• Profytiom

Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?

Är det för att vi i Sverige lever ganska isolerade från varandra ändå som det är? Eller tänkte man att svensken ändå är så pass bra på att följa rekommendationer från myndigheter? De flesta länder har ju valt en betydligt hårdare linje, till och med våra grannländer.

• Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?
  • Padirac
    Anonym (XXX) skrev 2020-04-21 22:00:24 följande:
    Stämmer när det gällde skolorna, men inte det andra jag nämnde. Men även då, när den lagen var på plats, så stängde de inte skolorna för att FHM avrådde från det. 

Det är bra att det har kommit lite krislagar på plats nu, som andra länder alltid haft. Vi behöver en lag om undantagstillstånd också, inklusive utegångsförbud. Tills det RIKTIGT elaka viruset kommer. Det som har 80 procents dödlighet. Då räcker det inte med allmänna råd och tips...

Fast detta andra som skulle hända med folkhälsan, är så långsökt. ALLA andra effekter går att mildra, bra vi överlever det här först med så få döda som möjligt. 

Det är inte sant. Folk som i normala fall skulle ha fått intensivvård, om de blivit lika sjuka i t.ex. säsongsinfluensan - får inte det nu. De får vara kvar på sitt äldreboende eller i sitt hem, och långsamt kvävas till döds. Distriktssköterskan får komma med morfin som förkortar lidandet (det lugnar ja, men det verkar också andningsdämpande på människor som redan har svårt att andas). Dessutom överarbetar man personalen nu med krisavtalet. Ingen orkar arbeta så mycket, innan man börjar göra misstag. Och vidare: man har ställt in massor med annan vård, vilket gör att folk dessutom kommer att dö i andra sjukdomar när de inte kan få vård i tid.
    Ja, det behövs lagar som täcker kriser som inte är krig, och kanske har den politiska mognaden för beredskapslagar och en hållbar försörjning  kommit till såväl väljare som de politiska partierna.

Kanske uppfyller covid-19 kriterierna för Disease X

https://en.wikipedia.org/wiki/Disease_X

• Anonym (XXX)
    Padirac skrev 2020-04-21 22:19:09 följande:
    Ja, det behövs lagar som täcker kriser som inte är krig, och kanske har den politiska mognaden för beredskapslagar och en hållbar försörjning  kommit till såväl väljare som de politiska partierna.

Kanske uppfyller covid-19 kriterierna för Disease X

https://en.wikipedia.org/wiki/Disease_X

Kul att vi tycker lika om något! :)

Jag tror att vi här i Sverige har varit nästan "för" förskonade från livets realiteter. Det är väl därför också, som det känns som ett så oerhört stort steg för Regeringen att ta till alla de här åtgärderna nu (skolstängningar, mötesförbud, reserestriktioner, stängda gränser...). I länder där t.ex. andra världskriget, och andra krig som hänt efter det, fortfarande är med i folkminnet så att säga, är det inte lika konstigt med sådana åtgärder. Man förstår att det är en nödvändighet, och att det går över igen. 
  • Anonym (Jag tror)
    Tow2Mater skrev 2020-04-21 03:11:08 följande:

Jag läste att välbärgade Europeer vars egna länder har stängt restauranger etc kommer till Sverige for att festa loss i t ex Stockholm.

Men Sveriges gränser är ju stängda!? Det förlängdes ju nu till i alla fall den 15 maj så då kan väl inte folk komma hit för att festa?! Eller?
  • Padirac
    Anonym (XXX) skrev 2020-04-21 22:25:22 följande:

Jag tror att vi här i Sverige har varit nästan "för" förskonade från livets realiteter. Det är väl därför också, som det känns som ett så oerhört stort steg för Regeringen att ta till alla de här åtgärderna nu (skolstängningar, mötesförbud, reserestriktioner, stängda gränser...). I länder där t.ex. andra världskriget, och andra krig som hänt efter det, fortfarande är med i folkminnet så att säga, är det inte lika konstigt med sådana åtgärder. Man förstår att det är en nödvändighet, och att det går över igen. 

Vad jag förstår fanns det en politisk oenighet senast krislagarna sågs över och därför fanns inte lagar som täckte den här typen av kris.

Totalförsvar, civilförsvar och militärt försvar har ju avvecklats sen -90-talet. Det är dags att återbygga detta i någon omfattning.
  • Padirac
    Anonym (XXX) skrev 2020-04-21 22:25:22 följande:

Sverige har som du skriver varit förskonade de senaste 100 åren jämfört med många andra länder, men jag tror inte att det är det stora skälet till att regering och myndigheter valt den väg vi har nu.

Jag tror att regering, riksdag och riksdagspartier och inte minst befolkningen har en hög tilltro till saklighet,  vetenskap och rationalitet. Det finns ett stort förtroende för myndigheter och kunniga. Vi lever inte i ett land med stor utbredd korruption eller fusk med varor, produkter, tjänster eller myndighetsutövning - vi lever i ett samhälle präglat av vetenskap, tilltro och individualism. 

Culture-Map_WVS6_491

Som jag uppfattar det har man valt den väg som var given utifrån den kunskap som fanns vid varje givet tillfälle och på den vägen är det... Saker hade kunnat göras annorlunda, men fanns det kunskap om detta vid dessa tillfällen.

Från början spreds uppfattningen av de som inte fattade bättre eller hade andra motiv att det var en enmansshow med Tegnell, han som tydligt besvarade alla frågor som ställdes av journalister som spann på dessa åt alla håll, han lärde sig sedan att besvara frågor på andra sätt och förklara mer så att sammanhang fanns för de som inte hade detta. Att FHM samarbetade med andra länders hälsomyndigheter och WHO och att de desutom hjälpte till i andra länder med  
  • Padirac

att bygga motsvarande organisationer före, under och säkerligen efter coronakrisen också , tillsammans med deras erfarenhet från Ebolasmitta osv osv gick upp för en del efter ett tag.

Världen var inte redo för denna kris, och andra länder som liksom Sverige genomgått omfattande strukturrationaliseringar inom alla samhällsområden var också oförberedda, men andra hade lagar på plats som Sverige inte hade. 

• Emala
    Tow2Mater skrev 2020-04-21 03:11:08 följande:

Jag läste att välbärgade Europeer vars egna länder har stängt restauranger etc kommer till Sverige for att festa loss i t ex Stockholm.

Det har jag också läst om...
  • Emala
    Anonym (Jag tror) skrev 2020-04-21 22:34:37 följande:

Men Sveriges gränser är ju stängda!? Det förlängdes ju nu till i alla fall den 15 maj så då kan väl inte folk komma hit för att festa?! Eller?

Det går utmärkt att komma hit och festa och ägna sig åt vad man vill.

Sveriges "stängda gränser" innebär inte stängda gränser på riktigt.

Faktum är att de "stängda gränserna" inte gäller EU- medborgare, inte heller icke EU-medborgare från Schweiz, Norge, Island mm.

Och inte heller de som uppger sig vara asylsökande osv osv..

Stängda gränser existerar inte i Sverige.
  • Shoegal81

Hej TS,

Här kan du läsa en ny intervju med Tegnell i den vetenskapliga tidskriften nature som svarar på frågan i din trådstart:

www.nature.com/articles/d41586-020-01098-x&utm_campaign=4525e04069-briefing-dy-20200421&utm_medium=email&utm_term=0_c9dfd39373-4525e04069-44837305

Nu har det ju visat sig att den här strategin inte lyckades skydda de äldre och svaga tyvärr och Sverige har just nu över 10% döda av de som insjuknar

Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?