäl hosta så stannade jag hemma i två veckor, i december. Vilket verkar vara mer än vad de flesta gjort.

Ett plan från Kina spelar ingen roll, när kineser reser överallt. 

Exakt, dock var Kina inkommande resor inget större problem för Sverige.
    Smittan fanns i Europa redan i November, så det var andra länder som var problemet.

Anonym (sant) skrev 2020-05-30 01:24:26 följande:

Skulle det göra det bättre?

Dock är tidsaspekten en viktig parameter för förklara varför Stockholm är mer drabbat.
    Eller är du av en annan tanke att det inte har betydelse, för skillnaderna är tydliga där.
    Det finns givetvis mer förklaringar till varför smittan sprider bättre i på vissa ställen och andra inte.

• Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-30 01:38:35 följande:

Exakt, dock var Kina inkommande resor inget större problem för Sverige.
    Smittan fanns i Europa redan i November, så det var andra länder som var problemet.

Anonym (sant) skrev 2020-05-30 01:24:26 följande:

Lite det jag försöker säga.
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-30 01:38:35 följande:

Det finns givetvis mer förklaringar till varför smittan sprider bättre i på vissa ställen och andra inte.

Ja, det är dessa anledningar jag tycker är intressanta att diskutera.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin