• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (sant)
    Anonym (man) skrev 2020-05-29 16:04:03 följande:
    Jag tror att anledningen till att vissa etniska grupper drabbats hårdare än andra mest beror på kultur, men även sociala faktorer.... eller som min somaliske kollega uttryckte det... "problemet är inte att vi inte fattar eller inte har tillgång till vård.... vi lever för fan med våra föräldrar och deras föräldrar i trånga lägenheter... klar som fan att folk blir smittade!" 
    Jag tror visst att det har betydelse, men samtidigt så har det inte blivit så i Malmö. Visst jag köper att Stockholm är mer tättbefolkat, men det känns som det beror på något mer, det finns ju inte direkt få socioekonomiskt utsatta invandrare i Malmö. Kanske att Malmö fick in smittan senare och den hann aldrig spridas brett och därför hjälpte åtgärderna bättre. 

Kanske, kanske att viruset också är mindre smittsamt än man tänkt sig, vilket skulle då kunna visa på högre dödlighet än befarat, samt att ett lägre procentantal krävs för gruppimmunitet än man trott. Jag är fortfarande allergisk mot flockimmunitetsordet, men rent teoretiskt då.
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-29 17:01:44 följande:
    Nja, jag ser ingen förändring vare sig ute i samhället eller här på FL.

Samtliga trådar som behandlar pandemin här på FL tillåter anonyma nick, vilket innebär att "Jag är många"-radikalerna - som för närvarande är en aning sysslolösa i och med att invandringen kommit i skymundan under coronakrisen  - får möjlighet att tuta om att alla vet att regeringen misskött pandemiåtgärderna i stället för att alla vet att SD har rätt om invandringen.

Jag är övertydad om att de allra flesta svenskar kan vara helt införstådda med att det är utmärkt att Sverige har en långsiktig strategi som bygger på att folk tar ansvar och trots detta anse att det begåtts många misstag.

Jag tror heller inte att det är särskilt många som inte förstår att det finns en bakgrund till att äldreboendena drabbats så hårt - att de flesta skulle tycka att det är enkelspårigt att peka ut KD som ansvariga enbart därför att högsta ansvariga politiker för äldrevården i Stockholm och Göteborg är KD:are.

Jag är mycket tveksam till att man ska ta kotteriet i t ex den här tråden som representativa för annat än enfaldig konformism och kotteribildning.

Hursomhelst. Fredag och solen skiner här i Stockholm där vi nu är nere i lika lågt antal iva-vårdade som i mars, där dödsfallen minskat till en tredjedel och där smittskyddsarbetet på äldreboendena börjar fungera allt bättre.
    Tja, att FHM frälsningsarme på FL bara ser vad man vill se är ingen nyhet. Men sjunker gör den.

https://omni.se/fortroendet-for-regeringen-och-myndigheterna-dyker/a/2GrA2l

A
    tt börja babbla om anonym nick är ganska tydligt tecken på brist på argument. För en normalt funtad person är ju VAD som sägs och inte VEM som säger det som är det intressanta. 

Jadå, de flesta har nog fattat att det finns grund till varför det gått åt helvete för sverige, det är snarare VAD den grunden är som man verkar ha väldigt olika åsikter kring. Vissa av oss tror att det beror på inkompetens och idioti.

Jättebra att det sjunker i stockholm, men jämför det med Oslo, Helsinki och Köpenhamn så ser du kanske tydligare vad som menas med vårt fiasko. Men just ja, du gillar ju inte att jämföra , och det kan man ju förstå. Det går ju inte så bra i jämförelse med dem, men om man bara jämför med olika nyanser av katastrof så ser det ju skitbra ut Drömmer
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-05-29 15:11:09 följande:
    Finns säkert en tanke bakom att det går att skriva anonymt i den här tråden.

Hursomhelst läser man igenom coronatrådarna här på FL så kan man lätt konstatera att andelen nick, anonyma eller inte, som är negativa till Sveriges strategi utgör en mycket klar majoritet.

Men det märker man förmodligen inte om man efetrsträvar att alla kepsar ska vara riktade åt samma håll.
    Ja, jag är inte förvånad heller att de är fler. Folk som är nöjda brukar inte diskutera lika mycket. Fast det här är förstås ett väldigt viktigt ämne. Folk dör, och alla är oroliga. 

Desto mindre har vi nytta av polemiserande och osaklighet. Jag är inte helt positiv till allt som görs. Jag kan också vara kritisk på några punkter. Samtidigt har jag alltid i bakhuvudet att jag inte har hela informationen. Och det har ingen som inte är direkt inblandad i besluten.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-29 15:51:28 följande:
    Och jag har förklarat för dig flera gånger att det som räknas är vad man gör och inte vad man tänkt. Att vi GJORDE fel går liksom inte att förneka, vad man sen tänkte när man GJORDE fel är irrelevant... fel gjorde man oavsett.

Jag har inte sagt så alls, du verkar i alla fall inte har förstått efter flera gånger. 

Jag säger VI KAN INTE VETA  varför de har gjort så, vi har inte tillgång till all information. Jag kan säga att jag också tycker att det hade varit bättre om man hade isolerat dessa ski-resenärer nu, men vem vet vad de hade för underlag till sitt beslut? Det är inte helt omöjligt att de hade någon information om att ganska många redan var smittade - dvs. kanske gjorde det verkligen inte så mycket skillnad? Det kanske är osannolikt, men vi vet inte säkert. 

• AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-29 16:04:03 följande:
    Jag tror att anledningen till att vissa etniska grupper drabbats hårdare än andra mest beror på kultur, men även sociala faktorer.... eller som min somaliske kollega uttryckte det... "problemet är inte att vi inte fattar eller inte har tillgång till vård.... vi lever för fan med våra föräldrar och deras föräldrar i trånga lägenheter... klar som fan att folk blir smittade!" 
    Japp, så är det förstås. 
  • AndreaBD
    louisa83 skrev 2020-05-29 16:33:51 följande:
    Jag tror att smittan inte var lika utbredd i Skåne som den var i Stockholm när riktlinjerna kom. Sen har ju tätbefolkade områden blivit mest drabbade. Skåne är ju inte lika tätbefolkat som Stockholm. Och de är absolut inte lika tätbefolkat som de flesta områden i Danmark.

Belgien vet jag för lite om för att kunna diskutera om. Mer än att jag kan ju säga i allmänhet precis som jag också poängterat innan, att det viktiga är inte bara att man stänger ner, utan när man stänger ner. Belgien kanske redan hade en stor smittspridning innan. Sen handlar det också om hur man gör lockdown, det finns ju olika typer. De kanske tog fel beslut där.

I helhet borde Sverige klarat sig mycket bra, för det hade alla förutsättningar. Glesbefolkat, inte så många rökare, kontantfritt samhälle, lätt för äldre att isolera sig då de flesta bor själva och inte i generationsboende, många som redan jobbar hemifrån. Egentligen var det lätt som en plätt för Sverige att inte få en spridning, om man tagit lite strängare åtgärder i början. Om man har dessa förutsättningar i åtanke, så inser man att Sveriges resultat är KATASTROFALT.
    Stockholm är VÄLDIGT tätt befolkad. Resten av Sverige förstås inte. Men där har det ju inte spridits mycket. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-05-29 17:01:42 följande:

Jag tror att det kommer visa sig att val av strategi har haft mindre betydelse för dödsfallen än när ett land har fått in smittan. En annan sak som troligen kommer visa sig ha stor betydelse för dödsfallen är hur äldrevården varit organiserad. Bägge dessa faktorer har varit svåra för drabbade länder att hantera.

Precis vad jag tänkte på också. Visserligen sprids virus på äldreboenden, men där bor inte såå många av dem gamla. De flesta har snarare hemtjänst, och en personal som är sjuk kan förstås sprida virus till flera gamla. 

De flesta andra länder har inget system av hemtjänst. Tyskland försöker just bygga upp ett. Och om de inte har det, så är det ju ganska vanligt att familjen hjälper sin anhörig och det kan ju begränsa smittspridningen. 
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-29 17:50:14 följande:
    Stockholm är VÄLDIGT tätt befolkad. Resten av Sverige förstås inte. Men där har det ju inte spridits mycket. 
    Enligt wikipedia var Malmö mer tätbefolkat än Stockholm. Stämmer det så stämmer ju inte teorin.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-29 17:41:55 följande:
    Ja, jag är inte förvånad heller att de är fler. Folk som är nöjda brukar inte diskutera lika mycket. Fast det här är förstås ett väldigt viktigt ämne. Folk dör, och alla är oroliga. 

Desto mindre har vi nytta av polemiserande och osaklighet. Jag är inte helt positiv till allt som görs. Jag kan också vara kritisk på några punkter. Samtidigt har jag alltid i bakhuvudet att jag inte har hela informationen. Och det har ingen som inte är direkt inblandad i besluten.
    Det finns så många dimensioner i den här debatten och åtskilliga av dessa är inte bara obegripliga för dig och för mig utan även för smittskyddsexperter.

Hur smittsamt är viruset egentligen? Varför så stor skillnad mellan Stockholm och Skåne? Kan det vara så enkelt att viruset i stor utsträckning spreds med hemvändande turister, fördes till Järvaområdet med taxiförare som skjutsade hem turisterna och därefter återvände till Järvaområdet och att det från Järvaområdet spreds till äldreboendena.

De åldreboenden jag har besökt har nästan uteslutande haft personal med invandrarbakgrund och det är ju ingen hemlighet att det bor många invandrare i Järvaområdet.

Nej, jag har inte sett någon som varit odelat positiv i den här debatten, men - tror jag - det finns en annan dimension i debatten som handlar om hur man ser på människor, om man tror på upplysning, att människor är solidariska med andra eller om man tror att vi måste styras av en auktoritet som bättre än vi själva vet vårt eget bästa och som genom lagstiftning ser till att straffa dem som inte följer det auktoriteten bestämt.

Jag har förresten ingas problem att se att det finns stora nyansskillnader bland dem som försvarar Sveriges linje och likaså bland dem som menar att den är oförsvarlig. Men jag har heller inga problem med att se att en del av dem som anser att Sveriges linje är oförsvarlig i vanliga fall brukar hålla sig till trådar där de anser att regeringens invandringspolitik är oförsvarlig och den här gruppens färgseende är en smula outvecklat: Antingen är allt svart eller också är allt vitt.

Så ur det perspektivet så förvarar du och jag regeringen och FHM till 100 procent.
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-29 17:58:41 följande:
    Enligt wikipedia var Malmö mer tätbefolkat än Stockholm. Stämmer det så stämmer ju inte teorin.
    Jag har väl aldrig jämfört med Malmö?? Smittan kom in via Stockholm, uppenbarligen med flyg. Varför har inte Malmö mycket smitta? Kan det vara så att de flesta resenärer ändå inte flyger till Malmö? Malmö har haft ganska låg antal smittade. I Stockholm var det ganska många ganska snabbt. Befolkningstätheten är ju inte den enda faktorn. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin