• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Laughing emoji)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-30 15:50:28 följande:
    Fast det har ju varit länge förbjudet i Sverige att sälja levande och nydöda (färska) djur på marknader i Kina. Så kallade Wet markets var och är förbjudna.

Det är ju vilda djur som t.ex fladdermöss som kommer nära varandra, som sprider smittan.

Sådana marknader finns t.ex. i Vietnam, Thailand. De fungerade och fungerar fortfarande.
    Ok, ledsen kom nu på vad du menade, men tyvärr tror jag inte förbudet kommer hindra de att fortsätta med den illegala handeln.
    Tycker att det borde ha varit helt nedstängt tills att saker lugnar sig åtminstone. Samt att det åtminstone bör finnas inspektioner för vad som säljs på marknaderna.
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-30 20:06:03 följande:

Ok, ledsen kom nu på vad du menade, men tyvärr tror jag inte förbudet kommer hindra de att fortsätta med den illegala handeln.

Tycker att det borde ha varit helt nedstängt tills att saker lugnar sig åtminstone. Samt att det åtminstone bör finnas inspektioner för vad som säljs på marknaderna.

Det är ju alltid något, att det är i alla fall officiellt förbjudet i Kina.

Menar att även andra länder (Vietnam, Thailand) borde också förbjuda det!

P.S. Ingen aning hur ordet Kina förvandlades till ordet Sverige i föregående inlägget ????
  • Anonym (op)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-30 20:06:03 följande:
    Virus uppstår dock inte bara på marknader i Kina. Folk och djur lever så tätt. Det är en optimal miljö. Även om de slutar med just matmarknader (vilket de aldrig kommer att göra) så har virus uppstått i Asien på helt oskyldiga sätt. Folktätheten och artrikedomen och deras nära kontakt är problemet.

Större problem är Kinas politik i förhållande till sjukdomar...
  • TL12

Nu har det gått en månad sen jag skrev tråden

Jag kan bara konstatera att det har hänt Väldigt mycket sedan dess och man ju undra vart det här ska sluta , dels med alla som blir sjuka och hur detta har påverkat ekonomin och alla som blir av med sina jobb. Hoppas verkligen det kommer en vändning på detta elände och till er alla : ? ge kärlek och ha tålamod?

• Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof)

(inte hunnit läsa tråden)
    Jag tror att jag, min fru och vår dotter alla har haft Corona.
    Min fru tillhör riskgruppen och hon har karantän i hemmet och vi andra har vidtagit alla upptänkliga försiktighetsåtgärder.
    Men troligen blev min fru smittad innan karantän med följd att jag och dottern också blev smittade.

Vi har alla tre haft mycket lindriga symptom, även min fru. Hon hade vissa känningar i nedre luftvägarna, huvudvärk och lite låg feber till och från under en vecka. Jag själv har bara känt av lite snuva och huvudvärk till och från, har inte märkt av någon feber. Vår dotter har haft feber till och från under drygt en vecka, huvudvärk som kommit och gått och lite ont i halsen/svalget.

Vi vet absolut inte med säkerhet om vi varit smittade eller inte.
    Men vi tror och gör en egen bedömning att vi sannolikt har haft Corona.
    Vi tillåts inte testa oss, inte ens min fru som är i riskgrupp.
    En nära vän har varit bekräftat smittad, genom test. Hen jobbar inom vården och hade liknande mycket lindriga symptom som vi men är friskförklarad sedan en tid.
    Hen är helt övertygad att också vi tre har haft sjukdomen.

Jag tror, efter att tagit del av massor av rapportering, att det är 1000 ggr fler smittade än de bekräftade.
    Och att de allra flesta (fler än 99%?) går igenom sjukdomen nsätan utan symptom eller som en vanlig lindrig förkylning eller de som drabbas lite värre går igenom något som möjligen liknar en vanlig influensa.
    Ett väldigt litet fåtal, precis som vid en vanlig influensa, blir allvarligt sjuka och någon enstaka dör i förtid.

• Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof)
    Jag tror att sjukdomen i sig är relativt ofarlig för nästan alla friska människor.
    Men följderna av det vi nu genomlider är fullständigt katastrofala för Sveriges ekonomi och för människorna.
    Följderna och de åtgärder vi tillgripit kommer att skada människorna och landet mycket mera än vad själva sjukdomen gör.
    Allt tyder på att vi själva gjorde så att detta blev starten på en lågkonjunktur och som alla lågkonjunkturer finns risk att den kommer så småningom visa sig bli mycket djupare och mycket längre än vad nästan alla bedömare först trodde.
    För det brukar tyvärr alla lågkonjunkturer bli.
  • Dr Nail
    TL12 skrev 2020-03-30 23:33:10 följande:

Nu har det gått en månad sen jag skrev tråden

Jag kan bara konstatera att det har hänt Väldigt mycket sedan dess och man ju undra vart det här ska sluta , dels med alla som blir sjuka och hur detta har påverkat ekonomin och alla som blir av med sina jobb. Hoppas verkligen det kommer en vändning på detta elände och till er alla : ? ge kärlek och ha tålamod?

Det är inte dugg konstigt att folk känner sig rädda och förvirrade med tanke på vilka DUBBLA BUDSKAP vi matas med hela tiden.

Löfven:

- det största hotet mot folkhälsan sen typ spanska sjukan >:(

Folkhäslomyndigheten:

- lalala, tvätta händerna <(^^,)>
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-03-31 21:52:26 följande:
    Det är inte dugg konstigt att folk känner sig rädda och förvirrade med tanke på vilka DUBBLA BUDSKAP vi matas med hela tiden.

Löfven:

- det största hotet mot folkhälsan sen typ spanska sjukan >:(

Folkhäslomyndigheten:

- lalala, tvätta händerna <(^^,)>
    Det kan säkert kännas besvärligt att tvätta händerna. Jag minns när barnen var små hur man fick tjata och tjata innan de liksom internaliserade beteendet.

Att Folkhälsomyndigheten tjatar om tvål beror på att tvål är dödligt för virus. Nu räcker det ju inte med enbart tvål som Folkhälsomyndigheten tjatar om - man ska också hålla sig på avstånd från andra människor och - vilket inte är det lättaste - undvika att peta sig i ansiktet om man rört en potentiell kontaminerad yta.

Hursomhelst är det tur att covid-19 är en så relativt beskedlig sjukdom för de allra flesta. Nästa pandemi kan ju bli betydligt allvarligare och ur detta perspektiv så kanske vi lär oss någor av coronakrisen. T ex att ha välfyllda beredskapsalger, kanske se till att det finns läkemedsbolag här i Sverige som har kapacitet att ta fram läkemed och vaccin - eller föralldel testkitt av olika slag. Kanske fundera om det är så lyckat att regionerna/landstingen är huvudman för sjukvården, möjligen skulle det kunna vara mer effektivt om staten var huvudman, därmed inte sagt att den skulle behöva förstatligas, men kanske styras utifrån enhetliga riktlinjer.

Att många är rädda för covid-19 är väl inte så mycket att säga om, det är kanska naturligt att reagera med ilska, frustration och rädsla inför obehagliga skeenden man själv i väldigt liten utsträckning kan påverka. fast å andra sidan verkar folk här i Stockholm ta det ganska lugnt trots att så många av oss inte ens vet om vi är smittade eller inte - om det var covid-19 vi hade/har eller bara en av alla dessa märkliga förkylningar.
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-04-01 10:23:02 följande:

Det kan säkert kännas besvärligt att tvätta händerna. Jag minns när barnen var små hur man fick tjata och tjata innan de liksom internaliserade beteendet.

Att Folkhälsomyndigheten tjatar om tvål beror på att tvål är dödligt för virus. Nu räcker det ju inte med enbart tvål som Folkhälsomyndigheten tjatar om - man ska också hålla sig på avstånd från andra människor och - vilket inte är det lättaste - undvika att peta sig i ansiktet om man rört en potentiell kontaminerad yta.

Hursomhelst är det tur att covid-19 är en så relativt beskedlig sjukdom för de allra flesta. Nästa pandemi kan ju bli betydligt allvarligare och ur detta perspektiv så kanske vi lär oss någor av coronakrisen. T ex att ha välfyllda beredskapsalger, kanske se till att det finns läkemedsbolag här i Sverige som har kapacitet att ta fram läkemed och vaccin - eller föralldel testkitt av olika slag. Kanske fundera om det är så lyckat att regionerna/landstingen är huvudman för sjukvården, möjligen skulle det kunna vara mer effektivt om staten var huvudman, därmed inte sagt att den skulle behöva förstatligas, men kanske styras utifrån enhetliga riktlinjer.

Att många är rädda för covid-19 är väl inte så mycket att säga om, det är kanska naturligt att reagera med ilska, frustration och rädsla inför obehagliga skeenden man själv i väldigt liten utsträckning kan påverka. fast å andra sidan verkar folk här i Stockholm ta det ganska lugnt trots att så många av oss inte ens vet om vi är smittade eller inte - om det var covid-19 vi hade/har eller bara en av alla dessa märkliga förkylningar.

Jag har inga invändningar mot att tvätta händerna, tvärtom, jag tvättar och tvättar, har snart knappt några händer kvar för jag tvättar dem hela tiden. Det var inte det som var poängen, utan varför folk känner oro och förvirring pga. våra myndigheters ord och handlingar (där det som sagt råder diskrepans).

Jämför det med att komma till ett ställe där precis alla har på sig biohazard-dräkter förutom en snubbe i badshorts, slippers och bar överkropp (den snubben är Sverige). Klart man ifrågasätter. Det kanske kommer nåt i framtiden som är ännu värre, men just nu är det ju just Corona som håller på att bli allvarligare, samtidigt som vi fortfarande inte börjat masstesta befolkningen.
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-04-01 21:22:50 följande:
    Jag har inga invändningar mot att tvätta händerna, tvärtom, jag tvättar och tvättar, har snart knappt några händer kvar för jag tvättar dem hela tiden. Det var inte det som var poängen, utan varför folk känner oro och förvirring pga. våra myndigheters ord och handlingar (där det som sagt råder diskrepans).

Jämför det med att komma till ett ställe där precis alla har på sig biohazard-dräkter förutom en snubbe i badshorts, slippers och bar överkropp (den snubben är Sverige). Klart man ifrågasätter. Det kanske kommer nåt i framtiden som är ännu värre, men just nu är det ju just Corona som håller på att bli allvarligare, samtidigt som vi fortfarande inte börjat masstesta befolkningen.
    Alltså, om du jämför statistiken över smittade och döda för olika länder så skiljer Sverige inte ut sig och jag tror inte att vi kommer att göra det framöver heller.

Men vi har förmodligen valt ett sätt att förhålla oss till smittskydd som långsiktigt är mer uthålligt än vad en del andra länder har gjort.

Men visst, många, många fler kommer att insjukna under de närmaste veckorna, inte bara i Sverige utan i de flesta länder, Nordkorea möjligen undantaget - om de nu fortfarande har valt att inte rapportera några sjuka.
Svar på tråden Corona , är du rädd?