• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 14:57:07 följande:
    Det blir konsekvenser för andra oavsett hur vi gör.
    Det enda vi kan göra nu för att förhindra det är att sluta sprida viruset och smitta ner folk. 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 14:56:23 följande:
    Japp. Räknas som samhällsviktigt. Blir stora konsekvenser om vi lägger ner.
    Men du kan väl ändå ha ett ansvarsfullt tänk genom att försöka bry dig om att inte bli smittad och riskera sprida smittan vidare?
  • Anonym (Nej.)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-20 17:03:03 följande:

Men du kan väl ändå ha ett ansvarsfullt tänk genom att försöka bry dig om att inte bli smittad och riskera sprida smittan vidare?

Självklart. Har jag påstått att jag inte bryr mig om andra? Jag har alltid tvättat händerna och använt handsprit. Får jag symptom stannar jag inne. Men så länge jag är symptomfri jobbar jag.
  • nattuw
    TL12 skrev 2020-02-26 21:42:41 följande:

Corona är här nu , är du rädd?

Jag är mer oroade över de regler som sätts upp för att minska corona-spridningen än av själva viruset. När människors rättigheter inskränks på de sätt vi börjat se exempel på så blir det lite väl mycket kokta grodans diktatur.

En annan farhåga är de skador som åsamkas ekonomin. Med en krympande ekonomi riskerar vi att få spara ännu mer på viktiga samhällsfunktioner (sjukvård och polis). Vilket i sin tur kan åsamka de grupper som skall skyddas mer skada än vad själva viruset gör.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 17:14:39 följande:
    Självklart. Har jag påstått att jag inte bryr mig om andra? Jag har alltid tvättat händerna och använt handsprit. Får jag symptom stannar jag inne. Men så länge jag är symptomfri jobbar jag.
    Du skrev inget om det. Däremot skrev du "Är ganska övertygad om att jag kommer bli smittad men är inte rädd för att dö eller blir allvarligt sjuk." Så det kan man lätt tolka som att du inte är så försiktig om du är ÖVERTYGAD om att du kommer bli smittad och att du inte är rädd själv för att bli sjuk och dö. Du nämnde inget om att du är rädd för att andra ska bli sjuka eller att du är rädd för att smitta andra. Man tolkar det lätt som att du inte bryr dig när du bara nämner att du själv inte är rädd för din egen skull.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 17:14:39 följande:
    Men det är bra att du bryr dig!
  • Anonym (tar ansvar)
    Liberté skrev 2020-03-20 14:03:14 följande:

Inte det minsta rädd eller orolig, blir jag sjuk så blir jag det.

Senaste 2 år åren har jag varit i två krigszoner där malaria varit ett ständigt hot och Corona har ingenting att komma med mot den sjukdomen..

Bryr mig ytterst lite.

När viruset når de fattigaste länderna som inte alls är lika utrustade som t ex Italien är med sin sjukvård, då kanske du börjar bry dig?
  • Anonym (Nej.)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-20 17:43:29 följande:

När viruset når de fattigaste länderna som inte alls är lika utrustade som t ex Italien är med sin sjukvård, då kanske du börjar bry dig?

Ingen har brytt sig om de fattiga länderna och svälten där innan, varför bryr dom sig nu?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 18:12:59 följande:
    Ingen har brytt sig om de fattiga länderna och svälten där innan, varför bryr dom sig nu?
    Det är väl många som bryr sig om det. Men rent allmänt brukar det ju fungera så att man bryr sig om de som bor närmast en själv. Men jag syftade på dig för du pratade om att du varit i krig och i malariadrababde områden, så DU kanske skulle börja bry dig mer om det här viruset då, och inse att alla länder nog kommer bli drabbade, och speciellt de länder som redan har det tufft.
  • Anonym (Omtanke)

53personer vårdas på intensiven i sverige. 9 av dessa är mellan 29 och 40 år. 20 stycken är mellan 50 och 63.

I italien har över 700 dött på ett dygn. Många av dem unga.

Vi följer i italiens fotspår.

Detta är allvarligare än vad svenskar vill tro. Myndigheterna vet detta men gör ditt bästa för att vi ej ska drabbas av kollektiv panik och börja plundra och härja.

Svar på tråden Corona , är du rädd?