Inlägg från: Anonym (abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc)

Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?

Precis som alla andra här i tråden så är ju mina åsikter bara åsikter då jag verkligen inte är en expert inom ämnet. 

Men det här är i alla fall vad jag tycker:
    * Man var för slapp i början. Vi borde stängt ned gränserna mot Kina så att enbart svenska medborgare fick komma hem (och då inledningsvis i karantän) och inga turister, affärsmän o.dyl. borde fått fortsätta komma hem 
    * Efter utbrottet i europa vecka 9 borde samtliga utlandsresenärer beordrats till självkarantän (hela familjerna). 
    * Man borde gått ut med riktlinjer och stöd (skyddsmaterial och utbildning hur det används) till äldrevården med en gång

Det är mina synpunkter kring de tidiga insatserna. 

Men när det kommer till det mer långsiktiga så tycker jag att Sverige har en bättre strategi än de som valt att stänga ned. Sjukvården är ansträngd, men vi har aldrig nått maxkapaciteten vilket också har varit målet. Att vi ska klara av att behandla de som behöver hjälp. 

Det blir ju intressant att se hur det går för t.ex. Danmark och Norge när de börjar öppna upp mer. Har de stoppat smittan eller bara skapat en andningspaus?

Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?