• Anonym (Bekymrad mamma)

Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

Vi skilde oss för fyra år sedan. Långt äktenskap.

Tre tonårsbarn. Maken ville avsluta, kärleken var slut. Han var färdig med vårt stora hus (som jag skött faktiskt). Han hade jobbat mycket över sista åren, mycket laptop dygnet runt, inga vänner. Ingen otrohet. Inga försök till att gå i terapi osv. Vi sålde och delade lika (han hade rätt till hälften trots att det mesta var mina arv efter äldre släktingar). Gemensam vårdnad och barnen varannan vecka. 

Jag var mycket ledsen. Grät. Skaffade eget hus och blev plötsligt lite gladare. Dejtade lite för snabbt men blev uppskattad och glad. Blev kär och ihop med ny man med bonusbarn efter ungefär ett år. Vi har flyttat ihop i nytt hus.

Exmaken började bli arg. Blockerar all kontakt. Träffat honom aug 2016, juni 2019 och nu igår ett telefonsamtal. En timmes likadan utskällning varje gån om att jag är psykopat och borde betala mer, jag får inte skriva på FB nåt som han inte gillar (lite oklart där, efterom han blockar det mesta).

Exmaken pratade illa om mig direkt inför barnen och släkten, vägrade samverka med mig om ekonomi och barnens aktiviteter. Barnen kom i kläm, höll sig frivilligt hos pappa och blockerade mig som han gjort och jag har inte sett dem på ungefär fyra år nu. Jag får kanske 10 minuters samtal per år i telefon med några av dem, men får inte träffa dem på jul eller semester. Det gör mig så ledsen och deprimerad, det påverkar hälsan. Jag längtar jättemycket. Även min släkt är helt utfrusen, mormor får ett julkort som mest. Alla blir arga på mig för att det är så här. Mormor tröstar mig men börjar bli gammal.

Jag har försökt få Socialen att ingripa men de säger att barnen har sin egen vilja och int ekan påverkas av sin pappa. Vill de frysa ut sin mamma är de i sin fulla rätt. Familjerätten är frivillig och jag får inte maken att gå dit.

Jag är förtvivlad. Jag skriver vädjande brev till exmaken en gång i veckan, men de läser han nog aldrig. Min äldsta myndiga flicka kommer till mig men är rejält påverkad av sin pappa. Jag är egentligen värdelös ju och hon har så dåligt självförtroende. Det gör ont. Man vill bara krama och hjälpa henne glömma dessa hemska fyra år.

Vad ska jag göra? Polsien gör ingenting. Det är ju hat, umgängesabotage, förtal och psykisk misshandel av barnen. Det är som om en sekt hade kidnappat mina barn..
  • Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.
  • LMBK
    Rudbeckius skrev 2020-03-13 13:54:11 följande:
    Jag tror säkert att det var så att du raderade din egen profil, eller en av dem. Bra att inte någon annan stängde av dig. Du tröttnade på trolleriet och oärligheten. Jag ska inte bry mig om att du lagt in defaultåldern 47 år som ända information i din profil. Jag förstår att det bara är en tillfällig profil för att du ska kunna lufta dina rätt negativa åsikter. Din profil är inte så viktig, som du skriver.

Jag har nog inget genuint intresse av dig, du verkar klara av det själv. 

Synd att du inte vill tro på att parental alienation ens finns i verkligheten. Jag har råkat ut för det och många andra jag känner. Det är en sorglig upplevelse för alla oss som drabbas, särskilt våra barn som hanmanr i onödig lojalitetskonflikt där faktiskt ingne hjälp finns att få.

Vad jag kan se blir TS visst upprörd över det du skriver och har försökt bemöta dig seriöst. Men du vill inte gå in i sakdebatten, bara smutskasta.
    Det är synd att du är en sådan bristfällig ambassadör för dom föräldrar och barn som faktiskt råkar ut för stora problem vid separationer, dom hade förtjänat bättre än att ha dig som ger badwill. Sakfrågan försvinner helt bakom din undvikande passiv-aggressiva offerkofteattityd som gör så många misstänksamma att det ligger en hund begraven här. 

Jag har bara berört sakfrågan i den tidigare tråden från 2018, det hade varit intressant att kunna diskutera den utan att du stör ut diskussionen. 
  • Rudbeckius
    LMBK skrev 2020-03-13 16:23:02 följande:

Det är synd att du är en sådan bristfällig ambassadör för dom föräldrar och barn som faktiskt råkar ut för stora problem vid separationer, dom hade förtjänat bättre än att ha dig som ger badwill. Sakfrågan försvinner helt bakom din undvikande passiv-aggressiva offerkofteattityd som gör så många misstänksamma att det ligger en hund begraven här. 

Jag har bara berört sakfrågan i den tidigare tråden från 2018, det hade varit intressant att kunna diskutera den utan att du stör ut diskussionen. 

Jag är nog en alldeles vanligt bra förespråkare för respektfylld samverkan mellan skilda vuxna föräldrar. Det är verkligen mycket badwill och smutsigt som kan hända där. Du blandar bort korten och dömer dem som drabbas för svårigheterna - likt du gör i dina kommentarer och näthat om flyktingar, aborter m m. Det verkar peka på nån sorts elakhet mot svaga grupper i samhället, det är den reflektion jag får som läsare av dina inlägg och personangrepp.

Jag diskuterar gärna sakfrågor och förstår att du gärna vill säga att barn inte kan övertalas att mobba nån annan, särskilt inte en bra förälder. Du har inget stöd där alls i akademin.

Passiv aggressivitet är egentligen tvärtom som jag agerar. Det är när man kritiskt glider undan sakfrågan med vaga växlande skäl och gärna blir kränkt och spelar personligt angripen - krigströtta uppgivna rädda soldater eller frustrerade uttråkade hemmafruar är exemplen. Min och andras maktlöshet kan höra hemma där. Men jag lyckades ju bryta mitt umgängessabotage med aktiv, tydlig och sakfokuserad juristhjälp som till sist bröt alienators passiva vägran och svartsjuka hat att samverka som snälla föräldrar runt barnen.

Det vanligaste och enklaste invändningarna från de som inte erfarit umgängessabotage är att man ska inte bli ledsen, man ska glömma sina barn och invänta några år, man ska lita på barnens egna vilja för de vet klokt själva samt att det måste ligga en hund begraven annars reagerar inte en exmaka eller barn så här. Om det vore så väl.

Jag hoppas att du lärt dig något och jag hoppas att du aldrig behövt vara med eller kommer att vara med om föräldrafirentlighet och onödig avskildhet. Avsluta snyggt och värdigt dina förhållanden. Respekt och omsorg om barnen.
  • molly50
    Rudbeckius skrev 2020-03-13 11:10:08 följande:

Jag instämmer med dig, vilket måste vara första gångenGlad.

Jag tror att näthataren kanske menar mina tidigare trådar, det finns likheter i min historia och TS från tidigare år. Jag vet inte riktigt hur jag kan länka till dem här. 

Att sabba så mycket för sin expartner och hålla barnen som en sorts avskild gisslan är vanligt förekommande. Det finns mycket på nätet om det med.

En bra bok i ämnet är den här: https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/50rdAE/en-dansk-mans-narkamp-med-sverige

Se där!  Nå´n gång ska väl vara den första. 

Du kan gå in i tråden och kopiera länkadressen i adressfältet och lägga in här. 

Ja,det verkar inte bättre än att det är vanligt. Men det är ju sorgligt i så fall.
    Då tänker man ju inte på barnens bästa utan sätter sig själv i främsta rummet.
  • molly50
    LMBK skrev 2020-03-13 13:09:33 följande:
    Ja kanske det :)

https://www.familjeliv.se/forum/thread/79026143-tonaringar-som-inte-traffar-pappa-efter-skilsmassan/1

Det fanns en tidigare tråd där ts var mycket klumpigare och öppet otrevlig mot dom som gav råd, märkligt nog försvann den efter ett tag och ts skapade den ovan.

Allt stämmer mycket väl, den tydliga passiva aggressionen mot dom oliktänkande, det gråtmilda självmedlidandet och undanglidandet, få direkta frågor besvaras. Frågor besvaras istället med motfrågor t ex.

Man kan ju tycka att det är helt ok att leka runt på internetforum med olika alias, att besvara sig själv osv. det kanske det är. Men det är så mycket intressantare att faktiskt diskutera riktiga frågor än att se någon nöjesgräla. Det nedlåtande tonfallet med förtäckt aggression är trist. Det är ju en styrka med internet att det går att anonymt diskutera, hade varit skönt om det inte utnyttjades så som jag ser detta.
    Men spelar det egentligen roll vilket kön TS har?
    Ämnet som sådant tycker jag tål att diskuteras.
    Och det är lika illa att försöka förhindra sina barn att träffa den andra föräldern oavsett kön.
  • LMBK
    Rudbeckius skrev 2020-03-13 17:15:05 följande:
    Jag är nog en alldeles vanligt bra förespråkare för respektfylld samverkan mellan skilda vuxna föräldrar. Det är verkligen mycket badwill och smutsigt som kan hända där. Du blandar bort korten och dömer dem som drabbas för svårigheterna - likt du gör i dina kommentarer och näthat om flyktingar, aborter m m. Det verkar peka på nån sorts elakhet mot svaga grupper i samhället, det är den reflektion jag får som läsare av dina inlägg och personangrepp.

Jag diskuterar gärna sakfrågor och förstår att du gärna vill säga att barn inte kan övertalas att mobba nån annan, särskilt inte en bra förälder. Du har inget stöd där alls i akademin.

Passiv aggressivitet är egentligen tvärtom som jag agerar. Det är när man kritiskt glider undan sakfrågan med vaga växlande skäl och gärna blir kränkt och spelar personligt angripen - krigströtta uppgivna rädda soldater eller frustrerade uttråkade hemmafruar är exemplen. Min och andras maktlöshet kan höra hemma där. Men jag lyckades ju bryta mitt umgängessabotage med aktiv, tydlig och sakfokuserad juristhjälp som till sist bröt alienators passiva vägran och svartsjuka hat att samverka som snälla föräldrar runt barnen.

Det vanligaste och enklaste invändningarna från de som inte erfarit umgängessabotage är att man ska inte bli ledsen, man ska glömma sina barn och invänta några år, man ska lita på barnens egna vilja för de vet klokt själva samt att det måste ligga en hund begraven annars reagerar inte en exmaka eller barn så här. Om det vore så väl.

Jag hoppas att du lärt dig något och jag hoppas att du aldrig behövt vara med eller kommer att vara med om föräldrafirentlighet och onödig avskildhet. Avsluta snyggt och värdigt dina förhållanden. Respekt och omsorg om barnen.
    Har du nallat på fredagsdrinken tidigt? ;) Du verkar lite virrig som inte kan skilja på mig och någon som verkar skriva om andra ämnen. Det ger ett bättre intryck när man inte låtsas vara tvärsäker och har fel.

Nej, sakfrågor är du inte kapabel att diskutera på givande sätt, för dig handlar det om din offerkofta och en massa annan mansplainande rappakalja är jag rädd.

Jaa..du har ju säkert givande råd om sociala relationer att komma med, verkligen :D
  • LMBK
    molly50 skrev 2020-03-13 19:03:15 följande:
    Men spelar det egentligen roll vilket kön TS har?
    Ämnet som sådant tycker jag tål att diskuteras.
    Och det är lika illa att försöka förhindra sina barn att träffa den andra föräldern oavsett kön.
    Jag tycker att det är mer sympatiskt att inte låtsas vara av ett annat kön, det är det jag vänder mig mot. Sedan är det självklart likvärdigt vilket kön en förälder har. Ämnet är absolut värt att diskuteras, det är oärligheten jag tycker är fel. Eftersom jag läste orginaltråden som nu är borttagen och fick uppleva ts när hen var rätt otrevlig och fick ett drev mot sig så är min syn på ts trådar tyvärr färgad. Så om någon som inte ljuger skulle kunna diskutera frågan sakligt så hade det varit kalasbra.
  • Rudbeckius
    LMBK skrev 2020-03-13 19:44:19 följande:

Jag tycker att det är mer sympatiskt att inte låtsas vara av ett annat kön, det är det jag vänder mig mot. Sedan är det självklart likvärdigt vilket kön en förälder har. Ämnet är absolut värt att diskuteras, det är oärligheten jag tycker är fel. Eftersom jag läste orginaltråden som nu är borttagen och fick uppleva ts när hen var rätt otrevlig och fick ett drev mot sig så är min syn på ts trådar tyvärr färgad. Så om någon som inte ljuger skulle kunna diskutera frågan sakligt så hade det varit kalasbra.

Bra tråd. Frågan är om du egentligen är könsneutral, det har inte verkat så. Och du har inte precis visat empati för barnets situation, det ger ett intryck av att du inte är förälder bakom ditt alias.

Du har ju inga konstruktiva argument eller råd, du bara pratar om att andra är oärliga, har fel i allt och är dåliga människor och inte kan något. Oklart vad. Du koncentrerar dig på att man aldrig får vara offer för det är offerkofta och nåt måste väl ett offer ha gjort fel och dumt för att bli utsatt för övergrepp. Våldtäktsoffer, mordoffer, misshandelsoffer och krigsoffer - de får inte klaga liksom? Det är bara rätt tröttsamt och upprepande grunt i analysen. Du har ännu inte läst på det minsta om parental alienation inom psykologin trots att du näthatat mycket nu.

Världens auktoriteter på den här sortens barnövergrepp (Karen Woodall, Nick Child, Craig Childress och Sveriges Lena Hellblom Sjögren) har lyckats belysa detta växande problem i samband med de tre hållna internationella konferenserna PASG till priset av stort personligt näthat mot dem - hatet verkar bestå av förnekare som inte kan tänka sig kvinnor som förövare (ROKS-kretsen) samt individuellt traumatiserade som sannolikt inte står ut med sin delaktighet i den här sortens beteende som bottnar i svartsjuka, avundsjuka, rädsla att bli övergiven osv
  • Rudbeckius
    LMBK skrev 2020-03-13 19:36:46 följande:

Har du nallat på fredagsdrinken tidigt? ;) Du verkar lite virrig som inte kan skilja på mig och någon som verkar skriva om andra ämnen. Det ger ett bättre intryck när man inte låtsas vara tvärsäker och har fel.

Nej, sakfrågor är du inte kapabel att diskutera på givande sätt, för dig handlar det om din offerkofta och en massa annan mansplainande rappakalja är jag rädd.

Jaa..du har ju säkert givande råd om sociala relationer att komma med, verkligen :D

Nja, fredagsdrinken är nog din ihop med virrigheten. Du har inte kommit med nåt nytt nu heller. Inga argument, ingen hänvisning, bara tyckande om andra. Som en tom tunna. Och du tycker inte att andra kan läsa.

www.dagensjuridik.se/debatt/domstolar-och-socialtjanst-ar-det-systemfel/
  • Rudbeckius

Men inget hindrar dig från att diskutera frågan sakligt. Varsågod. Starta en tråd och sätt frågeställningen. Vad vill du belysa, du som har sådan visdom. Det vill vi gärna se.

emmm.org.au/parental-alienation
  • jrockyracoon
    Du ska inte blanda ihop misstanke med fakta. Om du misstänker att TS och Rudbeckius är samma person så har du givetvis rätt att föra din tes om detta i tråden. Men en misstanke är inget bevis för något. Du gör fel som tar det för självklart att TS är en man.

I mina ögon har TS varit trovärdig i sina beskrivningar av situationen och jag ser inga direkta anledningar att tvivla på hennes historia. Men visst är det möjligt att hela hennes historia är påhittad eller könsomvänd. På samma sätt som vilken godtycklig tråd som helst på FL kan vara felaktig. 
  • molly50
    Men har du bevis för att det är samma TS eller är det bara en gissning?
    Om du inte har bevis,t ex en ip-adress,så kanske du ska vara försiktig med sådana antydningar.
    Det hjälper inte TS på något sätt.
Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.