• Anonym (Bekymrad mamma)

Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

Vi skilde oss för fyra år sedan. Långt äktenskap.

Tre tonårsbarn. Maken ville avsluta, kärleken var slut. Han var färdig med vårt stora hus (som jag skött faktiskt). Han hade jobbat mycket över sista åren, mycket laptop dygnet runt, inga vänner. Ingen otrohet. Inga försök till att gå i terapi osv. Vi sålde och delade lika (han hade rätt till hälften trots att det mesta var mina arv efter äldre släktingar). Gemensam vårdnad och barnen varannan vecka. 

Jag var mycket ledsen. Grät. Skaffade eget hus och blev plötsligt lite gladare. Dejtade lite för snabbt men blev uppskattad och glad. Blev kär och ihop med ny man med bonusbarn efter ungefär ett år. Vi har flyttat ihop i nytt hus.

Exmaken började bli arg. Blockerar all kontakt. Träffat honom aug 2016, juni 2019 och nu igår ett telefonsamtal. En timmes likadan utskällning varje gån om att jag är psykopat och borde betala mer, jag får inte skriva på FB nåt som han inte gillar (lite oklart där, efterom han blockar det mesta).

Exmaken pratade illa om mig direkt inför barnen och släkten, vägrade samverka med mig om ekonomi och barnens aktiviteter. Barnen kom i kläm, höll sig frivilligt hos pappa och blockerade mig som han gjort och jag har inte sett dem på ungefär fyra år nu. Jag får kanske 10 minuters samtal per år i telefon med några av dem, men får inte träffa dem på jul eller semester. Det gör mig så ledsen och deprimerad, det påverkar hälsan. Jag längtar jättemycket. Även min släkt är helt utfrusen, mormor får ett julkort som mest. Alla blir arga på mig för att det är så här. Mormor tröstar mig men börjar bli gammal.

Jag har försökt få Socialen att ingripa men de säger att barnen har sin egen vilja och int ekan påverkas av sin pappa. Vill de frysa ut sin mamma är de i sin fulla rätt. Familjerätten är frivillig och jag får inte maken att gå dit.

Jag är förtvivlad. Jag skriver vädjande brev till exmaken en gång i veckan, men de läser han nog aldrig. Min äldsta myndiga flicka kommer till mig men är rejält påverkad av sin pappa. Jag är egentligen värdelös ju och hon har så dåligt självförtroende. Det gör ont. Man vill bara krama och hjälpa henne glömma dessa hemska fyra år.

Vad ska jag göra? Polsien gör ingenting. Det är ju hat, umgängesabotage, förtal och psykisk misshandel av barnen. Det är som om en sekt hade kidnappat mina barn..
  • Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.
    LMBK skrev 2020-03-12 16:19:03 följande:
    Beskyller, nej ordet antingen betyder något annat än det :) Du har fått mina råd redan när du sa dig vara en förfördelad pappa för några månader sedan.

Nej, inget faller på mig. Det är inte jag som byter kön hux flux...jag tänker...borderline eller kanske narcissism om du inte trollar. Det skulle förklara varför mamman vill hålla barnen borta från dig.

Jag har en mycket bra relation med mina barns pappa men tack för din "omsorg" :D Min nuvarande partner står på mycket god fot med mitt ex, jag är mån om människor i min omgivning och det verkar ge god utdelning. Något för dig att pröva?
    Jag är borderline, narcissist eller ett kanske ett troll. Du tar då i. Jag har bytt kön, du har gett bra råd till mig förut men kan inte sammanfatta dem alls igen och bryr dig inte om att jag ber om dem. Du tycker verkligen illa om mig, ingen medmänsklighet märks hos dig. 

Du är tydligen kvinna och har gott förhållande till den andre föräldern, det glädjer mig. Din nuvarande partner står på mycket god fot med ditt ex, det är också bra. Du är mån om människor runt omkring dig, vilket inte rikigt märks dock. Din välvilja ger dig god utdelning socialt, det är något jag ska pröva.. det är ditt råd?

Jag har klarat det här umgängesabotaget tack vare min social förmåga, bra vänner, stöttande familjemedlemmar samt min fina sambo, bra jobb och bra grundförtroende.

Inget faller på dig, vad bra. Din rädsla och ovilja att barn ska kunna tas ifrån en bra förälder i onödigt umgängesabotage får dig ändå till att demonisera en okänd på internet? Det är ingen fin egenskap du har om du vill kunna berömma dig för. Varje inlägg är lite som en spegel av dig själv. Jag hoppas att du har det så bra som du beskriver, men det är svårt att få ihop det med dina hånfulla inlägg. Det tyder på någon sorts förnekelse. Är du själv ett vuxet skilsmässobarn?

• molly50
    Liberté skrev 2020-03-12 23:20:00 följande:
    Snälla du gör bara bort dig ännu mera, lär dig läsa för fan detta är ju bara tragiskt.. är du ett troll eller ?
    Men varför hackar du så mycket på TS?
    Är det helt otänkbart för dig att hennes exman faktiskt försöker sabotera umgänget med barnen?
    Du kanske har missat att de har delad vårdnad men att pappan försöker hindra barnen från att träffa sin mamma?
    Jag kan inte låta bli att undra om du hade reagerat på samma sätt om TS vore en man vars exfru försökte sabotera umgänget?

Vad menar du? Att umgängesabotage inte är en sorts brott i nära relationer. Är det ditt argument?

Och du skriver snälla du och kallar mig troll? Är det dina bästa argument och du gör inte bort dig? Du jobbar faktiskt mycket med förakt, egen förnekelse och projektion. Du skriver att du är en god och älskad kvinna som vill andra väl. Det är inte det intryck du ger. Du verkar själv mera som någon sorts näthatare mot dina medsystrar i familjelivsfrågor? Jag gratulerar dig till dina goda relationer privat. Jag tror inte du har så mycket mer förakt att ösa ur dig nu, eller? 

Liberté skrev 2020-03-12 23:20:00 följande:
    Snälla du gör bara bort dig ännu mera, lär dig läsa för fan detta är ju bara tragiskt.. är du ett troll eller ?
  • LMBK

Samma TS beskrev exakt samma scenario tidigare fast som en pappa. Nu är hen tillbaka igen poserande som en förfördelad mamma. Nappa inte på kroken säger jag bara...jag tänker inte lägga energin på att länka till hens tidigare tråd, det är inte det här trollet/instabila föräldern av obestämt kön värd.

Det gör mig trött att TS lockar folk att faktiskt engagera sig när det bara är bluff eller extremt oärligt.

• molly50
    LMBK skrev 2020-03-13 10:52:04 följande:

Samma TS beskrev exakt samma scenario tidigare fast som en pappa. Nu är hen tillbaka igen poserande som en förfördelad mamma. Nappa inte på kroken säger jag bara...jag tänker inte lägga energin på att länka till hens tidigare tråd, det är inte det här trollet/instabila föräldern av obestämt kön värd.

Det gör mig trött att TS lockar folk att faktiskt engagera sig när det bara är bluff eller extremt oärligt.

Eller så är det just det du borde göra (länka till tråden) om du vill få folk att tro på dina påståenden och sluta svara?

Oj. Jag är helt på riktigt, jag är varken bluff eller oärlig. Du lägger väldigt mycket energi på att hata. 

Varför kan du inte se att den här sortens umgängesabotage är mycket vanligt och går till på ungefär samma sätt? Är du kanske själv en sorts näthatande förälder som blockerar ditt ex och förtaler denne inför barnen så att inget umgänge kan ske till allas förtvivlan? Du har någon sorts agenda, antingen är du en sådan förälder eller ett skilsmässobarn som inte vill bli påmind om onödigt traumatisk barndom. Det är viktigt att sådana som du bemöts och markeras mot i samhällsdebatten. Du är varken modig, rättvis, klok eller måttlig. Du visar inte på tillit/tro på medmänniskor, du visar ingen medmänsklig kärlek. Du är istället högmodig och faktiskt rätt grym. Du bryrs dig int eom barn och du visar nån sorts förakt väldigt gärna. Inte särskilt charmigt alls. Det gör oss andra trötta.

LMBK skrev 2020-03-13 10:52:04 följande:

• Rudbeckius

Jag instämmer med dig, vilket måste vara första gångenGlad.

Jag tror att näthataren kanske menar mina tidigare trådar, det finns likheter i min historia och TS från tidigare år. Jag vet inte riktigt hur jag kan länka till dem här. 

Att sabba så mycket för sin expartner och hålla barnen som en sorts avskild gisslan är vanligt förekommande. Det finns mycket på nätet om det med.

En bra bok i ämnet är den här: https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/50rdAE/en-dansk-mans-narkamp-med-sverige

molly50 skrev 2020-03-13 09:49:27 följande:
    Men varför hackar du så mycket på TS?
    Är det helt otänkbart för dig att hennes exman faktiskt försöker sabotera umgänget med barnen?
    Du kanske har missat att de har delad vårdnad men att pappan försöker hindra barnen från att träffa sin mamma?
    Jag kan inte låta bli att undra om du hade reagerat på samma sätt om TS vore en man vars exfru försökte sabotera umgänget?
  • Liberté
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2020-03-13 10:47:55 följande:

Vad menar du? Att umgängesabotage inte är en sorts brott i nära relationer. Är det ditt argument?

Och du skriver snälla du och kallar mig troll? Är det dina bästa argument och du gör inte bort dig? Du jobbar faktiskt mycket med förakt, egen förnekelse och projektion. Du skriver att du är en god och älskad kvinna som vill andra väl. Det är inte det intryck du ger. Du verkar själv mera som någon sorts näthatare mot dina medsystrar i familjelivsfrågor? Jag gratulerar dig till dina goda relationer privat. Jag tror inte du har så mycket mer förakt att ösa ur dig nu, eller? 

Men ge dig. Sluta bara.

Du börjar babbla om psykisk misshandel och hur hemskt sverige är som inte lagför under det brottet och jämför med andra länder osv osv.. jag har då redan länkat vad du döms för vid den typen av brott samt lagen så du enkelt kan kolla upp med bifogad länk, ändå så förnekar du direkt länk till en lagbok.

Det blir snabbt löjligt när någon är 100% faktaimmun för att det inte passar.

Oj igen. Jag ska ge mig. Sluta babbla. Jag får inte kalla det här umgängessabotaget för psykisk misshandel för dig, det är ett helt felaktigt ord. Du har gett mig svaret genom att länka till ett lagrum om misshandel? Jag skulle på något sätt ha förnekat att du har länkat och att det finns en lag mot misshandel? Tråden handlar int eom något så självklart. 

Du menar att jag är löjlig och faktaimmun? Du projicerar igen din spegelbild och blir kränkt över att du inte klarar att arguementera djupare eller att förstå det mänskligt olyckliga i det ämne inom familjeliv som jag berättar om. Svårt att tro att du är en glad och älskad fru och mamma som skriver så konstigt. Men det äör alltså jag som kanske är ett troll, enligt dig?

Liberté skrev 2020-03-13 12:01:50 följande:
    Men ge dig. Sluta bara.

Du börjar babbla om psykisk misshandel och hur hemskt sverige är som inte lagför under det brottet och jämför med andra länder osv osv.. jag har då redan länkat vad du döms för vid den typen av brott samt lagen så du enkelt kan kolla upp med bifogad länk, ändå så förnekar du direkt länk till en lagbok.

Det blir snabbt löjligt när någon är 100% faktaimmun för att det inte passar.
Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.