• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-05-29 18:52:06 följande:
    Det finns så många dimensioner i den här debatten och åtskilliga av dessa är inte bara obegripliga för dig och för mig utan även för smittskyddsexperter.

Hur smittsamt är viruset egentligen? Varför så stor skillnad mellan Stockholm och Skåne? Kan det vara så enkelt att viruset i stor utsträckning spreds med hemvändande turister, fördes till Järvaområdet med taxiförare som skjutsade hem turisterna och därefter återvände till Järvaområdet och att det från Järvaområdet spreds till äldreboendena.

De åldreboenden jag har besökt har nästan uteslutande haft personal med invandrarbakgrund och det är ju ingen hemlighet att det bor många invandrare i Järvaområdet.

Nej, jag har inte sett någon som varit odelat positiv i den här debatten, men - tror jag - det finns en annan dimension i debatten som handlar om hur man ser på människor, om man tror på upplysning, att människor är solidariska med andra eller om man tror att vi måste styras av en auktoritet som bättre än vi själva vet vårt eget bästa och som genom lagstiftning ser till att straffa dem som inte följer det auktoriteten bestämt.

Jag har förresten ingas problem att se att det finns stora nyansskillnader bland dem som försvarar Sveriges linje och likaså bland dem som menar att den är oförsvarlig. Men jag har heller inga problem med att se att en del av dem som anser att Sveriges linje är oförsvarlig i vanliga fall brukar hålla sig till trådar där de anser att regeringens invandringspolitik är oförsvarlig och den här gruppens färgseende är en smula outvecklat: Antingen är allt svart eller också är allt vitt.

Så ur det perspektivet så förvarar du och jag regeringen och FHM till 100 procent.
    Hm.... jag brukar vilja ha mer fakta, framför allt om jag skulle fördöma något .  Det är mycket vi inte vet ännu, när det gäller viruset och överhuvudtaget situationen att vara i en pandemi.  Vi vet inte vad som händer med samhället, med ekonomin, hur barn och andra känsliga grupper i samhället påverkas av den här situationen.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-29 16:30:48 följande:
    haha, alltså det verkar som att du gjort att skjuta allt på framtiden som ditt främsta argumentationstaktik.

Siffran 7.5 kommer som sagt från FHM, dvs dina egna ofelbara gudar som alltid har rätt och som man kan lita på till 150% . Men nu är deras egna siffror såklart inte pålitliga för det säger ju inte riktigt vad du vill tro.... väldigt intressant!

Ok så du menar att hela vår strategi bygger på att sitta med tummen i röven och vänta på ett vaccin? Men va bra, det förklarar ju resultaten.

Det är snarare du som inte ser fakta öht utan bara skjuter allt till en flummig "framtid" som givetvis kommer ge både dig och FHM rätt.... det är inte ens i närheten av fakta det är bara ren tro.

Information komemr fortlöpande, men inbilla sig ha svaret just nu, det har vi inte.
    Det kommer först längre ned på testning av antikroppar.
    Och det är en stor lagg på dessa talen, och man ställer sig frågan om man ens fångar upp antikropparna.
    Det är för många frågor att göra en bedömning som anses vara fakta.
    Och självklart skjuter man inte på frågan, då man ställer den var vecka med ~1100 antikroppstester.

Och ja, det är vad de första testen utvisade, sen dess har par tusen till tester gjorts.
    Man berättade även att modellen för antikroppstest inte funkade så bra här, och att man skulle göra justeringar för ett bättre testande.

Det lustiga i detta, det är att jag är ute efter hård fakta, inte gissningar som det är idag.
    För mig spelar det ingen roll om du har rätt eller inte, för slutet på dagen är det endast fakta som gäller i frågor som bara forskning kan reda ut.

Framtiden är vad vaccinet också är i, då forskning tar tid.
    Verkar som du inte förstår basal metodik för forskning och komma till konsensus.
    För det du verkar förorda är att vi ska ta en detalj och sen säga kolla, därför kom frågan om du ens kommer acceptera om dessa resultat ändrar sig och att antikroppar är mer spridd än vad det nu initialt säger.
    Är fakta viktigt för dig?(Och ja, jag vet vad det berättar just i dessa test ögonblick, dock berättar den bara så mycket med en sjukdom som har ett så stort lagg på allt som härrör den.)

Nej det är du som menar vi ska ha tummarna i rôven, och det får du stå för, för det tänker inte jag göra.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-29 19:10:06 följande:
    Hm.... jag brukar vilja ha mer fakta, framför allt om jag skulle fördöma något .  Det är mycket vi inte vet ännu, när det gäller viruset och överhuvudtaget situationen att vara i en pandemi.  Vi vet inte vad som händer med samhället, med ekonomin, hur barn och andra känsliga grupper i samhället påverkas av den här situationen.
    Precis.

"Resultatet talar sitt tydliga språk", så skulle man kunna sammanfatta en stor del av kritiken.

Vilket resultat! Förmodligen kommer man aldrig att kunna riktigt överblicka konsekvenserna av pandemin och konsekvenserna av hur vi agerade  - men om några år har vi åtminstone ett bättre underlag.

Men på goda grunder kan man nog ändå utgå från att den globala nedstängningen kommer att drabba långt fler och indirekt döda långt fler än vad covid-19 kommer att göra.

Mot den bakgrunden kan det vara av intresse att förstå att överdödligheten än så länge inte är exceptionell - men att den kan komma att bli det i delar av världen där många redan före pandemin levde på gränsen till att kunna överleva.

I sverige var överdödligheten större 1993 när influensan härjade än hittills under covidpandemin.
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-29 17:50:14 följande:
    Stockholm är VÄLDIGT tätt befolkad. Resten av Sverige förstås inte. Men där har det ju inte spridits mycket. 
    Nej specifikt har du inte sagt "Malmö", men resten av Sverige hör väl ändå Malmö till. 
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-29 18:52:06 följande:
    Det finns så många dimensioner i den här debatten och åtskilliga av dessa är inte bara obegripliga för dig och för mig utan även för smittskyddsexperter.

Hur smittsamt är viruset egentligen? Varför så stor skillnad mellan Stockholm och Skåne? Kan det vara så enkelt att viruset i stor utsträckning spreds med hemvändande turister, fördes till Järvaområdet med taxiförare som skjutsade hem turisterna och därefter återvände till Järvaområdet och att det från Järvaområdet spreds till äldreboendena.

De åldreboenden jag har besökt har nästan uteslutande haft personal med invandrarbakgrund och det är ju ingen hemlighet att det bor många invandrare i Järvaområdet.

Nej, jag har inte sett någon som varit odelat positiv i den här debatten, men - tror jag - det finns en annan dimension i debatten som handlar om hur man ser på människor, om man tror på upplysning, att människor är solidariska med andra eller om man tror att vi måste styras av en auktoritet som bättre än vi själva vet vårt eget bästa och som genom lagstiftning ser till att straffa dem som inte följer det auktoriteten bestämt.

Jag har förresten ingas problem att se att det finns stora nyansskillnader bland dem som försvarar Sveriges linje och likaså bland dem som menar att den är oförsvarlig. Men jag har heller inga problem med att se att en del av dem som anser att Sveriges linje är oförsvarlig i vanliga fall brukar hålla sig till trådar där de anser att regeringens invandringspolitik är oförsvarlig och den här gruppens färgseende är en smula outvecklat: Antingen är allt svart eller också är allt vitt.

Så ur det perspektivet så förvarar du och jag regeringen och FHM till 100 procent.
    Kan ju vara så att det spreds på flera sätt, via skidturister till äldre på äldreboenden som spred till personalen som delvis kanske bor i förorter osv

Eller så kan det också ha kommit via iranier som varit i Iran och inte bara via skidturister.

Men då är det fortfarande intressant hur få smittade som finns i Skåne, då vi har en väldigt stor iransk befolkning, som också reser till hemlandet då och då.

Jag ser det så som att kommuner och regioner är de där olydiga barnen som inte riktigt följer riktlinjer som inte är lagstiftade. Befolkningen tror jag sköter sig bättre överlag.
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-29 19:01:43 följande:
    Jag har väl aldrig jämfört med Malmö?? Smittan kom in via Stockholm, uppenbarligen med flyg. Varför har inte Malmö mycket smitta? Kan det vara så att de flesta resenärer ändå inte flyger till Malmö? Malmö har haft ganska låg antal smittade. I Stockholm var det ganska många ganska snabbt. Befolkningstätheten är ju inte den enda faktorn. 
    Nej, jag tror ju heller inte att befolkningstätheten är den enda faktorn som sagt.

Smittspridningen har rört sig långsammare i Skåne dock, jag tycker det är intressant varför. Skåningar flyger mest via Köpenhamn skulle jag gissa, så att få smittan in i Malmö ser jag inte som svårt alls. Tror det beror på andra faktorer.
  • klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-29 17:58:41 följande:
    Enligt wikipedia var Malmö mer tätbefolkat än Stockholm. Stämmer det så stämmer ju inte teorin.

Det finnes mer parametrar än täthet, dock är täthet en bra grogrund för smitta.
    Och uppenbarligen har skåne varit mer förskonad initialt av smitta.
    Och det är också därför man sett utbrott konstiga ställen med gles befolkning.

One size does´t fits all, det är det tråkiga svaret.
    Alla har olika förutsättningar beroende på vad som hände initialt och innan medvetandet verkligen var här om smitta.
    För smittan var redan här före vi ens visste om den, och uppenbarligen inte i Malmö av någon anledning.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-29 19:42:23 följande:
    Kan ju vara så att det spreds på flera sätt, via skidturister till äldre på äldreboenden som spred till personalen som delvis kanske bor i förorter osv

Eller så kan det också ha kommit via iranier som varit i Iran och inte bara via skidturister.

Men då är det fortfarande intressant hur få smittade som finns i Skåne, då vi har en väldigt stor iransk befolkning, som också reser till hemlandet då och då.

Jag ser det så som att kommuner och regioner är de där olydiga barnen som inte riktigt följer riktlinjer som inte är lagstiftade. Befolkningen tror jag sköter sig bättre överlag.
    Eller så kan det vara så som det spekulerats att det finns några få superspridare, som den första som blev sjuk i italien och smittade ner ett större antal. Men att de flesta som smittats inte är särskilt smittsamma.

Det finns också något reportage där taxiförare berättar om hur de körde hen hostande skidturister från Arlanda och att förarna själva blev sjuka. På så vis kan smittan ha kommit till Järva och därifrån in på äldreboendena.

Stockholm skulle säkert ha klarat sig bättre om sportlovet legat en vecka tidigare i tiden.

https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-folk-fran-arlanda-smittades
  • louisa83
    AndreaBD skrev 2020-05-29 17:50:14 följande:

Stockholm är VÄLDIGT tätt befolkad. Resten av Sverige förstås inte. Men där har det ju inte spridits mycket. 

Ja, det var det jag sa.
  • louisa83
    Anonym (sant) skrev 2020-05-29 17:58:41 följande:

Enligt wikipedia var Malmö mer tätbefolkat än Stockholm. Stämmer det så stämmer ju inte teorin.

Jag tror att just i det här fallet så drabbades Stockholm hårdats för att folk reser så mycket utomlands där, både för nöjen och för jobb. De flesta som åker skidor i Italien är nog lite rikare familjer i Stockholm. Så smittan kom in direkt där. Till Malmö hann smittan aldrig spridas.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin