• Profytiom

Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?

Är det för att vi i Sverige lever ganska isolerade från varandra ändå som det är? Eller tänkte man att svensken ändå är så pass bra på att följa rekommendationer från myndigheter? De flesta länder har ju valt en betydligt hårdare linje, till och med våra grannländer.

• Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?
  • Anonym (Tror)

Var det inte för att de tyckte Englands strategi verkade vettig med förmodan flockimmunitet, och började följa den? Vartefter skärptes restriktionerna, men man valde att inte följa England när de därefter valde att stänga ned. Troligen ansåg de inte att Svenskar var lika Engelsmän som har en kultur att sitta på pubar dagligen efter jobbet. Vilket därmed inte skulle orsaka samma katastrof i Sverige som det gjorde för England att ha öppet.

• Anonym (Anonym 666)

Ja, svenskar är generellt bra på att följa statens riktlinjer och dessutom kommer man psykologiskt längre med frivillighet än tvång.

• Profytiom
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-04-19 09:59:41 följande:

Ja, svenskar är generellt bra på att följa statens riktlinjer och dessutom kommer man psykologiskt längre med frivillighet än tvång.

Sant! Förtroendet för Löfven har ju ökat anmärkningsvärt under denna kris. Många har nog underskattat honom, han vet hur man ska använda en kris till sin fördel.
  • Barbro45

Det är naivt att tro att viruset försvinner om vi bara håller oss alla i karantän tillräckligt länge. Vi ser reaktionerna i Sydeuropa där de praktiserat en rätt radikal lockdown, nu när dödstalen går ner höjs röster om att lätta på restriktionerna. Nu är många människor sugna på att äntligen få träffas, umgås, hålla bröllop, shoppa. Smittspridningen går igång igen. Nu är det omöjligt att komma med ytterligare en lockdown. 

Det minst dåliga alternativet är att försöka dämpa smittspridningstakten så att vården hinner med, där har vi lyckats, att skydda de sårbara (där har vi misslyckats). Misslyckandet där anser jag bero på att vi inte varit villiga att satsa resurser på våra äldre, nej låg skatt och lägsta bud har gällt.

• Profytiom
    Anonym (Tror) skrev 2020-04-19 09:56:33 följande:

Var det inte för att de tyckte Englands strategi verkade vettig med förmodan flockimmunitet, och började följa den? Vartefter skärptes restriktionerna, men man valde att inte följa England när de därefter valde att stänga ned. Troligen ansåg de inte att Svenskar var lika Engelsmän som har en kultur att sitta på pubar dagligen efter jobbet. Vilket därmed inte skulle orsaka samma katastrof i Sverige som det gjorde för England att ha öppet.

Ja det kan stämma. Sen är Sverige det land som har flest ensamhushåll i hela världen.
  • Anonym (Elin)

Jag tror att det är ganska komplext. Men svenskens levnadssätt och att vi inte är så trångbodda har säkert spelat in som en del.

Men sen tror jag att de från början trodde att fler människor förstod vad en myndighetsrekommendation och allmänna råd från en myndighet innebär. Att fler hade koll på myndighetsspråk. Det har de ju fått förklara. Särskilt för utländska observatörer har nog själva språket inneburit en del misstolkningar. De var i te helt pedagogiska i bröjan, men har nog lärt sig en hel del längst vägen.

Men jag tror också att hur lagtsiftningen är utformad spelat roll. Att lagstifta om folksamlingar i enlighet med ordningslagstiftningen är relativt enkelt, att ta bort skolplikt eller förbjuda människor att resa fritt inom landet (som ju de facto är en mänsklig rättighet) är svårare.

Men jag tror också att man har en pedagogisk poäng. Man tror att viruset kommer finnas kvar länge och då kommer inte förbud räcka. Då tror man stt det är centralt att människor själva ser allvaret och tar stort eget ansvar. För hur man än gör kan man inte lagstifta om allt och då behöver man ha med folks egenansvar i gråzonerna. Så det tror jag varit en vitkig anledning.

Jag tror helt enkelt att man tror väldigt starkt på modellen att vuxna människor tar stort eget ansvar, att det är mest effektivt i längden.

• Barbro45
    Profytiom skrev 2020-04-19 10:09:03 följande:
    Sant! Förtroendet för Löfven har ju ökat anmärkningsvärt under denna kris. Många har nog underskattat honom, han vet hur man ska använda en kris till sin fördel.
    I de allra flesta länder får sittande regering ökat stöd i samband med kris eller krig. En väl känd effekt. Vi får en gemensam fiende att kämpa mot.
  • Anonym (Följer inte)

Men detta stämmer inte. I tidningarna kan man senast i dag följa hur tusentals människor trängdes i Stockholm i helgen. Hur kan det vara att lyssna på sin regering.

• Profytiom
    Barbro45 skrev 2020-04-19 10:09:15 följande:

Det är naivt att tro att viruset försvinner om vi bara håller oss alla i karantän tillräckligt länge. Vi ser reaktionerna i Sydeuropa där de praktiserat en rätt radikal lockdown, nu när dödstalen går ner höjs röster om att lätta på restriktionerna. Nu är många människor sugna på att äntligen få träffas, umgås, hålla bröllop, shoppa. Smittspridningen går igång igen. Nu är det omöjligt att komma med ytterligare en lockdown. 

Det minst dåliga alternativet är att försöka dämpa smittspridningstakten så att vården hinner med, där har vi lyckats, att skydda de sårbara (där har vi misslyckats). Misslyckandet där anser jag bero på att vi inte varit villiga att satsa resurser på våra äldre, nej låg skatt och lägsta bud har gällt.

Fast det verkar vara väldigt oförutsägbart överhuvudtaget det här viruset tycker jag. Till och med de med kunskap om olika virus verkar ha svårt att förutsäga orsak och verkan kring detta virus. De senaste uppgifterna till exempel är ju att man inte skaffar sig någon immunitet till viruset. Men om jag bara använder mig av mitt primitiva sunda bondförnuft så borde ju isolation från andra minska spridningen av viruset, och att man särskilt isolerar de med symptom så de får ha sitt sjukdomsförlopp i sin ensamhet och sen bli friska utan att ha spridit det vidare till någon annan.
  • Profytiom
    Anonym (Följer inte) skrev 2020-04-19 10:11:18 följande:

Men detta stämmer inte. I tidningarna kan man senast i dag följa hur tusentals människor trängdes i Stockholm i helgen. Hur kan det vara att lyssna på sin regering.

Ja det finns ju alltid människor som inte lyssnar. Men jag som bor i Stockholm och åker lokaltrafik till och från jobbet varje dag märker en otroligt stor minskning av antal resenärer och folk som vistas i offentliga miljöer. Men det är ju ofta de som missköter sig som syns och blir uppmärksammade. De flesta verkar sköta sig skulle jag säga.
Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?