• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • uhsumkat
    Solstickeflickan skrev 2020-03-22 17:26:19 följande:
    Jag är rädd för vilka konsekvenser det här kan få i samhället på lång sikt, med ekonomi, utbildning och liknande. 
    Något som är skrämmande på riktigt är att riktigt många förespråkar ren diktatur, att de gör allt för att hitta fel hos regering och riksdag.
    Nu ska man minnas att alla beslut som fattas just nu är alla partier, från V till SD, överens om.

Men.
    Efter kriser blir det alltid maktskifte. Vi riskerar således att få en riksdag och regering som inte har demokratisk grundvärdering.
    Det är oroande alldeles på riktigt.
  • Anonym (jösses)
    uhsumkat skrev 2020-03-23 12:31:38 följande:
    Något som är skrämmande på riktigt är att riktigt många förespråkar ren diktatur, att de gör allt för att hitta fel hos regering och riksdag.
    Nu ska man minnas att alla beslut som fattas just nu är alla partier, från V till SD, överens om.

Men.
    Efter kriser blir det alltid maktskifte. Vi riskerar således att få en riksdag och regering som inte har demokratisk grundvärdering.
    Det är oroande alldeles på riktigt.
    Vadå många förespråkar ren diktatur? Vad får du det ifrån? Bara för att folk vill att regeringen ska slå hårdare mott smittspridning så betyder de tine att de vill ha diktatur! 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-27 22:29:30 följande:
    Vadå många förespråkar ren diktatur? Vad får du det ifrån? Bara för att folk vill att regeringen ska slå hårdare mott smittspridning så betyder de tine att de vill ha diktatur! 
    Precis! Har hört andra säga samma sak, att vi kommer riskera bli en diktatur om vi inför hårdare regler. Det krävs nog lite mer för att en diktatur ska träda i kraft.
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-30 10:17:37 följande:

Ja, för idiotin och ignoransen.!

vadå Corona? Inte vårt problem längre... 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWM48j/kina-oppnar-matmarknader-med-djur-igen

Fast det har ju varit länge förbjudet i Sverige att sälja levande och nydöda (färska) djur på marknader i Kina. Så kallade Wet markets var och är förbjudna.

Det är ju vilda djur som t.ex fladdermöss som kommer nära varandra, som sprider smittan.

Sådana marknader finns t.ex. i Vietnam, Thailand. De fungerade och fungerar fortfarande.
  • Anonym (Nej.)
    Solstickeflickan skrev 2020-03-22 17:26:19 följande:

Jag är rädd för vilka konsekvenser det här kan få i samhället på lång sikt, med ekonomi, utbildning och liknande. 

Håller helt med, det är jag också mest orolig för. Och hatet. Jag reser i jobbet och har fått en hel del skit för det.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-30 16:33:29 följande:
    Håller helt med, det är jag också mest orolig för. Och hatet. Jag reser i jobbet och har fått en hel del skit för det.
    Hade man tagit det här på allvar från första början så hade vi kanske klarat oss ganska bra. En nedsstängning av hela samhället redan vid de första fallen. Men nej, vi har experter som påstod att peaken var nådd vid 137 konstaterade fall ungefär. Och vi har fortfarande dessa experter som säger att vi ska ha öppet gym, cafeer, skidanläggningar och ha öppna gränser så folk kan sprida viruset vidare. 
  • Anonym (Kan?)

Nu har de gått några veckor sen denna pandemi kom till oss.

Jag börjar bli livrädd, mina kollegor också.

Folk är naiva, tänker att dom inte ska bli smittade men tro mig, ingen är odödlig. Dessutom förstår inte folk att på dig kanske det blir som en förkylning medans den du smittas ligger och dör i en respirator??

Det kommer gå åt helvete dehär. Det finns knappt skydd kvar till oss och dom sänker hygienkraven. Vägrar vi gå in oskyddade får vi sparken.

Kan säga att jag kommer gå på dagen än att gå in oskyddad och suga slemm på någon och riskera min och min familjs hälsa.

• Crash Man
    Anonym (Kan?) skrev 2020-03-30 18:04:00 följande:

Nu har de gått några veckor sen denna pandemi kom till oss.

Jag börjar bli livrädd, mina kollegor också.

Folk är naiva, tänker att dom inte ska bli smittade men tro mig, ingen är odödlig. Dessutom förstår inte folk att på dig kanske det blir som en förkylning medans den du smittas ligger och dör i en respirator??

Det kommer gå åt helvete dehär. Det finns knappt skydd kvar till oss och dom sänker hygienkraven. Vägrar vi gå in oskyddade får vi sparken.

Kan säga att jag kommer gå på dagen än att gå in oskyddad och suga slemm på någon och riskera min och min familjs hälsa.

Ta och tagga ner lite. Den överväldigande majoriteten av alla som smittas uppfattar det inte värre än en vanlig influensa. 92% av alla smittade upplever milda symptom och bland de 8% som upplever värre symptom är nästan alla multisjuka.

Visst att 8% av alla smittade kräver intensivvård är mycket om man jämför med andra sjukdomar, men det är inte superhemskt.
  • Anonym (Laughing emoji)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-30 15:50:28 följande:
    Fast det har ju varit länge förbjudet i Sverige att sälja levande och nydöda (färska) djur på marknader i Kina. Så kallade Wet markets var och är förbjudna.

Det är ju vilda djur som t.ex fladdermöss som kommer nära varandra, som sprider smittan.

Sådana marknader finns t.ex. i Vietnam, Thailand. De fungerade och fungerar fortfarande.
    Jag kanske är lite trött, men förstår inte riktigt vad du menar med att det har varit förbjudet i Sverige att sälja färska djur i Kina? 

Det borde vara förbjudet att sälja färska djur (kött som inte testats) vilket de nu fortsätter med i Kina som om inget hänt. Dessa marknader borde totalförbjudas oavsett var de är. Särskilt då fladdermus som är en känd värd för fler smittsamma virussjukdomar exv. ebola. 

Hursomhelst förstår jag inte hur de kan agera som inget hänt, när detta orsakat stor katastrof i flera länder både gällande människoliv och ekonomi? 
Svar på tråden Corona , är du rädd?