• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • jeanette02
    Liberté skrev 2020-03-20 14:03:14 följande:

Inte det minsta rädd eller orolig, blir jag sjuk så blir jag det.

Senaste 2 år åren har jag varit i två krigszoner där malaria varit ett ständigt hot och Corona har ingenting att komma med mot den sjukdomen..

Bryr mig ytterst lite.

Jag tycker det är lite fel inställning. Vi ska bry oss. Även om jag själv resonerat att det verkar inte så farligt i sig just kanske själva coronasmittan, men konsekvenserna den får här med redan en sjukvård som går på knäna på många platser. Plus alla andra områden. Man kan inte tänka att jag minsann arbetat med katastrofmedicin i krig, pesten, överlevt andra världskriget osv. Man kan inte jämföra så. Även ganska gamla människor 70 + kan ha många bra år framför sig. De har ett värde, även om man i Sverige överlag inte har en direkt positiv syn på äldre.

Därför tror jag många struntar i detta. De är ändå gamla och sjuka typ... Visst det stämmer ju i nästan alla fall som dött, men finns även yngre med kroniska sjukdomar vi bör tänka på. Kronisk sjuk innebär ju inte att man redan ligger för döden.

Utan det kan vara din granne som brukar vara ute och springa som lätt kan tippa över och dö av en vanlig infektionssjukdom.

Sedan förstår jag att människor som står mitt i ett Ebolautbrott inte ens fångar upp coronasmittan just nu.

Men vi kan ju iallafall försöka minska smittspridning. Ja, även av andra virus som ofta grasserar främst under vinterhalvåret. Tycker det är bra att många människor överlag fått sig en rejäl påminnelse om det viktigaste man kan göra, tvätta händerna. Sådan kunskap verkar försvunnit bland stora grupper i vårt kunskapssamhälle.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-22 05:51:20 följande:

53personer vårdas på intensiven i sverige. 9 av dessa är mellan 29 och 40 år. 20 stycken är mellan 50 och 63.

I italien har över 700 dött på ett dygn. Många av dem unga.

Vi följer i italiens fotspår.

Detta är allvarligare än vad svenskar vill tro. Myndigheterna vet detta men gör ditt bästa för att vi ej ska drabbas av kollektiv panik och börja plundra och härja.

Vi måste ta det på största allvar för att skydda de som är i riskgrupper. Men sprid inte skrämselinlägg! Jag har hittat den artikeln (https://www.mabra.com/unga-intensivvard-corona/och där står också följande angånde unga på intensiven. 

"
    Trots det stora antalet svårt sjuka personer under 65  menar statsepidemiolog Anders Tegnell att det inte går att dra några slutsatser från detta.

? På sikt kommer det definitivt inte vara hälften av intensivvårdspatienterna som är under 65 säger han, enligt SVT.

Han menar att det stora antalet unga smittade kan komma från de svenskar som blev sjuka efter resor till Italien, som sedan fört viruset vidare i sina umgängeskretsar.

Anestesiläkare Johnny Hillgren, ordförande för intensivvårdsregistret, menar också att det är för tidigt för att dra några slutsatser.

? Vi ser att både medelåldern och medianåldern är 62 år. Så vi har lite yngre patienter än det man sett till exempel i Italien, säger han."

• Anonym (Omtanke)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-22 11:59:44 följande:

Vi måste ta det på största allvar för att skydda de som är i riskgrupper. Men sprid inte skrämselinlägg! Jag har hittat den artikeln (www.mabra.com/unga-intensivvard-corona/) och där står också följande angånde unga på intensiven. 

"Trots det stora antalet svårt sjuka personer under 65  menar statsepidemiolog Anders Tegnell att det inte går att dra några slutsatser från detta.

? På sikt kommer det definitivt inte vara hälften av intensivvårdspatienterna som är under 65 säger han, enligt SVT.

Han menar att det stora antalet unga smittade kan komma från de svenskar som blev sjuka efter resor till Italien, som sedan fört viruset vidare i sina umgängeskretsar.

Anestesiläkare Johnny Hillgren, ordförande för intensivvårdsregistret, menar också att det är för tidigt för att dra några slutsatser.

? Vi ser att både medelåldern och medianåldern är 62 år. Så vi har lite yngre patienter än det man sett till exempel i Italien, säger han."

Anders tidigare siande har inte direkt fallit väl ut.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-22 12:12:37 följande:
    Anders tidigare siande har inte direkt fallit väl ut.
    Nej men det här kan du väl ändå räkna ut med egen tankekraft eller? 
  • Anonym (inte rädd att flyga)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-22 05:51:20 följande:

53personer vårdas på intensiven i sverige. 9 av dessa är mellan 29 och 40 år. 20 stycken är mellan 50 och 63.

I italien har över 700 dött på ett dygn. Många av dem unga.

Vi följer i italiens fotspår.

Detta är allvarligare än vad svenskar vill tro. Myndigheterna vet detta men gör ditt bästa för att vi ej ska drabbas av kollektiv panik och börja plundra och härja.

Nu vet dom varför vår åldersfördelning avviker i Sverige.

Det är unga som varit och åkt skidor i Italien och Österrike och smittat oproportionerligt många i sin egen åldersgrupp, det ändrar inte helhetsbilden av hur viruset slår.
  • Anonym (Laughing emoji)
    Anonym (inte rädd att flyga) skrev 2020-03-22 13:22:06 följande:

Det är unga som varit och åkt skidor i Italien och Österrike och smittat oproportionerligt många i sin egen åldersgrupp, det ändrar inte helhetsbilden av hur viruset slår.
    För unga blev det väl sällan mer än en vanlig förkylning eller influensa? Varför så många i behov av sjukvård?
  • Anonym (op)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-22 14:30:55 följande:
    För unga blev det väl sällan mer än en vanlig förkylning eller influensa? Varför så många i behov av sjukvård?
    Det stämmer inte.

Siffrorna vi har i Sverige stämmer väl överrens med flera andra länder.

Men dödligheten är större i äldre grupper. I italien rapporteras dock nu om att fler allvarligt sjuka yngre personer har kommit in senaste veckan. 

Många är i behov av sjukvård eftersom många innevånare smittas samtidigt, så blir det ju också en större andel väldigt sjuka.
  • Solstickeflickan

Jag är rädd för vilka konsekvenser det här kan få i samhället på lång sikt, med ekonomi, utbildning och liknande. 

• Anonym (inte rädd att flyga)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-22 14:30:55 följande:
    Sällan betyder fortfarande att det händer. Och vi har för få fall allt i allt för att ge en statistiskt korrekt bild av läget.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (inte rädd att flyga) skrev 2020-03-22 13:22:06 följande:

Det var ju det jag skrev ovan!
Svar på tråden Corona , är du rädd?