• Profytiom

Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?

Är det för att vi i Sverige lever ganska isolerade från varandra ändå som det är? Eller tänkte man att svensken ändå är så pass bra på att följa rekommendationer från myndigheter? De flesta länder har ju valt en betydligt hårdare linje, till och med våra grannländer.

• Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?
  • Anonym (denna site fattar aldrig)
    Anonym (Kunskapsimmunitet) skrev 2020-04-19 14:35:32 följande:

Vad är det du saknar i grundlagen då..

Kanske vet du inte heller det?

Alltid lika trevliga och ödmjuka Familjeliv......

Jag saknar möjligheten till undantagstillstånd och ministerstyre och det verkar som att regeringen håller med mig.
  • Anonym (abc)

Precis som alla andra här i tråden så är ju mina åsikter bara åsikter då jag verkligen inte är en expert inom ämnet. 

Men det här är i alla fall vad jag tycker:
    * Man var för slapp i början. Vi borde stängt ned gränserna mot Kina så att enbart svenska medborgare fick komma hem (och då inledningsvis i karantän) och inga turister, affärsmän o.dyl. borde fått fortsätta komma hem 
    * Efter utbrottet i europa vecka 9 borde samtliga utlandsresenärer beordrats till självkarantän (hela familjerna). 
    * Man borde gått ut med riktlinjer och stöd (skyddsmaterial och utbildning hur det används) till äldrevården med en gång

Det är mina synpunkter kring de tidiga insatserna. 

Men när det kommer till det mer långsiktiga så tycker jag att Sverige har en bättre strategi än de som valt att stänga ned. Sjukvården är ansträngd, men vi har aldrig nått maxkapaciteten vilket också har varit målet. Att vi ska klara av att behandla de som behöver hjälp. 

Det blir ju intressant att se hur det går för t.ex. Danmark och Norge när de börjar öppna upp mer. Har de stoppat smittan eller bara skapat en andningspaus?

• Anonym (Kunskapsimmunitet)
    Anonym (denna site fattar aldrig) skrev 2020-04-20 12:41:28 följande:
    Alltid lika trevliga och ödmjuka Familjeliv......

Jag saknar möjligheten till undantagstillstånd och ministerstyre och det verkar som att regeringen håller med mig.
    Ja, alltid lika trevliga och ödmjuka skribenter

Här finns inga som är skyldiga till någonting uselt, inga fula trynen visar sig, ingen härskarteknik används, ingen sexism förekommer och ingen är totalt inkompetent - utom alla andra andra då, som utmärker sig genom att inte ha rätt då de har fel {#emotions_dlg.flower}
    Anonym (denna site fattar aldrig) skrev 2020-04-19 13:59:03 följande:
    Hänger kvar sen hans tid. Men även om jag har fel om det så har Sverige en usel grundlag.
    Anonym (denna site fattar aldrig) skrev 2020-04-19 13:54:40 följande:
    Feminismens fula tryne visar sig.
    Anonym (denna site fattar aldrig) skrev 2020-04-19 12:20:26 följande:
    Det märks att feminister gått på kurs och lärt sig härskartekniker. Läs ditt eget inlägg och fundera själv.
    Anonym (denna site fattar aldrig) skrev 2020-04-19 11:36:37 följande:
    Sexister är alltså normbrytare enligt dig. Okej.....
    Anonym (denna site fattar aldrig) skrev 2020-04-19 11:14:53 följande:

Sverige har en usel grundlag som den totalt inkompetente Ingvar Carlsson utarbetade. Grundlagen har varken regler för undantagstillstånd eller utrymme för ministerstyre. Att Sverige inte har ministerstyre, och inte heller tjänstemannaansvar innebär att ingen någonsin har ansvar för nånting och resultatet är korruption efter årtionden av sossestyre.

En annan orsak är den extrema feminisering som skett hos den svenska delen av befolkningen och som innebär att man inte kan fatta tuffa beslut. Till exempel utvisa/deportera alla kriminella. Eller fatta tuffa beslut i denna situation.

Regering och riksdag håller som sagt på med en förändring för att ge dem utökade befogenheter under en begränsad tid. Så det blir nog som du önskar.Solig
  • storpappan

Läste att om 50-60% av en befolkning uppnår en sk flockimmunitet så upphör eller minskar smittspridningen  Men hur många måste dö innan det uppnås?

• Padirac
    storpappan skrev 2020-04-20 14:24:37 följande:

Läste att om 50-60% av en befolkning uppnår en sk flockimmunitet så upphör eller minskar smittspridningen  Men hur många måste dö innan det uppnås?

Det finns en stor osäkerhet beroende på var smittan sprider sig - och dödligheten i covid19 är inte heller helt okänd.

En del matematik kvar för att få ett svar på din fråga och ditt exempel... 5- 6 miljoner människor smittade i Sverige - dödlighet 0,66% till 1% .. det ger 35-40-60 tusen personer under förutsättning att smittan drabbar jämt över befolkningen.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

"
    Ända sedan utbrottet började har det diskuterats, forskats och räknats på hur dödlig det nya coronaviruset är egentligen. Nu publiceras nya rön i den ansedda medicinska tidskriften the Lancet.

Resultatet: Dödligheten är inte alls så stor som tidigare beräkningar gjort gällande.

Men: Dödligheten är fortfarande bra mycket större än den är för en vanlig influensa.

Uträkningarna i studien visar på en dödlighet på 0,66 % ? en vanlig influensa brukar man säga har en dödlighet på omkring 0,1 %.

Undersökte utländska medborgare som lämnade Wuhan

Om man bara räknar på bekräftade fall av covid-19 visar studien på en dödlighet på 1,38 %, vilket är närmare den siffra som tidigare nämnts. Men, menar forskarna, om man bara räknar på inrapporterade coronafall kommer man att få en slagsida mot de svårare fallen ? och därmed en för hög dödlighetssiffra. "

https://www.svd.se/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-3784

"
    Enligt WHO har 3,4 procent av de som bekräftats vara smittade av det nya coronaviruset avlidit hittills. Men dödligheten är svår att beräkna, och tros vara betydligt lägre eftersom det är oklart hur stor andel av fallen som upptäcks. Sydkorea, som har satsat stort på att testa så många misstänkt sjuka som möjligt, har en dödlighet på omkring en procent.

Mellan 2009 och 2010 spreds svininfluensan hastigt över världen. Andra sorters svininfluensor hade varit kända tidigare, men den nya varianten spreds snabbare.

Uppskattningen över antalet smittade och antalet döda i svininfluensan varierar mellan olika bedömare. Den amerikanska smittskyddsmyndigheten tror att 43?90 miljoner människor fick sjukdomen och uppskattar dödstalet till mellan 151 000 och 575 000. Det indikerar en dödlighet som är lägre än det nya coronavirusets.

Stor skillnad mellan olika länder
    Dödstalen för covid-19 varierar kraftigt mellan olika länder. I slutet på mars hade Italien en genomsnittlig dödlighet på 11 procent, medan grannlandet Tyskland hade en genomsnittligt dödlighet på 1 procent.
    Den stora skillnaden handlar delvis om hur många i landet som testats, delvis om att det ännu inte finns någon praxis för hur man definierar covid-19-relaterade dödsfall.

I Italien har exempelvis avlidna som testat positivt för SARS-CoV-2 hamnat statistiken över döda i covid-19, trots att annan underliggande sjukdom kan ha varit dödsorsaken."
  • Anonym (Jag tror)

Jag tror att orsaken är flera

- Det var svårt med gällande lagstiftning att stänga ner allt på en gång, därav alla lagförändringar (varav flera är tillfälliga) som kommit sedan COVID-19: s utbrott

- Vi har inget ministerstyre och vi har dessutom en regering och riksdag som lyssnar på de experter som finns på de myndigheter som de själva har beslutat ska finnas för att rätt beslut ska tas utifrån forskning etc. Att våra myndigheter gett annorlunda råd än vad som getts i andra länder är att det finns så mycket man inte vet och ibland så är inte flockagerande det rätta. Då får man (man= i dessa fall respektive myndighet som tar fram råden som regeringen (och riksdagen) beslutar om) ta fram råd som grundar sig på de kunskaper och erfarenheter som de har. Ser man på saker som Anders tidigare kommit med under krisfyllda situationer, har det inte alltid varit ett fullt förståeligt agerande i första anblicken, men som senare visat sig vara det rätta i det länge perspektivet. Jag hoppas att så är fallet här. Och det leder osökt till nästa punkt

- Man ser på det hela ur ett längre perspektiv. Man ser inte bara på smittan just här och nu utan man ser även det ur ett större perspektiv och hur samhället skulle påverkas beroende på hur man agerar. Hade allt stängts ner helt skulle betydligt fler verksamheter gå i konkurs. Betydligt fler människor skulle bli arbetslösa. Och det skulle ta betydligt längre tid för svenska ekonomin att återhämta sig. Det vi vet är att det finns följande vägar att gå:

1) Låta alla röra sig som de vill och vården skulle kollapsa

2) Stänga ner allt så att viruset självdör eller tills man hittat ett vaccin. Problemet är att det att tid innan det gör det och det skulle krävas total karantän av alla. Samma sak om man inväntar ett vaccin. Hela världen skulle kollapsa, få människor skulle kunna bo kvar i sina bostäder, kunna få mat på bordet etc.

3) Som Sverige försöker göra, dra ut på förloppet så att det blir så hållbart som möjligt ur alla vinklar utan att varken vården eller ekonomin kollapsar helt.

• GodOnlyKnows
    storpappan skrev 2020-04-20 14:24:37 följande:

Relevant fråga du ställer.

Om jag förstått saken rätt är de som rapporterats avlidna laboratoriebekräftade fall där man med säkerhet kunnat konstatera att det handlar om COVID-19.

Och om jag förstått saken rätt eftersläpar statistiken.

Pratades om 29 döda för någon dag sedan.

Begriper ju alla att det inte faller från +100 till endast 29 döda på ett dygn.

Systemet är inte tillförlitligt.
  • Padirac
    GodOnlyKnows skrev 2020-04-20 15:48:34 följande:
    Relevant fråga du ställer.

Om jag förstått saken rätt är de som rapporterats avlidna laboratoriebekräftade fall där man med säkerhet kunnat konstatera att det handlar om COVID-19.

Och om jag förstått saken rätt eftersläpar statistiken.

Pratades om 29 döda för någon dag sedan.

Begriper ju alla att det inte faller från +100 till endast 29 döda på ett dygn.

Systemet är inte tillförlitligt.
    Du måste förstå att det är skillnad på antalet döda en dag och antalet rapporterat döda en dag.

Rapporteringen släpar efter - och det är inte för att det inte är tillförlitligt.

För att rapporteringen av döda i covid19 ska stämma måste de dels avgöra dödsorsak och dels lämna ifrån sig uppgifterna i ett register. rapporteringen släpar efter i samband med helger och annars också, men siffrorna är där.

Jag har roat mig att titta på hur rapporteringen sett ut för dator senaste veckan och ser att de siffros om öär äldre ön 10 dagar inte ändras mycket, men att siffrorna efter helgen och i början på veckan släpar efter några dagar, sen ändras detta normalt sett väldigt lite.

Så att du påstår att systemet är opålitligt får du nog backa på eller ge trovärdiga argument för att ditt påstående har någon som helst förankring i verkligheten.

Varifrån får du ett fall från 100+ till 29 på ett dygn?
    Totalt 1 580 personer har avlidit på grund av Covid-19 i Sverige
    Diagrammet visar avlidna personer med coronavirus i Sverige per dygn sedan 11 mars.
    1011221671071211202529323538444551677968819078102767574796360576330191722011 mars12 mars13 mars14 mars15 mars16 mars17 mars18 mars19 mars20 mars21 mars22 mars23 mars24 mars25 mars26 mars27 mars28 mars29 mars30 mars31 mars1 april2 april3 april4 april5 april6 april7 april8 april9 april10 april11 april12 april13 april14 april15 april16 april17 april18 april19 april20 april* uppgift saknas
    020406080100120
    Källa: Folkhälsomyndigheten. "Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet." (Folkhälsomyndigheten).
    * Uppgifter om datum saknas i statistiken från folkhälsomyndigheten.
  • Tow2Mater
    Anonym (Rut) skrev 2020-04-20 05:42:23 följande:
    Du behöver inte ha en nedsättande ton.

Att bromsa och fördröja betyder inte att man får färre sjuka och döda, i slutändan. Sveriges siffror ser dystra ut NU, men det kan mycket väl vara så att det jämnar ut sig på sikt. Inget land kan hålla lockdown tills ett vaccin kommer.

Eftersom Sveriges sjukvård faktiskt ser ut att hinna med, har de styrande fattat bra beslut. De mänskliga rättigheterna och livet som helhet (dvs inte bara corona) respekteras.
    Men det kan det ju visst kunna betyda, men du verkar ju inte alls forstå det. Det handlar ju inte om att ha lockdown till vaccin finns.
  • Anonym (Rut)
    Tow2Mater skrev 2020-04-20 20:41:58 följande:
    Men det kan det ju visst kunna betyda, men du verkar ju inte alls forstå det. Det handlar ju inte om att ha lockdown till vaccin finns.
    Jo, jag förstår tanken. Jag är normalbegåvad och kan både läsa och analysera text. Men jag har också förmågan att förstå det andra perspektivet - att extrema åtgärder som lockdown inte behöver leda till färre döda i slutändan. Risken finns att smittan tar ny fart när man öppnar upp. Och även om den bara sprids sakta så FINNS den och folk kommer smittas och några kommer dö. 

Ett vaccin dröjer med största sannolikhet 1,5 år. Även om grannländerna har en långsam spridning hinner många, många smittas på så lång tid. Om teorierna om flockimmunitet stämmer kan Sverige ha fler döda nu än t.ex. Norge och Finland, men kanske färre döda om ett halvår. 

Jag är verkligen ingen expert. Jag vet inte vad som är bäst. Det enda vi vet med säkerhet är att INGEN har facit och i alla fall jag utgår från att experter och myndigheter i demokratiska länder alla kämpar mot samma långsiktiga mål - en frisk befolkning som mår bra fysiskt och psykiskt samt en ekonomi som klarar att driva runt denna befolkning. Sedan kan det finnas olika vägar till samma mål. Om någon väg är bättre än de andra är alldeles för tidigt att bestämma nu. 
Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?