• Anonym (Bekymrad mamma)

Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

Vi skilde oss för fyra år sedan. Långt äktenskap.

Tre tonårsbarn. Maken ville avsluta, kärleken var slut. Han var färdig med vårt stora hus (som jag skött faktiskt). Han hade jobbat mycket över sista åren, mycket laptop dygnet runt, inga vänner. Ingen otrohet. Inga försök till att gå i terapi osv. Vi sålde och delade lika (han hade rätt till hälften trots att det mesta var mina arv efter äldre släktingar). Gemensam vårdnad och barnen varannan vecka. 

Jag var mycket ledsen. Grät. Skaffade eget hus och blev plötsligt lite gladare. Dejtade lite för snabbt men blev uppskattad och glad. Blev kär och ihop med ny man med bonusbarn efter ungefär ett år. Vi har flyttat ihop i nytt hus.

Exmaken började bli arg. Blockerar all kontakt. Träffat honom aug 2016, juni 2019 och nu igår ett telefonsamtal. En timmes likadan utskällning varje gån om att jag är psykopat och borde betala mer, jag får inte skriva på FB nåt som han inte gillar (lite oklart där, efterom han blockar det mesta).

Exmaken pratade illa om mig direkt inför barnen och släkten, vägrade samverka med mig om ekonomi och barnens aktiviteter. Barnen kom i kläm, höll sig frivilligt hos pappa och blockerade mig som han gjort och jag har inte sett dem på ungefär fyra år nu. Jag får kanske 10 minuters samtal per år i telefon med några av dem, men får inte träffa dem på jul eller semester. Det gör mig så ledsen och deprimerad, det påverkar hälsan. Jag längtar jättemycket. Även min släkt är helt utfrusen, mormor får ett julkort som mest. Alla blir arga på mig för att det är så här. Mormor tröstar mig men börjar bli gammal.

Jag har försökt få Socialen att ingripa men de säger att barnen har sin egen vilja och int ekan påverkas av sin pappa. Vill de frysa ut sin mamma är de i sin fulla rätt. Familjerätten är frivillig och jag får inte maken att gå dit.

Jag är förtvivlad. Jag skriver vädjande brev till exmaken en gång i veckan, men de läser han nog aldrig. Min äldsta myndiga flicka kommer till mig men är rejält påverkad av sin pappa. Jag är egentligen värdelös ju och hon har så dåligt självförtroende. Det gör ont. Man vill bara krama och hjälpa henne glömma dessa hemska fyra år.

Vad ska jag göra? Polsien gör ingenting. Det är ju hat, umgängesabotage, förtal och psykisk misshandel av barnen. Det är som om en sekt hade kidnappat mina barn..
  • Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.
  • FuckGoggleAskMe
    Billie38 skrev 2020-03-09 18:35:20 följande:
    Bor du långt ifrån dina barn? Kanske du kan möta upp dom efter skolan ibland och ta en promenad tillsammans. Köp en glass eller nått och bara snacka lite, utan massa krav och gammalt. Prata om vad som händer i deras liv just nu (med kompisar o skola osv). Lyssna, och prata inte om vad som inte fungerar och har varit, lämna det samtalsämnet. Vinn deras förtroende genom att visa att du vill veta hur som har det.

Ungefär en vecka efter att mina barn inte återvänt till mig som de borde, skulle jag häckat på skolan varje morgon och eftermiddag för att prata med dem. Samt skaffat en advokat. TS, det låter ju som om du inte haft kraft att göra detta, varför?

Man vill inte göra bort dom. Och det är inte barnen man ska lita i och dra. Det är ju vi vuxna som vänligt ska resonera och följa överenskommelser.

De mammaor och pappor jag känner som gjort så ahr fått alla emot sig, fast de agerar helt naturligt desperat. Skolan, Soc, Polisen och domstolarna menar att de beter sig galet och inte är bra förädrar. Det säger en del om myndighetenrs kraftlöshet.

Du har en bra poäng. När min minsta pojke drog efter ett kalas och pappa gömde honom i sin lägenhet så stod mormor, jag och hennes kompis och lockade utanför. Du hade pojken hört att bonusfamiljen tittade på nytt hus att flytta ihop i. Hade pappan varit bra hade han coachat pojken till att klara av ett sådant naturligt steg långt efter skilsmässan. Vi väntade mer än ett ett år till annan vi flyttade bl pga detta ledsamma.

FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-09 19:44:34 följande:

Ungefär en vecka efter att mina barn inte återvänt till mig som de borde, skulle jag häckat på skolan varje morgon och eftermiddag för att prata med dem. Samt skaffat en advokat. TS, det låter ju som om du inte haft kraft att göra detta, varför?

Ja, det är sorgligt. Det är nog previs historien, det finns ingen annan. Pappan säger att han har inget med barnens umgänge att göra, de väljer precis själva. De har rätt att välja att aldrig träffa bonsufamiljen och de har rätt att blockera. Jag har publicerat bidl på FB i somras med barenen på osv en del underligheter... 

Nej, ingen reagerar på pyskisk misshandel. Det är mycket ledsamt.
    Barnen vill inte prata med någon, t ex skolkuratorn, för det är pinsamt och då blir pappa inte glad.

Det är mycket konstigt men mycket vanligt att barn förmås att ta avstånd från den ene helt OK vanliga föräldern i skilsmässor. Media rapporterar ofta om detta. Om föräldrar gjort något fruktansvärt, det är en helkt annan sorts historia och inte alls lika vanligt till antalet.

Min exman var inbunden, inte våldsam men mycket kontrollerande. Bestämde mycket. Satt med laptop och jobbade. Vi hade ett tryggt och lite tråkigt äktenskap. Jag var den sociala och den som fixade med barnen. Han var lite svartsjuk av sig. Han påverkar barnen så de lyde rhonom. jag tror de känner att de riskerar att han överger dem precis som han säger att jag har övergivit dem. Det har jag inte. Tvärtom, jag kämpar.

Det verka rinte som barn som utsätts för detta kommer till insikt och förlåter, de lever i den här vanföreställningen eller får en gles spnäd relation med sin förälder som vuxna.

Genensamma vänner har nog i vårt falla helt ställt sig på min sida och tycker att pappan borde bete sig bra. Men han bryr sig inte om andra vänner och sådant. Min släkt är förtvivlad och har letat konstiga förklaringar (jag är för glad och livligt tröttsam, jag borde valt en annan man för 25 år sedan, barnen har ingen hyfts osv)

Anonym (Paulie) skrev 2020-03-09 18:36:13 följande:

Vilken situation. Sorgligt.

Det är ju såklart jättesvårt för oss helt utomstående att veta hur det egentligen ligger till. Vi hör en sida av historien.

Men är det ingen som reagerar på att det är pappan som faktiskt kan psykiskt misshandla sina barn? TS skrev att skolkuraton försökt prata med barnen men dom vågar inte, varför vågar dom inte? Är dom rädda för något?

Det är väldigt konstigt att ett barn tar sånt avstånd från sin förälder, bara helt plötsligt, om denne inte gjort något fruktansvärt, om ens då, barn är väldigt lojala.

Hur var ni som familj innan? Har din exman visat tecken på våld? Psykiskt eller fysiskt?

Varför skulle han inte kunna skrämma barnen såpass att dom lyder honom?

Nog för att man kan vara arg på sin mamma, länge också men det mesta brukar väl ändå gå att förlåta, detta verkar pågått i flera år. Vad kan ts ha gjort för att barnen ska reagera såhär?

Folk i din närhet, vad säger/tycker dom? Gemensamma vänner? Har du någon kontakt med hans föräldrar?

Hade gärna velat höra lite mer info om hur ert äktenskap varit.

• Anonymm20
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2020-03-09 20:07:03 följande:

Man vill inte göra bort dom. Och det är inte barnen man ska lita i och dra. Det är ju vi vuxna som vänligt ska resonera och följa överenskommelser.

De mammaor och pappor jag känner som gjort så ahr fått alla emot sig, fast de agerar helt naturligt desperat. Skolan, Soc, Polisen och domstolarna menar att de beter sig galet och inte är bra förädrar. Det säger en del om myndighetenrs kraftlöshet.

Du har en bra poäng. När min minsta pojke drog efter ett kalas och pappa gömde honom i sin lägenhet så stod mormor, jag och hennes kompis och lockade utanför. Du hade pojken hört att bonusfamiljen tittade på nytt hus att flytta ihop i. Hade pappan varit bra hade han coachat pojken till att klara av ett sådant naturligt steg långt efter skilsmässan. Vi väntade mer än ett ett år till annan vi flyttade bl pga detta ledsamma.

Och du kontaktade soc och familjerätten när pappan bröt er överenskommelse?
    Anonymm20 skrev 2020-03-09 20:22:57 följande:
    Och du kontaktade soc och familjerätten när pappan bröt er överenskommelse?
    Ja, men pappan lovade där att samverka och att följa överenskommelsen. Men det blev ju inte så. Man kan säöga att för varje halvår så skruvade pappan åt blockeringarna lite till..
  • Billie38

[quote=80272066][quote-nick]Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2020-03-09 20:07:03 följande:[/quote-nick]Man vill inte göra bort dom. Och det är inte barnen man ska lita i och dra. Det är ju vi vuxna som vänligt ska resonera och följa överenskommelser.

[/

Så det var där det började, med att barnen reagerade på att det fanns planer och flytta ihop med din nya man och hans familj? Bor ni långt bort från skola och barnens pappa?
  • Anonym (inte tillräkligt)

Det känns verkligen som att du inte gjort tillräkligt här TS, och inte tillräkligt snabbt. Din historia låter lite som min fast jag är pappa. Skillnaden verkar vara att så fort jag insåg att något var fel så låg jag på som en blodigel. Jag var på socialen, jag var på polisen, jag tog ledigt och inrättade mig i skolan, jag lämnade brev i skåpen, jag pratade varje dag i 2 års tid med alla som kunde ha någon slags kontakt med mina barn och jag gav mig inte och väntade inte en minut på att det skulle lösa sig av sig själv, för inget löser sig någonsin av sig själv. Ska man ha någon förändring i någon situation kan man inte sitta på fingrarna och vänta på att vli serverad, man måste, måste, måste göra något, vad som helst förutom rena lagbrott, hela tiden. Annars. Händer. Inget.

Idag är mina barn hos mig och har varannan helg med sin mamma. Min äldsta har sagt till mig så här efteråt att det enda bra i hela historien var att jag inte övergav dem utan fortsatte göra allt jag kunde även när de sa att de inte ville träffa mig för det var inte deras ord egentligen.

Anonym (inte tillräkligt) skrev 2020-03-09 21:07:06 följande:

Det känns verkligen som att du inte gjort tillräkligt här TS, och inte tillräkligt snabbt. Din historia låter lite som min fast jag är pappa. Skillnaden verkar vara att så fort jag insåg att något var fel så låg jag på som en blodigel. Jag var på socialen, jag var på polisen, jag tog ledigt och inrättade mig i skolan, jag lämnade brev i skåpen, jag pratade varje dag i 2 års tid med alla som kunde ha någon slags kontakt med mina barn och jag gav mig inte och väntade inte en minut på att det skulle lösa sig av sig själv, för inget löser sig någonsin av sig själv. Ska man ha någon förändring i någon situation kan man inte sitta på fingrarna och vänta på att vli serverad, man måste, måste, måste göra något, vad som helst förutom rena lagbrott, hela tiden. Annars. Händer. Inget.

Idag är mina barn hos mig och har varannan helg med sin mamma. Min äldsta har sagt till mig så här efteråt att det enda bra i hela historien var att jag inte övergav dem utan fortsatte göra allt jag kunde även när de sa att de inte ville träffa mig för det var inte deras ord egentligen.

Jag har nog varit som en igen, men inte varje dag, varje vecka. Jag tänker ju och längtar efter dem så mycket.

Men det går ju inte att säga att jah, jag skulle gjort mer och nu får jag straffet att vara utan mina barn. Pappan borde samverkat, skolan kunde agerat tuffare, Socialen hade kunna lära sig om psykisk misshandel de är så okunniga), familjerätten är frivillig så det spelar ju ingen roll om bara jag går dit. Domstolar gör inget utan låter beslutet avgöras av 12-åringar osv.

Och jag förstår vad du säge roch gratulerar dig att du lyckats. Men nu är nu och jag kan inte backa tiden. Ska jag dö av sorg därför?
Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.