Inlägg från: Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ofarlig sjukdom? Katastrof)

Corona , är du rädd?

(inte hunnit läsa tråden)
    Jag tror att jag, min fru och vår dotter alla har haft Corona.
    Min fru tillhör riskgruppen och hon har karantän i hemmet och vi andra har vidtagit alla upptänkliga försiktighetsåtgärder.
    Men troligen blev min fru smittad innan karantän med följd att jag och dottern också blev smittade.

Vi har alla tre haft mycket lindriga symptom, även min fru. Hon hade vissa känningar i nedre luftvägarna, huvudvärk och lite låg feber till och från under en vecka. Jag själv har bara känt av lite snuva och huvudvärk till och från, har inte märkt av någon feber. Vår dotter har haft feber till och från under drygt en vecka, huvudvärk som kommit och gått och lite ont i halsen/svalget.

Vi vet absolut inte med säkerhet om vi varit smittade eller inte.
    Men vi tror och gör en egen bedömning att vi sannolikt har haft Corona.
    Vi tillåts inte testa oss, inte ens min fru som är i riskgrupp.
    En nära vän har varit bekräftat smittad, genom test. Hen jobbar inom vården och hade liknande mycket lindriga symptom som vi men är friskförklarad sedan en tid.
    Hen är helt övertygad att också vi tre har haft sjukdomen.

Jag tror, efter att tagit del av massor av rapportering, att det är 1000 ggr fler smittade än de bekräftade.
    Och att de allra flesta (fler än 99%?) går igenom sjukdomen nsätan utan symptom eller som en vanlig lindrig förkylning eller de som drabbas lite värre går igenom något som möjligen liknar en vanlig influensa.
    Ett väldigt litet fåtal, precis som vid en vanlig influensa, blir allvarligt sjuka och någon enstaka dör i förtid.

Jag tror att sjukdomen i sig är relativt ofarlig för nästan alla friska människor.
    Men följderna av det vi nu genomlider är fullständigt katastrofala för Sveriges ekonomi och för människorna.
    Följderna och de åtgärder vi tillgripit kommer att skada människorna och landet mycket mera än vad själva sjukdomen gör.
    Allt tyder på att vi själva gjorde så att detta blev starten på en lågkonjunktur och som alla lågkonjunkturer finns risk att den kommer så småningom visa sig bli mycket djupare och mycket längre än vad nästan alla bedömare först trodde.
    För det brukar tyvärr alla lågkonjunkturer bli.

Trångboddhet kan givetvis vara en orsak.

Men i en debattartikel i Aftonbladet framkommer det även många fler orsaker och faktorer. Jag känner inte till tillräckligt många fakta för att våga ha en egen uppfattning men nedan redovisar jag några faktorer som nämns i Aftonbladets debattartikel, och jag undrar om de sannolikt kan ha mycket större betydelse? (eller mindre betydelse?)

Några faktorer som nämns i debattartikeln:

Lokala och kulturella mönster spelar in.

Myndigheter och regering väljer att inte redovisa viktiga fakta, t ex redovisar inte statistiken postnummer och födelseland, trots att dessa uppgifter skulle säkra att åtgärder kan sättas in på bästa sätt i rätt områden där de gör störst nytta för att minska smittspridning, rädda liv och trygga hälsan.

Sverige har under decennier bedrivit en politik, en invandringspolitik, utan hänsyn till integrationspotentialen.

En betydande del av de smittade individerna är födda i ett annat land med samhällen som är kulturellt avlägsna i jämförelse med Sverige. Dessa har andra förutsättningar.
    Men regeringen och myndigheterna bygger sin metod mot smittspridning på att alla beter sig som om de vore födda och uppvuxna i Sverige, i traditionell svensk kultur, som om alla vore homogent auktoritetstroende och socialt distanserade sen födseln, vilket av förståeliga skäl inte är fallet med individer som är födda i kulturellt avlägsna samhällen. 

Den svenska modellen beskrivs som unik. Även regeringen betonar de specifikt svenska särdragen.
    ?Vi har fortfarande väldigt stor tillit, till varandra, men också till myndigheter och politiker? förklarade utrikesminister Ann Linde den svenska corona-strategin i jämförelse med andra länders.  
    Det är sant att Sverige och traditionella svenskar präglas av hög tillit. Men regeringen har missat att det inte gäller alla delar av Sverige. I utsatta områden litar man i lägre grad på sina medmänniskor och på myndigheterna. Det får följder för informationsspridningen.

I förorterna Rinkeby-Tensta är katastrofen ett faktum där minst femton somalier från området redan har dött.

Somalier är 
    en av landets mest corona-drabbade grupper. Smittspridningen i denna grupp och i dessa områden har varit (är?) omfattande.

Trångboddhet har nämnts men d
    essutom finns tänkbara kulturspecifika orsaker. Somalierna har ofta tätare familjerelationer än svenskarna. De är uppfostrade att inte nödvändigtvis lita på svenska myndigheter.
    Analfabetismen är utbredd.
    Somalierna har inte samma tradition av skriftlig information eller av medicin.

Men även vissa religiösa grupperingar drabbas onormalt hårt
    . Enligt uppgift har en grupp religiösa i Hallonbergen, som är ett annat utsatt område i Stockholm, fått åtta medlemmar döda i Corona och ytterligare 40 uppges vara smittade.

Alla dessa faktorer, och många fler, borde man ha tagit hänsyn till på ett bättre sätt, för att skydda så många innevånare som möjligt, och för att skydda landet, att drabbas av smittspridning. Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat skydda och hindra att detta så hårt har drabbat vissa områden och dess innevånare. Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat minska smittspridningen till andra områden och över landet.

Källa:
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/naxyEm/vaga-tala-klarsprak-om-corona-och-fororten

Padirac skrev 2020-04-08 09:44:14 följande:
    Vilka är de många olika orsaker som EBT tar upp i sin debattartikel som bidragande till större smittspridning menar du?

Trångboddhet
    Nära familjeband
    Analfabetism bland de som inte gått i skola
    Bristande svenskakunskaper
    Misstro till myndigheter och medicinering (det finns ingen medicin mot COVID-19)
    Jag menar ingenting utan jag undrade/frågade, mot bakgrund av debattartikeln i Aftonbladet, så som jag skrev:
    "Jag känner inte till tillräckligt många fakta för att våga ha en egen uppfattning"

Du räknar upp vissa faktorer/orsaker. Jag har ingen avvikande uppfattning mot din uppräkning.

Ang medicinering skriver du "(det finns ingen medicin mot COVID-19)"
    Men jag tror, och förmodar att artikeln i Aftonbladet avser, att med misstro till medicinering kan finnas möjlighet för inslag med generell misstro hos vissa mot såväl hela västerländska läkarvetenskapen som kanske mot hela Svenska sjukvården?

Jag skriver t ex att jag tycker att:
    Vi borde på ett effektivare sätt ha kunnat skydda och hindra att detta så hårt har drabbat vissa områden och dess innevånare.
    Håller du inte med, önskar du inte att bättre skydda?

Men jag förstår nog inte din fråga?
    Kanske försöker du insinuera någonting som jag inte klarar av att förstå?
    Padirac skrev 2020-04-08 12:58:25 följande:
    Det är en debatt artikel av EBT - vilak åsikter hon torgför år du fösöka lista ut - men i alla fall, det är inte en artikel i aftonbladet som du påstår. kanske ser du inte skillnaden eller så menar du ngt annat än det du skriver.
    Sakfel av dig. Aftonbladet själva säger inte att det är en "debatt artikel".
    Men jag skriver ordagrant, citat: 
    "...i en debattartikel i Aftonbladet..."
    Det är ordagrant vad jag påstår! Men du ljuger och påstår något annat.

Det finns ingen medicin mot COVID-19 så olika människor misstro mot medicinsk sjukvård är en icke-fråga i fallet med spridning 
    Har du verkligen fakta som med 100% säkerhet fastslår att sådan medicin inte existerar? Jag har sett och läst flera gånger att sådan medicin faktiskt finns, bl a att tester av befintlig medicin pågår, och kanske tom kommer det kunna göras allmänt tillgänglig inom en relativt snar framtid.
    Jag är rätt säker på att du ljuger eller bara inbillar dig att du vet.
    Hur kan du påstå att om människor har misstro mot medicinsk sjukvård så är det en ickefråga gällande spridning? Har du någon aning om vad du pratar om? 
    Om många smittade och/eller sjuka har en misstro som gör att de inte tror på information från Svenska läkare och sjukvårdskunnig personal, inte bryr sig om att testa sig eller vägrar att uppsöka sjukvård så kan det självfallet påverka smittspridningen. Hur kan du tro något annat?

Kanske tror en del att myndigheter och sjukvård är en och samma, men det är ingenting EBT påstår i sin debattartikel.
    Du påstår det. Men vad har det med mitt inlägg att göra?

Dock ger jag dig gärna rätt i att det också kan vara högst sannolikt att t ex analfabeter och/eller individer som misstror Svenska myndigheters information, människor uppväxta i kulturellt avlägsna länder, individer i vissa religiösa grupperingar och liknande, mycket väl kan ha svårt att hålla isär om Svenska sjukvården och myndigheter är samma.
    Där är vi alltså överens!

Det finns ju gott om svenska foliehattar som misstror myndigheter och PS/journalister och skola/utbildningsväsende mm..  och dessutom i samhällsstyrande positioner, så att detta skulle ha med någonting med invndrare per se att göra kan inte EBT visa . vilket hon faktiskt inte heller försöker.
    Du påstår det. Men vad har det med mitt inlägg att göra?

Du verkar också dras med en del misstro då en enkel fråga om det var fler faktorer du ville peka på än de EBT tar upp i debattartikeln  
    Du påstår det. Men vad har det med mitt inlägg att göra? Om du försöker ställa en seriös fråga(?) till mig och jag inte klarar av att förstå din fråga, så ber jag dig vänligen försöka ställa frågan på ett annat och tydligare sätt.
    Om du kommer med något sakligt och med en seriös fråga så ska jag göra mitt bästa för att försöka komma med ett vettigt svar.
    Padirac skrev 2020-04-08 13:00:39 följande:
    Pratar du om faktorer som ökar smittspridningen eller pratar du om att du anser att mer saker skull ha gjorts för att hindra smittspridning i vissa områden?
    Båda och ännu mera. Om möjligt tycker jag det vore bra att att minska smittspridningen i ALLA områden.
    Tycker du inte det?
    Padirac skrev 2020-04-08 17:08:52 följande:
    Ok- så vi är överens om att EBT har skrivit en debattartikel i AB.

Det finns idag ingen medicin mot COVID-19, men det testas tydligen en del mediciner som var framställda för att motverka andra sjukdomar - En del av dem kan ha eller kanske inte kan ha effekt för att motverka eller mota eller lindra COVID-19. 

Vad menar du att jag ljuer eller inbillar mig om? Något mer av dina 'underförstådda' påståenden om vad andra tror och tänker

Du kan ju inte gärna ge mig rätt i ett påstående som jag inte sagt - huruvida det är sannolikt att analfabeter eller människor som misstror svenska myndigheter och kommer från andra kulturer kan ha svårt att skilja på myndigheter och sjukvård är helt och hållet ditt eget uttalande som du 'underförstår'  att jag har en uppfattning om.  men fortsätt du att hitta på vad andra anser

Det är fint att du är överens med din påhittade bild om vad du tror att jag anser.

"Det är en debatt artikel av EBT - vilak åsikter hon torgför år du fösöka lista ut - men i alla fall, det är inte en artikel i aftonbladet som du påstår. kanske ser du inte skillnaden eller så menar du ngt annat än det du skriver.

Det finns ingen medicin mot COVID-19 så olika människor misstro mot medicinsk sjukvård är en icke-fråga i fallet med spridning - däremot kan andra föreställningar om smittspridning naturligtvis bidra till en ökning av densamma.

Kanske tror en del att myndigheter och sjukvård är en och samma, men det är ingenting EBT påstår i sin debattartikel.

Det finns ju gott om svenska foliehattar som misstror myndigheter och PS/journalister och skola/utbildningsväsende mm..  och dessutom i samhällsstyrande positioner, så att detta skulle ha med någonting med invndrare per se att göra kan inte EBT visa . vilket hon faktiskt inte heller försöker.

Du verkar också dras med en del misstro då en enkel fråga om det var fler faktorer du ville peka på än de EBT tar upp i debattartikeln  "
    Jag skrev ordagrant, citat: 
    "...i en debattartikel i Aftonbladet..."
    Du påstod något annat. Alltså hade du fel/ljög. Ditt fel/din lögn är absolut inte det minsta underförstådd, utan mycket tydlig och dokumenterad här ovan av dig själv. Men du klarar inte erkänna ditt fel.

Jag har läst och sett i nyhetsinslag, även på SVT, att det visst finns medicin mot Covid-19. Den har redan getts till patienter i flera länder. Dock är den ännu inte färdigtestad och godkänd, därför är den ännu inte allmänt tillgänglig, även om den faktiskt existerar. 
    Men du vet alltså med 100% säkerhet att de har fel och att någon sådan medicin inte existerar? Källa på det?

I ditt eget inlägg räknade du upp, citat:
    "Trångboddhet
    Nära familjeband
    Misstro till myndigheter och medicinering"
    Jag anser att din uppräkning, som bevisligen finns i ditt eget inlägg ovan (även om du nu försöker påstå att du inte har sagt det..?), är något som du har sagt och jag ger dig rätt i det som du har sagt och jag håller med dig om din uppräkning, då uppfattar jag det som att vi är överens.

Aftonbladet har själv skrivit att detta är en typ av artikel i Aftonbladet. Sök så ska du finna. Men du kanske vet bättre än de själva? Har du testat länken som jag lade in till denna artikel som var införd i Aftonbladet?

Att "någon tror att myndigheter och sjukvård är samma" är inte det som vare sig den som skrev debattartikeln eller jag har skrivit,
    utan det är ju dina egna ord Padirac,
    du har väl inte glömt att du skrev om det?

Foliehattar och resten har jag tyvärr inte möjlighet sätta mig in i vad det är du försöker säga, jag finner ingen saklighet, kan inte se att det har något samband med mitt inlägg eller med den aktuella artikeln i Aftonbladet, så det väljer jag att inte vidare kommentera.

Återigen Fridens Solig
    Padirac skrev 2020-04-08 20:09:39 följande:
    ang medicin

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=9257

"Författare Professor Lars Hagberg, Infektion/Göteborgs UniversitetGranskare Docent Jonas Hedlund, Infektionskliniken/Karolinska Universitetssjukhuset Solna
    Uppdaterad 2020-04-07
    Specialitet Infektion, Lungmedicin "

" BEHANDLING
      Ingen specifik behandling finns men olika befintliga antivirala medel testas i studier, t ex remdesivir (går inte få tillgång till i Sverige) 200 mg i.v. dag 1 därefter 100 mg/d i 5-10 dagar.

För närvarande bedömer jag och kollegor i Göteborg, (i avvaktan på nationella råd) att man inte skall ge denna behandling p g a risk för kardiologiska biverkningar och brist på visad effekt. Preparat som påverkar immunologiska processer, ex IL-6 hämmare, är också mycket tveksamma eftersom de negativa effekterna är okända. Ex är preparaten inte rekommenderade vid infektioner. Understödjande terapi (vätska, syrgas m m) viktigast. Systemisk kortisonbehandling är omdebatterat men de flesta anser och flera studier visar att det inte har någon plats i rutinterapin. "

Ang underförstådda påståenden 

Jag menar att du skriver underförstådda påståenden om vad jag menar  - tex att du håller med om någon slutsats du skriver att jag dragit, men att det är din egen slutsats.  - men det är ju inte första gången
    Härligt, det är väl kanske första gången som du lite vågar närma dig ett erkännande att du faktiskt hade fel om något?
    Ja, jag tror att det av dig citerade är en del av det jag också har sett och läst i nyheterna. Jag tror att det finns fler exempel, bl a efter den rapportering jag sett i nyhetskanaler på Engelska.
    I det av dig citerade framkommer bl a "befintliga antivirala medel testas i studier, t ex remdesivir " och det är väl bara en av flera befintliga mediciner som finns och som nu testas.
    Tack för att du så tydligt, med länk och med referenser och allt, bekräftade att jag hade rätt och du hade fel.
    Jag hoppas att du delar min förhoppning att befintlig medicin ska kunna bli godkänd och allmänt tillgänglig så snart som möjligt?

Underförstått och det du lite luddigt pratar om förstår jag fortfarande inte vad du menar.
    Jag menar, enkelt, klart och tydligt, att gällande de av dig uppräknade exemplen på några faktorer, citat:
    "Trångboddhet
    Nära familjeband
    Misstro till myndigheter och medicinering"
    Håller jag med dig om och vi är överens. De av dig uppräknade faktorerna är inget som framkommit pga av att jag har dragit min slutsats, utan det måste väl ändå var du som dragit denna slutsats?
    Så vitt jag klarar att begripa så finns i detta inget underförstått?

Jag är både nöjd och glad att du och jag äntligen är överens på åtminstone två punkter
    - att medicin existerar (tack för att du så väldigt tydligt visat!)
    - att de av dig uppräknade exemplen på några faktorer är korrekt

Tack Skrattande
    Padirac skrev 2020-04-08 12:58:25 följande:
    Det finns ingen medicin mot COVID-19
    så olika människor misstro mot medicinsk sjukvård är en icke-fråga i fallet med spridning - däremot kan andra föreställningar om smittspridning naturligtvis bidra till en ökning av densamma.
    Tack för att du så tydligt erkände att du hade fel, det hedrar dig.
    Både du och jag har lagt fram exempel som visar att medicin faktiskt finns.

Och nu har även Astra Zeneca skickat ut info att man har en befintlig medicin, Calaquence, där man nu inleder en klinisk prövning av detta läkemedel för behandling av patienter som är allvarligt sjuka i Covid-19.
    Så återigen är det visat att existerande medicin finns. Vi får väl alla hoppas på att godkännanden kommer snabbt så de befintliga läkemedlen så snart som möjligt kan bli allmänt tillgängliga.
    Utlandsfödda tydligt överrepresenterade bland coronasmittade, enligt officiella siffror från Folkhälsomyndigheten.

Rädda liv?
    Hade S-regeringen och myndigheterna kunnat sätta in mer kraftfulla och riktade åtgärder för att minska smittspridningen och rädda liv?

Viktiga uppgifter som tidigare inte publicerats har nu äntligen blivit publika och mot den bakgrunden kan man se att det har funnits goda möjligheter att sätta in riktade åtgärder mot vissa områden och mot vissa grupper för att kunna rädda liv och för att på ett mera effektivt sätt minska smittspridningens utbredning över landet.

Uppgifter och statistik som man tidigare valt att inte publicera finns nu allmänt tillgänglig på flera ställen, t ex 
    Direkt Folkhälsomyndigheten den 14 april: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12580708

Utlandsfödda tydligt överrepresenterade bland coronasmittade

Enligt officiella siffror från Folkhälsomyndigheten, 
    Personer födda i bl a Somalia, Irak, Syrien, Iran, Turkiet och Eritrea är tydligt överrepresenterade gällande vilka som smittats av coronaviruset i Sverige.

Enligt stapeldiagrammet visande dödsfall som presenteras av Statsepidemiolog Anders Tegnell är överrepresentationen för personer födda i Somalia ca 8 ggr i jämförelse med personer födda i Sverige. Alltså en mycket tydlig och anmärkningsvärt hög överrepresentation. För personer födda i t ex Iran, Syrien och Turkiet handlar det också om en tydlig överrepresentation med ca 3 - 6 ggr.

Även personer födda i Finland och Jugoslavien är överrepresenterade men här förklaras det av att de nu har nått mycket hög ålder.

Mot bakgrund av dessa uppgifter kan man undra över all denna information i alla svenska media, 
    uppenbarligen ägnad i första hand som information till den stora majoriteten av människor som är födda i Sverige, 
    har det haft önskad effekt? 
    Har man överhuvudtaget nått fram med den "Svenska frivilliga modellen" till de nationaliteter som är så tydligt överrepresenterade? 
    Man kan fråga sig om alla de åtgärder som satts in, som riktar sig till hela landet och till alla innevånare, som mycket hårt drabbar hela landets och alla innevånares ekonomi och levnadsvillkor på ett mycket allvarligt sätt, verkligen har varit de mest effektiva?

Hade mer riktade åtgärder kunnat rädda flera liv? 
    Riktade åtgärder för att hjälpa dessa överrepresenterade grupper och riktade mot de områden där dessa människor bor? Alltså i första hand ur ett rent humant perspektiv för att rädda liv bland dessa grupper och rädda fler från att smittas.

Hade mer effektiva åtgärder, riktade mot där de kan göra mest nytta, kunnat göra att smittspridningen hade kunnat bli mindre och man hade kunnat lätta på åtgärderna inom andra områden och gällande andra människor, där den stora majoriteten är födda i Sverige?
    Om man hade satt in mer effektiva åtgärder där de gör mest nytta hade då landets ekonomi och majoriteten av människor kunnat drabbats i mindre omfattning?

Om riktade och kraftfulla åtgärder satts in på rätt sätt hade vi då kunnat undvika att så många vårdpersonal blivit smittade och tom dör? Hade vi kunnat minska problemen och minska dödsfallen inom äldrevården?

Ja, självfallet är åtgärder mer effektiva om de sätts in på rätt plats och om de prioriteras till dem där de kan göra mest nytta.
    Samma mängd resurser gör självfallet mycket större nytta, räddar fler liv, hindrar smittspridningen mera effektivt, påverkar landets ekonomi i mindre omfattning, medför minskade problem med levnadsvillkoren för den stora majoriteten och räddar flera liv såväl bland sjukvårdspersonal, bland de överrepresenterade utlandsfödda som bland den stora majoriteten som är födda i Sverige.

Så vitt jag kan se så hade alla vunnit på detta och ingen hade förlorat.

Det finns givetvis hundratals, kanske tusentals, åtgärder som hade kunnat sättas in på rätt sätt, riktade mot prioriterade områden och prioriterade grupper. Sannolikt hade man då kunnat lätta lite på vissa allmängiltiga åtgärder i övriga landet då många åtgärder sannolikt inte har haft någon effekt inom områden och bland människor där det tidigare inte fanns någon smitta. 
    Att effektiva riktade åtgärder inte har satts in på rätt platser har i stället sannolikt medfört att smittan så småningom även spritts till platser och grupper som annars inte hade blivit lika drabbade.

Riktade effektiva åtgärder hade givetvis varit bra för landet Sverige och för alla innevånare. 
    Min undran blir, varför har det inte gjorts?
Svar på tråden Corona , är du rädd?