• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (op)
    Padirac skrev 2020-04-02 15:08:37 följande:
    Ja, precis.

Om vi inte gjorde dessa inskränkningar utan fortsatte som vanligt så skulle majoriteten av covid-19sjuka och vanligt sjuka kanske inte få någon vård alls, med helt andra följder än också en långsträckt och djup lågkonjunktur.
    Blir nog tyvärr så när topparna är som värst i respektive städer att man missar även människor som behöver vård av andra skäl. 
  • Padirac
    Anonym (op) skrev 2020-04-02 20:13:47 följande:
    Blir nog tyvärr så när topparna är som värst i respektive städer att man missar även människor som behöver vård av andra skäl. 
    Ja, det kommer att hända - men förhoppningsvis inte i den omfattning det kommer att ske om ekonomi går före allt annat.
  • Anonym (Läskigt)

Läste att covid-19 sprids mest i Spånga, Rinkeby, Tensta här i Stockholm.

Att patienterna är därifrån.

Undrar varför?

• Dr Nail
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-04-07 10:37:38 följande:

Undrar varför?

Därför att det är svårt att ha social distansering när man knivrånar en person xd
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-04-07 10:37:38 följande:

Undrar varför?

De har sagt på nyheterna att det beror på att många bor tätt i många invandrarområden (tex flera familjer i samma lägenhet) och tyvärr spreds nyheterna om Covid-19 inte på invandrarspråken de första veckorna när detta började spridas i Sverige. En del av de som dött var Somalier boende i Järvaområdet.
  • Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof)

Trångboddhet kan givetvis vara en orsak.

Men i en debattartikel i Aftonbladet framkommer det även många fler orsaker och faktorer. Jag känner inte till tillräckligt många fakta för att våga ha en egen uppfattning men nedan redovisar jag några faktorer som nämns i Aftonbladets debattartikel, och jag undrar om de sannolikt kan ha mycket större betydelse? (eller mindre betydelse?)

Några faktorer som nämns i debattartikeln:

Lokala och kulturella mönster spelar in.

Myndigheter och regering väljer att inte redovisa viktiga fakta, t ex redovisar inte statistiken postnummer och födelseland, trots att dessa uppgifter skulle säkra att åtgärder kan sättas in på bästa sätt i rätt områden där de gör störst nytta för att minska smittspridning, rädda liv och trygga hälsan.

Sverige har under decennier bedrivit en politik, en invandringspolitik, utan hänsyn till integrationspotentialen.

En betydande del av de smittade individerna är födda i ett annat land med samhällen som är kulturellt avlägsna i jämförelse med Sverige. Dessa har andra förutsättningar.
    Men regeringen och myndigheterna bygger sin metod mot smittspridning på att alla beter sig som om de vore födda och uppvuxna i Sverige, i traditionell svensk kultur, som om alla vore homogent auktoritetstroende och socialt distanserade sen födseln, vilket av förståeliga skäl inte är fallet med individer som är födda i kulturellt avlägsna samhällen. 

Den svenska modellen beskrivs som unik. Även regeringen betonar de specifikt svenska särdragen.
    ?Vi har fortfarande väldigt stor tillit, till varandra, men också till myndigheter och politiker? förklarade utrikesminister Ann Linde den svenska corona-strategin i jämförelse med andra länders.  
    Det är sant att Sverige och traditionella svenskar präglas av hög tillit. Men regeringen har missat att det inte gäller alla delar av Sverige. I utsatta områden litar man i lägre grad på sina medmänniskor och på myndigheterna. Det får följder för informationsspridningen.

I förorterna Rinkeby-Tensta är katastrofen ett faktum där minst femton somalier från området redan har dött.

Somalier är 
    en av landets mest corona-drabbade grupper. Smittspridningen i denna grupp och i dessa områden har varit (är?) omfattande.

Trångboddhet har nämnts men d
    essutom finns tänkbara kulturspecifika orsaker. Somalierna har ofta tätare familjerelationer än svenskarna. De är uppfostrade att inte nödvändigtvis lita på svenska myndigheter.
    Analfabetismen är utbredd.
    Somalierna har inte samma tradition av skriftlig information eller av medicin.

Men även vissa religiösa grupperingar drabbas onormalt hårt
    . Enligt uppgift har en grupp religiösa i Hallonbergen, som är ett annat utsatt område i Stockholm, fått åtta medlemmar döda i Corona och ytterligare 40 uppges vara smittade.

Alla dessa faktorer, och många fler, borde man ha tagit hänsyn till på ett bättre sätt, för att skydda så många innevånare som möjligt, och för att skydda landet, att drabbas av smittspridning. Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat skydda och hindra att detta så hårt har drabbat vissa områden och dess innevånare. Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat minska smittspridningen till andra områden och över landet.

Källa:
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/naxyEm/vaga-tala-klarsprak-om-corona-och-fororten

• Padirac
    Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof) skrev 2020-04-08 01:09:49 följande:
    Trångboddhet kan givetvis vara en orsak.

Men i en debattartikel i Aftonbladet framkommer det även många fler orsaker och faktorer. Jag känner inte till tillräckligt många fakta för att våga ha en egen uppfattning men nedan redovisar jag några faktorer som nämns i Aftonbladets debattartikel, och jag undrar om de sannolikt kan ha mycket större betydelse? (eller mindre betydelse?)

Några faktorer som nämns i debattartikeln:

Lokala och kulturella mönster spelar in.

Myndigheter och regering väljer att inte redovisa viktiga fakta, t ex redovisar inte statistiken postnummer och födelseland, trots att dessa uppgifter skulle säkra att åtgärder kan sättas in på bästa sätt i rätt områden där de gör störst nytta för att minska smittspridning, rädda liv och trygga hälsan.

Sverige har under decennier bedrivit en politik, en invandringspolitik, utan hänsyn till integrationspotentialen.

En betydande del av de smittade individerna är födda i ett annat land med samhällen som är kulturellt avlägsna i jämförelse med Sverige. Dessa har andra förutsättningar.
    Men regeringen och myndigheterna bygger sin metod mot smittspridning på att alla beter sig som om de vore födda och uppvuxna i Sverige, i traditionell svensk kultur, som om alla vore homogent auktoritetstroende och socialt distanserade sen födseln, vilket av förståeliga skäl inte är fallet med individer som är födda i kulturellt avlägsna samhällen. 

Den svenska modellen beskrivs som unik. Även regeringen betonar de specifikt svenska särdragen.
    Vi har fortfarande väldigt stor tillit, till varandra, men också till myndigheter och politiker förklarade utrikesminister Ann Linde den svenska corona-strategin i jämförelse med andra länders.  
    Det är sant att Sverige och traditionella svenskar präglas av hög tillit. Men regeringen har missat att det inte gäller alla delar av Sverige. I utsatta områden litar man i lägre grad på sina medmänniskor och på myndigheterna. Det får följder för informationsspridningen.

I förorterna Rinkeby-Tensta är katastrofen ett faktum där minst femton somalier från området redan har dött.

Somalier är en av landets mest corona-drabbade grupper. Smittspridningen i denna grupp och i dessa områden har varit (är?) omfattande.

Trångboddhet har nämnts men dessutom finns tänkbara kulturspecifika orsaker. Somalierna har ofta tätare familjerelationer än svenskarna. De är uppfostrade att inte nödvändigtvis lita på svenska myndigheter.
    Analfabetismen är utbredd.
    Somalierna har inte samma tradition av skriftlig information eller av medicin.

Men även vissa religiösa grupperingar drabbas onormalt hårt. Enligt uppgift har en grupp religiösa i Hallonbergen, som är ett annat utsatt område i Stockholm, fått åtta medlemmar döda i Corona och ytterligare 40 uppges vara smittade.

Alla dessa faktorer, och många fler, borde man ha tagit hänsyn till på ett bättre sätt, för att skydda så många innevånare som möjligt, och för att skydda landet, att drabbas av smittspridning. Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat skydda och hindra att detta så hårt har drabbat vissa områden och dess innevånare. Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat minska smittspridningen till andra områden och över landet.

Källa:
    www.aftonbladet.se/debatt/a/naxyEm/vaga-tala-...

Vilka är de många olika orsaker som EBT tar upp i sin debattartikel som bidragande till större smittspridning menar du?

Trångboddhet
    Nära familjeband
    Analfabetism bland de som inte gått i skola
    Bristande svenskakunskaper
    Misstro till myndigheter och medicinering (det finns ingen medicin mot COVID-19)
  • Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof)
    Padirac skrev 2020-04-08 09:44:14 följande:
    Vilka är de många olika orsaker som EBT tar upp i sin debattartikel som bidragande till större smittspridning menar du?

Trångboddhet
    Nära familjeband
    Analfabetism bland de som inte gått i skola
    Bristande svenskakunskaper
    Misstro till myndigheter och medicinering (det finns ingen medicin mot COVID-19)
    Jag menar ingenting utan jag undrade/frågade, mot bakgrund av debattartikeln i Aftonbladet, så som jag skrev:
    "Jag känner inte till tillräckligt många fakta för att våga ha en egen uppfattning"

Du räknar upp vissa faktorer/orsaker. Jag har ingen avvikande uppfattning mot din uppräkning.

Ang medicinering skriver du "(det finns ingen medicin mot COVID-19)"
    Men jag tror, och förmodar att artikeln i Aftonbladet avser, att med misstro till medicinering kan finnas möjlighet för inslag med generell misstro hos vissa mot såväl hela västerländska läkarvetenskapen som kanske mot hela Svenska sjukvården?

Jag skriver t ex att jag tycker att:
    Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat skydda och hindra att detta så hårt har drabbat vissa områden och dess innevånare.
    Håller du inte med, önskar du inte att bättre skydda?

Men jag förstår nog inte din fråga?
    Kanske försöker du insinuera någonting som jag inte klarar av att förstå?
  • Padirac
    Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof) skrev 2020-04-08 12:03:55 följande:
    Jag menar ingenting utan jag undrade/frågade, mot bakgrund av debattartikeln i Aftonbladet, så som jag skrev:
    "Jag känner inte till tillräckligt många fakta för att våga ha en egen uppfattning"

Du räknar upp vissa faktorer/orsaker. Jag har ingen avvikande uppfattning mot din uppräkning.

Men jag tror, och förmodar att artikeln i Aftonbladet avser, att med misstro till medicinering kan finnas möjlighet för inslag med generell misstro hos vissa mot såväl hela västerländska läkarvetenskapen som kanske mot hela Svenska sjukvården?

Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat skydda och hindra att detta så hårt har drabbat vissa områden och dess innevånare.

Det är en debatt artikel av EBT - vilak åsikter hon torgför år du fösöka lista ut - men i alla fall, det är inte en artikel i aftonbladet som du påstår. kanske ser du inte skillnaden eller så menar du ngt annat än det du skriver.

Det finns ingen medicin mot COVID-19 så olika människor misstro mot medicinsk sjukvård är en icke-fråga i fallet med spridning - däremot kan andra föreställningar om smittspridning naturligtvis bidra till en ökning av densamma.

Kanske tror en del att myndigheter och sjukvård är en och samma, men det är ingenting EBT påstår i sin debattartikel.

Det finns ju gott om svenska foliehattar som misstror myndigheter och PS/journalister och skola/utbildningsväsende mm..  och dessutom i samhällsstyrande positioner, så att detta skulle ha med någonting med invndrare per se att göra kan inte EBT visa . vilket hon faktiskt inte heller försöker.

Du verkar också dras med en del misstro då en enkel fråga om det var fler faktorer du ville peka på än de EBT tar upp i debattartikeln  
  • Padirac
    Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof) skrev 2020-04-08 12:03:55 följande:

Pratar du om faktorer som ökar smittspridningen eller pratar du om att du anser att mer saker skull ha gjorts för att hindra smittspridning i vissa områden?
Svar på tråden Corona , är du rädd?