• Anonym (Bekymrad mamma)

Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

Vi skilde oss för fyra år sedan. Långt äktenskap.

Tre tonårsbarn. Maken ville avsluta, kärleken var slut. Han var färdig med vårt stora hus (som jag skött faktiskt). Han hade jobbat mycket över sista åren, mycket laptop dygnet runt, inga vänner. Ingen otrohet. Inga försök till att gå i terapi osv. Vi sålde och delade lika (han hade rätt till hälften trots att det mesta var mina arv efter äldre släktingar). Gemensam vårdnad och barnen varannan vecka. 

Jag var mycket ledsen. Grät. Skaffade eget hus och blev plötsligt lite gladare. Dejtade lite för snabbt men blev uppskattad och glad. Blev kär och ihop med ny man med bonusbarn efter ungefär ett år. Vi har flyttat ihop i nytt hus.

Exmaken började bli arg. Blockerar all kontakt. Träffat honom aug 2016, juni 2019 och nu igår ett telefonsamtal. En timmes likadan utskällning varje gån om att jag är psykopat och borde betala mer, jag får inte skriva på FB nåt som han inte gillar (lite oklart där, efterom han blockar det mesta).

Exmaken pratade illa om mig direkt inför barnen och släkten, vägrade samverka med mig om ekonomi och barnens aktiviteter. Barnen kom i kläm, höll sig frivilligt hos pappa och blockerade mig som han gjort och jag har inte sett dem på ungefär fyra år nu. Jag får kanske 10 minuters samtal per år i telefon med några av dem, men får inte träffa dem på jul eller semester. Det gör mig så ledsen och deprimerad, det påverkar hälsan. Jag längtar jättemycket. Även min släkt är helt utfrusen, mormor får ett julkort som mest. Alla blir arga på mig för att det är så här. Mormor tröstar mig men börjar bli gammal.

Jag har försökt få Socialen att ingripa men de säger att barnen har sin egen vilja och int ekan påverkas av sin pappa. Vill de frysa ut sin mamma är de i sin fulla rätt. Familjerätten är frivillig och jag får inte maken att gå dit.

Jag är förtvivlad. Jag skriver vädjande brev till exmaken en gång i veckan, men de läser han nog aldrig. Min äldsta myndiga flicka kommer till mig men är rejält påverkad av sin pappa. Jag är egentligen värdelös ju och hon har så dåligt självförtroende. Det gör ont. Man vill bara krama och hjälpa henne glömma dessa hemska fyra år.

Vad ska jag göra? Polsien gör ingenting. Det är ju hat, umgängesabotage, förtal och psykisk misshandel av barnen. Det är som om en sekt hade kidnappat mina barn..
  • Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.
  • LMBK
    molly50 skrev 2020-03-13 10:54:58 följande:
    Eller så är det just det du borde göra (länka till tråden) om du vill få folk att tro på dina påståenden och sluta svara?
    Ja kanske det :)

https://www.familjeliv.se/forum/thread/79026143-tonaringar-som-inte-traffar-pappa-efter-skilsmassan/1

Det fanns en tidigare tråd där ts var mycket klumpigare och öppet otrevlig mot dom som gav råd, märkligt nog försvann den efter ett tag och ts skapade den ovan.

Allt stämmer mycket väl, den tydliga passiva aggressionen mot dom oliktänkande, det gråtmilda självmedlidandet och undanglidandet, få direkta frågor besvaras. Frågor besvaras istället med motfrågor t ex.

Man kan ju tycka att det är helt ok att leka runt på internetforum med olika alias, att besvara sig själv osv. det kanske det är. Men det är så mycket intressantare att faktiskt diskutera riktiga frågor än att se någon nöjesgräla. Det nedlåtande tonfallet med förtäckt aggression är trist. Det är ju en styrka med internet att det går att anonymt diskutera, hade varit skönt om det inte utnyttjades så som jag ser detta.
  • Rudbeckius
    LMBK skrev 2020-03-13 13:09:33 följande:
    Ja kanske det :)

https://www.familjeliv.se/forum/thread/79026143-tonaringar-som-inte-traffar-pappa-efter-skilsmassan/1

Det fanns en tidigare tråd där ts var mycket klumpigare och öppet otrevlig mot dom som gav råd, märkligt nog försvann den efter ett tag och ts skapade den ovan.

Allt stämmer mycket väl, den tydliga passiva aggressionen mot dom oliktänkande, det gråtmilda självmedlidandet och undanglidandet, få direkta frågor besvaras. Frågor besvaras istället med motfrågor t ex.

Man kan ju tycka att det är helt ok att leka runt på internetforum med olika alias, att besvara sig själv osv. det kanske det är. Men det är så mycket intressantare att faktiskt diskutera riktiga frågor än att se någon nöjesgräla. Det nedlåtande tonfallet med förtäckt aggression är trist. Det är ju en styrka med internet att det går att anonymt diskutera, hade varit skönt om det inte utnyttjades så som jag ser detta.
    Javisst, där var min tråd från över två år sedan 2018! Det finns gott om likheter, men könen var omvända. Det ska väl inte spela någon roll. 

Parental alienation borde det upplysas mycket mer om. Bra att det presenteras och inte göms undan. Precis som andra övergrepp. Det är inte de som drabbas som ska skämmas och vi borde se barnens bästa i detta.
  • Rudbeckius
    Liberté skrev 2020-03-13 12:01:50 följande:
    Men ge dig. Sluta bara.

Du börjar babbla om psykisk misshandel och hur hemskt sverige är som inte lagför under det brottet och jämför med andra länder osv osv.. jag har då redan länkat vad du döms för vid den typen av brott samt lagen så du enkelt kan kolla upp med bifogad länk, ändå så förnekar du direkt länk till en lagbok.

Det blir snabbt löjligt när någon är 100% faktaimmun för att det inte passar.
    Vad jag förstår är du 35 år enligt din presentation? Oklart med kön och familjeförhållanden. Du skriver rätt aktivt och kategoriskt om flyktingar, abortfrågor osv. Här i tråden kritiserar du starkt en mamma för att hon försöker stoppa umgängesabotage där pappan lever med barnen i parental alienation.

Det är rätt tydligt vad du förespråkar och vem du är. Du skriver att du är en älskad mamma med barn, make och familj? Att du har jättebra relation med din exman?

Det är bara att lyckönska.
  • Liberté
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2020-03-13 13:07:31 följande:

Oj igen. Jag ska ge mig. Sluta babbla. Jag får inte kalla det här umgängessabotaget för psykisk misshandel för dig, det är ett helt felaktigt ord. Du har gett mig svaret genom att länka till ett lagrum om misshandel? Jag skulle på något sätt ha förnekat att du har länkat och att det finns en lag mot misshandel? Tråden handlar int eom något så självklart. 

Du menar att jag är löjlig och faktaimmun? Du projicerar igen din spegelbild och blir kränkt över att du inte klarar att arguementera djupare eller att förstå det mänskligt olyckliga i det ämne inom familjeliv som jag berättar om. Svårt att tro att du är en glad och älskad fru och mamma som skriver så konstigt. Men det äör alltså jag som kanske är ett troll, enligt dig?

Nej du kan inte kalla vissa typer av brott för andra typer av brott då de har HELT olika förutsättningar och straffsatser.
    Att ett brott faller inom en tydlig kategori gör att den ska vara där och ingen annanstans, har den ett namn så är det det lagbrottet som begås.

Du kan inte ändra detta för att det ska passa ditt narativ av vad som låter bra i dina öron.

Det är EXTREMT grundläggande inom juridiken (som du faktiskt påstod att du hade koll på, vilket du helt saknar).

Som sagt du är helt faktaimmun du vägrar acceptera några som helst källor och skriver bara det du själv uppfattar som rätt trots motsatser ligger helt öppen framför dig.

• Liberté
    Rudbeckius skrev 2020-03-13 13:22:17 följande:
    Vad jag förstår är du 35 år enligt din presentation? Oklart med kön och familjeförhållanden. Du skriver rätt aktivt och kategoriskt om flyktingar, abortfrågor osv. Här i tråden kritiserar du starkt en mamma för att hon försöker stoppa umgängesabotage där pappan lever med barnen i parental alienation.

Det är rätt tydligt vad du förespråkar och vem du är. Du skriver att du är en älskad mamma med barn, make och familj? Att du har jättebra relation med din exman?

Det är bara att lyckönska.
    Skönt att du skriver precis som TS, samma formuleringar och uppbyggnader av meningar samt undviker svara på frågor eller ta till dig information som ges med källor.

Samma person gissar jag på.
  • Rudbeckius

Jag blir också trött på bluffar och de debattörer som är extremt oärliga, precis som du skriver. 

Du verkar ha varit med länge på FL och har ju bra minne, kanske tack vara åldern.

Din profil är dock väldigt ny, du skriver att du är 47 år, inget mera, den som du använder här i tråden. Det kan väl inte vara så att du har flera olika profiler och just här råkar använda en ny. Det kan väl inte vara så att du blivit avstängt på något sätt och att du därför fått skapa ny profil?

Om jag skulle ha flera profiler så skulle jag nog brodera ut dem lite mer i presentationen och göra dem mer mångsidigt intressanta.

LMBK skrev 2020-03-13 10:52:04 följande:

Samma TS beskrev exakt samma scenario tidigare fast som en pappa. Nu är hen tillbaka igen poserande som en förfördelad mamma. Nappa inte på kroken säger jag bara...jag tänker inte lägga energin på att länka till hens tidigare tråd, det är inte det här trollet/instabila föräldern av obestämt kön värd.

Det gör mig trött att TS lockar folk att faktiskt engagera sig när det bara är bluff eller extremt oärligt.

• Rudbeckius
    Liberté skrev 2020-03-13 13:26:35 följande:
    Skönt att du skriver precis som TS, samma formuleringar och uppbyggnader av meningar samt undviker svara på frågor eller ta till dig information som ges med källor.

Samma person gissar jag på.
    Medan du svarar på frågor rakt och ärligt...
  • Anonym (Bekymrad mamma)
    Jag tackar för lång och intressant tråd med många inlägg. Jag har lyssnat och tänkt till. Det har stärkt mig att få ämnet belyst och fått tröst och uppmuntran. Jag hoppas att kunskapen om otäckt umgängessaboatage sprids så att fler slipper råka ut för det.

{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

• LMBK

Jaha, var det inte roligt längre nu? :)

Rudbeckius, tack för ditt genuina intresse för mig. Jag hängde en del här på FL tidigare men tröttnade till slut på trolleriet och oärligheten och raderade min profil ;) Tror inte du skall baka in defaultåldern på 47 år som sätts som något särskilt viktigt.

Jag tror faktiskt inte att någon blir lurad av det här, det är samma mantra som upprepas gång efter annan, det är bara en annan vinkel genom könsbytet. Naturligt hade för ts varit att bli upprörd över att bli beskylld för att låtsas men inte då. Talande :D

• Rudbeckius
    LMBK skrev 2020-03-13 13:47:18 följande:

Jaha, var det inte roligt längre nu? :)

Rudbeckius, tack för ditt genuina intresse för mig. Jag hängde en del här på FL tidigare men tröttnade till slut på trolleriet och oärligheten och raderade min profil ;) Tror inte du skall baka in defaultåldern på 47 år som sätts som något särskilt viktigt.

Jag tror faktiskt inte att någon blir lurad av det här, det är samma mantra som upprepas gång efter annan, det är bara en annan vinkel genom könsbytet. Naturligt hade för ts varit att bli upprörd över att bli beskylld för att låtsas men inte då. Talande :D

Jag tror säkert att det var så att du raderade din egen profil, eller en av dem. Bra att inte någon annan stängde av dig. Du tröttnade på trolleriet och oärligheten. Jag ska inte bry mig om att du lagt in defaultåldern 47 år som ända information i din profil. Jag förstår att det bara är en tillfällig profil för att du ska kunna lufta dina rätt negativa åsikter. Din profil är inte så viktig, som du skriver.

Jag har nog inget genuint intresse av dig, du verkar klara av det själv. 

Synd att du inte vill tro på att parental alienation ens finns i verkligheten. Jag har råkat ut för det och många andra jag känner. Det är en sorglig upplevelse för alla oss som drabbas, särskilt våra barn som hanmanr i onödig lojalitetskonflikt där faktiskt ingne hjälp finns att få.

Vad jag kan se blir TS visst upprörd över det du skriver och har försökt bemöta dig seriöst. Men du vill inte gå in i sakdebatten, bara smutskasta.
Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.