Anonym (XXX) skrev 2020-04-21 22:25:22 följande:
Kul att vi tycker lika om något! :)
Jag tror att vi här i Sverige har varit nästan "för" förskonade från livets realiteter. Det är väl därför också, som det känns som ett så oerhört stort steg för Regeringen att ta till alla de här åtgärderna nu (skolstängningar, mötesförbud, reserestriktioner, stängda gränser...). I länder där t.ex. andra världskriget, och andra krig som hänt efter det, fortfarande är med i folkminnet så att säga, är det inte lika konstigt med sådana åtgärder. Man förstår att det är en nödvändighet, och att det går över igen.
Sverige har som du skriver varit förskonade de senaste 100 åren jämfört med många andra länder, men jag tror inte att det är det stora skälet till att regering och myndigheter valt den väg vi har nu.
Jag tror att regering, riksdag och riksdagspartier och inte minst befolkningen har en hög tilltro till saklighet, vetenskap och rationalitet. Det finns ett stort förtroende för myndigheter och kunniga. Vi lever inte i ett land med stor utbredd korruption eller fusk med varor, produkter, tjänster eller myndighetsutövning - vi lever i ett samhälle präglat av vetenskap, tilltro och individualism.
Som jag uppfattar det har man valt den väg som var given utifrån den kunskap som fanns vid varje givet tillfälle och på den vägen är det... Saker hade kunnat göras annorlunda, men fanns det kunskap om detta vid dessa tillfällen.
Från början spreds uppfattningen av de som inte fattade bättre eller hade andra motiv att det var en enmansshow med Tegnell, han som tydligt besvarade alla frågor som ställdes av journalister som spann på dessa åt alla håll, han lärde sig sedan att besvara frågor på andra sätt och förklara mer så att sammanhang fanns för de som inte hade detta. Att FHM samarbetade med andra länders hälsomyndigheter och WHO och att de desutom hjälpte till i andra länder med